Gå til innhold

Barn som spiser på håret

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei, jeg mener at jeg leste noe om dette her for et par år siden men det er vel borte nå. Jeg har en datter på 13 år som putter håret i munnen og spiser på det nesten bestandig. Hun har gjort det lenge og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte. Hun vil jo ikke klippe seg heller. Er dette "normalt" - altså skal jeg bare slappe av, eller må jeg fortsette å "sloss" med henne for å få henne til å slutte ?? Jeg skjønner ikke hvorfor hun gjør det ? Takknemlig for råd. :)

Hilsen Anette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe.. Tror vi ble truet meg.. "Spiser du på håret, får du mark i magen" ;)

Tror ikke det er så effektivt.

Hun er 13år.. La henne spise på håret.. Det er jo hennes hår! Evt. lag en avtale med henne. Hvis hun slutter, får hun en frisørtime av deg med f.eks. striping av hår.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Fortell henne at enzymene i spyttet bryter ned håret og ødelegger det. Altså får hun stygt hår av å spise på det. Dette er rene faktaopplysninger.

Ellers er det å tygge på håret helt normalt. Skremselspropaganda om stygt hår virket på meg. Holdt på å spare til langt, vet du.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste også på håret i tenårene. Vet ikke hvorfor - tror det på en måte er som å bite negler. Noe å gjøre, liksom...

Guttungen i huset her - på 7 år - insisterer på å dra seg i ørene - fikler med ørene hele tiden - de blir knallrøde :lol: . Det virker neste som om det er en slags "sutteklut" om du skjønner hva jeg mener.

Jeg kan forresten ikke huske at jeg fikk mark i magen av å spise hår - det var av å spise snø det tror jeg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen i huset her - på 7 år - insisterer på å dra seg i ørene - fikler med ørene hele tiden - de blir knallrøde :lol: . Det virker neste som om det er en slags "sutteklut" om du skjønner hva jeg mener.

En venn av familien har i alle år dratt seg i øreflippen (hun er nå snart 55), og har fått noen tapper på ørene av det :o Øreflippen har liksom blitt mindre.

Jeg var hos lege på øre/nese/hals avdelingen en gang og han fortalte at han hadde hatt pasienter som hadde pillet så mye i nesen at slimhinnene var ødelagt :-?

Selv tygget jeg også på håret mitt i en periode, men sluttet også fordi jeg ville spare og jeg så det ble slitt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere sett den videosnutten på et eller annet "Funniest homevideoshit" der en jente som tygget på håret fikk et hårstrå rundt ene nuppen på tunga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner av svarene at det er ganske normalt å spise på håret og det er jo mange her som har drevet med det selv. Jeg tror jeg skal fortelle datteren min om det med enzymene i spyttet for hun ser jo selv at håret hennes blir vått av spytt når hun går og suger på det lenge. Hun kan jo ikke svare på hvorfor hun gjør det - hun sier bare noen ganger at hun liker det eller at det er godt å ha i munnen. Får vel prøve å skremme henne med at hun får stygt hår av det. Eller er det noen av dere andre her som husker hvorfor dere spiste på håret ?

Klem igjen fra Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et dokumentarprogram for ikke så lenge siden, det viste seg at det å spise på hår er faktisk en tvangshandling. Men det trenger ikke være noe "galt" om noen har denne tvangshandlingen, det er bare slik noen har. Noen må sjekke at døra er låst tusen ganger, andre må spise på håret sitt... :lol:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så farlig om hun tygger litt på håret?

Gjorde det selv da jeg var yngre, er klar over at det ikke ser så lekkert ut kanskje, men hvorfor skal hun ikke få lov til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort hår er vanskelig å få i munnen :ler::ler:

En trussel om tvangsklipping bruker å hjelpe :ler:

hei

va er det som er så galt med og tygge på håret, dessuten er det dumt trussel, det er noe man ikke kan sette ut i livet vis jenta vet sine rettigheter vet hun at hun har rett til og vere med og bestemme sit eget hår i den alderen, tvangsklipping går ikke, heldigvis

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg syns du skal fortelle henne at det blir stygt av det, ellers har det ikke mye og si, det er nok det at det er godt, man trenger sanseintrykk, det er ikke en vanlig tvangshandling, det kan vere det hos noen men en tvnagshandling er sån at det er ubehagelig og ikke gjøren det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :hoppe:

jeg husker at da jeg gikk på barneskolen, var det mange av jentene (meg selv inkludert) som hadde håret i munnen...vet ikke helt hvorfor, det bare var sånn...!

men dette syntes ikke lærerinnen vår var noe særlig. så da fortalte hun en historie om en jente hun hadde hatt i en klasse (noe som ikke er helt sant, men det fikk historien til å virke mer troverdig) hun sa det at denne jenten alltid gikk og sugde på håret sitt, og når hun gjorde det løsnet litt av enden på håret slik at hun stadig fikk svelget litt hår. dette samlet seg i magen, og ble til slutt til en stor ball. historien endte med at hun ble syk og måtte på sykehuset og operere...! :o ganske skremmende historie når man er 7-8 år gammel....er nok mer tvilende til at noen på 13 blir like skremt...!

(den funka på søstrene mine når de var mindre...nå er de 14 da...)

jaja, LYKKE TIL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke jeg. Noen spiser hår og noen biter negler. Andre sitter og kkemmer seg i ansiktet hele tiden. Vi har slike vaner. Jeg ser ikke noe problem med det. Med mindre andre ting tyder på at hun er overnervøs eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest salma

Det der slutter hun sikkert med etterhvert. Det gjorde i alle fall jeg, og fra svarene er det tydeligvis ikke uvanlig.

Syns ikke man har rett til å tvangsklippe en 13-åring. Hun bør vel få bestemme lengden på håret sitt selv?

Slapp av - sikkert ingen grunn til bekymring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir feil at andre skal bestemme om man får lov eller ikke til å tygge på sitt eget hår eller sine egne negler, enten det er mamma eller frøken.

Kan godt hende elevene ikke synes alt frøken gjør er så himla lekkert heller, men å fortelle skrekkhistorier om operasjoner osv... er det ikke viktigere ting elevene kan skremmes fra enn å tygge på håret sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Takk for alle svarene. Det er tydlig at det er mange som har spist på håret her når de var yngre, og det er mange meninger om det...Jeg snakket med datteren min om det og jeg tror ikke det er en tvangshandling men hun sier at hun liker å ta håret i munnen - "det er godt å suge på det". Jeg har foresten også sett at hun noen ganger går å tygger på snorene på genseren sin. Så da har hun vel "stort sugebehov" eller hva det heter...? Jaja det går vel over det også. :-?

Klem Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er en jente på 18 år og jeg vil bare si at du må bare slappe av ! Når jeg var sånn 12 - 14 år så gikk jeg å sugde på håret veldig mye. Jeg vet ikke helt hvorfor men det ble en vane å ta håret i munnen. Men jeg slutta med det etter hvert og det gjør jo alle. Jeg har lest innleggene her og det er jo mange jenter som suger på håret i perioder og "alle" slutter med det. Så slapp av - la henne få suge på håret - hun slutter med det !!!

Hilsen en russepike ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, som alle de andre her, jeg har gjort det, og jeg sluttet med det.

Jeg gjorde det ikke av en spesiell grunn trur jeg, det var "godt", jeg likte å tygge/suge på det. (ja, snorer på gensre var også tygget på til tider, men ikke like mye)

Jeg bare sluttet. Det vil din datter også gjøre. Du kan godt fortelle henne at det ødelegger håret. Men, om du trur det stammer fra et suttebehov, alternativet er konstant tyggis da kanskje?

Dette er noe hun slutter med av seg selv før eller siden. Ikke noe å engste seg for er nå min mening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen.

Ja jeg tror det er akkurat sånn med min datter som "Fredagsbarn" skriver: At hun spiser på håret fordi det er godt og at hun liker å gjøre det. Jeg har sagt til henne at håret blir stygt av det men hun tror visst ikke på det. Ihvertfall så spiser hun på det fortsatt - og snorene på genserne sine også for så vidt. Men jeg skal slappe av :-? det er helt i orden - jeg er enig med de som skriver det. Hun slutter nok med uvanen sin etter hvert ...

Klemz Anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...