Gå til innhold

oppussing av gammelt kjøkken..trenger hjelp


Gjest sola

Anbefalte innlegg

hei..

vi skal flytte fordi min kjære har fått ny jobb, og det huset vi antakeligvis skal flytte inn i er koselig nok ,men etter min menig så ser kjøkkenet litt (VELDIG) gammeldags og slitt ut- kjøkkeninnredningen altså...

er inne på tanken på å i allefall male den ...men trenger generelt gode tips og fargevalg på hele kjøkkenet...

håper noen har noen gode tips om hvordan jeg kan forvandle kjøkkenet til et koselig og pent kjøkken..

klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Du skriver ikke om kjøkkeninnredningen er av tre, men antar det ettersom du sier det er et vel gammeldags kjøkken. Jeg har selv et trekjøkken. Det første jeg gjorde var å male skuffer og skap innvendig med hvit, halvblank maling. Med en gang ble kjøkkenetmye mer delikat og nytt innvendig.

Jeg liker lyse kjøkken så jeg malte både vegger og kjøkkeninnredning hvit. Til gjengjeld boltrer jeg meg med farger i tekstiler, kjøkkengardiner og borduk etc.

Relativt lette og blomstrete til våren, blårutete på høsten og selvsagt røde julegardiner.

Om kjøkkenet er veldig stort, kan det muligens være fint med litt farge på veggene. Blått er jo kjøkkenfargen, gjerne med litt lillaskjær, ikke for mørk, da blir rommet så tungt. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel kjøkkeninnredning blir som ny med maling! Husk å ta ut alle håndtak, spakle igjen hull, og pusse først. Så kan man kjøpe nye håndtak i egen stil! Farge er veldig smaksavhengig. Vi syntes det var deilig å få hvite vegger og tak. Dører bør være enten veldig blank maling, eller en mørkere farge, siden de blir skitne.

Dersom du ikke liker dørene, dvs. de har utrendye "speil"/ mønster innskåret, kan man og vurdere å sette inn nye dører, men da bør det vel være en standard størrelse.

En annen ting som gjør mye, er utskifting av benkeplate. Synes selv at litt tykk i heltre er det fineste, men det er mye å velge mellom. Sett så i en ny vask i platen, med uttak til oppvaskmaskin, og du har et funksjonellt og fint kjøkken. En fliserad bak vasken, eller noe annet vanntett er lurt.

Synes noen detaljer i gamle hus er verdt å ta vare på, for eksempel hvis det er en liten vedovn på kjøkkenet, eller gulvet kan være verdt å slipes. Lykke til icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og gode tips:) nå begynner ideene å ta form i hodet mitt og jeg gleder meg til å begynne å pusse opp:)

flere tips tas også i mot med takk:)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte en kjøkkenfornyer. De skiftet alle fronter på kjøkkenet. Vi hadde gamle skrå skap med skyvedør, råtten skuffeseksjon etc. Men det spilte ingen rolle! Kraftig magnet på kjøkkendørene gjorde at skrått var ikke noe problem. Det vi trodde var råttent var fullt brukbart. Vi har flotte heltre dører på at gammelt kjøkken. Resten av kjøkkenet ble mlt, inni skapene ble det malt - det ble et helt annet kjøkken! Og benkeplater ble byttet ja, som en nevner her.

Husk bare at hvis du maler i skap innvendig, så lim et gjennomsiktig kontakt papir over hyllebunnen. Hvis ikke vil du får fargeringer under glass og kopper.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Vi leier leilighet derfor gadd vi ikke legge så mye i kjøkkenet, men det var så stygt før vi gjorde noe med det. Veggene var i oransje, skapdørene var i lysebrunt (sponplater) og kjøkkenbenken i mørk brun. Det så ikke bra ut. Det vi gjorde var å male veggene i lysblå, benken hvit og skapdørene ble malt i en litt mørkere blå. Malte på noen høner/egg osv på hver skapdør, la hønsenetting over med en ramme rundt. Resultatet ble kjempe bra og trivelig syntes jeg, kjøkkenet ble mye større og trivligere med engang. Jeg har mye høne pynt på kjøkkenet nå så alt skal stå i stil. Det kostet heller ikke så mye. Her kan du se resultatet12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk icon_smile.gif Jeg er veldig fornøyd med resultatet iogmed at hele kjøkkenet var oransje og brunt. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke hvordan dette kjøkkenet er, men lasur er enkelt å jobbe med. Da slipper du sparkling og pirkearbeid. Hvis grunnlaget er i orden kan du bare avfette og sette i gang.

Som det ble nevnt er ny benkeplate en god ide. IKEA har benkeplater til en brøkdel av det de koster andre steder.

Et annet alternativ er jo å ta av dørene på et eller flere skap og bruke dem som åpne hyller. Dette gir litt mer liv til et kjedelig kjøkken.

Gardiner, duker og pyntegjenstander kan også gjøre sitt til at rommet blir mye finere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...