Gå til innhold

Hvor mange kjøretimer tok du?


Alana

Anbefalte innlegg

Hvor mange kjøretimer tok du, utenom det obligatoriske (sikkerhetskurs, mørkekjøring osv.) ?

Skal begynne på lappen igjen nå etter 3 år, har knappe 7 timer fra før og lurer litt på hvor mange det er vanlig å trenge.

Vet jo at det lønner seg å øvelseskjøre mye privat, men i mitt tilfelle blir det nesten umulig, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bare en dobbelttime med øvelseskjøring utenom det obligatoriske. Men jeg hadde jo kjørt litt med mine foreldre først....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg brukte oppimot 30 timer. Dette var fordi jeg ikke hadde noen å kjøre med utenom og fordi jeg betalte alt selv så jeg brukte en god stund. Men du må nok regne med en ca. 25000 kr ink. alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjennomsnittet så høyt? Dæven. Jeg har brukt 16 timer iallefall. Og jeg er den som har brukt mest på den kjøreskolen!

Lykke til Alana =) Hvis du har litt erfaring fra før, så tror jeg ikke du trenger så mange timene før det sitter og du er ready for "take off" :) God helg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok 12 enkeltimer, og kjørte ingenting privat siden jeg ikke hadde noen å kjøre med, men det kommer helt an på deg og kjøreskolen. Jeg hadde en kjøreskole som gjerne ville at jeg skulle ta 12 timer til, men det finnes da grenser for tapping av penger, siden jeg stod med glans uten en eneste feil. Betalte 13000 for alt i 2004, og er så glad for at jeg ikke ventet slik som jeg planla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Alana =) Hvis du har litt erfaring fra før, så tror jeg ikke du trenger så mange timene før det sitter og du er ready for "take off" :) God helg=)

Mener å tro det er rundt 15-19 obligatoriske kjøretimer for å komme gjennom, så er det jo sikkerhetskurs, glattkjøring o.l.

Så det er jo en del, men syntes det er bra jeg. Verre med dem som hadde 2 kjøretimer og kjører som de passer dem fordi dem alltid har gjort det. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte sånn ca en zillion timer, har ikke orket å tenke på hva det faktisk kostet.

Men nå skal det sies at jeg var voksen og holdt på å omkomme av skrekk første gang jeg satte meg bak rattet. Hadde svært lite privat øvelseskjøring, og tok timer midt i Oslotrafikken (Sinsenkrysset er og blir en utfrodring for pyser). Så jeg tror ikke det er representativt.

De gode nyhetene er at selv en reddhare som bruker mange timer, kan bli en god og trygg sjåfør med tiden. Det bare, eh, koster litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 veiledningstimer, sikkerhetskurs bane (glattkjøring) sikkerhetskurs vei (landevei) er det obligatoriske. Tilsammen 19timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så mange at jeg ikke tørr å tenke på det. Men nå kjørte jeg ingenting hjemme heller, så mye av grunnen ligger nok der. Jeg brukte knappe fire måneder på lappen og stod på første forsøk. Er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ni kjøretimer - dette er så lenge siden at kravene om antall timer var mindre enn i dag. Kjørte mye med faren min og eksen min i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en dobbelttime utenom det obligatoriske fordi kjørelæreren sa han måtte se hvordan det gikk før han kunne si at jeg slapp noen timer. Men jeg hadde kjørt mye med faren min på forhånd, og hadde traktorsertifikat fra før så kunne reglene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Jeg har så langt kjørt 8 timer, er så og si ferdig med det tekninske (gir, clutch, styre, blinklys, etc) Har startet litt med vikeplikt og mer selvstendig kjøring (lærer som ikke sier hver minste ting jeg skal gjøre).

Kjører MIDT i Oslo, Grønland, tøyen, schweeigaardsgate, carl berner, sentrum, er ikke såå morsom nei.. Kjørte litt på "landet", det var jo ingen sak!

Jeg synes selv det går fremover i bra tempo. Merker jo at jeg fixer å gire, etc selv om det er buss, flere filer, lyskryss, folk, etc. Men er nok maaaange timer til jeg får lappen! hehe!

ps. blir litt skremt av det Nolita sier... På kurset sa kjørelærer at de aller fleste som insisterer på å kjøre opp for tidlig stryker... Men er jo redd for å bruke mer tid enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps. blir litt skremt av det Nolita sier... På kurset sa kjørelærer at de aller fleste som insisterer på å kjøre opp for tidlig stryker... Men er jo redd for å bruke mer tid enn nødvendig.

Enig her, man kan heller ikke alltid stole på at kjørelærer sender deg agårde når man er klar. Min bestilte oppkjøring til meg da jeg var ferdig med alt bare og når jeg spurte han om han trodde jeg kom til å bestå sa han vet ikke. Nå besto jeg da, men for en kjipt svar ejg fikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, vel. Jeg er en av de som trenger MANGE timer. Tok 7 timer for tre år siden, nå er jeg altså på'an igjen og er ferdig med to dobbeltimer. Likevel driver jeg og knoter med bakkestart, start, stopp og giring. Kjører litt i byggefelt, ikke noe særlig på vei. Men neste gang skal jeg kjøre fra kjøreskolen og gjennom rundkjøringene på motorveien og bort til samme byggefeltet. Blir skummelt, men det er vel det som er utfordringen min. Jeg er en skikkelig pyse. Blir helt satt ut av spill når jeg har andre biler rundt meg.

Tenkte jeg skulle melde meg opp til teorikurset snart. Teoretisk er jeg faktisk ganske flink, det er den praktiske kjøringen jeg sliter med. Likevel er det da en seier at jeg turte å sette i gang igjen med min angst. Så får jeg bare ta den tiden jeg trenger.

Nigo-san: Jeg er visst akkurat som deg. Godt å vite at angsten for å kjøre bil faktisk kan overvinnes med mye tid og øving :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel. Jeg er en av de som trenger MANGE timer. Tok 7 timer for tre år siden, nå er jeg altså på'an igjen og er ferdig med to dobbeltimer. Likevel driver jeg og knoter med bakkestart, start, stopp og giring. Kjører litt i byggefelt, ikke noe særlig på vei. Men neste gang skal jeg kjøre fra kjøreskolen og gjennom rundkjøringene på motorveien og bort til samme byggefeltet. Blir skummelt, men det er vel det som er utfordringen min. Jeg er en skikkelig pyse. Blir helt satt ut av spill når jeg har andre biler rundt meg.

Tenkte jeg skulle melde meg opp til teorikurset snart. Teoretisk er jeg faktisk ganske flink, det er den praktiske kjøringen jeg sliter med. Likevel er det da en seier at jeg turte å sette i gang igjen med min angst. Så får jeg bare ta den tiden jeg trenger.

Nigo-san: Jeg er visst akkurat som deg. Godt å vite at angsten for å kjøre bil faktisk kan overvinnes med mye tid og øving :)

Pyse i trafikken er det mange som er. Jeg er også det, heldigvis er det blitt mye bedre i det siste. Fordi når du er pysete i trafikken gir du ikke signal til de andre bilistene at du er pysete, men du gir signal om at de kan kjøre og da blir det problemer.

Men hvis du klarer deg fint teoretisk så er det jo ikke noe vits med teorikurs, men du kan jo heller lese litt underveis i boka o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kanskje tre-fire dobbelttimar på vanleg måte - men med ny lærar kvar gong, som ikkje visste kva eg hadde gjort før, og det vart mykje av det same kvar gong, og eg såg ikkje noko opplegg, eller følte at det ikkje var noko struktur eller planleggjing over det.

Ga opp dette opplegget som kosta meg MANGE pengar utan at eg kom vidare, og reiste bort på 5-dagars intensivkurs i staden, vart ferdig med alt på ein gong, kjapt og greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...