Gå til innhold

Hvilken bil drar damer?

Gjest Billars

Anbefalte innlegg

Gjest_Julie_* skrev:
Det kan du si. Du har selvsagt et godt poeng.

Mitt poeng var egentlig bare at valget av bil (er) kan fortelle noe om en manns smak. På den annen side har ikke jeg kjennskap til de merkene du nevner over her...Men når du sier at du nå kjører en gammel Volvo, synes ikke jeg det er positivt om en mann. Hvorfor kunne ikke mannen kjøre en gammel fransk bil, tenker jeg da. (Ps! For husk at trådstarterens spørsmål gikk direkte på hva kvinner tenker om menn og biler)...

Fordi ingen person på denne jorden ville kjørt en fransk bil om man hadde peiling på bil. Jeg har hatt gamle Volvoer i massevis også, fordi de er gøye å bygge om til å gjøre det jeg gjør best; kjøre fort.

Det er der jeg trives best med kvinner som gir blanke faen i bil i det hele tatt; det er ikke greit når det er mye synsing og mening om noe man ikke har den flateste anelse om.

"ååh, en gammel Volvo stasjonsvogn! ÆSJ!"

En Volvo stasjonsvogn man gjerne har brukt mangfoldige timer på å skru som kjører ifra Porscher og BMWer på strak arm. Feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del trenger han ikke å ha bil i det hele tatt, siden jeg har en egen, men hvis han kjører en gammel Mercedes eller Volvo tyder det ihvertfall på at vi har lik smak. Generelt er jeg svak for gamle biler, som ikke trenger å se strøkne ut, så lenge de er teknisk i god stand, og gode og kjøre. Varebil er også kult om han kjører.

Og dersom han har en bil som er under 5 år gammel trekker det ned, siden det vitner om dårlig økonomisk vurderingsevne. (Med mindre det er en firmabil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
  WildThing skrev:
Fordi ingen person på denne jorden ville kjørt en fransk bil om man hadde peiling på bil. Jeg har hatt gamle Volvoer i massevis også, fordi de er gøye å bygge om til å gjøre det jeg gjør best; kjøre fort.

Det er der jeg trives best med kvinner som gir blanke faen i bil i det hele tatt; det er ikke greit når det er mye synsing og mening om noe man ikke har den flateste anelse om.

"ååh, en gammel Volvo stasjonsvogn! ÆSJ!"

En Volvo stasjonsvogn man gjerne har brukt mangfoldige timer på å skru som kjører ifra Porscher og BMWer på strak arm. Feks.

Nettopp. Her aner jeg sterke uenigheter, så du ville ikke ha trivdes med kvinner som meg, og du ville ha vært min type mann. For meg handler det ikke om hvilken bil som kjører raskest men om stilen, merket og hva det eventuelt signaliserer. Det må gjerne være gammelt og brukt, men en Volvo gir dårlige vibber i forhold til f.eks. en Saab. *(En psykologisk sosialantropolog, markedsanalytiker i bilbransjen og forbrukspsykologer kan nok forklare slike fenomen, hvis man ønsker å gå i dybden.)

Du liker best å kjøre fort. Trådstarter spurte hva slags biler kvinner vil ha hos en kjæreste. Jeg svarer en som verdsetter stil fremfor raskhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

For meg så er en bil et transportmiddel, intet mer intet mindre. Det viktige er altså at bilen kan frakte meg fra a til b. Da jeg møtte mannen min var det praktiok at han hadde bil, men om han hadde hatt en Peugot, Citroen eller Lada hadde ikke noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
  Gjest_Julie_* skrev:
Jeg svarer en som verdsetter stil fremfor raskhet.

Hvorfor er det så viktig at en mann "verdsetter stil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ironi: Dette er en særdeles teit tråd.

For min del er det knekkende likegyldig hvilken bil han har.

Jeg ofrer ikke en tanke på bil og bilmerke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Julie_*
  =tentacle= skrev:
Hvorfor er det så viktig at en mann "verdsetter stil"?

Hvorfor liker noen spaghetti? :vetikke:

Jeg antar det handler om smak og personlige preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største turn-offen er de som kjøper noe ut i fra hvordan andre vil oppfatte dem med denne gjenstanden. Det er så åpenbart og blendende usjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*

Hehe...det var forusigbart at enkelte ikke likte denne tråden. Å diskutere smak og stil er ikke typisk norsk. I Norge handler det kun om å komme seg fra A til Å, ikke om hva slags merke man forflytter seg i.

Bare til informasjon så er dette området et eget fagfelt, forskningsområde og stor business. Reklame, psykologi, merkevare, kundelojalitet, identitet, osv. er alle viktige faktorer for en bilprodusent når et merke skal etableres og vedlikeholdes i et marked.

:kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
  Gjest_Julie_* skrev:
Hehe...det var forusigbart at enkelte ikke likte denne tråden. Å diskutere smak og stil er ikke typisk norsk. I Norge handler det kun om å komme seg fra A til Å, ikke om hva slags merke man forflytter seg i.

Bare til informasjon så er dette området et eget fagfelt, forskningsområde og stor business. Reklame, psykologi, merkevare, kundelojalitet, identitet, osv. er alle viktige faktorer for en bilprodusent når et merke skal etableres og vedlikeholdes i et marked.

Ja, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så bra å velge en mann som er "flink og lydig forbruker" i selgerens øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest_Julie_* skrev:

Du er en typisk posør. Overflate fremfor substans. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
  =tentacle= skrev:
Ja, men jeg skjønner ikke hvorfor det er så bra å velge en mann som er "flink og lydig forbruker" i selgerens øyne.

