Gå til innhold

Kattedo..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger bruker dere på kattesand i måneden? Jeg har to innekatter, som bruke samme sandkasse. Jeg har hørt mye bra om everclean sanden så jeg kjøpte den mandag for nesten to uker siden. Allerede nå er den tom, og det er nesten ikke mer sand igjen i sandkassen fordi kattungene driter og tisser som to gærninger. Dere som kjøper everclean - hvor lenge varer en sånn eske på katten(e) deres?

Det blir en forferdelig lukt i hele leiligheten etter dem har gjort fra seg, men tror det har noe med maten å gjøre så på mandagen skal jeg kjøpe meg kattemat fra dyrebutikken slik jeg vanligvis pleier. (denne gangen her kjøpte jeg fra dagligvarebutikk).

Hvor mye bruker dere ellers på kattene deres pr månede? Mat og kattesand til sammen. Gjerne annet utstyr også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker katteperler, det er soleklart best synes jeg. Den koster ca 150 kroner, og varer i en måned. Jeg har to katter.

Apropos lukt - har du kattedo med filter i taket? Det utgjør hele forskjellen etter min mening.

Skrevet

Vi bruker kanskje 300 i måneden, inkludert sand, våtfor, snop og spesialfor fra dyrlegen. Det er til en voksen hannkatt. Maten kommer på rundt en hundrelapp i måneden. Sanden er av merket Nature Cat Gold, klumpesand til omtrentlig 170 kroner for 15 liter. En slik sekk holder i et par måneder.

Skrevet

Jeg bruker Cat Exclusive, den er billigere enn Everclean, og jeg synes også den er bedre. Da jeg hadde tre innekatter brukte jeg ca en 15 kg sekk til 219,- på 4 uker. Nå er de utekatter, så nå varer en 15-kilos i 6-8 uker, siden de delvis gjør fra seg ute.

Skrevet

Du får kjøpt et merke som er mye billigere og like bra på de fleste dyrebutikker, cat exclusive klumpesand. I dyrebutikkene i området her så gidder de nesten ikke ta inn annet.

Husker ikke om det er finkornet eller mellomkornet vi har brukt, men ganske sikker på at det er mellom. Her ser du pakken:

http://www.jakt-fritid.no/produkter_catex_prod.php?id=6

Skrevet

Bruker ca en sekk kattesand (15 liter) i måneden. Har 2 stk innekatter som deler kasse. dvs ca 1500 i året

Gir tørrfor fra dyrebutikk og de spiser ca 40 kg i året tilsammen. Dette er ca 2000 kr i året. De spiser lite våtfor (de er litt kresne). Men det gjør jo at de sjelden har bløt avføring, så det blir lite lukt. Har prøvd dagligvarefor til tidligere katter, men da gikk mer av maten rett igjennom og i kassa.

Bruker sikkert 2000 til diverse annet av godbiter (frysetørket sei bla), leker og annet utstyr.

en gang i året drar de til veterinær for vaksine, det koster vel en 500-600 for begge.

Totalt bruker jeg vel altså ca 6000 på to stk innekatter i året.

Siden du har kattunger må du det første året innkalkulere kostnader til kastrering/ID merking.

Og så må man regne med uforutsette utgifter som feks dyrlege. Det kan lett blir mange tusen kroner. Og hvis man skal reise bort må man betale kattepensjonat eller kattepasser osv.

Skrevet
Bruker ca en sekk kattesand (15 liter) i måneden. Har 2 stk innekatter som deler kasse. dvs ca 1500 i året

Gir tørrfor fra dyrebutikk og de spiser ca 40 kg i året tilsammen. Dette er ca 2000 kr i året. De spiser lite våtfor (de er litt kresne). Men det gjør jo at de sjelden har bløt avføring, så det blir lite lukt. Har prøvd dagligvarefor til tidligere katter, men da gikk mer av maten rett igjennom og i kassa.

Bruker sikkert 2000 til diverse annet av godbiter (frysetørket sei bla), leker og annet utstyr.

en gang i året drar de til veterinær for vaksine, det koster vel en 500-600 for begge.

Totalt bruker jeg vel altså ca 6000 på to stk innekatter i året.

Siden du har kattunger må du det første året innkalkulere kostnader til kastrering/ID merking.

Og så må man regne med uforutsette utgifter som feks dyrlege. Det kan lett blir mange tusen kroner. Og hvis man skal reise bort må man betale kattepensjonat eller kattepasser osv.

Hva slags type sand bruker du? Den sanda jeg kjøper koster nesten 200 kr, og når de bruker to sånne pakker i måneden blir det....ALT for dyrt. Hvis jeg skal bruke det i løpet av et år kommer det på over 4000 kr!! Det er for mye å bruke på kattesand mener jeg. Hva slags mat kjøper du? (merke)

Takk for svar! :)

Skrevet
Du får kjøpt et merke som er mye billigere og like bra på de fleste dyrebutikker, cat exclusive klumpesand. I dyrebutikkene i området her så gidder de nesten ikke ta inn annet.

Husker ikke om det er finkornet eller mellomkornet vi har brukt, men ganske sikker på at det er mellom. Her ser du pakken:

http://www.jakt-fritid.no/produkter_catex_prod.php?id=6

Den skal jeg nok få prøvd ut, hvis de har den på dyrebutikken. Vet du hva forskjellen med finkorn og mellomkorn er? Når jeg spurte de på dyrebutikken så sa han at finkorn var til katter med kort pels og større korn var til de med lang pels.. Første perioden min med katter så hadde jeg store korn, nå har jeg finkort.. jeg oppplevde at de store korna var mye bedre.. kattene mine har ikke lang pels, ikke kort pels.. men de er vel forsåvidt korthåret i den forstand..

Skrevet
Bruker katteperler, det er soleklart best synes jeg. Den koster ca 150 kroner, og varer i en måned. Jeg har to katter.

Apropos lukt - har du kattedo med filter i taket? Det utgjør hele forskjellen etter min mening.

Hva er best med den? Tror ikke de har katteperler her.. hvordan fungerer den?

Ja har sandkasse med tak, luke og filter.. Jeg merket forskjell etter jeg kjøpte den! :) Åpen kasse skal jeg ALDRI ha igjen. uff og huff ;P

Skrevet
Den skal jeg nok få prøvd ut, hvis de har den på dyrebutikken. Vet du hva forskjellen med finkorn og mellomkorn er? Når jeg spurte de på dyrebutikken så sa han at finkorn var til katter med kort pels og større korn var til de med lang pels.. Første perioden min med katter så hadde jeg store korn, nå har jeg finkort.. jeg oppplevde at de store korna var mye bedre.. kattene mine har ikke lang pels, ikke kort pels.. men de er vel forsåvidt korthåret i den forstand..

Sjekket posen, bruker mellomkornet sand. Kattene mine er korthåret.

Skrevet
Hva slags type sand bruker du? Den sanda jeg kjøper koster nesten 200 kr, og når de bruker to sånne pakker i måneden blir det....ALT for dyrt. Hvis jeg skal bruke det i løpet av et år kommer det på over 4000 kr!! Det er for mye å bruke på kattesand mener jeg. Hva slags mat kjøper du? (merke)

Takk for svar! :)

Jeg bruker en klumpesand kjøpt i dyrebutikk. Men det er ikke et av de kjente merkene, så mulig du ikke får tak i den der du bor.

Kattene spiser Hills, det er de veldig fornøyd med, og blir veldig lite lukt (ligger kun små harde klumper i kassa, ikke bløt avføring)

Vet du hva forskjellen med finkorn og mellomkorn er?

Jeg har prøvd den blå pakken med kattesand man får i grovkornet og finkornet. Da jeg prøvde finkornet ble hele huset fullt av kattesand, siden den satte seg fast på labbene deres. Så jeg anbefaler mer grovkornet kattesand!

Til sist må jeg si at det koster å ha katt uansett hvordan du løser det. Jeg er enig at det kan bli mye penger å bruke på kattesand, siden kattene til syvende og sist egentlig ikke bryr seg så mye om hvordan kattesand de bruker. Hvis man skal bruke mye penger på kattehold skulle man kanskje brukt mer på noe kattene sen´lv hadde satt pris på. Men alt i alt bryr man seg ikke så mye om at det koster litt å ha katt. Katter er jo dessuten veldig ofte gratis i anskaffelse (desverre, siden mange ikke da skjønner at de kan være dyre i drift..) Det gir så enormt mye tilbake å ha katt. Jeg bruker ca 15 kr dagen på kattene mine, og det er det så absolutt verdt!! :katt:

Lykke til videre med kattene dine :)

Skrevet

Vi kjøper kattesand på Europris. Den hvite typen. Aner ikke hva den koster, men vi tar ut avføringa etterhvert som katten gjør fra seg. Tømmer doen en gang i uka, og det lukter ingenting.

Skrevet

Huff, klumpesand. Det er et helvette.. Katteperler trekker til seg urninen og utgir ingen lukt før etter en stund, men da burde du allerde ha skiftet alt sammen. Dessuten er det som er bra med denne er at det ikke fester seg sand til bæsjen så late folk som meg bare kan putte det i toalettet istedenfor i pose og så kaste det.

Jeg bruker ca en sekk i doen og denne varer ca 3 uker og koster alt fra 70-100 kr.

Bortsett fraa dette kjøper jeg en 10 kilos sekk med mat for 600 og dette varer i kanskje 2-3 måneder.

I tilleg får de våtfor o.s.v, men bruker kanskje 1000 kr på andre ting ellers i året.

I tilleg har de blitt kastrert, ca 800 for begge to. Han siste skal kastreres nå. Og de skal få microchip når de senere skal ut.

Skrevet
Huff, klumpesand. Det er et helvette.. Katteperler trekker til seg urninen og utgir ingen lukt før etter en stund, men da burde du allerde ha skiftet alt sammen. Dessuten er det som er bra med denne er at det ikke fester seg sand til bæsjen så late folk som meg bare kan putte det i toalettet istedenfor i pose og så kaste det.

Jeg bruker ca en sekk i doen og denne varer ca 3 uker og koster alt fra 70-100 kr.

Bortsett fraa dette kjøper jeg en 10 kilos sekk med mat for 600 og dette varer i kanskje 2-3 måneder.

I tilleg får de våtfor o.s.v, men bruker kanskje 1000 kr på andre ting ellers i året.

I tilleg har de blitt kastrert, ca 800 for begge to. Han siste skal kastreres nå. Og de skal få microchip når de senere skal ut.

Hvor mange kattepuser har du? Du sier hele tiden "de".. :) De bruker samme sandkasse eller? Men når de bæsjer blir det ikke lukt da, siden det ikke klumper seg rundt bæsjen? Ville tro at det forhindrer lukta litt.

Skrevet
Hvor mange kattepuser har du? Du sier hele tiden "de".. :) De bruker samme sandkasse eller? Men når de bæsjer blir det ikke lukt da, siden det ikke klumper seg rundt bæsjen? Ville tro at det forhindrer lukta litt.

Har 3 kattepuser og alle sammen bruker samme sandkasse.

De graver fortsatt ned bæsjen sin og lukter kommer da ikke ut på samme måte. Den fester seg ikke særlig når man har klumpesand heller. Men klumpesand er på ingen måte anbefalt å putte i toalettet ettersom dette tetter seg veldig fort. Mens når jeg kaster med litterpearls er det kanskje en eller to perle som sitter fast og disse blokere nok neppe doen.

Gud så masse ekkelt man egentlig vet når man tenker etter hehe..

• 2 måneder senere...
Gjest Gjest_sandra_*
Skrevet

hvordan fungerer en sånn do? skal man ha kattesand inni der? og blir det mindre lukt?

og en annen ting jeg lurer på, er det "ille" å ha kattedoen uti stua? :/ har nemlig hatt det så langt men det stinker overalt her nå så jeg må begynne å ty til noen drastiske verk snart.. hjelper vel å sette kattedoen inne på badet kanskje?

Skrevet

Jeg har hatt doen i stua til tider (flytter den litt rundt omkring) og har ikke merket noe lukt. Det har ikke gjester gjort heller. Vi har kattedo med tak, uten at jeg tror det har mye å si på lukta.. det er filter i taket på den, men vi bruker det ikke.

Det som har noe å si på lukta er hvilken sand du bruker. Vi bruker EverClean, og er fornøyde med den. Men om vi ikke gjør ren kattedoen minimum annenhver dag og kaster klumper blir doen full... og da kjenner jeg lukt hvis jeg er nær doen.

Å ha doen på badet synes jeg er ekkelt, dessuten stinker det noe forferdelig hvis du har varmekabler i gulvet. Det er alltid noe sand som havner utenfor kassen, og på badet tråkker jeg med bare føtter, jeg vil ikke ha kattesand i klærne mine og under føttene mine. Dessuten har vi varme der og det gjør at doen lukter fort.

Gjest Gjest_sandra_*
Skrevet

blæh.. hadde jeg bare hatt en større leilighet. er på 30 kvadrat den her. noen forslag til andre steder enn stua jeg kan ha kattedoen da? :s

men hvordan fungerer en sånn kattedo med filter? hvordan bytter man på den? og har enda et spørsmål som sikkert er jævli dumt, men hva er egentlig forskjellen på klumpesand og kattesand? om det er noen forskjell?

Skrevet

Filteret er bare ei matte som ligger øverst i taket på kassen. Det er bare å ta den ut og legge i en ny, piece of cake.

Jeg kaller alt som er i kattedoen for kattesand jeg, men det er ingen tvil om at klumpesanda er bedre enn sanda som ikke klumper. Vi har brukt kattesand fra Friskies og de andre typene man får kjøpt på rema, aldri mer. Da måtte vi jo bytte hele tida, vi ble fri for sand veldig fort og all tisset ble liggende i bunnen av kassen, så kassen måtte vaskes veldig ofte.

Nå bruker vi klumpesand. Det tar to minutter å tømme kassen, og sanda er veldig drøy. OG luktfri.

Hvor du skal ha kassen din må du jo nesten bestemme selv, det er vanskelig å si når man ikke er hjemme hos deg og ser. Vi har vår i et trapperom. Går det an å ha den i en gang? 30 kvm er jo ikke så stort, så det er litt vanskeligere det..

Skrevet (endret)

går dårlig med å ha den i gangen for den er såpass kald så døra der er alltid lukket.. gammel kjellerleilighet det der. (tror den er gammal ihvert fall) 0_o

men ja. så klumpesand trenger man ikke tømme hele på altså? sånn som med kattesand. og hva er funksjonen til filteret lisom?

Endret av sandrasalemandra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...