Gå til innhold

Venner som tar med seg sine venner

Gjest Ulven

Anbefalte innlegg

Det hender at en venn av meg ringer meg og spør om han skal komme opp til meg en tur, og jeg sier ja, for det er jo bare koselig. Men så tar han med seg sine venner som bare er bekjente av meg. Er ikke det litt frekt? Han kunne i hvert fall spørre om det er greit først. Det er ikke alltid man er i form til å få masse folk rennene inn, og da er det ganske stor forskjell på én og tre stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender at en venn av meg ringer meg og spør om han skal komme opp til meg en tur, og jeg sier ja, for det er jo bare koselig. Men så tar han med seg sine venner som bare er bekjente av meg. Er ikke det litt frekt? Han kunne i hvert fall spørre om det er greit først. Det er ikke alltid man er i form til å få masse folk rennene inn, og da er det ganske stor forskjell på én og tre stykker.

Jeg synes det er veldig frekt! For meg hadde det vært helt uakseptabelt. Jeg liker -ikke- å få tilnærmet lik fremmede på besøk sånn helt uten at det er avtalt på forhånd. Jeg hadde sagt meget tydelig fra til min venn at han ikke skal drasse med seg folk til meg uten å avklare det med meg først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Man spør før man tar med deg en tredjeperson - det gjør ihvertfall jeg, selv om det kan være snakk om en felles venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg mener også det er normalt å spørre, også hvis man skal møtes på kafé. Jeg pleier også å si fra selv om jeg skulle ta med meg en felles, god venn, fordi det er greit å vite hvem man skal møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fysj a meg altså! Det må være dumt å treffe nye potensielle venner. Kan forrstå deg på en måte, men på den annen side forstår jeg det ikke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler

Jeg kan skjønne at man ikke alltid er i form til å få besøk av 2-3 ukjente så om man skal til noen er det greit å spørre om. På kafé synes jeg det er litt annerledes. Å møte nye er jo bare koselig, og hvis det er en felles venn skjønner jeg i hvertfall ikke problemet.

Det tåpeligste jeg visste om når vi var små var hvis to stykker hadde avtalt å være sammen etter skolen, og når en tredje person spør om å få bli med så var alltid svaret "Da må jeg spørre x først...", Dette burde være som regel være unødvendig, man må tåle at andre mennesker også er der. Jeg har venner som alltid tar med seg noen når de kommer på besøk, de spør som regel på forhånd, men det er ofte med et par ekstra i tillegg. Det har aldri gjort meg noe. Men så elsker jeg å ha besøk da. Er alltid veldig glad for at folk gidder å besøke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frk Åberg
Det tåpeligste jeg visste om når vi var små var hvis to stykker hadde avtalt å være sammen etter skolen, og når en tredje person spør om å få bli med så var alltid svaret "Da må jeg spørre x først...", Dette burde være som regel være unødvendig, man må tåle at andre mennesker også er der.

Det er jeg enig i. Men hvis jeg tar med meg en ekstra på kafé eller besøk, pleier jeg å sende en melding først, selv om jeg ikke sier til nr 3 at jeg må spørre nr 2. Noe annet blir kanskje hvis man er fem personer som har kaféavtale - sier ikke nødvendigvis fra hvis jeg tar med noen da. Men når man er to som har avtalt, har man gjerne forventninger om fortrolig venninneprat, og hele settingen blir veldig annerledes hvis det kommer inn en til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler

Nå opplevde jeg dette en del i ungdomstiden. At folk sa nei til meg og sa de ikke kunne. Man skulle jo ikke tro at det betyr så mye om man blir 3 eller om man blir 4 personer. Disse erfaringene sitter så dypt fortsatt at hver gang jeg får et nei så begynner fantasien å løpe selv om jeg prøver å fortelle meg selv at det er helt ubegrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Jeg kan skjønne at man ikke alltid er i form til å få besøk av 2-3 ukjente så om man skal til noen er det greit å spørre om. På kafé synes jeg det er litt annerledes. Å møte nye er jo bare koselig, og hvis det er en felles venn skjønner jeg i hvertfall ikke problemet.

Det tåpeligste jeg visste om når vi var små var hvis to stykker hadde avtalt å være sammen etter skolen, og når en tredje person spør om å få bli med så var alltid svaret "Da må jeg spørre x først...", Dette burde være som regel være unødvendig, man må tåle at andre mennesker også er der. Jeg har venner som alltid tar med seg noen når de kommer på besøk, de spør som regel på forhånd, men det er ofte med et par ekstra i tillegg. Det har aldri gjort meg noe. Men så elsker jeg å ha besøk da. Er alltid veldig glad for at folk gidder å besøke meg.

Som regel har jeg ingenting imot at venner tar med seg andre venner, men en av venninnene mine har en venninne som absolutt ikke kan fordra meg. Jeg er ikke spesielt begeistret for henne heller, men av en eller annen grunn dukker hun ofte opp når vi er på kafe sammen.

Jeg synes dette er ubehagelig, først og fremst fordi denne venninnen overser meg fullstendig, og kun fokuserer på venninnen min. Jeg har forsøkt å være hyggelig, sette i gang en samtale, etc., men hun svarer bare kort før hun henvender seg til venninnen min igjen. Dette synes jeg er ganske uhøflig, spesielt med tanke på at samme mønster gjentar seg flere ganger på rad.

Jeg koser meg absolutt ikke de gangene hun er tilstede, venninnen min er ganske "feig", og gjør som regel ikke så mye for å dra meg med i samtalen heller.

Er jeg frekk fordi jeg ikke ønsker å møte på denne jenta på kafe? I så fall, foretrekker jeg å være frekk. Jeg har ikke all verdens tid å ta av, og de gangene jeg vil kose meg på kafe, ønsker jeg å gjøre det sammen med mennesker som er innstilt på å kommunisere med meg.

Jeg er meget sosial ellers, og kommer godt overens med de fleste. Med tanke på at venninnen min vet at dette forekommer, hadde jeg satt pris på at hun spurte meg før hun dro med seg denne venninnen flere ganger.:)

Edit: La til en siste setning...

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler
Som regel har jeg ingenting imot at venner tar med seg andre venner, men en av venninnene mine har en venninne som absolutt ikke kan fordra meg. Jeg er ikke spesielt begeistret for henne heller, men av en eller annen grunn dukker hun ofte opp når vi er på kafe sammen.

Jeg synes dette er ubehagelig, først og fremst fordi denne venninnen overser meg fullstendig, og kun fokuserer på venninnen min. Jeg har forsøkt å være hyggelig, sette i gang en samtale, etc., men hun svarer bare kort før hun henvender seg til venninnen min igjen. Dette synes jeg er ganske uhøflig, spesielt med tanke på at samme mønster gjentar seg flere ganger på rad.

Jeg koser meg absolutt ikke de gangene hun er tilstede, venninnen min er ganske "feig", og gjør som regel ikke så mye for å dra meg med i samtalen heller.

Er jeg frekk fordi jeg ikke ønsker å møte på denne jenta på kafe? I så fall, foretrekker jeg å være frekk. Jeg har ikke all verdens tid å ta av, og de gangene jeg vil kose meg på kafe, ønsker jeg å gjøre det sammen med mennesker som er innstilt på å kommunisere med meg.

Jeg er meget sosial ellers, og kommer godt overens med de fleste. Med tanke på at venninnen min vet at dette forekommer, hadde jeg satt pris på at hun spurte meg før hun dro med seg denne venninnen flere ganger.:)

Edit: La til en siste setning...

Det vil alltid være enkeltpersoner man ikke liker eller kommer overens med, men jeg tolket denne tråden som at den handlet generellt om å ha med en ekstra. Det sier seg vel i grunn selv at man ikke bør ta med seg en som ikke liker venninna di når du skal på besøk til henne. Det er jo ofte veldig få mennesker dette gjelder, og de fleste er kjempehyggelige. Når jeg tar med meg en ekstra person f.eks på kafé er det ofte fordi jeg ikke har samvittighet til å si nei, men jeg ville aldri gjort det hvis jeg visste de to ikke likte hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Det vil alltid være enkeltpersoner man ikke liker eller kommer overens med, men jeg tolket denne tråden som at den handlet generellt om å ha med en ekstra. Det sier seg vel i grunn selv at man ikke bør ta med seg en som ikke liker venninna di når du skal på besøk til henne. Det er jo ofte veldig få mennesker dette gjelder, og de fleste er kjempehyggelige. Når jeg tar med meg en ekstra person f.eks på kafé er det ofte fordi jeg ikke har samvittighet til å si nei, men jeg ville aldri gjort det hvis jeg visste de to ikke likte hverandre.

Det sier jeg meg enig i. :)

Jeg skrev ikke for å kverrulere, men for å få frem at jeg, (som nevnt), hovedsaklig er enig i det du skriver her, men at det finnes unntak som er spesielle. Og da synes jeg ikke det er noe galt i å påpeke at en helst ikke ønsker å ha vedkommende tilstede.

Da er det tross alt ikke snakk om å stenge noen ute, jeg vil heller kalle det å bli stengt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler
Det sier jeg meg enig i. :)

Jeg skrev ikke for å kverrulere, men for å få frem at jeg, (som nevnt), hovedsaklig er enig i det du skriver her, men at det finnes unntak som er spesielle. Og da synes jeg ikke det er noe galt i å påpeke at en helst ikke ønsker å ha vedkommende tilstede.

Da er det tross alt ikke snakk om å stenge noen ute, jeg vil heller kalle det å bli stengt ute.

Det er jeg enig i. Konklusjonen er vel at man tenker seg om før man tar med noen ekstra, og skal man hjem til noen bør man spørre om det er greit. Samtidig bør man ha en god grunn til å si nei om noen spør.En som alltid er negativ vil i hvertfall ikke jeg være venn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen mennesker man bare ikke liker så veldig godt. Hvis vennen min tar med en person jeg ikke kommer så godt overens med (uten at det er snakk om noe direkte uvennskap, og kanskje uten at vennen min en gang vet at jeg ikke er så fan av personen) fører det bare til at jeg ikke har det like morsomt som jeg kunne hatt det. Det legger liksom en demper på hele stemningen.

i lever ikke i utopia her, det er ikke sånn at alle liker alle. Derfor har det faktisk ganske mye å si hvem det er som kommer og besøker deg, og derfor er det vanlig høflighet å spørre før man tar med seg noen som ikke er invitert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moncler
Det er jo noen mennesker man bare ikke liker så veldig godt. Hvis vennen min tar med en person jeg ikke kommer så godt overens med (uten at det er snakk om noe direkte uvennskap, og kanskje uten at vennen min en gang vet at jeg ikke er så fan av personen) fører det bare til at jeg ikke har det like morsomt som jeg kunne hatt det. Det legger liksom en demper på hele stemningen.

i lever ikke i utopia her, det er ikke sånn at alle liker alle. Derfor har det faktisk ganske mye å si hvem det er som kommer og besøker deg, og derfor er det vanlig høflighet å spørre før man tar med seg noen som ikke er invitert.

Det er tydelig at vi ikke lenger lever i den tiden hvor det var akseptabelt og til og med hyggelig når noen ringte på døra helt uanmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer an på. Om jeg skal møte venner jeg ser sjelden (f eks om man bor i ulike deler av landet), synes jeg det er fint å få tid aleine med dem, i tillegg til mer sosiale ting som fester og møte felles venner sammen. Er det noen som "alltid" møter opp sammen med andre venner, eller verre - kjæresten, skal jeg innrømme at det gir en avstand. Jeg pleier også å si fra selv om jeg planlegger å samle flere.

Men jeg synes ikke det er noen big deal om noen av og til tar med en felles bekjent, eller en man ikke kjenner som kanskje er på besøk e.l. Jeg synes ikke det er videre uhøflig så lenge det ikke skjer påfallende ofte heller, selv om det selvsagt er forskjell på å dra med seg ekstra folk om man er invitert hjem på middag, og å møtes på kafé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg nesten aldri har opplevd det der. Ikke etter at jeg ble voksen. Så ja, jeg synes det ville vært rart og frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er snakk om at vedkommende skal komme hjem til meg, mener jeg det er vanlig folkeskikk å fortelle meg at h*n ikke kommer alene. Jeg ville også likt å vite det dersom vi skulle møtes på kafe e.l. Bare fordi det er greit å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lara_*

Jeg syns det kommer litt an på situasjonen. Hvis det er ei venninne jeg ikke har sett/snakket med på lang tid, er det en fordel å være alene med henne.

Hvis det er en litt formell situasjon, der man har beregnet mat og drikke til et visst antall personer, så syns jeg det passer dårlig å ta med seg noen i siste liten. Spesielt hvis det er folk man ikke kjenner så godt.

Men hvis det er venner man omgåes nesten daglig, og det er en uformell sammenkomst, så betyr det ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Det er jeg enig i. Konklusjonen er vel at man tenker seg om før man tar med noen ekstra, og skal man hjem til noen bør man spørre om det er greit. Samtidig bør man ha en god grunn til å si nei om noen spør.En som alltid er negativ vil i hvertfall ikke jeg være venn med.

Ikke sant?

Jeg synes i alle fall det er veldig positivt når vennene mine er imøtekommende nok til å ta imot andre. Det er en veldig fin egenskap som jeg setter veldig stor pris på.

Har selv fått en av mine bestevenninner på denne måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler
Ikke sant?

Jeg synes i alle fall det er veldig positivt når vennene mine er imøtekommende nok til å ta imot andre. Det er en veldig fin egenskap som jeg setter veldig stor pris på.

Har selv fått en av mine bestevenninner på denne måten. :)

Jeg har fått flere gode venner fordi jeg har fått lov til å være med venner på besøk til noen, eller at venner har tatt med andre venner hit. Nå bor jeg sammen med 3 stykker og om vi har besøk av et par ekstra fra eller til har da ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...