Aj, aj, aj...Her har vi virkelig misforstått hverandre.

Aller først må jeg spørre om du har hørt om de berømte kategoriene til Bourdieu? Mange elsker å tulle litt med dem, og det er lurt å ikke ta en slik kategorisering for seriøst.

http://www.guardian.co.uk/obituaries/story/0,,640396,00.html

http://www.hive.no/hvenytt/arkiv.php?mode=view&id=2896

Det handler på ingen måte om å velge en mann som er en flink og lydig forbruker og det handler ikke om selgeren! (Tvert i mot).

Det handler om mannens smak. Om dersom en mann klart sier at han foretrekker en gammel Ford, Volvo eller lada fremfor en gammel Peugot eller Saab, så kan man bruke P. Bourdieus kategoriseringer (uten å ta det for seriøst) og putte mannen i "bås" ved å plassere ham. Her må vi selvsagt skille mellom teori og praktisk virkelighet. Vi lar ikke teorien overstyre virkeligheten! Men hvis vi ser på teorien, vil en kunne si at valget av gammel Lada over valget av gammel fransk bil fortelle oss nok om mannen til å kunne vurdere ham...

Selvsagt kan du si at dette er overfladisk og de fleste lar selvsagt ikke mannens valg av bil overstyre deres eget valg av mann. Men jeg er ikke med på at det ikke betyr noe som helst. Ja visst er bilen et fremkomstmiddel. Men i det store og hele så er det også noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skrev:
Det sier jo litt om deg.

Når det gjelder et tema som dette ja.

Om han kjører japansk , fransk , tysk , svensk eller amerikansk bil er meg knekkende likegyldig.

Bil anser jeg som et framkomstmiddel, ikke pynteting. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
  =tentacle= skrev:

Kanskje noen ville foretrekke nettopp det motsatte?

Jfr. eksempelet mitt med klokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde helst fortrukket et mann uten bil jeg. :) Hadde jeg ikke hatt type hadde jeg nok møtt drømmemannen på bussen. :ler:

.. men hadde det kommet en fyr med en søt liten rød boble, hadde jeg nok smeltet. ;)

Rånere, gatebilentusiaster og denslags kan dra en viss plass for min del. Ser ikke vitsen med å bruke så mye tid og penger på en bil. Det er en bil liksom... Liker menn som har litt mer oppegående interesser.. Ikke skyt meg. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest_Julie_* skrev:
Det handler om mannens smak. Om dersom en mann klart sier at han foretrekker en gammel Ford, Volvo eller lada fremfor en gammel Peugot eller Saab, så kan man bruke P. Bourdieus kategoriseringer (uten å ta det for seriøst) og putte mannen i "bås" ved å plassere ham.

Hva hvis han liker både en gammel Ford og en gammel Peugeot? (Det er for øvrig en fordel å være i stand til å stave Peugeot riktig hvis man skal vise sin smaksmessige overlegenhet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
  Gjest skrev:
Hva hvis han liker både en gammel Ford og en gammel Peugeot? (Det er for øvrig en fordel å være i stand til å stave Peugeot riktig hvis man skal vise sin smaksmessige overlegenhet.)

Yes, beklager feilstaving av Peugeot...men husk også at dette ikke handler om overlegenhet, det handler bare om ulike smak. Og det må jo være lov.

Han fyren over her som sier at han absolutt ikke liker franske biler, han viser en like stor smaksmessig differensiering som jeg gjør.

Det sier jo litt om deg da, gjest, at du tolker dette som smaksmesig overlegenhet...

Hva om mannen både liker Ford og Peugeot...tja hva da. Vet ikke helt jeg. Må vel se an mannen da. Klart en alltid må bli kjent men mannen før bilen. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T R Å D S T A R T E R

Det er mange som snakker om franske biler som et begrep.

Hva legger dere i "franske biler"?

Er Peugeot, Citröen og Renault noe dere setter pris på eller avskyr?

Det finnes selvsagt mange forskjellige biler fra Frankrike.

Peugeot 406 (komfortabel familiebil med god plass for en familie på 5) og Citröen 2CV (liten kuriositet laget av gamle fiskebollebokser) er svært ulike, f.eks.

Tråden har sporet litt av... Jeg sikter jo ikke til bilmerker.

En Ford Sierra er ikke mye forskjellig fra sistnevnte Peugeot. Store familiebiler, begge to.

Jeg tenker mer på sportsbil, SUV, stasjonsvogn, terrengbil, varebil, veteranbil, cabriolet, stor/liten bil osv. Og hva DERE TROR dette bilvalget sier om personen som kjører den.

Kjører han en sportsbil med to seter, så er han kanskje mer interessert i one night stands, enn i å stifte familie. Han som kjører stasjonsvogn er kanskje mer moden, og klar for et seriøst forhold med barn.

Veteraneieren liker å skru, og du kommer derfor ikke til å se så mye til ham når dere er vel etablert som samboere eller ektefolk.

SUV-eiere. Hvaslags førsteinntrykk gir de?

Og hva om han kjører en gammel LADA? En bil som forresten fikk sitt dårlige rykte pga. manglene komfort, og som faktisk er svært rimelig og pålitelig.

Beklager at jeg ikke presiserte mer hva jeg mente.

Men nå håper jeg dere vil skifte litt fokus, kjære damer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...