Gå til innhold

"Negresse"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har imidlertid reflektert over behovet for å skille mennesker i forhold til hudfarge. Hva er poenget med det? For alle er jo av samme rase, altså menneskerasen. Hvorfor ikke bare benytte seg av nasjonalitet? Eller kjønn? En mann er jo en mann og en kvinne er en kvinne. Og er det så superviktig å få påpekt dette med hudfarge, da er det vel akseptert at man kaller noen sort, mørk eller lignende. Men ikke gul.

Mennesker flest ER opptatt av å kategorisere, det er en stor del av våre tankeprosesser og en stor del av grunnen til at vi har lykkes så godt som rase. Vi kategoriserer alt mulig, gjenstander, planter, abstrakter, og også mennesker...etter yrke, økonomisk status, humør... Da virker det ganske kunstig å velge ut ett enkelt felt hvor vi liksom ikke skal ha lov til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Jeg har ingen problemer med at man kategoriserer i utgangspunktet, og det ville blitt veldig vanskelig å beskrive en person uten å si noe om hudfarge. For meg går denne debatten mer på at man skal bruke "respektfulle" ord når man kategoriserer. Jeg vil jo f.eks. ikke kalle en funksjonshemmed for krypling, hvis du skjønner hva jeg mener. Men jeg kan godt kommentere at vedkommende er funksjonshemmed, rullestolbruker, blind e.l. Når du bruker ord med negative konnotasjon til å beskrive og kategorisere blir det imidlertid feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at man kategoriserer i utgangspunktet, og det ville blitt veldig vanskelig å beskrive en person uten å si noe om hudfarge. For meg går denne debatten mer på at man skal bruke "respektfulle" ord når man kategoriserer. Jeg vil jo f.eks. ikke kalle en funksjonshemmed for krypling, hvis du skjønner hva jeg mener. Men jeg kan godt kommentere at vedkommende er funksjonshemmed, rullestolbruker, blind e.l. Når du bruker ord med negative konnotasjon til å beskrive og kategorisere blir det imidlertid feil.

Kan være enig i det, men hva skal vi bruke, da? Det er det jeg vil vite. I USA har de måttet skifte ord for amerikanske borgere med opprinnelse overveiende i Afrika sør for Sahara (høres ikke det kjekt ut?) omtrent en gang i tiåret fordi uttrykkene gang på gang 'blir negativt ladet', og disse tungvinte uttrykkene med varierende presisjon utvanner kommunikasjonen. Her begynner vi å se samme tendensen.

En negresse er en negresse, det er ingen som er i tvil om hva man mener om man bruker det ordet. Det er et samlebegrep der det ikke spiller noen rolle om kvinnen er fra Sudan, Jamaica eller Cafilornia. En kvinne av afrikansk opprinnelse derimot er jo noe helt annet. Det inkluderer både negresser, berberkvinner, egypterinner og araberinner, og kan vanskelig brukes om mennesker med 200+ års historie i Karibia eller USA.

Så...finn på et alternativ. Helt greit å forandre det - jeg synes det er unødvendig, men det gjør meg ikke noe - men da bør også de som på liv og død MÅ ha ordene bort foreslå noe vi kan bruke istedet. Og da mener jeg ord som er greie å bruke i dagligtale og ikke er lange som et vondt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel foreslått ordene svart/hvit før!?

Vet ikke helt... når noen sier "svart" tenker jeg på noe som er skittent. Føler neger er mye mer nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Vet ikke helt... når noen sier "svart" tenker jeg på noe som er skittent. Føler neger er mye mer nøytralt.

Vel, du føler det sikkert sånn, men de som blir omtalt slik synes ikke det. Det eneste som er relevant her er hva de aktuelle menneskene er komfortable med å bli omtalt som, og ikke hva du legger i ulike ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du føler det sikkert sånn, men de som blir omtalt slik synes ikke det. Det eneste som er relevant her er hva de aktuelle menneskene er komfortable med å bli omtalt som, og ikke hva du legger i ulike ord.

Ja, og det finnes mange preferanser. Noen vil bli kalt svart, andre neger, andre afrikaner, og andre noe helt annet. Ikke kom her å si at alle er i mot å bli kalt neger, for det er ikke sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Ja, og det finnes mange preferanser. Noen vil bli kalt svart, andre neger, andre afrikaner, og andre noe helt annet. Ikke kom her å si at alle er i mot å bli kalt neger, for det er ikke sant.

Nei, det er ikke sant at alle misliker å bli kalt neger. Men det som er sant, er at det er mange som misliker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulatt er vel heller ikke politisk korrekt å bruke?

Mulatt er iallfall helt ut.

Det er et slaveord av de helt store.

Og jeg mener å ha lest at det har tilknytning til et ord for esel? Kan det stemme?

Det er jo også opprinnelig snakk om barn som var resultatet av at deres afrikanske mor var voldtatt av sin slaveeier.

Stort mer negative konnotasjoner er det vel vanskelig å få klint fast til et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Men som med neger kjenner jeg folk som referer til seg selv som mulatt. Altså, et ord kan være generelt negativ, men enkeltindivider velger å bruke det i et humoristisk perspektiv. At jeg kjenner noen som kaller seg mulatt vil ikke si det samme som at jeg automatisk kaller alle av "blandingsrase" mulatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Mulatt fælt? Hups, kanskje jeg ikke skulle sagt "Oi den var fin! Jeg har aldri sett en mulattpikk før", første gang jeg hadde sex med kjæresten min :klaske: Det virker som om hvite fyrer seg mer opp over slike ord enn negere selv gjør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vel, min kamerat har ingen problem med at jeg kaller han "han neger'n" fordi det skjer i en positiv tone og med grunnlag i vår felles bakgrunn. Derimot er han ikke komfortabel med å kategorisere alle svarte i kategorien "negere", f.eks. når en politimann uttalte at vi har mange "negere" i vårt arkiv. Dette tror jeg skyldes nettopp den negative konnotasjonen som ligger i ordet negere i en sånn setting!?

Mulig det ikke egentlig er noen logikk i det heller, men når noen føler så sterkt at bruken av et ord er negativ, så syns jeg man godt kan prøve å unngå det.

Dessuten tror jeg ikke du trenger å bekymre deg Milkyway siden det for det første var i en positiv kontekst vil jeg nå si ;) og for det andre høres det ut som om dere fremdeles er sammen! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest milkyway

Ja ikke vel! Spesielt etterfulgt av at han sier "Øy pikken min er jo brun :-O " så tror jeg ikke han tar det så høytidelig hehe.. vi prata nå om det i går, jeg sa at "enkelte mener mulatt er negativt ladet, men ikke jeg, for du er mulatt og du er det fineste som finnes" også bare smilte han. Så da bør alle gjøre det og :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulatt er iallfall helt ut.

Det er et slaveord av de helt store.

Sludder.

Og jeg mener å ha lest at det har tilknytning til et ord for esel? Kan det stemme?

Ja, det stemmer. Mulato er et spansk/portugisisk ord som muligens er avledet av ordet benyttet for muldyr, dvs. en blanding av hest og esel. Men en annen teori er at det er avledet av et langt eldre arabisk ord for blanding av araber og ikke-araber. En tredje og sannsynligvis korrekt teori er at både muldyr og mulatt kommer fra det opprinnelige arabiske ordet. (Sjekk f. eks. wikipedia)

Det er jo også opprinnelig snakk om barn som var resultatet av at deres afrikanske mor var voldtatt av sin slaveeier.

Stort mer negative konnotasjoner er det vel vanskelig å få klint fast til et ord.

Vås.

Betegnelsen mulato har vært båret med stolthet i spansk/portugisisk talende land inntil det forrige århundre, og faktisk helt inntil det siste i Brazil. Hva tror du Brasils karnevalsdronning kalles? Mulata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Vinduskarmen

Ettersom jeg slettet innlegget skjønner du kanskje at jeg angret det litt... Det ble litt for hardt følte jeg... Jeg vil for all del aldri kalle noen neger, pakkis osv fordi jeg vet at de selv kan føle det vondt. Men jeg synes det er trist at det har blitt slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinduskarmen

En ting jeg synes er rart er at veldig mange med utenlandsk bakgrunn som jeg har møtt kaller seg selv for pakkis, guling, neger osv. Men at andre kaller dem det liker man ikke selv om det ikke er en negativ tone i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart og hvit kan til en viss grad gå an, men slik ordet svart brukes i dag inkluderer det mye mer enn ordet neger gjør. Svart går kun på hudfarge, og mange legger i ordet alle hudfarger som er mørkere enn kaukasisk.

Endret av Cidric
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...