Gå til innhold

Kattedo..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har to innekatter. Kjøpte nye sand i dag, Ever Clean til 199 kroner for 10 kg. Da var det akkurat 2 mnd siden sist jeg kjøpte. Har bonuskort så får vel den 10 eller hva det er gratis. Tømmer doen for klumper hver dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den sylferske katteeieren er på banen igjen :ler: ... Lukten fra kattedoen var faktisk en av de tingene som "bekymret" meg en smule da vi fikk forespørsel om å overta den katten vi har nå. Jeg kjøpte derfor en kattedo med tak og filter, men etter et par dager jeg ut at det ikke lukter noen verdens ting, så da tok jeg vekk teket fordi det bare var i veien både for oss og katten.

Badet fant jeg raskt ut at ikke var noe særlig lurt sted for en kattedo. Jeg kjøpte kattesand beregnet for våtrom, så lukten var ikke noe problem, men kattesand som havner på gulvet og deretter blir våt ender opp som noe som mest av alt ligner betong. Ikke noe særlig å trå på og vanskelig å få vekk.

Når det gjelder lukt og mengden avføring, så vet jeg ikke, men jeg vil tro at det samme gjelder for katter som for hunder. Får de mat av dårlig kvalitet, blir mengden avføring større og lukter mer fordi den inneholder mer avfallstoffer. Av den grunn er tørrfôr av god kvalitet en fordel både for dyr og eier.

Jeg har til nå brukt EverClean og er altså strålende fornøyd. Jeg har kjøpt i Sverige og der har jeg betalt ca. NOK 160 for 11 kg. som er ekkurat nok til en måned. Ut fra det jeg ser er skrevet tidligere i denne tråden ser det ut til å bli omtrent samme pris pr. kg. sand som man betaler for Cat Exclusive. Cat Exclusive er sikkert minst like bra, bare så det er sagt, men jeg tror jeg kommer til å holde meg til EverClean siden de har den der jeg vanligvis handler tillegg til at den faktisk fungerer strålende.

Når det er sagt, så tar jeg ut av kassen 1 - 2 ganger om dagen. Det bidrar sikkert også til at det ikke blir noen lukt.

Skrevet
går dårlig med å ha den i gangen for den er såpass kald så døra der er alltid lukket.. gammel kjellerleilighet det der. (tror den er gammal ihvert fall) 0_o

men ja. så klumpesand trenger man ikke tømme hele på altså? sånn som med kattesand. og hva er funksjonen til filteret lisom?

Med klumpesand holder det at du fjerner klumpene og fyller etter med ny sand. Hele kassen trenger du kun å rengjøre en gang i måneden eller så.

Jeg må innrømme at jeg har mine tvil om det filteret egentlig har noen funksjon. Lukt består jo ikke av partikler og skal man filtere bort den, trenger man et ganske mye mer avansert filter enn det er i disse kassene.

Skrevet

Enig med Leo ang filter, derfor bruker vi ikke vårt.

Gjest Elfrida
Skrevet
Lukt består jo ikke av partikler
Jo, det er nettopp det den gjør. Lukt ER molekyler.

Jeg syns Cat exclusive støvet mye mer og luktet vondere enn Everclean. Katteperler var knallbra, bortsett fra at katten ikke likte det. Greia med katteperler er at de trekker ut all fuktighet av bæsjen slik at de bare blir harde klumper som ikke lukter noe særlig. Tisset blir trekt inn i perlene og fuktigheten fordamper igjen, mens lukt og farge blir igjen inne i perlene. Ikke noe gipsklin og søl. Hm, kanskje jeg skal prøve igjen.

Skrevet
Hele kassen trenger du kun å rengjøre en gang i måneden eller så.

