Gjest Vinduskarmen Skrevet 17. oktober 2007 #21 Del Skrevet 17. oktober 2007 Du skriver det jeg tenker piper! Jeg ser virkelig ikke problemet. Hvor langt er det egentlig snakk om? bor hun ikke i norge? Dersom foreldrene bor i sør og bestemoren i nord kan det fort bli langt og kostbart å reise I jula koster dessuten flybilletter mye mer enn ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 17. oktober 2007 #22 Del Skrevet 17. oktober 2007 Dersom foreldrene bor i sør og bestemoren i nord kan det fort bli langt og kostbart å reise I jula koster dessuten flybilletter mye mer enn ellers. Det er ikke så langt. Uansett kan man få billetter til en billig penge om man er ute i god tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinduskarmen Skrevet 17. oktober 2007 #23 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Det er ikke så langt. Uansett kan man få billetter til en billig penge om man er ute i god tid. Ikke så langt?? Hva om hun hadde bodd i Tyskland, Spania, Frankrike, Italia? Hva hadde du ment da? Det kan være kortere/like langt å reise dit som rundt omkring i hjemlandet. Har du sjekket billettpriser i jula noen gang? Jeg forsøkte å bestille lavprisbilletter til hele Europa i jula da Norwegian hadde sitt 199-kroners tilbud for over en måned siden, men det var faktisk ikke lett å få tak i de aller fleste steder. Endret 17. oktober 2007 av Vinduskarmen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppelure37 Skrevet 18. oktober 2007 #24 Del Skrevet 18. oktober 2007 Ut i fra svarene her inne, går jeg ut i fra at både Bella og Piper har sin familie boende innen en radius av 20 km fra seg selv. De har heller ingen anelse om hvordan en omsorgsleilighet ser ut og evner heller ikke å se at verden faktisk ikke bare er sort eller hvit. Jeg kjenner veldig godt til flere eldresenter med omsorgsleiligheter i (gjennom jobben) og vet at de fleste ligger på størrelse rundt 30-35 kvm. Dette er inkl. bad, kjøkkenkrok og soverom (dersom det i det hele tatt er eget soverom). De aller fleste eldresenter ligger også litt utenfor sentrum, da de eldre gjerne vil ha fred og ro, og dermed er ofte kollektivtilbud, hoteller osv. ikke veldig tilgjengelig. Det er også svært skjelden slike sentre har "besøksrom" da køen av eldre som trenger plass er enormt stor de fleste steder. Min egen familie bor på en helt annen kant av landet enn det jeg gjør, og jeg vet at dersom jeg skal besøke de i jula, må jeg bestille flybilletter rundt påsketider skal jeg ha en sjangs til å få billige flybilletter. Det er faktisk billligere å dra en uke til syden i jula, enn flybilletter innenlands.... Jeg syns faktisk din bestemor er ganske selvsentrert...hun forventer at dine foreldre skal fly over hele landet for at hun skal få besøk noen få timer om dagen. Jeg skjønner at hun er gammel og sliten, men resten av familien er ikke gammel og sliten, og de er minst like viktig som henne. Ja, ja, ja ....jeg vet jeg høres ut som en kjempeegoist som stemmer FRP og tror at verden kun dreier seg om meg og mitt, men faktisk så vet jeg at mange eldre manipulerer sine nærmeste på det grovste for å få det slik de vil ha det (dette har jeg sett mange ganger gjennom jobben). Jeg syns dine foreldre skal være helt ærlige med din bestemor og si at en slik jul har ikke de særlig lyst til å feire, med noen timer hver dag hos henne og resten i en ungkarsleilighet der det ikke er særlig julestemning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 18. oktober 2007 #25 Del Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Ut i fra svarene her inne, går jeg ut i fra at både Bella og Piper har sin familie boende innen en radius av 20 km fra seg selv. De har heller ingen anelse om hvordan en omsorgsleilighet ser ut og evner heller ikke å se at verden faktisk ikke bare er sort eller hvit. Nå kan jeg bare svare for meg selv, men jo jeg har familie på andre siden av landet, OG jeg er sykepleier som ahr jobbet innenfor eldreomsorgen og vet godt hvordan en omsorgsbolig ser ut. Det som er fakta er at folk prioriterer forskjellig. men faktisk så vet jeg at mange eldre manipulerer sine nærmeste på det grovste for å få det slik de vil ha det (dette har jeg sett mange ganger gjennom jobben). Men da har du kanskje også sett gjennom jobben, at det er mange eldre som har ønske at familien skal komme, men som har en familie som er mest opptatt av seg og sitt, og ikke lengre har tid til å prioritere sin mor. At man ønsker og vil at de skal komme i julen er ikke det samme som å manipulere. Det burde du som har sett dette gjennom jobben vite. Endret 18. oktober 2007 av ¤bella¤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 18. oktober 2007 #26 Del Skrevet 18. oktober 2007 Når man faktisk vurderer å reise halve landet og pendle med buss hver dag i hele juleferien (ja, vi som ikke er 90 år trenger å slappe av i feriene våre vi, også, og her vil ikke mor og far få hvilt ut i det hele tatt), er man slett ikke egoister, ei heller mest opptatt av sitt. Og man må faktisk få lov til å ta valget om at dette evner man ikke å gjennomføre uten å slite seg ut uten å bli kalt egoist og beskyldt for at man ikke bryr seg om de eldre i familien. Bestemoren har i dette tilfellet mye annen slekt i nærheten, så hun vil heller ikke bli sittende alene i jula. Hadde TS foreldre vært eneste familie hun hadde, hadde saken blitt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppelure37 Skrevet 18. oktober 2007 #27 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det som er fakta er at folk prioriterer forskjellig. Men da har du kanskje også sett gjennom jobben, at det er mange eldre som har ønske at familien skal komme, men som har en familie som er mest opptatt av seg og sitt, og ikke lengre har tid til å prioritere sin mor. At man ønsker og vil at de skal komme i julen er ikke det samme som å manipulere. Det burde du som har sett dette gjennom jobben vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 18. oktober 2007 #28 Del Skrevet 18. oktober 2007 Det som er fakta er at folk prioriterer forskjellig. Men da har du kanskje også sett gjennom jobben, at det er mange eldre som har ønske at familien skal komme, men som har en familie som er mest opptatt av seg og sitt, og ikke lengre har tid til å prioritere sin mor. At man ønsker og vil at de skal komme i julen er ikke det samme som å manipulere. Det burde du som har sett dette gjennom jobben vite. Det er jeg enig med deg i, men det er stor forskjell på de som bor ett par mil unna og de som tross alt må reise fra andre siden av landet da. Det er nettopp dette dilemmaet jeg syns er viktig å få frem. Jeg hadde vært helt enig med deg dersom TS foreldre bodde i nærheten, men her er det tross alt snakk om ganske stor avstand, boligsituasjon under oppholdet og i tillegg TS foreldres økonomiske situasjon. Jeg er enig i at det at man ønsker og vil at de skal komme i julen ikke er ren manipulasjon, men på en annen side, hvorfor skal ett menneskes ønsker oppfylles på tvers av mange andres ønsker? Dette menneske lever kanskje ikke til neste år, og derfor kan man kanskje ta litt mer hensyn til henne ønske fremfor sine egne. Vi snakker om et menneske som er 90 år gammel, og som kanskje ikke ahr mange år igjen å leve. Da syns jeg man kan yte litt ekstra, for å glede dette menneske. Og til personen som mente jeg ikke forsto dette, siden ejg sikkert har familien min boende innfor 20km radius, vel det har jeg ikke. Har en søster som bor ca 50 mil unna, har en annen søster som bor ca 30 mil unna. Hadde en mormor som bodde 40 mil unna, og vi var hos mormor de siste årene fordi hun ikke kunne reise. Har en farmor som bor nærmt, og hun bor i en omsorgsbolig. Vet derfor hvordan de ser ut, og vi har vært hele familien der oppe på julaften, fordi hun ikke orket å reise noen steder. Selvfølgelig var det lettere for oss, for vi kunne kjøre hjem igjen på kvelden. Men vi prioriterer de eldre i vår familie, fordi vi rett og slett ikke vet hvor lenge vi har de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snuppelure37 Skrevet 18. oktober 2007 #29 Del Skrevet 18. oktober 2007 Og til personen som mente jeg ikke forsto dette, siden ejg sikkert har familien min boende innfor 20km radius, vel det har jeg ikke. Har en søster som bor ca 50 mil unna, har en annen søster som bor ca 30 mil unna. Hadde en mormor som bodde 40 mil unna, og vi var hos mormor de siste årene fordi hun ikke kunne reise. Har en farmor som bor nærmt, og hun bor i en omsorgsbolig. Vet derfor hvordan de ser ut, og vi har vært hele familien der oppe på julaften, fordi hun ikke orket å reise noen steder. Selvfølgelig var det lettere for oss, for vi kunne kjøre hjem igjen på kvelden. Men vi prioriterer de eldre i vår familie, fordi vi rett og slett ikke vet hvor lenge vi har de. Jeg er ikke uenig i at man skal prioritere de eldre i familien. Det er ikke der skoen trykker. Men jeg må spørre: når dere reiste opp til mormor som bodde 40 mil unna, hvor bodde dere da? Bodde dere hjemme hos mormor eller bodde dere hos en innbarka ungkar? Var dere sammen med mormor hele tiden, eller var dere bare sammen med henne ett par timer om dagen? Det er dette jeg syns blir så galt i denne sammenhengen. Jeg mener selvfølgelig at vi skal prioritere de eldre i familien, men det blir for ille hvis man på grunn av dette kanskje ikke får en hyggelig jul selv. Jeg er utrolig glad i min egen bestemor og reiser ofte på besøk til henne og vi har det veldig hyggelig, men hun bor fortsatt hjemme og jeg kan overnatte der dersom jeg trenger det. Din bestemor må være veldig heldig som har fått en ganske stor omsorgsleilighet der det var plass til hele familien. Der jeg bor og jobber (middels stor by på østlandet) er stort sett omsorgsleilighetene så små at dersom det er mer en 3 stykker der samtidig, så må man ut for å skifte mening. (Og nei, jeg jobber ikke på ett eldresenter, mer med byggene de er i, så jeg har vært på mange) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prinsessa Skrevet 18. oktober 2007 #30 Del Skrevet 18. oktober 2007 Mulig jeg har litt vondt og forstå ting men er det meningen at en 90 år gammel dame skal ha 2 stk personer sovende hos seg i 10 dager, hvis hun ikke orker og dra på julebesøk i samme by orker hun vel iallefall ikke og ha 2 stk mennesker hos seg i 10 dager med overnattning? Skal julaften og de andre juledagene feires hos henne i omsorgsboligen. Er det mulig og lage julemiddag i omsorgsbolig eller blir skal den bli levert? Kan hun ikke være hos sine barnebarn i noen timer da og heller bli kjørt hjem rett etter middagen hvis hun syns det blir slitsomt med hele kvelden? Jeg er av den oppfattning av at bare pga at mennesker er gamle behøver man ikke og stå på pinne for de. Nå sier jeg ikke at din bestemor er slik men det er faktisk ikke alle gamle mennekser som er snille er har vært snille mot familien hele livet. Gamle mennesker kan også være overgripere, alkohollikere og voldlige mot familien sin. Er det da riktig at alle skal hjelpe til og besøke og være snille mot den gamle da når den gamle har vært "slem" hele livet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #31 Del Skrevet 19. oktober 2007 hvis de virkelig ikke har lyst til å tilbringe julen hos en gammel ungkar med bussturer frem og tilbake til eldreboligen synes jeg godt de kan si det til din bestemor, dvs takke for invitasjonen, men si at de skal feire julen sammen med barna sine, og at de heller kommer på besøk i januar / februar. da er flybilettene billigere, og da spiller det vel heller ingen rolle at onkelen er ungkar og ikke er spes julete av seg. Jeg er vel enig i at det ikke er egoistisk av bestemoren å ønske seg besøk i jula, men dersom hun forventer det og blir sur dersom de ikke kommer vil jeg kalle det egoistisk. Jeg vet selvsagt oikke hvordan denne bestemoren er men jeg har hørt mange eldre bruke akkurat den med jeg kan være død neste år så vær sammen med meg nå. siden den verden vi lever i er ganske uforutsigbar kan faktisk trådstarter dø i løpet av året mens bestemor blir 105 det er faktisk ikke noe man vet. Jeg synes ikke man skal bruke akkurat den for å gi noen dårlig samvittighet.. Bestemoren har fått tilbud om besøk, og besøket av ungkaren var tydeligvis ikke bra nok, hvilken signaler sender det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chans Skrevet 19. oktober 2007 #32 Del Skrevet 19. oktober 2007 Gamle mennesker kan også være overgripere, alkohollikere og voldlige mot familien sin. Er det da riktig at alle skal hjelpe til og besøke og være snille mot den gamle da når den gamle har vært "slem" hele livet? Oi! Det synes jeg virkelig blir å strekke problemstillingen ut a all kontekst. Personlig er jeg enig i at bestemoren virler en smule kravstor i dette tilfellet. Det er klart en bør prøve å være sammen med familiemedlemmer i julen, men bare hvis det er forholdsvis enkelt organisert og ikke skaper mer stress enn hygge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #33 Del Skrevet 19. oktober 2007 Mulig jeg har litt vondt og forstå ting men er det meningen at en 90 år gammel dame skal ha 2 stk personer sovende hos seg i 10 dager, hvis hun ikke orker og dra på julebesøk i samme by orker hun vel iallefall ikke og ha 2 stk mennesker hos seg i 10 dager med overnattning? Skal julaften og de andre juledagene feires hos henne i omsorgsboligen. Er det mulig og lage julemiddag i omsorgsbolig eller blir skal den bli levert? Kan hun ikke være hos sine barnebarn i noen timer da og heller bli kjørt hjem rett etter middagen hvis hun syns det blir slitsomt med hele kvelden? Nå er det vel nevt flere ganger i denne tråden at de ikke skal bo hos bestemoren. De skal sove hos en onkel som bor i nærheten, og må derfor ta buss fram og tilbake hver dag. Bestemoren orker ikke besøk i mer enn et par timer i strekk. Er i alle fall sånn jeg har forstått det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abejorro Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter #34 Del Skrevet 19. oktober 2007 Bestemor ønsker helst at mamma og og pappa skal sove hos henne,men det er ganske enkelt ikke plass. Så hun har akseptert at foreldrene mine må bo hos min onkel. Men de må komme hver dag ca.kl 14 og være der til middag,mens hun har middagshvil,og senere kaffekos. De blir da til ca.kl.21 på kvelden. Jeg vil presisere at vi er alle glade i vår bestemor, og mamma har jo selvsagt det ekstra vanskelig nå. Jeg synes dere bidrar godt i denne tråden til å gi meg(oss) input til å finne en god og ærlig løsning, for det er virkelig et problem. Fortsett med gode råd pls. Hvis mamma (og pappa) skal være hjemme i julen, og heller ta en langhelg i januar,hvordan forklare det for bestemor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 19. oktober 2007 #35 Del Skrevet 19. oktober 2007 Er ikke mulig for dem å stelle litt i stand til jul hos onkel og invitere bestemor på besøk dit i jula da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 19. oktober 2007 #36 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg er ikke uenig i at man skal prioritere de eldre i familien. Det er ikke der skoen trykker. Men jeg må spørre: når dere reiste opp til mormor som bodde 40 mil unna, hvor bodde dere da? Bodde dere hjemme hos mormor eller bodde dere hos en innbarka ungkar? Var dere sammen med mormor hele tiden, eller var dere bare sammen med henne ett par timer om dagen? Det er dette jeg syns blir så galt i denne sammenhengen. Jeg mener selvfølgelig at vi skal prioritere de eldre i familien, men det blir for ille hvis man på grunn av dette kanskje ikke får en hyggelig jul selv. Jeg er utrolig glad i min egen bestemor og reiser ofte på besøk til henne og vi har det veldig hyggelig, men hun bor fortsatt hjemme og jeg kan overnatte der dersom jeg trenger det. Din bestemor må være veldig heldig som har fått en ganske stor omsorgsleilighet der det var plass til hele familien. Der jeg bor og jobber (middels stor by på østlandet) er stort sett omsorgsleilighetene så små at dersom det er mer en 3 stykker der samtidig, så må man ut for å skifte mening. (Og nei, jeg jobber ikke på ett eldresenter, mer med byggene de er i, så jeg har vært på mange) Nå syns jeg du synser litt vel mye, for det var ingen av oss som bodde hos min mormor etter hun flyttet på "gamlehjem", som hun gjorde de tre siste årene av sitt liv. Vi bodde i en hytte noen km unna, og besøkte henne noen timer på kvelden. Sier seg selv at det ikke er plass til mange mennesker på et lite rom, og spesielt siden hun delte rom med en annen. Men vi prioriterte å være sammen med henne i julen, og det er vi alle sammen glad for i dag. Det var ikke akkurat drømmesituasjonen å feire julen slik, men det var nå slik vi prioriterte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 19. oktober 2007 #37 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hva om bestemor lever i 10 år til, og ønsker at barna skal feire jul sammen med henne på denne måten hvert år da? Skal man ikke ha mulighet til å feire julen med barnebarn og olderbarn? Dette må de føle på selv, og finne ut av uten at noen skal gi dem dårlig samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 20. oktober 2007 #38 Del Skrevet 20. oktober 2007 For å møtes på halvveien her må det da kunne gå an å lansere at de kommer lille julaften og reiser 1. eller 2. juledag? Da går ikke hele juleferien med til dette, verken tidsmessig eller økonomisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2007 #39 Del Skrevet 20. oktober 2007 Bestemor ønsker helst at mamma og og pappa skal sove hos henne,men det er ganske enkelt ikke plass. Så hun har akseptert at foreldrene mine må bo hos min onkel. Men de må komme hver dag ca.kl 14 og være der til middag,mens hun har middagshvil,og senere kaffekos. De blir da til ca.kl.21 på kvelden. Jeg vil presisere at vi er alle glade i vår bestemor, og mamma har jo selvsagt det ekstra vanskelig nå. Jeg synes dere bidrar godt i denne tråden til å gi meg(oss) input til å finne en god og ærlig løsning, for det er virkelig et problem. Fortsett med gode råd pls. Hvis mamma (og pappa) skal være hjemme i julen, og heller ta en langhelg i januar,hvordan forklare det for bestemor? Jeg synes foreldrene dine skal si det som det er: dvs selvsagt har de lyst til å feire jul sammen med henne med det er vanskelig å få til praktisk sett,de har dessuten lyst til å se barna sine i løpet av julen. Hvis hun selv syntes det var stusselig å ha besøk av denne ungkars onkelen skjønner hun også at det ikke er fullt så hyggelig å tilbringe hele jula hos han. Hun vet sikkert også at de har dårlig råd så det er sikkert lurt å forklare at bilettene i jula er ekstra dyre, og at akkurat i jula har de mange andre utgifter. Jeg prøver ikke å gi deg mange dårlige unskyldninger, men jeg vil tro at bestemoren din faktisk vet litt om denne situasjonen siden hun kjenner dere, og det bør derfor være mulig å forlare dette for henne. Selvsagt vil hun bli lei seg, men sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #40 Del Skrevet 21. oktober 2007 jeg kom akkurat på en ting, har dere sjekket hvor mye fly bilettene koster i romjula? en ting er at det koster en del mer dersom man skal reise lillejulaften og komme hjem i beg av januar, dete r jo da alle resier, hvis dere sjekker prisene kan det hende det visere seg at de kan få en billigere tur i romjula, dvs reise opp 1 dag og være der noen dager og reise hjem før nyttårsaften. Min svigerfar bor i nord norge mens vi bor i oslo. Sist jul reiste vi opp i romjula og var der nyttårsaften. Siden vi ikke reiste når alle andre ville reise kostet det faktisk ikke mer enn det pleier med fly opp og ned. Hvis dere får til dette har jo foreldrene din en god unskylding til ikke å feire hele julen der oppe, men samtidig får de sett din bestemor, dvs alle blir fornøyde. dere kan jo sjekke ut flybilligst.com vi pleier å bruke denne siden det gir oss en oversikt over hvilken dager det er billigst å fly ( med alle flyselskap) greit å sjekke prisene før man bestemmer seg for hvilken dato man skal reise.. lykke til uansett, og som jeg har skrevet tidligere, hvis de virkelig ikke vil reise bør de heller forklare dette enn å gå å grue seg til jul..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå