Gå til innhold

"Negresse"


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Stusser litt over dette... Nå har jo "neger" fått tabustempel, og vi prøver å la være å bruke dette ordet.

Men hva med negresse? På idol på tv2 nettopp brukte dommerne ordet da de beskrev sangstilen på en soul/r´n´b-sang.

De gangene jeg hører "negresse" i bruk, er det oftest i sammenhengen med en pen, svart kvinne med typiske afrikanske trekk.

Noen som er oppdatert på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei tror ikke det er stuerent lenger heller gitt.

Leste nettopp en artikkel av en norsk kvinne av afrikansk opprinnelse (herregud!) som ville ha seg frabedt å bli omtalt som negresse.

For meg har også ordet en positiv klang, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk over akkurat det samme da han idoldommeren sa det. Siden det har vært en ganske stor debatt i media i høst om ordet "neger" er et ålreit ord å bruke, er det litt merkelig at han valgte å bruke ordet "negresse".

Hvorfor skal det ordet være mer godtatt enn neger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll
Hvorfor skal det ordet være mer godtatt enn neger?

Hvorfor skal det ikke være godtatt? Neger har blitt brukt som et skjellsord. Negresse har vel neppe i samme grad blitt brukt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det ikke være godtatt? Neger har blitt brukt som et skjellsord. Negresse har vel neppe i samme grad blitt brukt på den måten.

Tja. I ordboka står det at ordet "negresse" kan oppfattes som nedsettende. Det at det kan oppfattes slik burde være grunn nok til å droppe det, selv om det ikke har blitt brukt helt på lik linje som "neger". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StockDama

Når jeg tenker negresse tenker jeg en vakker svart kvinne med* afrikanske trekk, men kan godt skjønne hvorfor det oppfattes som fy.

edit *

Endret av StockDama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg en rakrygget negresse med fargerike klær. Noe av det flotteste jeg ser.- Så det oppfatter hvertfall ikke jeg som nedsettende i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det ikke som noe negativt, tvert imot.

Haha, ei i klassen viste meg til og med et bilde(av seg selv som hun var utrolig brun på), så spurte hun meg og hun lignet som negresse..Jeg sa nei, og da var kommentaren:

hææ.. ååå, men jeg vil se slik ut, de er så pene!

Så jeg tror de fleste forbinder det ordet med noe positivt og som veldig vakre kvinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det som negativt. Jeg vet at mange bruker det som noe positivt, men personlig ville jeg vært veldig forsiktig med å bruke det da jeg vet ikke alle oppfatter det sånn (inkludert meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nettopp en artikkel av en norsk kvinne av afrikansk opprinnelse (herregud!) som ville ha seg frabedt å bli omtalt som negresse.

Om du synes den der er tungrodd, prøv norsk kvinne av afrikanskamerikansk/afrikanskkaribisk/etc opprinnelse...;)

Det hender det er greit å ha et beskrivende samleord som ikke tar opp en hel linje, selv om noen synes det er veldig ukorrekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må antakeligvis spørre en mørkhudet kvinne om dette. Det som avgjør om dette er stuerent eller ikke, er jo om den man omtaler føler seg nedvurdert eller støtt av ordet man benytter. Gjør man det, synes jeg ikke vi skal benytte dette ordet.

Hvis vi skulle insistere, blir det det samme som å forlange at noen skal godta at man omtaler dem som idiot eller dust eller noe annet fornærmende. Det er den man omtaler sin oppfatning som må gjelde her. Oppfatter man negresse som nedvurderende, bør man ikke bruke det. Det dreier seg ganske enkelt om høflighet og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi må antakeligvis spørre en mørkhudet kvinne om dette. Det som avgjør om dette er stuerent eller ikke, er jo om den man omtaler føler seg nedvurdert eller støtt av ordet man benytter. Gjør man det, synes jeg ikke vi skal benytte dette ordet.

Hvis vi skulle insistere, blir det det samme som å forlange at noen skal godta at man omtaler dem som idiot eller dust eller noe annet fornærmende. Det er den man omtaler sin oppfatning som må gjelde her. Oppfatter man negresse som nedvurderende, bør man ikke bruke det. Det dreier seg ganske enkelt om høflighet og respekt.

Jeg er absolutt helt enig i alt du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må antakeligvis spørre en mørkhudet kvinne om dette. Det som avgjør om dette er stuerent eller ikke, er jo om den man omtaler føler seg nedvurdert eller støtt av ordet man benytter. Gjør man det, synes jeg ikke vi skal benytte dette ordet.

Hvis vi skulle insistere, blir det det samme som å forlange at noen skal godta at man omtaler dem som idiot eller dust eller noe annet fornærmende. Det er den man omtaler sin oppfatning som må gjelde her. Oppfatter man negresse som nedvurderende, bør man ikke bruke det. Det dreier seg ganske enkelt om høflighet og respekt.

Men problemet gjenstår jo. Hvis ordet ikke er akseptabelt trenger vi et nytt som kan brukes 100% synonymt. person av blablabla opprinnelse holder jo bare ikke, når det er snakk om hudfarger som er spredt over store deler av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men problemet gjenstår jo. Hvis ordet ikke er akseptabelt trenger vi et nytt som kan brukes 100% synonymt. person av blablabla opprinnelse holder jo bare ikke, når det er snakk om hudfarger som er spredt over store deler av verden.

Hvorfor dette behovet for bås-setting etter hudfarge?

Hvis det skulle være så nøye kan man jo si afro- amerikaner eller afrikaner på samme måte som vi omtaler folk fra Asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor dette behovet for bås-setting etter hudfarge?

Hvis det skulle være så nøye kan man jo si afro- amerikaner eller afrikaner på samme måte som vi omtaler folk fra Asia.

Skal man si sånn : "hun med de mørke krøllete håret..Og brune øynene, med litt store lepper, og er litt muskuløs"..med utenlandsk utseende?

Eller: hun negressen,hun mørke, e.l

Bås-setting??

Folk har forskjellig hudfarge,kommer fra forskjellige land,forskjellige kulturer.

Men man trenger ikke være så innmari redd for å tråkke noen på tærne hele tiden. Man skal ikke måtte veie ordene hele tiden fordi noen kan mene det er uetisk.

Hvis man ikke legger noe negativt i ordene,så ser jeg ikke problemet!

Hvis jeg hadde bodd i f.eks Afrika,Asia så hadde nok de fleste forklart hvem jeg var som "hun hvite"

Kunne ønske man kunne tatt brodden av ting som dette..

Kansje jeg blir halshugget av,men jeg prøver ihvertfall å si at jeg ikke ser noe galt i å si negresse,eller neger for den saks skyld.. Men det er kansje fordi jeg ikke er rasist,eller ikke har sett noe særlig rasisme på kloss hold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kva ord kan ein bruke? I slekta til ei venninne er det eit barn som har ein afrikansk far og etnisk norsk mor, men jenta er heilt lik sin far og veldig mørk. Kva kan ein bruke om ein evt. skal nevne at ho er mørkare enn f.eks meg som er kvit? :sjenert:

Mulatt, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man trenger ikke være så innmari redd for å tråkke noen på tærne hele tiden. Man skal ikke måtte veie ordene hele tiden fordi noen kan mene det er uetisk.

Hvis man ikke legger noe negativt i ordene,så ser jeg ikke problemet!

Hvis jeg hadde bodd i f.eks Afrika,Asia så hadde nok de fleste forklart hvem jeg var som "hun hvite"

Kunne ønske man kunne tatt brodden av ting som dette..

Kansje jeg blir halshugget av,men jeg prøver ihvertfall å si at jeg ikke ser noe galt i å si negresse,eller neger for den saks skyld.. Men det er kansje fordi jeg ikke er rasist,eller ikke har sett noe særlig rasisme på kloss hold?

Når man omgås andre mennesker, så er det helt vanlig at man tenker på hvordan man skal oppføre seg for selv å framstå som et menneske med integritet og med respekt for andre. Derfor er det viktig for de fleste å vite hva som fornærmer andre, ikke sant? Derfor er det hva de andre mener er fornærmende som gjelder. Så hvis negresse blir oppfattet fornærmende, vil det være en fare for at den som bruker ordet ukritisk blir oppfattet som et menneske uten integritet, sosiale antenner og respekt.

Vi er jo for det meste opptatt av hvordan vi skal forholde oss, derfor spør vi om f.eks. negresse er stuerent. Jeg vet ikke om det er det, men antar at det ikke er det.

Jeg har imidlertid reflektert over behovet for å skille mennesker i forhold til hudfarge. Hva er poenget med det? For alle er jo av samme rase, altså menneskerasen. Hvorfor ikke bare benytte seg av nasjonalitet? Eller kjønn? En mann er jo en mann og en kvinne er en kvinne. Og er det så superviktig å få påpekt dette med hudfarge, da er det vel akseptert at man kaller noen sort, mørk eller lignende. Men ikke gul.

Afroamerikaner funker. Araber funker. Pakistaner funker, Tanzanianer funker o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg skjønner ikke helt behovet til enkelte om å bruke ordene neger/negresse, når man uansett vet at de er omdiskuterte!?

Og som du over her sier så ville du blitt omtalt som "hun hvite" i Afrika, så hvorfor ikke omtale afrikanere (evt andre med mørk hud) som h*n mørke/svarte. Har aldri fått negative tilbakemeldinger på dette.

Er vel ikke så mange gode grunner til at vi skal beholde ord som ikke i utgangspunktet er norske og har en negativ konnotasjon, når vi har helt greie norske ord uten en slik negativ tilknytning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...