Gå til innhold

slank av å jogge?


fløtepia

Anbefalte innlegg

kan man slanke seg av å gå fort/jogge en times tid på morgenen hver dag? og ta noen sit ups før jeg legger meg og når jeg står opp?

jeg må seriøst gjøre noe med vekta, men har så veldig lite tid om dagene.. prøver alt jeg kan å spise riktig osv, men det er ikke så lett når du har en så travel hverdag.. :)

tror dere det vil funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

abs, det funker som fjell det! jeg jogget en kort periode, samt gikk til jobben hver dag, ca 3 km en vei og fett forsvant som bare det! jeg gikk ned to buksestørrelser, og lårene ble kjempefaste.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke automatisk ned i vekt selv om du begynner å jogge, tar noen sit-ups osv. Fysikken sier: ved å innta mindre kalorier enn hva du forbrenner, vil du gå ned i vekt.

Det er viktig å se på kostholdet, og spise mager, men sunn mat. Ved å tilføye litt jogging er bra, for å øke det totale energiforbruket ditt. Styrketrening er også positivt, siden det er med på å bygge opp/beholde muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abs, det funker som fjell det! jeg jogget en kort periode, samt gikk til jobben hver dag, ca 3 km en vei og fett forsvant som bare det! jeg gikk ned to buksestørrelser, og lårene ble kjempefaste.

Lykke til :)

wow, nå fikk jeg et motivasjons-spark bak :) er ikke sikkert det funker like bra på meg, men nå har jeg i alle fall lyst til å prøve :)

kan jeg spør hvor lang periode du gjorde det, og hvordan du spiste i perioden?

:vekt::trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å se at det er flere enn meg som vurderer å jogge!

Dette var kanskje det jeg trengt for å starte.

jeg blir lett utålmodig, og vil gjerne se resultater raskt.

men det er sansynligvis for mye å be om, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Resultater kommer så raskt som du legger opp til, men en vektnedgang på over en kilo i uken er ikke lurt for kroppen. Det blir naturlignok litt annerledes hvis du er veldig overvektig, da går man gjerne ned mye i begynnelsen.

Hvis du jogger, men likevel er i kalorioverskudd, vil du ikke nødvendigvis gå ned i vekt, men det vil likevel ha positive effekter for kroppen din. Det setter opp fettforbrenningsmekanismene og stimulerer musklene. For å kunne gå ned i vekt må man i kaloriunderskudd. Det er ofte enklere å oppnå det ved trening enn å knipe inn på maten, så trening er gull :)

Situps trener magemusklene, og er en fin mageøvelse. Husk å trene ryggen også! Flat mage kommer riktignok først og fremst fra å forbrenne fettet på magen, det finnes jo et gammelt treningsjungelord som sier "abs are made in the kitchen, not in the gym", og det er nok mye sant i det.

Hvis det virker for uoverkommelig å jogge sammenhengende i lang tid, kan du kombinere det med noen min gåing, noen minutter jogging, osv. Etter hvert kan du gjøre gåperiodene kortere, og joggeperiodene lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så flott med svar som virkelig kommer til nytte:) jeg er så lei av alle programmene for å slanke seg, og du må spise den og den maten som krever timesvis med forberedelse.. det gir meg liksom et lite håp da når andre sier at det faktisk kan funke med noe så enkelt å jogge, og spise så sunt og riktig man bare greier:)

oppigjennom tidene har jeg liksom fått et bilde i hodet mitt, at for å kunne slanke seg å stramme seg litt opp, så må man gå på treningsstudio flere ganger i uka, drikke protein drikker osv..

kjempeflott at det ikke trenger å være sånn :D:D:D

tar gjerne i mot råd for raskere forbrenning om noen har noen lure triks på lager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Tror noe av problemet hos mange som sliter med overvekt er nettopp det at det virker så uoverkommelig å begynne vektnedgangen. Alle steder der jeg leser om slanking o.l. ser det ut til at man må følge strenge dietter, trene på treningsstudio, altså rett og slett være utrolig streng med seg selv. Og for hver gang man ikke klarer det, så blir det værre å gjøre noe med vektproblemet.

Da tror jeg det faktisk er bedre å gjøre som TS foreslår. Start i det små, gå/jogg en tur hver dag, ta deg i det; ikke spis den sjokoladen! Slike små endringer kan gjøre underverker for folk som er vandt til å sitte mye i ro og faktisk spise den sjokoladen (evt andre usunne ting) hver dag.

Så prøv opplegget ditt du TS. Og en ting er sikkert, det er uansett sunnere å trene enn ikke å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

At sunn mat tar en evighet å lage er heldigvis en myte (eller en dårlig unnskyldning, om du vil). Fullkornspasta med tomatsaus og kylling er gjort på kortere tid enn det tar å lage en grandiosa, og en omelett eller en porsjon havregryn (eller for den saks skyld en skål med kesam og fun light) lager seg selv. Knekkebrød med magert pålegg er også en fin løsning. Men jeg skjønner jo at det skulle være tiltak å koke linser eller bønner hver dag. Om du er litt som meg og ikke synes matlaging er det morsomste, lag stort og frys ned eller sett i kjøleskap, så har du sunn mat raskt tilgjengelig :)

Forbrenningen får du opp ved hjelp av fysisk aktivitet (gjerne styrketrening) og å spise nok. Det er ikke snakk om hvor mange måltider pr dag, men summen av kaloriene pr dag må være over et visst minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nja, noen ganger når jeg har mye å gjøre og helst skulle ha vært ute døra før jeg kom inn, så vil jeg påstå at jeg ikke har tid til å lage noe som helst annet en ferdigpizza. Dette fordi ferdigpizza'n lager seg selv, det gjør virkelig ikke de fleste andre matretter. Mens pizza'n står i ovnen kan jeg gjøre andre ting og forberede meg på det jeg skal ut på etterpå. Heldigvis skjer ikke dette så veldig ofte da.

Når det gjelder antall måltider pr dag, så har jeg vel inntrykket av at noe av årsaken til at man skal spise mange måltider pr dag er at blodsukkeret skal holdes jevnest mulig og at dette kan være med på å bekjempe småspisingen mellom måltidene. Har faktisk også sett det på meg selv at jeg totalt spiser mer mat når jeg bare spiser to måltider pr dag enn det jeg gjør når jeg spiser 3-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Det kan hjelpe mot blodsukkersvingninger og småspising ja, men er ikke nødvendig hvis du spiser riktig, sunn mat stabiliserer også blodsukkeret. Men jeg tenkte først og fremst for de som fronter 6-7 måltid om dagen-taktikken, som gjerne ikke resulterer i annet enn at man er sulten hele dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også prøvd meg på sykehusdietten hvor du skal ta av 7-8 kg i uka! og den virker også, onkelen min tok av 16 kg på 2 uker.. men jeg sprakk etter 2 dager, da hadde jeg tatt av meg 3 kg.. jeg er så sinnsykt dårlig på å pushe meg selv. når jeg trener-blir jeg sliten, så stopper jeg.. selv om jeg vil fortsette om dere skjønner.. så jeg må nok jobbe litt med motivasjonen min også.. vurderer om jeg skal koke sammen sykehusdietten igjenn bare for å komme i gang med vektreduksjonen, fullføre den ene uka, så trene for å holde det ved like..

jeg tror det er lettere å trene når du først har gått ned i vekt, for da vil du jo holde deg i den kroppen du har fått, enn å begynne å trene å ikke se fremgang på lang tid..

jeg er litt sånn så helst vil se resultater med en gang, men jeg må nok finne meg i at ting tar tid=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_

Ikke tenk på tanken engang =S Med mindre du er en pasient med ekstrem overvekt som skal raskt ned i vekt på grunn av en operasjon, er det absolutt ikke veien å gå.

Du går ned i et enormt kaloriunderskudd over lang tid, og det setter ned forbrenningen og kroppen begynner å "spise" muskler for å holde det ved like. Når du begynner å spise vanlig igjen, er sannsynligheten for at du legger alt på deg igjen veldig stor, og da har du ikke oppnådd annet enn sannsynligvis en høyere fettprosent, fordi kroppen bryter ned musklene først i sultmodus. De 7-8 kiloene er gjerne 2 kg fett, og 6 kilo muskler, dårlig deal!

Og ikke tro at du har mer "lyst" å trene av å gå ned i vekt. Liker man ikke å trene og er dårlig å pushe seg er det ikke noe som forsvinner bare man går ned et par kilo, sad to say. Jeg må fremdeles overbevise meg selv om å trene, etter å ha gått ned 12 kg skulle jeg jo da sannsynligvis ha løpt ned treningsstudioet for å holde det vedlike, men sånn fungerer det ikke. Derimot blir man avhengig av treningen etter hvert, en svært positiv bieffekt, men dørstokkmilen dukker opp med ujevne mellomrom.

Svært mange bruker taktikken å slanke seg først og deretter å trene, men formen blir ikke bedre av å ha sultet av seg noen kilo. Til det trenger man trening. Hvis du ikke liker følelsen av å bli "sliten" ta deg en rask gåtur. Det er skjeldent så tungt at man blir demotivert, men forbrenner kalorier det også. Ta noe morsom musikk på ørene, så glemmer man fort at man går. Etter hvert kommer gjerne lysten på hardere skyts ;)

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende noen blir sure nå,men det med å ha dårlig tid er en unnskyldning slik jeg ser det.

Det handler om å prioritere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
jeg kan ikke jogge pga dårlige hofter og knær :grine:

men jeg må også ned i vekt.

sykle?

Sykle kan funke så lenge du pusher deg selv litt og faktisk blir sliten. Svømming kan også være fint, fordi du bruker mange av muskelgruppene i kroppen samtidig.

Sikkert flere her som har andre forslag!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykling/ spinning er kjempefint! Jeg hadde en kneskade for noen år tilbake og måtte lære meg å tenke "nytt". Før hadde jeg bare kjørt på med jogging og aerobic. Da det ikke lenger var mulig, begynte jeg med puls-spinn, 4 pulstopper på 45 minutter. Kjempebra motivator, da man holder på å dø etter første timen, men med 1-2 ganger i uka har man økt oksgenopptaket og formen vesentlig etter 4-6 uker. Også den mer tradisjonelle 60-minutters-spinnen er fin, da har man ikke så mye fokus på puls, men man bruker også en del tyngre motstand, slik at man får trent musklene i lårene skikkelig. Og husk, jenter for SJELDENT store muskler, så ikke vær redd for å ende opp med "mannekropp".

I tillegg til spinn ble det noe svømming, men jeg var forsiktig med det pga faren for vridninger i det ødelagte kneet. Men dersom man strukturerer svømminga er det kjempefin trening. Når svetten siler ned ansiktet mens resten av kroppen knapt nok kjennes støl ut, da vet man at man trener på en fin måte.

Så gjorde jeg en del styrke på apparater. Jeg hadde vært lite fan av det før, men nå måtte jeg bare finne på nye måter for å få ut energien. Treningsstudio er kanskje dyrt, men en investering i bedre helse. Ta deg god tid, få de som jobber der til å vise deg hvordan apparatene fungerer. Ha mp3-spiller på øret så du ikke bryr deg om hva de andre liksomtynne wannabemenneskene i kjempedyre treningsklær driver med. Mange er på slike steder kun for showoff, prøv å bare blokkere dem ut, og jobb med å anstrenge dine egne muskler. Kjempefint for hele kroppen, og man får en veldig tilfredsstillende følelse etterpå.

Ellers så gikk jeg masse pga kneet, men dette er ikke noen effktiv måte å komme i form på synes jeg. Rask gange/ småjogg er kjempefint for helsa, men er ikke akkurat tungskyts.

Prøv å styre unna godteri, sjokolade, fet mat osv. Bortsett fra det synes jeg ikke man skal endre kostholdet noe særlig. Bortsett fra at man skal passe på å ikke overspise. Men selvfølgelig er det kjempefint om man orker å gjøre noe med kostholdet også.

Det jeg mener er at det viktigste er å få igang blodpumpa. Få svettet et par ganger i uka. Det er utrolig deilig og viktig for motivasjonen. En annen ting er at mye ligger i hodet. Ikke tenk "jeg er jo så dvask likevel, kan jo liksågodt spise kake"... tenk at du er et sunt menneske som legger energi i alle ting man gjør i løpet av hverdagen. Ikke la en sur jobb, sure unger og sure regninger ødelegge dagen. Vær positiv og se fram til å bruke kroppen, ikke la den bare bli et instrument man drar rundt på uten å aldri bruke skikkelig. Man har bare en kropp og ett liv (tror nå jeg) så ikke la den forgå. Bruk den og kjenn hvor deilig det er når den klarer mer og mer etter hvert.

Dagens rant fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke jogge pga dårlige hofter og knær :grine:

men jeg må også ned i vekt.

sykle?

Kjapp gange i terreng er bra for hofter og knær også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke automatisk ned i vekt selv om du begynner å jogge, tar noen sit-ups osv. Fysikken sier: ved å innta mindre kalorier enn hva du forbrenner, vil du gå ned i vekt.

Det er viktig å se på kostholdet, og spise mager, men sunn mat. Ved å tilføye litt jogging er bra, for å øke det totale energiforbruket ditt. Styrketrening er også positivt, siden det er med på å bygge opp/beholde muskelmasse.

Nemlig.

Mange skjønner heller ikke at kostholdet har mye å si når man skal ned i vekt. Trening er bra, men å forbinde trening med slanking er feil. Man burde se på trening fra et annet perspektiv. Fordi trening er noe man burde holde på med hele livet, ikke bare for slankingens skyld, men egentlig for helsens skyld.

Om det skulle fungere å jogge uten at du spiser riktig er det ikke bra for kroppen din uansett.

Endret av Snasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...