Gjest StoreSky Skrevet 10. oktober 2007 #1 Skrevet 10. oktober 2007 Når man snakker om lønn og likstilling så er jo dette med lik lønn for likt arbeid viktig. Hva kan man sammenligne med i ulike yrker? Barnehage Styrer, ansvar for 52 barn (3 avdelinger), 11 ansatte + vikarer + praksiselever. Noen lønn og økonomi, veiledning, øverst ansvarlig for HMS, barn, etc etc. Dette blir vel det man kaller for "sjef/leder" i andre yrker? Pedagogisk leder: 2 assistener man har ansvar for, sin avdeling (9-18 barn) veiledning av sine assistenter. Oppfølging av sine barn. Planlegging av dag/uke/mnd/år. Mellomleder?? Så da er jo frågan, blir disse lønnet likt som andre sjefer/mellom ledere i andre yrker?? ( i tilsvarende størrelses orden) Jeg tror ikke det.... Noen forslag på hvilken yrker/arbeidsteder man kan sammenligne seg med?
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #2 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg ville tatt utgangspunkt i andre offentlige institusjoner og virksomheter, tror jeg, og sett på et sted hvor det er mannsdominans. Det er jo ikke spesielt holdbart å sammenlikne en barnehage med et privat ingeniørfirma, kanskje? På den annen side kan du jo gjøre det også, se på offentlig/kommunale arbeidsplasser med hhv manns- og kvinnedominans, og sammenlikne med private.
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2007 #3 Skrevet 10. oktober 2007 JEg tror at dette blir ganske meningsløse sammenligninger, særlig dersom du ønsker å sammenligne kvinnearbeidsplasser med mer mannsdominerte yrker. Å drive barnehage er vel ganske unikt. Det nytter ikke å ta utgangspkt i antall ansatte.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #4 Skrevet 10. oktober 2007 .. ellers er det også slik at du bør se hva en mannlig leder (eller annen ansatt) i barnehage tjener sammenliknet med en kvinnelig leder med samme utdanning og ansennitet. Det er jo ikke alltid likelønn der heller, og et direkte eksempel på lønnsforskjell basert på kjønn.
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2007 #5 Skrevet 10. oktober 2007 .. ellers er det også slik at du bør se hva en mannlig leder (eller annen ansatt) i barnehage tjener sammenliknet med en kvinnelig leder med samme utdanning og ansennitet. Det er jo ikke alltid likelønn der heller, og et direkte eksempel på lønnsforskjell basert på kjønn. Eller kanskje det er et eksempel på geografiske forskjeller i lønn. For de finnes i fullt monn også innen denne bransjen, etter at barnehageløftet ble iverksatt, ble det jo skrikende mangel på kvalifisert personale. Og de kommunene som kan betale best, får de beste.
Noorgie Skrevet 10. oktober 2007 #6 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg hevder fortsatt av vi i Norge har lik lønn for likt arbeid. Merk dette med lik arbeid, ikke lik type arbeid og det MÅ være i samme bedrift/etat, ellers blir det ikke reelt.
ATV Skrevet 11. oktober 2007 #7 Skrevet 11. oktober 2007 jeg er mann, jobber i barnehage og har samme lønn som de kvinelige ansatte med samme jobb og ansvar som meg.
Noorgie Skrevet 11. oktober 2007 #8 Skrevet 11. oktober 2007 jeg er mann, jobber i barnehage og har samme lønn som de kvinelige ansatte med samme jobb og ansvar som meg. Hmm, dette blir vrient......Du skal jo tjene mere enn kollegene dine fordi du er mann! Hvordan forklarer du dette da?
Gjest Eilert Usunt Skrevet 11. oktober 2007 #9 Skrevet 11. oktober 2007 Når man snakker om lønn og likstilling så er jo dette med lik lønn for likt arbeid viktig. .... Noen forslag på hvilken yrker/arbeidsteder man kan sammenligne seg med? Det virker som om tanken ersom følger: -Jeg har en ansvarsfull jobb og gjør den bra. -Jeg har lav lønn -Jeg er kvinne -Jeg diskrimmineres fordi menn med sammenlignbart ansvar, kompetanse og utdannelse innenfor en (gjerne helt) annen sektor tjener mer enn meg. -Lønnsforskjellen kan dokumenteres, noen (hvem da, lønningsministeren?) må ta affære slik at vi oppnår likestilling. Lønnsfastsettelse i arbeidslivet skjer ikke på denne måten. Det er mer komplisert enn det. Dette vet (tilogmed) Karita og vennene, selvom de argumenterer som om lønn fastsettes i en urettferdighetsformel, gjemt i skuffen hos en slem gutteklubb, som beregner verdien av alt utført arbeid og kommer ut med et beløp på lønningsslippen til alle hver måned. Hvis bare Karita hadde fått tak i nøkkelen til skuffen, så kunne hun tatt over formelen og laget en superrettferdighetsformel som hadde puttet inn de riktige variablene slik at alle fikk lønn som fortjent. Det hadde vært kult. Men slik fungerer det altså ikke.
