Gjest mamma_gjest Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 For litt over et år siden skjedde det en hendelse i barnehagen til vår sønn som skapte et stort hysteri. Heldigvis ble ikke media koblet inn, men det ble stor leven hos foreldrene. Også splittelse mellom de som mente det var upassende og de som mente det var passende. Barnehagen var på avslutningstur med telt og soveposer. To gutter og to kvinnelige assistenter fulgte med en gruppe med store barn på tur. Alle hadde det kos og kom hjem med store øyne og mange historier å fortelle. Vår sønn var med på den turen og hadde det kjempespennende. Men samme kveld som de kom hjem fikk jeg telefon fra en mamma til en jente som var med på den turen. Hun er min venn og har samtykket i at jeg tar opp temaet her. Jeg skal ikke sitere det hun sa, men jeg må si jeg ble litt sjokkert til å begynne med. Fordomsfritt fortalt, lå de i telt og sov. De var fordelt over 4 telt. Denne jenta på 5 hadde blitt veldig redd like før de skulle sove. Den ene gutteassistenten hadde da latt henne få sove inne i sin sovepose. Da ble alt i orden. Det tok ikke lang stund før flere foreldre fikk vite om det, og da starta rabalderet! Den lille jenta hadde fortalt det helt naturlig til moren sin, og under morens spørsmål kunne jenta fortelle at hun ble redd, at **** hadde spurt om hun ville sove inntil han, hun hadde sovnet og hun var ikke redd mer. Da kommer alle inn på debatten om hvor riktig det er av voksne assistenter å la barna få sove slik på turer når en voksen sover alene med en liten gruppe barn i et telt. Hele foreldrestaben ble delt i to deler så godt som på midten av antallet. Noen mente at assistentene må få vise nær omsorg. Hadde det vært en dame, hadde det aldri blitt sånt styr, og sånt. De andre mente at det var et overtramp av en viss grense som kan åpne for overgrep. Men hallo, er det virkelig så farlig? Jeg ble overrasket da jeg fikk høre om det, men mer jeg tenker på det, mer føler jeg at hadde dette vært en dame, hadde det ikke vært farlig i det hele tatt. Eller hva synes du? Jenta ble spurt flere ganger, men hadde ikke noe ufint å fortelle. Hun er ikke endret eller noe. Hva er din mening og hvordan du hadde reagert?
Rosalie Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Hva er problemet? :klø: Storm i vannglass!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Hjelpesmeg. Synes det var flott at han kunne vise omsorg og gi nærhet og trygghet til barnet jeg da. Det er jo det som er naturlig, og det barnet trenger. Er enig i at det ALDRI hadde blitt en debatt om det var en kvinne som hadde gjort det.
Gjest Piper Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Forstår ikke helt hvorfor hun skulle nedi hans sovepose, for hun kunne jo ha sovet i sin egen ved siden av han. Men var det dette som måtte til for at jenta skulle roe seg, syns jeg han gjorde en kjempe flott jobb. Og jeg også tror at ingen hadde reagert på dette, om det var en dame som hadde gjort det. Og bare det er helt utrolig, for hvorfor må man tenke negativt med en gang. Han gjorde en flott jobb, og det blir det rabalder ut av, ikke rart menn knapt våger å gjøre noe lengre.
estrella Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Det er derfor en ikke finner så mange mannlige assistenter lenger, eller som tar utdannelsen.. De blir så fort beskyldt for unødvendige ting som ikke stemmer
ToveM Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Jammen kan noen lafe en fjær om til 5 høner ja...som de andre sier, ingen hadde nok reagert hvis det var en dame, som hadde tatt ungen i soveposen, hysteri, ikke rart mange menn er redd for å vise omsorg for barna..
Gjest =tentacle= Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg hadde ikke samtykket i at min jente skulle sove i soveposen med en mannlig assistent i barnehagen, og det var veldig uproft å la denne hendelsen utspille seg. Barnehagen skal verne både barn og ansatte, og dette kunne fått alvorlige følger for begge parter, bare ved uberettiget mistanke. Det minste de kan gjøre for å unngå dette, er å ha en policy på at man ikke sover i samme sovepose som andre menneskers småbarn. Assistenten har kanskje fått for dårlig innføring i sikkerhet på arbeidsplassen sin. Det virker absolutt som at han bare har gitt omsorg, men det har skjedd på en måte som ikke bør gjentas.
Gjest Peachbud Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Dette ser jeg ikke noe galt i. Vi trenger mannlige barnehageansatte. Små gutter trenger rollefigurer, og små jenter bør også omgås voksne av begge kjønn. For en mannlig barnehageansatt vil det nødvendigvis oppstå situasjoner som i likhet med denne kan føre til at mistanke blir rettet mot ham. F eks må en: - Skifte bleie på småbarn. - Skifte på og vaske større barn som har gjort på seg. - Hjelpe små gutter og jenter å gå på do, både på toalettet, og, i denne situasjonen utendørs. Det må være forferdelig for assistenten å få anklager, og dermed mistenksomhet rettet mot seg.
ATV Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 og det er ingen som forstår hvorfor det er så få menn i barnehager? staten bruker penger på kampanjer og greier, det de burde bruke penger på er hysteriske foreldre som trur alle menn er pedofile. jeg er mann i barnehage og jeg lever med skrekken om at noen hysteriske folk ser fanden på lyse dan og lager et helvete som ødelegger både barnet og min yrkeskariere, og jeg tar derfor forholdstegler som betyr at jeg ikke kan yte like god omsorg som damene kan. om en unge er sår og må smøres på tissen, så nekter jeg og gjøre det, jeg vil ikke skifte bleier med lukket dør, da får heller ungen bli lit kald av trekken og jeg er ikke alene med et barn i mere enn max 2 min, og i de 2 minutene beveger jeg meg forbi vinduer og dører så alle kan se hva jeg gjør. det er naturlig og ta et barn som er redd inntil seg, men i denne hysteriske verden så ville jeg ikke gjort det, jeg ville ikke en gang hatt barn alene i mitt telt. og dette er noe av greunnen til at det er problemer og få menn til og jobbe i barnehager...
Bollefisen Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Forstår problemet, men syns hele situasjonen virket uproblematisk. Det er som du sier, hadde en kvinnelig ansatt gjort det samme, er det ingen som hadde reagert.
ToveM Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) og det er ingen som forstår hvorfor det er så få menn i barnehager? staten bruker penger på kampanjer og greier, det de burde bruke penger på er hysteriske foreldre som trur alle menn er pedofile. jeg er mann i barnehage og jeg lever med skrekken om at noen hysteriske folk ser fanden på lyse dan og lager et helvete som ødelegger både barnet og min yrkeskariere, og jeg tar derfor forholdstegler som betyr at jeg ikke kan yte like god omsorg som damene kan. om en unge er sår og må smøres på tissen, så nekter jeg og gjøre det, jeg vil ikke skifte bleier med lukket dør, da får heller ungen bli lit kald av trekken og jeg er ikke alene med et barn i mere enn max 2 min, og i de 2 minutene beveger jeg meg forbi vinduer og dører så alle kan se hva jeg gjør. det er naturlig og ta et barn som er redd inntil seg, men i denne hysteriske verden så ville jeg ikke gjort det, jeg ville ikke en gang hatt barn alene i mitt telt. og dette er noe av greunnen til at det er problemer og få menn til og jobbe i barnehager... Forstår deg så godt, men det er utrolig synd at samfunnet er blitt slik. Tror Bjugn saken skapte mye av dette hysteriet Endret 13. oktober 2007 av ToveM
Tiit Skrevet 13. oktober 2007 #12 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Dette ser jeg ikke noe galt i. Vi trenger mannlige barnehageansatte. Små gutter trenger rollefigurer, og små jenter bør også omgås voksne av begge kjønn. For en mannlig barnehageansatt vil det nødvendigvis oppstå situasjoner som i likhet med denne kan føre til at mistanke blir rettet mot ham. F eks må en: - Skifte bleie på småbarn. - Skifte på og vaske større barn som har gjort på seg. - Hjelpe små gutter og jenter å gå på do, både på toalettet, og, i denne situasjonen utendørs. Det må være forferdelig for assistenten å få anklager, og dermed mistenksomhet rettet mot seg. De tingene som skjer i barnehagen og som du nevner her, er naturlige gjøremål i barnehage. Å legge seg i samme sovepose med et barn som ikke er ditt eget, og å overnatte alene voksen i telt med barn, syns jeg er å utsette seg selv og barna for en risiko som ikke er nødvendig. Både kan det skje et overtramp, og det kan bli uberettigede mistanker mot den som gjør det. Jeg mener at det er beklager at barnehagen har så dårlige rutiner at en slik situasjon kan oppstå. Det er å verne for dårlig både om barna, og om de ansatte. Det blir en for sårbar situasjon som oppstår, uheldig for alle parter. Jeg ville ikke sett på situasjonen i seg selv som overgrep mot barnet ut fra det som er beskrevet, men jeg ville blitt fortvilet over dårlige rutiner fra barnehagens side over at det legges opp til en slik praksis. Dersom det var "min" barnehage. Og selvsagt trenger barn både menn og kvinner rundt seg til daglig. Ja, til menn i barnehage. Endret 13. oktober 2007 av Tiit
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #13 Skrevet 13. oktober 2007 og det er ingen som forstår hvorfor det er så få menn i barnehager? staten bruker penger på kampanjer og greier, det de burde bruke penger på er hysteriske foreldre som trur alle menn er pedofile. jeg er mann i barnehage og jeg lever med skrekken om at noen hysteriske folk ser fanden på lyse dan og lager et helvete som ødelegger både barnet og min yrkeskariere, og jeg tar derfor forholdstegler som betyr at jeg ikke kan yte like god omsorg som damene kan. om en unge er sår og må smøres på tissen, så nekter jeg og gjøre det, jeg vil ikke skifte bleier med lukket dør, da får heller ungen bli lit kald av trekken og jeg er ikke alene med et barn i mere enn max 2 min, og i de 2 minutene beveger jeg meg forbi vinduer og dører så alle kan se hva jeg gjør. det er naturlig og ta et barn som er redd inntil seg, men i denne hysteriske verden så ville jeg ikke gjort det, jeg ville ikke en gang hatt barn alene i mitt telt. og dette er noe av greunnen til at det er problemer og få menn til og jobbe i barnehager... Jeg er lærer, dame, og har kolegaer som sier det samme som deg. De tar virkelig mange forholdsregler. En kolega opplevde nesten det samme som assistenten. Hun våknet om natta av at en liten redd gutt var i ferd med å krype ned i soveposen hennes. Da hun prøvde å få han til å ligge i sin egen sovepose ved siden av henne, var ikke det godt nok for 6-åringen, så han begynte å gråte. Det endte med at han fikk sove i hennes sovepose. Et par av de nyutdannede mennene jeg jobber med har faktisk lært på lærerskolen at de må ta forholdsregler som dem ATV beskriver. Ikke rart det er få hankjønn i barnehagen og skolen. Kvinnene må og i større grad passe på enn før, følr jeg
sEnsAtion Skrevet 13. oktober 2007 #14 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Dette er en av grunnene til at jeg har valgt å ikke jobbe mer med barn, selv om det er et yrke som jeg savner sårt og gav meg mest av alle de yrker som jeg vet om. Jeg har vært vikar i flere barnehager, men orket ikke å leve under et sånt press, slik som ATV her i tråden beskriver. Jeg forstår hans situasjon godt og var selv daglig nervøs for det samme. Angående trådstarters innlegg: Jeg ser ikke noe galt i at en assistent tar et barn til seg og sover sammen på tur når barnet selv ønsket det for trygghetens skyld. Tenk deg selv når du er kun fem år gammel og veldig redd, det finnes ikke noe mer trygt enn å krype inntil noen som passer på deg. Det blir temmelig paradoksalt at man ikke kan sove sammen på tur, men så er det lov å skifte bleier ellers i barnehagen og sitte på fanget og lese i en usjenert krok. *Forvirret* Hvis ikke det er lov for menn å gi omsorg for småbarn i en yrkessituasjon som har med omsorg å gjøre, da kan vi rett som det er sparke alle menn ut av alle barnehager førstkommende virkedag. Endret 13. oktober 2007 av sEnsAtion
Orestes Skrevet 13. oktober 2007 #15 Skrevet 13. oktober 2007 Barnehagen var på avslutningstur med telt og soveposer. To gutter og to kvinnelige assistenter fulgte med en gruppe med store barn på tur. Alle hadde det kos og kom hjem med store øyne og mange historier å fortelle. Vår sønn var med på den turen og hadde det kjempespennende. Fordomsfritt fortalt, lå de i telt og sov. De var fordelt over 4 telt. Denne jenta på 5 hadde blitt veldig redd like før de skulle sove. Den ene gutteassistenten hadde da latt henne få sove inne i sin sovepose. Da ble alt i orden.Jeg stusser litt på ordvalget. Gutteassistenter og kvinnelige assistenter. Gutter og damer. Jeg ser for meg voksne kvinnelige ansatte, og fjortisgutter på utplassering ved en slik ordbruk.. Men nok flisespikking, til saken: Jeg synes ikke det er en ideell situasjon at en unge skal sove i soveposen til en av de voksne (uavhengig av kjønn). Man kan trekke seg inntil og holde rundt et barn uten å befinne seg i samme pose. Men, var det nå det å ligge i samme pose som skulle til for at ungen skulle komme til ro og evt ikke få gråteanfall, så er jo det å foretrekke da.
