Gå til innhold

Jobbe på julaften?

Chans

Anbefalte innlegg

Det er mange som må jobbe på julaften, og selv om de fleste antakeligvis heller ville vært hjemme og feiret jul med familie og venner er det vel forståelig at enkelte, for eksempel de som jobber på sykehus, pleiehjem eller i åpne butikker må jobbe i julen i blant.

Selv jobber jeg i en butikk som er åpen mye gjennom hele julen, og alle de ansatte må sannsynligvis stille opp ganske mye. Familien min, som jeg skal feire hos, bor flere timers kjøring unna, og helst ønsker jeg å jobbe så lite som mulig på lille- og julaften (og er selvsagt villig til å "gjøre opp" for det ved å jobbe ekstra mye før og etter akurat de dagene) slik at jeg forhåpentligvis rekker en buss hjemover.

Jeg skulle ønske det var en ordning om at folk som kommer langveis fra kunne få fri sånne dager, slik at det først og fremst er de som feirer i samme by som fordeler de "verste" vaktene.

Hva synes dere? Bør de som feirer i nærheten ta vaktene som forhindrer andre i å komme seg hjem i tide i julen? Eller blir det urettferdig, ettersom de også "mister" tid med sine kjære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har det sånn at det er fast rullering på hvem som jobber julaften og nyttårsaften (sykehjem), så da er det ikke så mye å klage på. Alle har sin tur. I år er det min, og det er jo kjedelig å jobbe julaften kveld, men det må til. De neste to årene vet jeg allerede nå at jeg har fri siden jeg jobber nå i år.

Jeg synes det er mest rettferdig at julejobbingen går på omgang. Selvom man har familie nære der man bor og jobber, vil man jo helst ha fri da uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke straffes for at du har valgt å bosette deg langt unna familien. Selvfølgelig kan man spørre de på jobb, og det er sikkert noen som er snille og jobber på julaften fordi de har familien nærme, men jeg synes absolutt ikke det skal være noen regler på det. Det er ditt valg at du har bosatt deg der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dere begge to i at det egentlig ikke er rettferdig for de som feirer nærmere å måtte jobbe da bare på grunn av at noen(som meg selv!) helst vil slippe pga. reisetid.

Egentlig spør jeg fordi jeg lurer på om det er litt frekt av meg å spørre sjefen (som bestemmer turnus) om å få slippe de to dagene mot at jeg jobber ekstra mye og lenge ellers... Jeg har veldig, veldig lyst til å rekke familiejul, men ikke lyst til at det skal gå utover vanlig folkeskikk.

Gjest:

Fast rullering høres ut som en god idé! Jeg vet at moren min, og andre som jobber innen helsebransjen, har det sånn og at det stort sett fungerer (bortsett fra at noen tosker ALLTID er "syke" jul- og nyttårsaften).

Endret av Chans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Luna:

Tja, det er selvfølgelig utgangspunktet jeg som velger hvor jeg bosetter meg, men jeg er student og har valgt å bosette meg i en storby noen timer unna familien på grunn av:

– Universitetet her er det beste i landet innen mitt studie.

– Jeg ønsker å bo i en storby, familien min bor i en "liten" by med bare 35.000 innbyggere og for kjedelig for min del.

– Det hadde ikke blitt akseptert i min familie å bli boende i samme by etter videregående. Jeg måtte studere, og skal man studere der jeg kommer fra må man gå på en høyskole (og det ønsker jeg ikke) og får ikke spesielt god utdannelse innen faget jeg studerer.

Sånn sett velger man jo ikke bosted med utgangspunkt i hvor man vil feire jul! Jeg skjønner poenget ditt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men du har jo fortsatt valgt å bosette deg der der, og jeg vil fortsatt ikke straffes for det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, La Luna, godt å høre at du forstår synspunktet mitt, for jeg skjønner veldig godt at folk ikke ønsker å måtte lide på grunn av sånt.

Jeg er da ikke så egoistisk at jeg kommer til å kreve noe som helst heller, men jeg tror jeg kommer til å spørre sånn forsiktig. Kanskje jeg skal sørge for at vi ansetter et par buddhister eller muslimer eller noe, så kan jeg tilby meg å jobbe når de vil feire Id eller lukte på blomstene og vente på harmoni og lignende. Lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt skal ikke vi straffes pga at noen har bosatt seg langt fra familien sin .. Det hadde jeg aldri akseptert ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske det var en ordning om at folk som kommer langveis fra kunne få fri sånne dager, slik at det først og fremst er de som feirer i samme by som fordeler de "verste" vaktene.

Hva synes dere? Bør de som feirer i nærheten ta vaktene som forhindrer andre i å komme seg hjem i tide i julen? Eller blir det urettferdig, ettersom de også "mister" tid med sine kjære?

:overrasket:

Ærlig talt... Mener du at det hadde vært rettferdig??

Noen har små barn, og ønsker ikke å jobbe julaften/nyttårsaften, noen har barnebarn de ønsker å feire sammen med, og noen får gjester, noen skal reise bort...

Hvem blir det da igjen til å jobbe?

Der jeg jobber må det være noen på vakt døgnet rundt , året rundt (dag- aften- og nattevakt). Vi er i utgangspunktet ikke så mange personer, og om man skulle tatt hensyn til alle de som ønsker å ha fri disse dagene/kveldene/nettene (noe egentlig alle kunne ha tenkt seg), da ble vi neimen ikke mange til å dele på jule-/nyttårs-helgene. Antagelig bare en eller to som ikke hadde "gyldig grunn" til fri, om man skulle tatt alle disse hensynene...

Rettferdig??

Men vi forsøker også å fordele fra år til år med jul-/nyttårs-helg, men alle må nok ta (minst) en vakt på helligdagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugla:

Tja, jeg skjønner godt at jeg kanskje ordla meg på en måte som får meg til å virke nokså egoistisk, og det var selvfølgelig ikke meningen.

Selvsagt mener jeg ikke at det er rettferdig å ha en slik ordning i alle tilfeller der noen bor langt unna familien i forhold til andre.

Det jeg mener er formildende omstendigheter for en sånn forespørsel er:

• Dersom personen som ønsker fri tilbyr seg å jobbe mye for å "gjøre opp".

Selv er jeg villig til å ta to-tre, kanskje fire, 7-8-timersvakter for den som eventuelt sier seg villig til å ta "min" julaftenvakt. På julaften må ingen av oss jobbe mer enn fem timer uansett.

• Der jeg jobber er det stort sett studenter som jobber.

På andre arbeidsplasser der det i større grad er mer etablerte folk som jobber, har de vel valgt bosted for lengre tid og tatt familiebeliggenhet i betraktning før de tok jobben der. Studenter har ofte ikke det samme privilegiet, og jeg tror det er lettere for de studentene med familie i samme by å si seg villig til å jobbe noen timer på julaften enn det er for meg. Selv kunne jeg godt ha stilt opp noen timer og hatt det hyggelig på julaften, hadde det ikke vært for at det da blir umulig å reise hjem før 1. juledag.

• Jeg jobber i en butikk, ikke et sted som være bemannet døgnet rundt.

Personlig er jeg ikke engang for åpne butikker på julaften (selv om jeg innser at det er kjempekjekt for de som plutselig oppdager noe de har glemt – huttemegtu!). Jeg antar at du jobber et sted der du har med menneskers helse og velvære å gjøre, og mener egentlig at det blir en litt annen problemstilling – der synes jeg en slags fast rullering der alle har sin tur til å jobbe på helligdager o.l. er mer rettferdig.

Jeg vil også legge til at jeg selv tror jeg ville ha tatt på meg noen timers arbeid på julaften/lille julaften dersom jeg skulle feire i nærheten og det innebar at en kollega fikk feiret med sin familie.

Jeg vil også gjerne presisere at jeg aldri ville ha funnet på å kreve fri i julen. Det jeg mener er at jeg tror jeg kommer til å spørre, både høflig og blidt, om noen av mine medarbeidere er villige til å jobbe da mot at jeg tar flere av deres vakter før eller etter.

Hu-hei, dette ble langt og nesten formelt! Håper du skjønner hva jeg mener, Ugla, det var slett ikke meningen å tråkke på noens tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal ordne slike bytter/avtaler privat, altså avtale med noen av de andre ansatte om å ta dine vakter. Du kan ikke forvente at arbeidsgiver skal ordne dette for deg, men det er selvfølgelig lov til å legge fram ønsker når juleturnusen settes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fornuftig. Jeg sier meg enig med Meadow, og prøver på det.

Det kinkige i så fall er at jeg er ganske så ny i jobben, og ikke vil gjøre et altfor stort problem av det. Det ordner seg nok, og er ikke viktig, selv om jeg veldig, veldig gjerne vil rekke å komme meg hjem til mor og far:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu-hei, dette ble langt og nesten formelt! Håper du skjønner hva jeg mener, Ugla, det var slett ikke meningen å tråkke på noens tær.

Skjønner egentlig veldig godt at du ønsker fri, for hvem kunne ikke heller ha tenkt seg og vært hjemme hos sine kjære, nettopp jul-/nyttårs-helg, i stedet for å måtte dra på jobb (og jeg vet hva jeg snakker om, har jobbet med dette i snart "en mannsalder", og det har ikke vært med "lett hjerte" jeg har dratt fra mann og små barn kl 1530 julaften).

Men det er utroli hva man innstiller seg på...

Men selfølgelig er det "lov" å ønske, og spørre om, fri.

Men anbefaler deg og gjøre som Meadow foreslår.

Men klarer event. bytte med din overordnede... ;)

Jeg synes du skal ordne slike bytter/avtaler privat, altså avtale med noen av de andre ansatte om å ta dine vakter. Du kan ikke forvente at arbeidsgiver skal ordne dette for deg, men det er selvfølgelig lov til å legge fram ønsker når juleturnusen settes opp.

Enig i denne!

Som ansvarlig på min arb.plass, har jeg vanskelig for å innvilge fri på disse dager (må i tilfelle ha en veldig god grunn). Om jeg innvilger noen fri, vil det si at jeg må "pålegge" noen andre å jobbe denne dagen/kvelden/natten. Det er ikke morsomt, når man vet at "alle" helst vil ha fri.

Men jeg godkjenner at de blir enig seg imellom, og fordeler vakter som det passer (til en viss grad).

(T.d. om hun som skal jobbe julekvelden i år, spør om jeg vil bytte i nyttårskvelden, kommer jeg til å si ja. Jeg har egentlig vakt nyttårskvelden, og kunne heller ha tenkt meg fri da... Så kan man hjelpe hverandre.. ;))

Lykke til med (forsøk på) vaktbytte... ;)

Endret av Ugla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor selv langt unna familien min (og betydelig lenger unna enn din, såpass at én vakt er nok til å ødelegge hele ferien) og den tiden jeg jobbet et sted hvor det alltid må være minst to på jobb døgnet rundt var det heldigvis aldri noe problem å få fri hele julen fordi noen alltid var villige til å jobbe da (godt betalt). Jeg skjønner veldig godt problemstillingen og hadde selvsagt blitt veldig lei meg hvis det viste seg at julefeiring hjemme hadde blitt vanskelig fordi jeg ikke kunne få fri, men må innrømme at jeg ikke hadde vært villig til å jobbe hver jul om jeg bodde nært for at de som bor langt unna alltid skal få feire jul med sin familie. Og selv masse fri på forhånd hadde ikke vært verdt det for å miste selve juledagene med familien. Det er lov å spørre og ordne, og der jeg har jobbet har det alltid vært flere som velvillig jobber disse dagene, og da er det jo ikke noe problem for oss andre, men hvis det blir slik at alle vil ha fri er nok rullering det mest rettferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana:

Jeg skjønner godt hva du mener med at masse fri på forhånd ikke veier opp for å "miste juledagen med sin familie", men i dette tilfellet er det altså snakk om en butikk som ikke er åpen mer enn fire eller fem timer på julaften. Jeg tror jeg kunne ha ofret tiden fra 10 til 15 for å jobbe dersom jeg hadde moren og faren min litt nærmere (eller dersom det fantes en buss som kjørte senere enn grytidlig julaften slik at jeg rakk hjem til kvelden!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levert søknad om feriedager 22 og 29 desmber... :sjenert: var det frekt? jeg har da rett på å ta ut feriedagene mine, uavhengig av om det er til jul eller sommer? leverte også i god tid slik at sjefen har tid til omrokkering. har forsåvidt ikke fått svar enda... men den bør godkjennes, jeg har kjøpt billetter hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuerza:

Tja, jeg vet ikke om jeg synes det er litt frekt... Det blir liksom mer som om du krever fri, og det på andres bekostning. Men til gjengjeld går jo dine egne feriedager til det, og det er vel i utgangspunktet lov, ikke sant? Det er i alle fall godt at du gjør det i god tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuerza: Du kan naturligvis søke, men sjefen trenger slett ikke å godkjenne det. Så i verste fall kan du bli sittende på et par billetter du ikke får brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Jeg må bare legge til at det er STOR forskjell på å jobbe dagen på julaften og å jobbe julekvelden...

Hvis TS vil hjem kan hun vel kjøre bil/få faren sin til å hente seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor vesentlig lenger unna familien min enn TS, og nå er det mulig at jeg får en fast stilling på sykehjemmet der jeg jobber, og da sa jeg at jeg ikke ville ha hvis det innebar å måtte være her i jula, så om min faste helg kom i jula, så var det bare å søke ferie, eller jobbe inn. Men jeg spurte FØR jeg tok jobben, hvis ikke hadde jeg bare blitt tilfeldig vikar uansett, og da kan man takke nei til de vaktene man vil.

MEN jeg har meldt meg på jobbing hjemme alle helligdagene, rett og slett fordi jeg trenger pengene og fordi jeg trives med å feire jul sammen med folk som ikke har så mange å feire med. Familien min består bare av voksne, og et år var både jeg og broren min på jobb på julekvelden , og mamma har jobba i helsesektoren siden jeg var født, så vi er vant til slike amputerte feiringer. Vi venter med gavene til alle er ferdige på jobb. For meg så betyr det mye å få være sammen med familien min, så det er godt å kunne komme hjem til de etter en vakt på sykehjemmet. Hadde ikke blitt det samme å komme hjem etter en koselig feiring på sykehjemmet til en tom leilighet med familien flere timer unna. Men jeg kan unnvære de noen timer på julekvelden :) Men det er liksom noe med det å være hjemme i barndomshjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...