Gjest StoreSky Skrevet 11. oktober 2007 #10 Skrevet 11. oktober 2007 jeg er mann, jobber i barnehage og har samme lønn som de kvinelige ansatte med samme jobb og ansvar som meg. Det tviler jeg ikke på. Tror ikke det er her forskjellene ligger... Jeg tror ikke at to stykker med samme jobb, ansvar og ansinnitet tjener forskjellig. *** Og innlegget var mer litt tankespill - på hvorfor nettopp BARNEHAGE ANSATTE - uansett kjønn, tjener så lite. Har assitenter med 4 års ansinnitet og full jobb tjener 220 00,-.. Pedagogisk leder tjener fra 277 000. (vi ligger et par lønnstrinn etter vår bydel, blir oppjustert fra 1. januar) Jeg tror ikke jeg tjener lite i forhold til andre yrker er fordi jeg er KVINNE, men fordi jeg jobber i et yrke som har vært dårlig til "å stå på krava" og er sett på som mindre verdt. Eller hvordan jeg skal forklare det. Har vært èn gang i streik i løpet av nesten 10 år -det var 2 timer, klokken 15.00-17.00. Hvem faaan bryr som om en sånn fillestreik?? Foreldrene var bare glade for å kunne gå tidlig fra jobb!
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #11 Skrevet 11. oktober 2007 Og innlegget var mer litt tankespill - på hvorfor nettopp BARNEHAGE ANSATTE - uansett kjønn, tjener så lite. Tilbud og etterspørsel. Hvis lønnen ikke økes, er det ikke så mange som finner seg noe annet å gjøre. Derimot hvis man ikke øker lønnen til en ingeniør, skifter h*n jobb med en gang. Brutalt sagt: Folk flest verdsetter ikke barnehagearbeid særlig høyt. Det er i det hele tatt trist at man i Norge ikke er kommet lenger enn at folk tror det er "noen" som bestemmer lønningene og ikke markedet.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #12 Skrevet 11. oktober 2007 Når man snakker om lønn og likstilling så er jo dette med lik lønn for likt arbeid viktig. Hva kan man sammenligne med i ulike yrker? Barnehage Styrer, ansvar for 52 barn (3 avdelinger), 11 ansatte + vikarer + praksiselever. Noen lønn og økonomi, veiledning, øverst ansvarlig for HMS, barn, etc etc. Dette blir vel det man kaller for "sjef/leder" i andre yrker? Pedagogisk leder: 2 assistener man har ansvar for, sin avdeling (9-18 barn) veiledning av sine assistenter. Oppfølging av sine barn. Planlegging av dag/uke/mnd/år. Mellomleder?? Så da er jo frågan, blir disse lønnet likt som andre sjefer/mellom ledere i andre yrker?? ( i tilsvarende størrelses orden) Jeg tror ikke det.... Noen forslag på hvilken yrker/arbeidsteder man kan sammenligne seg med? De kan kanskje sammenlikne seg med sykepleiere på eldrehjem. Jeg vet om barnehagestyrere i kommunal sektor som etter lokale forhandlinger nå tjener 440 000,- Det er voldsomt drøyt når vi vet at mange med dobbelt så lang utdanning som disse - og med like stort ansvar og kompleksitet i stillingen sin (bare på en annen måte enn bæsjebleier og barn...) og som tjener adskillig lavere. Sutrepaver: lærere, barenhagepersonell og sykepleiere!
Gjest StoreSky Skrevet 11. oktober 2007 #13 Skrevet 11. oktober 2007 Vurderte faktisk å sette opp et eksempel ifra sykepleiere, hjelpepleiere også, men har for liten kunnskap i ansvar og utdannelse de har!
