Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Kristin_
Skrevet
Jeg bare lurer på om du går på noen medisiner eller lignende?

Når jeg gikk på en spesiell type p-piller, trente jeg og trente og gikk aldri ned i vekt. Så sluttet jeg på dem, og raste ned 5 kilo på en gang.

Jeg tenkte aldri på at det kunne være dem! Men det er jo ikke sikkert det gjelder deg da..

Det er selvfølgelig sant, p-piller går først og fremst på vann i kroppen, og ikke fett. Ville kanskje tenkt at trådstarter kanskje ville nevnt det i førstepost, men det er ikke så mange medikamenter som gjør at man holder på vekten, men det er jo en del for psykiske lidelser som gjør det vet jeg... Det kan man fort få oppklart med et søk i felleskatalogen eller et besøk hos legen.

Man kan selvsagt ha en eller annen genetisk eller sykdomsmessig predisposisjon som gjør at man ikke går ned i vekt, eller noe galt med stoffskiftet etc. men dette er jo unntakene, de fleste går ikke ned i vekt for de de rett og slett ikke prøver hardt nok, i en fin kombinasjon med at svært mange undervurderer hvor mange kalorier man får i seg på en dag. At man har mislykkede slankekurer bak seg betyr ikke at alt håp er ute, 95% av alle slankekurer mislykkes, så det er jo nærmest de som holder seg som bør ses på som miraklene;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom til å tenke på en ting. Du har ganske høy BMI og det regnes nok som fedme. Har du snakket med lege angående henvisning til ernæringsfysiolog og/eller oppfølging av kost og treningsprogram?

Skrevet

Jeg går ikke på noen piller nei, så det er nok ikke årsaken..

Nei har ikke snakket med noe lege... hadde tenkt på å gjøre det... men har liksom ikke fått sosa meg til det..

Hva skulle jeg liksom si da når de spurte va timen gjaldt... Nja jo det gjelder overvekten min :ler: hehe tja kan jo kanskje ringe der da...

Men snakket med en sånn kostholdskar på treningsstudioet der jeg jobbet...

Han sa jeg skulle kutte ned på brød, ris, pasta, frukt & sukker..

Så jeg har jo prøvd det litt da...

Jeg får vell ringe legen min eller prate med han kostholdsfyren igjen da...

Er bare det at man får jo så mange råd fra alle kanter, vet liksom ikke hva man skal tro på.. :sjenert:

Skrevet
Jeg går ikke på noen piller nei, så det er nok ikke årsaken..

Nei har ikke snakket med noe lege... hadde tenkt på å gjøre det... men har liksom ikke fått sosa meg til det..

Hva skulle jeg liksom si da når de spurte va timen gjaldt... Nja jo det gjelder overvekten min :ler: hehe tja kan jo kanskje ringe der da...

Men snakket med en sånn kostholdskar på treningsstudioet der jeg jobbet...

Han sa jeg skulle kutte ned på brød, ris, pasta, frukt & sukker..

Så jeg har jo prøvd det litt da...

Jeg får vell ringe legen min eller prate med han kostholdsfyren igjen da...

Er bare det at man får jo så mange råd fra alle kanter, vet liksom ikke hva man skal tro på.. :sjenert:

For det første, så trenger du bare å si at du ønsker å prate med legen. Hvis du allerede har gjort dette tidligere og rådet du fikk var å kutte ned på ris, pasta, frukt og sukker, så ville jeg sagt klart fra til legen at du forventer mer spesifikke ting, som en kostholdsplan med oppfølging. (gjerne fra en som har tid til det, som en ernæringsfysiolog). Det koster desverre penger, men disse pengene er vel anvendt.

Skrevet

Har du noe peiling på hva det koster da? sånn ca.... greit å vite...

Nei det var ikke legen som sa jeg skulle kutte de, det var en slik kostholdfyr på treningstudioet der jeg trener....

Skrevet
Har du noe peiling på hva det koster da? sånn ca.... greit å vite...

Nei det var ikke legen som sa jeg skulle kutte de, det var en slik kostholdfyr på treningstudioet der jeg trener....

Jeg vet desverre ikke prisen. Det jeg vet er at hvis det er fastlegen, eller en fastlegen henviser til, så får du dekket alt over ca 1600kr.

Skrevet
... per kalenderår, right?

Du, det vet jeg ikke... sjekk nav.no eller noe sånt

Skrevet

ja det er pr kalender år....

Gjest Kristin_
Skrevet

Okei, da var det avklart :) Jeg tror jeg ville tatt en tur til legen jeg. Kan være det hjelper på motivasjonen å ha noen som følger deg opp jevnlig, og som i tillegg har mer enn et 2-ukers kurs i trening og kost ;)

Skrevet

Ja er mulig jeg skulle ha gjort det..

Men jeg vet ikke helt hva pengeboken synes om noe slikt da...

:fnise:

får se...

muligens jeg bare må prøve å henge i selv, med litt kcal telling og lavkarbo tenking...

Gjest Kristin_
Skrevet

Å investere i en sunn kropp og god helse er den viktigste investeringen man kan gjøre i livet. Jeg synes ikke det bør være man nedprioriterer økonomisk ;) For the record

Skrevet

Sant sant... men risikerer ikke huset og bilen for kroppen min....

må prioritere litt akkurat nå... men situasjonen blir vell bedre...

Gjest Kristin_
Skrevet

Nei, det var ikke helt det jeg mente ;) Men det er jo et tak på egenandeler du betaler inn, tross alt.

Skrevet

Vet at mange har problemer med å gå ned i vekt/legger lett på seg osv pga at de ikke tåler maten de spiser.

Du har ikke noen matallergier eller intoleranser du ikke vet om?

Skrevet
Vet at mange har problemer med å gå ned i vekt/legger lett på seg osv pga at de ikke tåler maten de spiser.

Du har ikke noen matallergier eller intoleranser du ikke vet om?

Nja det er jo mulig jeg har noen jeg ikke vet om... Har i allefall ingen jeg vet om pr dags dato... er bare det å få karret seg av gårde til legen da.. :kjefte:

Skrevet

det er en ting som hjelper: spis mindre

jeg blir dritlei alt det maset om tren tren og tren. hallo, når jeg lissom trener så blir jeg sulten spiser mer og blir feit

Gjest Kristin_
Skrevet

http://pics.bikerag.com/Uploads/data/500/258Troll_spray.jpg

Takk for at du delte det, kom deg tilbake i sofaen med stangsellerien din du. Tidenes mest oppbrukte og dårlige unnskyldning for å ikke være i aktivitet. Det er ingen som tvinger deg til å spise mer når du trener, hva du putter i munnen er det du, og ikke treningen som styrer :)

Skrevet

jeg sa "spis mindre", og ikke "spis stangselleri." så gidd å komme med sånne tåpelige kvervrulerende kommentarer

og jeg sa ikke at jeg ikke er i aktivitet, det jeg mener er at de aller færrest greier å trene fast bare på grunnlag av å bli tynnere. hallo liksom det må jo være gøy å trene for at folk skal gidde gjøre det.

viss du vrikelig vil vli tynnere er det lureste og ikke spise seg mett. gå sulten til sengs er det eneste som nytter viss du ikke har tenkt å svette mange timer til dage med trening bare for utseendes skyld.

Gjest Huldali
Skrevet

Hva med å melde seg inn i vektklubben til VG? Der får du lagt opp hvor mange kcal du bør ha hver dag. Der får du meny som du kan følge, du kan få treningsprogram og du har en dagbok der du legger inn alt du spiser og alt du forbrenner ved trening. Denne dagboka viser kcal du får inn og kcal du forbrenner. I tilegg er det mange tips og råd, forum der du kan snakke med andre osv. Mange som har hatt positiv effekt av dette.

I tilegg kan du kanskje få deg en personlig trener? Han/hun kan legge opp et treningsopplegg til deg, de kan også ta for seg kosthold. Dette koster jo litt, men kan kanskje være lurt hvis du ikke har trent så mye tidligere og ønsker å få mest mulig ut av treningen.

Ellers vil jeg ønske deg lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...