Men man trenger ikke kaste sanden! Jeg passer på å rengjøre sanden godt, tømme over i en pose og vasker selve doen. Heller sanden tilbake og fyller på med mer. Så lenge sanden er tørr og fin uten lukt trenger man ikke kaste den! :)

Skrevet (endret)
Jeg har to innekatter. Kjøpte nye sand i dag, Ever Clean til 199 kroner for 10 kg. Da var det akkurat 2 mnd siden sist jeg kjøpte. Har bonuskort så får vel den 10 eller hva det er gratis. Tømmer doen for klumper hver dag.

Du er heldig.

Jeg må kjøpe ny ever clean hver 2.-3. uke og jeg har bare en katt!

(en maine coon som gjør i fra seg like mye som dachsen til søsteren min!)

Endret av Dru
Skrevet
Jo, det er nettopp det den gjør. Lukt ER molekyler.

Det har du rett i, men med partikler mente jeg noe av en slik størrelse at det lar seg stoppe av en tynn skumgummimatte. Det er forskjell på et partikkelfilter og et molekylfilter...

Men man trenger ikke kaste sanden! Jeg passer på å rengjøre sanden godt, tømme over i en pose og vasker selve doen. Heller sanden tilbake og fyller på med mer. Så lenge sanden er tørr og fin uten lukt trenger man ikke kaste den! :)

Fint at du tok med det ellers hadde jeg sikkert kastet hele greia uten å tenke noe mer over det! Spaden jeg bruker er i hvert fall som en ganske fin sil, så sanden som er igjen, er jo ren.

Skrevet
Fint at du tok med det ellers hadde jeg sikkert kastet hele greia uten å tenke noe mer over det! Spaden jeg bruker er i hvert fall som en ganske fin sil, så sanden som er igjen, er jo ren.

Er jo ikke nødvendig å kaste fin brukbar sand. ;) At dyrebutikkansatte og produsent gjerne sier noe annet er jo forståelig, de vil jo selge mer. Jeg har ihvertfall gjort det slik alltid og aldri hatt problemer med det, og jeg bruker også everclean.

Skrevet

ok, takk for alle nyttige svar. :) men blir det mindre lukt med en slik kattedo enn det det gjør men en katteboks/eske da?

Gjest Elfrida
Skrevet
Det har du rett i, men med partikler mente jeg noe av en slik størrelse at det lar seg stoppe av en tynn skumgummimatte.
Vel, det filteret jeg bruker er ikke skumgummi, det minner om filteret som er i avtrekksvifta på kjøkkenet, og har aktivt kull i seg. Syns det gjør litt forskjell jeg. Men nå har jeg en katt som ikke er så nøye på den biten med å grave ned bæsjen, hun bare graver litt rundt generelt, og da kan det gjøre endel forskjell i min erfaring.
Gjest Gjest_Lita_*
Skrevet

Kjøpte også kattedo med tak med tanke på at kattene skal ut på do når de blir litt større. Da er det fint å ha tak slik at sanda ikke snør ned. Mne foreløpig er den inne. Jeg synes det ble litt mindre lukt i huset med tak på doen, men jeg oppdaget at kattematen stinker minst like mye som bæsjen!

Har prøvd flere slags sand, og har stanset ved klumpesanden fra FK. er fornøyd med den. Lett og rengjøre og lukter minimalt.

Skrevet
ok, takk for alle nyttige svar. :) men blir det mindre lukt med en slik kattedo enn det det gjør men en katteboks/eske da?

Det ser ut til at erfaringene er delte og at det varierer med kassen, sanden, katten og fòret. Var jeg deg, ville jeg ha forsøkt med klumpesand i den kassen du allerede har først. Den største fordelen jeg ser med tak/lokk er at man slipper at katten spruter så mye sand ut over når den graver. På den annen side graver sikkert ikke alle katter på samme måte eller like mye. Får den hovedsakelig tørrfôr og vann, vil jeg også tro at avføringen lukter mindre.

Vel, det filteret jeg bruker er ikke skumgummi, det minner om filteret som er i avtrekksvifta på kjøkkenet, og har aktivt kull i seg. Syns det gjør litt forskjell jeg. Men nå har jeg en katt som ikke er så nøye på den biten med å grave ned bæsjen, hun bare graver litt rundt generelt, og da kan det gjøre endel forskjell i min erfaring.