Gjest Cirka Skrevet 11. oktober 2007 #14 Skrevet 11. oktober 2007 Det er vel oftest i høyere stillinger på det private markedet de store forskjellene ligger. Kandidater blir behandlet likt helt til de skal forhandle seg frem til lønn, så oppstår forskjellene. Forøvrig er det ikke likestilling i feks pensjoner fra folketrygden heller, selv om dette er rettet mye på gjennom årene.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. oktober 2007 #15 Skrevet 11. oktober 2007 Grunnen til at typiske kvinneyrker er lavtlønnsyrker er at vi jenter er dumme som brød når det gjelder å stå på kravene. Vi vil så fryktelig sterkt inn i omsorgsyrker at vi ikke tenker på der og da at vi kommer til å være lønnstapere resten av livet. Det var tabbe nr 1. Tabbe nr 2 er at når vi oppdager denne feilen kan vi selvsagt rette den opp ved å etterutdanne oss inn i et annet yrke, men nei - det er en menneskerett å jobbe i et omsorgsyrke og alle andres feil at det er lavtlønnet. Dermed blir vi, men forbeholder oss retten til å klage. Det er forøvrig ikke bare omsorgsyrker dette gjelder, det gjelder også hotell og restaurantbransjen - bortsett fra at der har det skjedd en utvikling: det er de unge som nå jobber i bransjen mens de utdanner seg og fordufter når de er ferdig med den. Alt for mange kvinner sammenligner epler og pærer og griner over lønnen sin uten å gjøre det aller minste for å rette på det. Og ja dette er generaliseringer så det holder, satt på spissen - men det er dessverre også fakta når jeg hører hva kvinner i typiske lavtlønns kvinneyrker sier. Det er selvsagt en tredje faktor her også - en god del jenter har null i selvtillit og tror at matte og ingeniørfag er for vanskelige for dem. Dermed velger de fysisk arbeid i stedenfor - og sutrer resten av livet over manglende kjøpekraft, dårlig kompensasjon for ubekvem arbeidstid og daglige brudd på arbeidsmiljøloven - uten vilje til å gjøre noe med det. Løsningen er å si nei til skift som bryter med arbeidsmiljøloven og stillingsbrøker som ingen kan leve av. Det blir rettsak nå fordi noen vettuge damer har fått nok av dette - skulle gjerne sett flere slike.
Noorgie Skrevet 11. oktober 2007 #16 Skrevet 11. oktober 2007 Det er vel oftest i høyere stillinger på det private markedet de store forskjellene ligger. Kandidater blir behandlet likt helt til de skal forhandle seg frem til lønn, så oppstår forskjellene. Forøvrig er det ikke likestilling i feks pensjoner fra folketrygden heller, selv om dette er rettet mye på gjennom årene. Men hvor kommer det at det IKKE er likestilling og lik lønn for likt arbeid inn??
Gjest Cirka Skrevet 11. oktober 2007 #17 Skrevet 11. oktober 2007 Men hvor kommer det at det IKKE er likestilling og lik lønn for likt arbeid inn?? Man finner sammenlignbare tilfeller, feks i type yrke og erfaring. Det gjennomgående funnet er at kvinner generelt er dårligere betalt over hele linja.
Noorgie Skrevet 11. oktober 2007 #18 Skrevet 11. oktober 2007 Man finner sammenlignbare tilfeller, feks i type yrke og erfaring. Det gjennomgående funnet er at kvinner generelt er dårligere betalt over hele linja. Kom med konkrete eksempler på dette.
Gjest Cirka Skrevet 11. oktober 2007 #19 Skrevet 11. oktober 2007 Nei det får du lese deg frem til selv
Gjest StoreSky Skrevet 11. oktober 2007 #20 Skrevet 11. oktober 2007 ..... Løsningen er å si nei til skift som bryter med arbeidsmiljøloven og stillingsbrøker som ingen kan leve av. Det blir rettsak nå fordi noen vettuge damer har fått nok av dette - skulle gjerne sett flere slike. Enig! Har opplevd at folk ikke melder seg inn i fagforening fordi de er redde sjefen ikke skal like de! ALLE burde være opptatt av at arbeidsmiljøloven følges -det handler ikke bare om å følge loven, men det er faktisk en grunn til at den er der. Innenfor helse og sikkerhet ikke minst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå