Gå til innhold

Bytte registreringsnummer på bil


Gjest Bjørthild

Anbefalte innlegg

Gjest Frysepulver

Jeg spør ikke om det er lurt eller billig, men jeg lurer på; dersom en bil er registrert i Norge og har f.eks. "UX12345" som nummer, kan jeg dra til ønsket trafikkstasjon og få nye skilter med de bokstaver og tall jeg ønsker? Eller følger skiltet bilen hele livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frysepulver

Jeg vil ikke ha personlig kjennemerke, jeg vil ha en bil med et helt normalt skilt - saken er at jeg nekter å kjøre rundt med Finnmarksskilter her jeg bor... Jeg vil ha skilt fra min lokale trafikkstasjon.

Betyr det da at jeg må vente til jeg finner en bil med aktuelt registreringsnummer?

Tallene bryr jeg meg ikke om, det er bokstavene jeg tenker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper ny bil kan du velge bokstavkombinasjon sjøl, men hvis bilen allerede er registrert kan du ikke endre kjennemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Hvis du kjøper ny bil kan du velge bokstavkombinasjon sjøl, men hvis bilen allerede er registrert kan du ikke endre kjennemerket.

Ok, takk :) Da ser jeg ikke etter bil på ublue steder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visste du forresten at riktig bokstavkombinasjon kan øke bilens verdi?

Bærumsskilt er mest populære, mens bokstavkombinasjoner fra steder der vegene ikke saltes om vinteren i en del tilfeller tas som "garanti" for at bilen er rustfri, og prisen stiger.

Folk er rare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du veteranbil mener jeg at du kan bytte skilt en gang (kombinasjonen du vil ha må være tilgjengelig)

samme gjelder visst den en gang i tiden fikk nye skilter kan du bytte tilbake til veteranskilter. Men dette kan bare gjøres 1 gang! Så har noen før deg gjort dette kan ikke du gjøre det senere!

(knotete skrevet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leverer inn skiltene, og lar dem ligge en viss tid blir de makulert (tror det er 3 eller 6 mnd) og da vil man få ut nye dersom man registrerer bilen på nytt. Men da må man også betale for å skrive ut de nye skiltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Kjøper du veteranbil mener jeg at du kan bytte skilt en gang (kombinasjonen du vil ha må være tilgjengelig)

samme gjelder visst den en gang i tiden fikk nye skilter kan du bytte tilbake til veteranskilter. Men dette kan bare gjøres 1 gang! Så har noen før deg gjort dette kan ikke du gjøre det senere!

(knotete skrevet)

Hehe, tror ikke jeg skal bølle med veteranbilene til pappaen min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Hvis du leverer inn skiltene, og lar dem ligge en viss tid blir de makulert (tror det er 3 eller 6 mnd) og da vil man få ut nye dersom man registrerer bilen på nytt. Men da må man også betale for å skrive ut de nye skiltene.

Men da må jeg vente et halvt år før jeg kjører den nye bilen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver
Visste du forresten at riktig bokstavkombinasjon kan øke bilens verdi?

Bærumsskilt er mest populære, mens bokstavkombinasjoner fra steder der vegene ikke saltes om vinteren i en del tilfeller tas som "garanti" for at bilen er rustfri, og prisen stiger.

Folk er rare...

Heter ikke Bærumsskilt, Asker og Bærum har samme trafikkstasjon...

Ja, visste det... Er ikke derfor jeg vil ha nye skilter. Nå har jeg kjørt rundt med "LH" i mitt nærområde og jeg føler meg som en turist i egen by. Vil ha skilter slik man får her jeg bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere å finne igjen bilen sin, da, når man har annet kjennemerke enn resten av hurven i kommunen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leverer inn skiltene, og lar dem ligge en viss tid blir de makulert (tror det er 3 eller 6 mnd) og da vil man få ut nye dersom man registrerer bilen på nytt. Men da må man også betale for å skrive ut de nye skiltene.

Du får nye skilt, men beholder bokstavkombinasjon og nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Banditt

Hvorfor er det så nøye?

Hvis du finner den perfekte bilen så vil du ikke ha den fordi den har skilter fra et annet sted? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det så nøye?

Hvis du finner den perfekte bilen så vil du ikke ha den fordi den har skilter fra et annet sted? :klø:

Jeg må si jeg undret meg over det samme. Jeg tviler på at folk det er verdt å bry seg om, bryr seg om hvor bilen din er registrert.

"- Haha, se der, de bilene har noen fra henholdsvis Finmark og Tønsberg eid tidligere!"

(Men jeg husker at jeg kunne ønske foreldrene mine hadde bil registrert i hjemkommunen min da jeg gikk på barneskolen, for i den alderen det ille å skille seg ut. Skikkelig mobbegrunnlag, ja..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff er alt for mange idioter i drammen som drar til bærum og kjøper seg bil for å få bærumsskilt, som om det har noe å si, ville ikke jeg vært særlig stolt over.

Hvilket nr og bokstaver man har har nå vel veldig lite å si. Selv har jeg en bil med skilter fra langt bortpå østlandet et sted, fredrikstad eller grensa eller noe.. Tviler de i drammen ser på meg som turist.

Når det gjelder å se hvor bilene er fra så skjønner jeg det veldig godt angående rust og noe slikt. Jeg så på en bil som virket kjempefin og tenke ikke noe over det. Pappa sjekket skiltene og så bilen var fra sørlandet. Sjekket den på undersiden (fikk låne bilen siden en venn av broen min solgte den) og den var så rustfylt som det gikk ann å bli. Bilen var en eneste stor rusthaug. Så der hjalp skiltene veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Finner jeg den perfekte bilen driter jeg sikkert i det - men hittil har jeg ikke funnet den perekte bilen og tillater meg dermed å ha litt fler krav ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sjekket skiltene og så bilen var fra sørlandet. Sjekket den på undersiden (fikk låne bilen siden en venn av broen min solgte den) og den var så rustfylt som det gikk ann å bli. Bilen var en eneste stor rusthaug. Så der hjalp skiltene veldig.

Men sjekke biler for rust bør man jo gjøre før man kjøper uansett, samme hva skiltnummeret er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...