Det finnes sikkert et utall varianter på markedet som jeg ikke har sett og hvis det finnes noe som fungerer, så er jo det kjempefint!

Har du liten plass og må ha kattedoen stående på et sted hvor den er synlig, så finnes det selvfølgelig muligheter :sjarmor: . Det er på sikt meningen at katten min skal bli utekatt, men hvis den fremdeles fortsetter å bruke kassen inne regelmessig blir det nok en slik (Eller noe lignende) etter hvert. De fleste kattekassene jeg har sett, er nemlig ultrastygge og ikke akkurat en innredningsdetalj jeg ville sette pris på å ha i stuen! :ler:

Skrevet
Du er heldig.

Jeg må kjøpe ny ever clean hver 2.-3. uke og jeg har bare en katt!

(en maine coon som gjør i fra seg like mye som dachsen til søsteren min!)

Hvordan klarer du det? Du tar vel bare ut klumpene? Den ene av min bæsjer også mye, diare som lukter verre enn verst. Ikke klarer han å grave over det enda heller :fnise: Men det forsvinner jo ikke mye sand med bæsjen? Bare litt rundt....?

Skrevet

Hva med urin - klumper det også seg? Hvor ofte skifter du ut all sanden og vasker kassen?

Skrevet
Hva med urin - klumper det også seg? Hvor ofte skifter du ut all sanden og vasker kassen?

Alt klumper seg, så urinen blir også harde klumper. Hvor ofte du må vaske selve doen varierer nok litt. Min katt liker mye sand i kassen så sjelden noe setter seg fast på bunnen når jeg fjerner klumper, så selve kassen blir vasket 1-2 ganger i måneden. MEN jeg bytter nesten aldri ut selve sanden så lenge den er ren og luktfri.

Skrevet

Ja, urin klumper seg og fjernes sammen med bæsjen. Etter hvert fyller man på mer sand slik at det alltid er nok sand i kassen.

Det onyx mener er at man aldri trenger å skifte ut all sanden siden den sanden som er igjen i kassen når man har fjernet klumpene er ren. Det man gjør er at man ca. en gang i måneden tar ut all sanden, passer på at den er helt ren, rengjør kassen og heller sanden tilbake.

Min erfaring med kattesand er sterkt begrenset, men slik jeg opplever denne sanden (EverClean) kan jeg ikke se at det skal være noe problem å gjøre det på denne måten. En sjelden gang kan det sikkert være lurt å bytte ut all sanden, men jeg kan altså ikke helt se at det skal være nødvendig å gjøre det hver gang man rengjør kassen.

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg får min lille pusekatt om noen uker og vil gjerne være forbredt :rødme:

Skrevet

Jeg bruker Easyclean kattesand (fin) som jeg kjøper 18kg sekker av på Felleskjøpet.Husker ikke helt prisen. Er ganske fornøyd med den, men må rengjøre kattedoen hver dag da ettersom jeg har to katter. Møkka klumper seg fint sammen og er lett å fjerne. Bruker en spade med avlange hull i som jeg siler sanden igjennom.

Prøvde å kjøpe "kattesand" på butikken, men den var jeg ikke fornøyd med! Var nesten som små steiner og møkka festet seg nesten ikke til steinene i det hele tatt. Synes det var grisete.

Hvor får man kjøpt disse katteperlene da? Er det akkurat som disse "steinene"?

Skrevet
Hvordan klarer du det? Du tar vel bare ut klumpene? Den ene av min bæsjer også mye, diare som lukter verre enn verst. Ikke klarer han å grave over det enda heller :fnise: Men det forsvinner jo ikke mye sand med bæsjen? Bare litt rundt....?

Han tisser utrolig mye. Klumpene blir store og da går det mye sand.

Skulle tro det var en liten hund som hadde tisset i kassa hans.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...