Gjest imli Skrevet 13. oktober 2007 #16 Skrevet 13. oktober 2007 Synes ikke dette burde være noe problem. Selv om det finnes pedofile, kan man ikke behandle alle menn som om de var det.
estrella Skrevet 13. oktober 2007 #17 Skrevet 13. oktober 2007 og det er ingen som forstår hvorfor det er så få menn i barnehager? staten bruker penger på kampanjer og greier, det de burde bruke penger på er hysteriske foreldre som trur alle menn er pedofile. jeg er mann i barnehage og jeg lever med skrekken om at noen hysteriske folk ser fanden på lyse dan og lager et helvete som ødelegger både barnet og min yrkeskariere, og jeg tar derfor forholdstegler som betyr at jeg ikke kan yte like god omsorg som damene kan. om en unge er sår og må smøres på tissen, så nekter jeg og gjøre det, jeg vil ikke skifte bleier med lukket dør, da får heller ungen bli lit kald av trekken og jeg er ikke alene med et barn i mere enn max 2 min, og i de 2 minutene beveger jeg meg forbi vinduer og dører så alle kan se hva jeg gjør. det er naturlig og ta et barn som er redd inntil seg, men i denne hysteriske verden så ville jeg ikke gjort det, jeg ville ikke en gang hatt barn alene i mitt telt. og dette er noe av greunnen til at det er problemer og få menn til og jobbe i barnehager... Det er faktisk sant, og jeg synst det er helt feil. Det er sykt at foreldre skal være så paranoide og tro at når den mannlige assistenten skifter bleie på ungen at han er pedofil.. Det er en grunn til at ingen gutter gidder og velge det yrket.. vi er ren jenteklasse, det samme var vi i fjor, og alle de andre klassene på denne linjen hvor jeg går er jenteklasser. Gutter som velger denne linjen får status som ekle, pedofile, osv.. Det er tragisk! De er jo like flinke med barn!?
Gjest Gjest idag Skrevet 13. oktober 2007 #18 Skrevet 13. oktober 2007 Dette var litt moro. fordi for en stund sia var jeg på et sånt erotikknett for jenter. Der inne satt det to kjerringer på 40 som jobbet i barnehage og snakket om hvor herlig det var å ta med ungene på bading for å få sepet dem inn nakne etc. Jeg latet som jeg var en sånn også og satt der og kopierte alt dem sa. Jeg anmeldte forholdet men veit ikke åssen det gikk med den saken. hvis dere tror at menn er de eneste som driver med det der, tro igjen. De sa jo nettopp det "vi er jo damer, vi kan gjøre sånn". Ekkelt er det uansett.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #19 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg syns verden har blitt altfor mistenksom jeg. Jeg jobber i skole som assistent . Barneskole. Der jobber det kun to menn. Og hva skulle vi gjort uten dem? De har en helt annen måte å aktivere barna på enn vi kvinner har. Og det er rett og slett fakta. I alle fall på skolen jeg jobber. De er mye mer fysiske, og det trenger guttene. Både i skole og barnehage. At menn skal være redde for å jobbe med barn pga mistenksomme foreldre syns jeg er helt forferdelig!!! De gjør akkurat like bra jobb som oss kvinner, og jeg tror IKKE menn er en større trussel mot barna enn kvinner? Eller tar jeg feil da? Jeg har ikke sett statistikker på akkurat det om det er like mange kvinnelige overgripere. Nei, jeg syns ikke det var feil av den mannlige assistenten å la jenta sove i soveposen. Han gjorde jobben sin. Å gjøre jenta trygg i den uvante situasjonen hun var i. Det må være helt forferdelig å være så redd for hva man må gjøre hver eneste dag når man er på jobb....
Gjest Gjestus Skrevet 14. oktober 2007 #20 Skrevet 14. oktober 2007 En ting er sikkert: Det har gått alt for langt i å mistenkeliggjøre folk for det ene og det andre. Greit at ting _kan_ skje, men man kan ikke ta all verdens forbehold heller. Et sted må grensa gå og nå er vi for langt forbi. Hilsen far til fire....to ganske små.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå