Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #1 Del Skrevet 12. oktober 2007 I sangen "Jeg lagde meg så silde", hva betyr dette egentlig? Noen steder ser jeg de har skrevet "sildig" i stedet for "silde". Jeg tenker litt på uttrykket "trøtt som en sild", altså at vedkommende var trøtt som en sild og gikk og la seg. Enten det eller at han lagde seg en skive med sild på.. Jeg har dog en aldri så liten formening om at ingen av disse alternativene er helt korrekte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 12. oktober 2007 #2 Del Skrevet 12. oktober 2007 -Uten at jeg har googlet eller slått det opp, så sier min intuisjon at det muligens kan bety "rolig" eller "fint". Syns iallefall at det høres rimelig ut. Tror neppe det har noe med sild å gjøre. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 12. oktober 2007 #3 Del Skrevet 12. oktober 2007 Silde betyr sent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #4 Del Skrevet 12. oktober 2007 Silde betyr sent. Det blir jo iallefall rart. Neste linje i verset er jo "alt sent om en kveld". Altså Jeg lagde meg så silde alt sent om en kveld Hvis silde betyr sent, så blir det jo jeg lagde meg så sent alt sent om en kveld... Da har jeg mer tro på noe med rolig, ettersom han ikke visste noen kvide at have. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. oktober 2007 #5 Del Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Nå gjorde du at jeg fikk den gamle folketonen på hjernen. Her er første vers, hvis man vil se den i sammenheng (men mulig det er pga denne sangen at du lurte): Jeg lagde meg så silde alt sent om en kveld, jeg visste ingen kvilde til at have; så kom der da bud ifra kjaeresten min, jeg måtte til henne vel fare. Ingen har man elsket over henne. Så nå at det var pga av sangen at du lurte, ja. Men det virker rart om silde betyr sent, ja. Endret 12. oktober 2007 av Frk Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 12. oktober 2007 #6 Del Skrevet 12. oktober 2007 Silde betyr sent. Det har du rett i. Bokmålsordboka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 12. oktober 2007 #7 Del Skrevet 12. oktober 2007 Bokmålsordboka sier at det betyr sent. Kunstnerisk frihet har vel slått til her kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #8 Del Skrevet 12. oktober 2007 Bokmålsordboka sier at det betyr sent. Kunstnerisk frihet har vel slått til her kanskje. Sangen er vel fra 1600-tallet omtrentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 12. oktober 2007 #9 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ja, og det står jo også i ordboka at det er et foreldet ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå