MarianneE Skrevet 17. november 2011 Forfatter #14921 Del Skrevet 17. november 2011 Straks ut av huset for og på zumba først, så Varg Veum på kino med søsterG og pappa. Andre er hjemme, og trangen til og heller bli hjemme med han er stor. Det får vel heller bli i morra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janne84 Skrevet 17. november 2011 #14922 Del Skrevet 17. november 2011 Nå er det hans tur å være hjemme, så får du lufte deg litt. Dere har helgen å kose dere sammen på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 17. november 2011 Forfatter #14923 Del Skrevet 17. november 2011 Helt sant Janne! Jeg har vært på den råeste, beste, zumba timen i hele verden. Monica, instruktøren, er en av landets beste innen zumba og i 55 minutter kosa jeg rævva av meg rett og slett. Vanligvis blir jeg uvel av instruktører som står på sidelinja og roper kom igjen... ja... bra men det gjorde hun samtidig som hun var veldig med og veldig entuiastisk. Og det var hun på en måte som fikk meg til og gi ALT! Jeg håper veldig jeg får med meg neste timen hennes og. Vi så Varg Veum filmen. Den var veldig bra, anbefales virkelig! ...og du verden for et positivt innlegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 17. november 2011 Forfatter #14924 Del Skrevet 17. november 2011 :hjerte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 18. november 2011 Forfatter #14925 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg har sovet SÅ godt i natt. Plutselig sitter jeg her og føler meg uthvilt, enda jeg ikke har sovet mer enn 6 timer. Fredag... O herlige fredag! Skal i møte i barnehagen før jobb og etter jobb... HEEELG!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annaB Skrevet 18. november 2011 #14926 Del Skrevet 18. november 2011 God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 18. november 2011 #14927 Del Skrevet 18. november 2011 TGIF!! Ha en flott fredag, Marianne. Og så herlig å føle seg uthvilt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliane Skrevet 18. november 2011 #14928 Del Skrevet 18. november 2011 Oi, en uthvilt fredag, for en herlig følelse! God helg til deg, MarianneE! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 18. november 2011 Forfatter #14929 Del Skrevet 18. november 2011 God helg! Til deg og familien og, vennen! TGIF!! Ha en flott fredag, Marianne. Og så herlig å føle seg uthvilt! Oi, en uthvilt fredag, for en herlig følelse! God helg til deg, MarianneE! Den uthvilt-følelsen gav seg da jeg satt meg på bussen etter jeg var ferdig på jobb. Da gikk lufta totalt ut av meg -som vanlig på en fredag! Har hatt et interessant møte i barnehagen idag. Litt og tenke på, litt og jobbe med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 18. november 2011 #14930 Del Skrevet 18. november 2011 God helg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janne84 Skrevet 18. november 2011 #14931 Del Skrevet 18. november 2011 Hvordan har TM det i bhg? hvordan legger de opp hverdagen hennes? Har et barn me autistiske preg, er spent på hvordan andre gjør det.. Behøver såklart ikke å svare om du ikke ønsker å dele det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
loffen Skrevet 18. november 2011 #14932 Del Skrevet 18. november 2011 God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grapefrukt Skrevet 19. november 2011 #14933 Del Skrevet 19. november 2011 God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Androide Skrevet 19. november 2011 #14934 Del Skrevet 19. november 2011 Varg Veum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 19. november 2011 Forfatter #14935 Del Skrevet 19. november 2011 (endret) Hvordan har TM det i bhg? hvordan legger de opp hverdagen hennes? Har et barn me autistiske preg, er spent på hvordan andre gjør det.. Behøver såklart ikke å svare om du ikke ønsker å dele det Ikke noe problem, Janne! TM i barnehagen... Hun har egentlig alltid hatt det bra der- på sin måte. Da hun var 2 og begynte i V.bhg syntes hun det var fint for da var hun i sin egen lille verden (det var før diagnosen). Hun var lite kontaktsøkende ovenfor de andre barna men trivdes med det. Så ble ting tatt litt tak i og hun ble flyttet til K.bhg som er en avdelingsbarnehage istedet for V.bhg som er en bhg med åpne løsninger. Her har hun virkelig blomstra dels pga mindre bhg og mindre forhold, dels pga hjelpen hun får. Hverdagen hennes i bhg består av at en av personalet tar i mot oss i garderoben. For tiden jobbes det med og få henne til og si HEI når hun kommer siden hun finner det veldig ubehagelig og hilse på noen. Og hilse er tydelig en sosialkode hun ikke har, og hun må lære det for det er faktisk en viktig ting og kunne. Når hun hilses på reagerer hun ved og vri seg bort og gjør seg litt til. Vi tror det er pga usikkerhet og hun reagerer slik fordi hun ikke helt vet hva annet hun skal gjøre. Nå jobber støttepedagogen hennes med og utarbeide en slik http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=83 som går på hilsing. Flere ganger i uken er hun i smågrupper på et eget rom sammen med 1 eller 2 andre barn hvor hun trenes i det og være sammen med andre, de spiller spill, leser, øver på og kategorisere, språktrening, begrepeslæring... Mye av dette er hun flink til nå, mens annet trenges det og fortsette og øve på. Det jobbes og med og øve henne i felles oppmerksomhet siden dette er tydelig vanskelig for henne. Og kunne ta i mot en beskjed og utføre det hun blir bedt om kan være vanskelig om man ikke har bortimot ansikt-til-ansikt kontakt. Dvs... Beskjeder som; "Kan du hente en bok?" Går bra hvis det ikke er for mye rundt henne som skjer. Men spør du; "Kan du hente en bok og en bamse?" Da kommer hun med bare en av delene. Og sortere inntrykk og ting som blir sagt ser vi er utfodrene. På møte igår snakket vi om selvhevdelse og rolletaking under lek. Hun er IKKE den som stikker seg ut. Det tok over et år i den bhg hun går i nå (to år samlet) før hun sang i samling, da hadde ped.lederen måtte tørke vekk noen tårer. Hun sier sjeldent ifra om det er noe som skjer som hun ikke er enig i. Og er hun uenig og faktisk protesterer på ting mangler hun evnen til og uttrykke hvorfor hun ikke er enig. F.eks synes hun noe vi andre forstår at er urettferdig kan hun riste på hodet, men forteller ikke at hun synes det er urettferdig. Hun må rett og slett trenes i og si nei når hun ikke er enig. Under rollelek tar hun i mot rollen hun får utdelt ("mor og baby" er poppis) og da får hun den minst populære rollen som baby eller hund o.l. og tar den i mot med glede uten og vise at hun og vil ha en av de populære rollene i leken. Hun må lære og ytre ønske om hva hun vil. Hun har og en støtteassistent som er der. Hun jobber med det samme som nevnt over, men har og med TM og en liten gruppe (2 eller 3 andre barn) på turer i nærområdet eller bidrar med TM på avdelinga. Målet er jo at hun skal fungere på avdelingen på samme flotte måten hun fungerer i smågrupper. Men hun trenger og bli 100% trygg med en mindre gruppe barn flere ganger før hun slipper seg litt løs på avdelingen. Puh.... Var det et utfyllende svar? Spør om det er noe mer! Forresten var det mye kjent her: http://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=104 God helg! God helg! Helga ble innledet med en masete unge, slitne foreldre. Da TM var i seng fant vi fram snop, cola og Hodejegerne på DVD som vi så på tett sammen. Veldig koselig, veldig bra film. Varg Veum! Ja... Problemet er bare at jeg tenker på dette med en gang: Endret 19. november 2011 av MarianneE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 19. november 2011 Forfatter #14936 Del Skrevet 19. november 2011 Jan Werner Danilesen juleCD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janne84 Skrevet 19. november 2011 #14937 Del Skrevet 19. november 2011 Ja det var et utfyllende svar Har hun dagtavle? det bruker vi flittig på "min" gutt, i tilegg er det likt at han har en del smågrupper, tåler ikke store grupper da blir han helt vill - roper og er over-energisk.. Han har alltid en voksen ved siden av seg i aktiviteter, mat, samling osv.. Han er nesten litt motsatt av TM, hun er rolig, mens han her er over-energisk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 19. november 2011 Forfatter #14938 Del Skrevet 19. november 2011 Ja det var et utfyllende svar Har hun dagtavle? det bruker vi flittig på "min" gutt, i tilegg er det likt at han har en del smågrupper, tåler ikke store grupper da blir han helt vill - roper og er over-energisk.. Han har alltid en voksen ved siden av seg i aktiviteter, mat, samling osv.. Han er nesten litt motsatt av TM, hun er rolig, mens han her er over-energisk... Ja, hun har dagtavle hjemme og i barnehagen. Hun bruker de ikke så aktivt, men liker og "gløtte innom" nå og da når hun har behov for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 20. november 2011 Forfatter #14939 Del Skrevet 20. november 2011 Altså.... Jo nærmere helga man kommer, jo mer ser man fram til avslapping og kos. Ihvertfall er det slik her i huset. Men hva skjer? Igår var det amper stemning hjemme, uten at verken Andrè eller jeg helt skjønte hvorfor. Han fikk samlet opp hageavfall og kjørte det på dynga i to omganger mens jeg fikk unna helgevasken med "hjelp" fra TM. Så reiste vi til byen rundt kl 14 og gikk på en cafè hvor vi satt en liten time. Så var det Plantasjen, så en tur hit: http://www.porselensfabrikken.no/aktuelt/knallaapning-for-porselensfabrikken hvor vi b.la var på fabrikkutsalget til Porsgrunn Porselen og fant julegave til svigers, på MXsport og kikka, Kiwi og handla for helga. Det endte med at vi var hjemme rett over kl 17. Da var alle sultne og grinete og blodsukkeret i bunn. Så var det og pakke ut varer, lage mat (pizzapannekake, kjekk mat som lager seg selv) mens man lurer på hvor helgekosen man ser så fram til ble av. * Da jeg var på møtet i bhg på fredag lettet jeg litt på hjertet ang det jeg lurte på en brist i språkforståelsen til TM. Den har vært ganske dårlig, men har kommet seg veldig, allikevel har jeg (hatt?) en følelse av at det svikter litt. Vi snakker til henne men ser at det når liksom ikke inn. J fra KUE mente det kunne skyldes at hun ikke får ting med seg. Hun hører- men hun er ikke oppmerksom nok og får det med seg. Og det stemmer nok mer, enn at det er forståelsen for språket som svikter. En ting må gjerne sies 4-6 ganger før vi ser at hun får det med seg. Og denne uka har det vært VELDIG mye av dette. Å herremingud det er slitsomt. Og vanskelig og holde på tålmodigheten! For man blir så oppgitt og lei, selvom man vet at man ikke skal bli det. Så gjør jeg det allikevel. Hun får ikke det som blir sagt med seg, og tredje gangen jeg må gi samme beskjeden i løpet av 20 sekunder kjenner jeg at det begynner og bli mer enn nok for den dagen. I tillegg er hun VELDIG aktiv hjemme og får beskjed om og om igjen om og roe seg litt ned. F.eks i hoppe i sofaen, ligge oppå bord o.l Etter alt dette kommer den dårlige samvittigheten. Og alle tankene om hvorfor jeg reagerte sånn og slik, når jeg vet at... osv. Og så kommer kvelden og man tar seg selv i og se på klokka, den er på tide med barneTV og man er glad for at det snart er leggetid. Og når barnet er i seng tenker man at jaja.. vi får håpe på en bedre dag i morra. Denne kvelden og. :grine: :grine: Da var vel det litt ute av systemet, og man er egentlig litt glad for at man skal tilbringe deler av dagen alene med søsterG for og lage spiselige julegaver til foreldrene sine mens våre menn tar med barna ut i noen timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 20. november 2011 #14940 Del Skrevet 20. november 2011 Håper du får en fin søndag Marianne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg