MarianneE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #13042 Skrevet 4. mai 2011 Etter som jeg også er pedagog, syns jeg autismeprat er kjempespennende, så bare skriv i vei! Ok. Fant noe interessant i lørdagens Dagbladet Magasinet om autisme. Autisme er på en måte noe alle vet hva er, men ingen kan forklare. AUTISME Autisme eller autismespekterforstyrrelser beskrives som en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Det betyr at tilstanden er medfødt og virker inn på alle funksjonsområder. De første symptomene kommer i løpet av barnets tre første leveår og rammer sosiale ferdigheter, språk og kommunikasjon. Autister oppfører seg ofte på en repeterende og stereotyp måte. Forstyrrelsen varer livet ut, selvom gradene kan variere fra en fase i livet til en annen. Autismespekterdiagnosen (ASD) deles inn i tre: -Klassiske autisme -Aspergers syndrom -Atypisk autisme slik TM er Trolig har ca 60 av 10.000 en autistisk diagnose, altså en halv prosent av befolkningen. Ofte opptrer ASD sammen med andre medisinske tilstander og da kan autismespektervanskene "overskygges" av andre symptomer og uttrykk. Det er en klar overvekt av gutter med autismespekterdiagnoser, forholdene er 4 til 1. * Årsaken til autisme er ukjent. Man vet b.la fra tvillingstudier at genetisk faktor spiller en vesentlig rolle. Miljømessige forhold som f.eks infeksjon under svangerskapet er trolig en del av årsaken til noen undergrupper av ASD. * Med nøyaktig diagnose og tilpassede tilbud kan mye av funksjonen bedres. Tidlig identifisering og intervensjon er derfor viktig. Ingen behandling kan kurere autisme. Driver litt opplysningsarbeid bare... Hva ble konklusjonen av møtet? Jeg må innrømme at jeg har "stjålet" litt av tanken og betraktningen dine innimellom; ei på gruppa mi har en datter på barneskolen som akkurat har fått diagnosert asbergers, så jeg har fortalt henne litt om hvordan dere hadde det rett etter diagnoseringen... Håper det er greit altså Jeg har ikke nevnt navn på noen av dere. Ikke noe problem! Du kan godt gi henne nummeret mitt om hun har behov for det. Jeg holder på å avslutte min pedagogutdanning nå, og vet du jeg setter stor pris på at du er så åpen rundt det med TM - faktisk så hjelper det meg som pedagog å forstå hvordan "pårørende" har det når de skal være med på hele den runddansen med å få stadfestet en diagnose, og hvordan du føler det i ettertid, og veien videre. Jeg liker alt autismepratet jeg Bare spør om det er noe du lurer på, forresten! Liker å lese alt du skriver jeg. Takk det samme!
MarianneE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #13044 Skrevet 4. mai 2011 Konklusjonen av møtet ble forresten at hun har fin framgang og de ekstra ressursene som er satt inn skal fortsette slik som før. Vi er nå og koblet opp mot Glenne hvor det skal hentes inn ekstra kompetanse om det trengs. Ellers kan jeg jo nevne at jeg har nå måtte legge vekk en genser som er blitt for stor...
*Enigma* Skrevet 4. mai 2011 #13045 Skrevet 4. mai 2011 Godt å høre at hun har framgang, og godt jobba med vektnedgang, MarianneE!
Auri Skrevet 4. mai 2011 #13046 Skrevet 4. mai 2011 Bare én genser? Hvor mye har du gått ned forresten? Ser ut som om det er en 10-12 kilo!
MarianneE Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #13047 Skrevet 4. mai 2011 Godt å høre at hun har framgang, og godt jobba med vektnedgang, MarianneE! Bare én genser? Hvor mye har du gått ned forresten? Ser ut som om det er en 10-12 kilo! Ja... men du skjønner... jeg trenger bukser nå, men jeg kan ikke legge noen vekk før jeg har råd til og kjøpe meg nye. Overdelene mine er mye løsere, men genseren var absolutt blitt for stor nå.
MarianneE Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #13048 Skrevet 5. mai 2011 Torsdag- og ukas første arbeidsdag! Neste uke ser det ut til at jeg skal jobbe fire dager, grøss og gru Egentlig ikke så mye på hjertet. Det har ikke skjedd så mye siden igårkveld for og si det slik...
MarianneE Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #13050 Skrevet 5. mai 2011 Håper du har en fin dag på jobb! Det var litt godt og være tilbake etter *kremt* 6 dager fri (nesten en ferie jo!) Sola og litt av varmen er tilbake, det lover godt for helgas barneselskap. Har fått tilbakemelding om at alle ungene kommer, så de blir 7 stykker. Lager pizzasnurrer siden "alle" har pølser, en sjokoladekake, brus og en is i hånda ute. Vi synes det holder, godteposer er bare teit og kake, muffins gele og is er way too much. Det holder med en kake, ungene kommer nok bare til og leke allikevel. Dessuten skal vi være ute siden det er meldt bra vær og da kommer ungene til og være opptatt med og huske, være i sandkassa, hengekøya osv... Blir koselig!! Reklame på TV, Fast&Furious 5 med Vin Diesel og Paul Walker Noe sier meg at det er en film jeg må se først med jentene så kan jeg se den med Andrè etterpå... Må liksom ha noen og hoie og sikle med først bare for og få det ut av systemet. Og appropos http://www.ta.no/nyheter/article5593942.ece
loffen Skrevet 5. mai 2011 #13052 Skrevet 5. mai 2011 Butikktyven..! Den filmen..hm.. ja, den fikk jeg lyst til å se også.
loffen Skrevet 5. mai 2011 #13053 Skrevet 5. mai 2011 Og jeg synes du har fin meny til barneselskapet.
Gjest Purple Haze Skrevet 5. mai 2011 #13054 Skrevet 5. mai 2011 (endret) The Fast and the Fourious er en av de få filmene med flere oppfølgere som jeg faktisk har syns har vært bra, så de har jeg sett, alle sammen. Paul Walker er jo skikkelig eye-candy da Vin Diesel kan jeg styre meg for Og så herlig med klær som er blitt for store! Det er så deilig når en kan skifte ut garderoben med mindre størrelser Endret 5. mai 2011 av Purple Haze
MarianneE Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #13055 Skrevet 5. mai 2011 Jeg skal på Fast and Furious 5 på onsdag. Lucky you! Jeg har sett alle filmene, 3'ern var bare fryktelig. Butikktyven..! Den filmen..hm.. ja, den fikk jeg lyst til å se også. Den har fått terningkast 4 har jeg sett, så filmen er nok bra. O hell... Who cares om innholdet i filmen? Og jeg synes du har fin meny til barneselskapet. Det er jeg enig i. Tenkte jeg skulle prøve og trylle om sjokoladekake til en sommerfugl kake, men etter et googlesøk kjente jeg prestasjonsangsten kom smygende... http://www.google.no/search?q=sommerfuglkake&hl=no&biw=1024&bih=421&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=r-nCTdKtNM7Osgb0w7iSAQ&ved=0CBsQsAQ The Fast and the Fourious er en av de få filmene med flere oppfølgere som jeg faktisk har syns har vært bra, så de har jeg sett, alle sammen. Paul Walker er jo skikkelig eye-candy da Vin Diesel kan jeg styre meg for Og så herlig med klær som er blitt for store! Det er så deilig når en kan skifte ut garderoben med mindre størrelser Å... Vin Diesel... Med DEN stemmen. Gud hjelpes...
KatteLatte Skrevet 5. mai 2011 #13058 Skrevet 5. mai 2011 får ikke linken din til å funke jeg, Loffen Funker her... Her er URL-en: http://www.dansukker.com/no/Oppskrifter/Terter/Sommerfuglkake.aspx
Kara W Skrevet 6. mai 2011 #13060 Skrevet 6. mai 2011 Fin bursdagsmeny du har laget Barn trenger ikke egentlig så mye. Og gratulerer så mye med vektnedgang! Jeg synes det er fint å lese om hvordan dere har det med TM. Jeg føler at dere takler det godt, og gjør det dere kan for at hun skal ha det bra. Og så kjenner jeg igjen deler av oppførselen hennes i Plutten, så det er fint å både få litt råd, og bare noen å dele frustrasjon med
Fremhevede innlegg