Gå til innhold

Jeg har kjøpt bil :-D


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Ok, hvorfor har vi ikke nervøs smiley? Nå får jeg følelsen at jeg har kjøpt "katta i sekken" eller hva dere nå kaller det.. Jeg skal snakke litt med sambo, men det virker som han mener litt annerledes enn dere. Dvs. Det kan gå like mye galt med en som har gått mindre og at det ikke var noe vits med naf-test siden det kostet så mye (?) og den nettopp ble eu-godkjent. Kanskje det er fordi han kan mye om bil at han kan "stille en diagnose" før han har sett og prøvd den personlig..

Om samboeren din vet så mye om bil at han kan fjerndiagnostisere en bil utifra bilder og tekst på Finn.no, så er jeg veldig imponert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må få deg en sånn naftest ja. Ser andre har sendt deg link her. Ta å spleis med selgeren på en sånn test, enten du velger denne bilen eller en annen.

Du burde virkelig hatt back-up fra noen med god peil på bil når man skal ha bilkjøp. Du ser jo alle rådene du får her nå, de kunne du fått av noen du kjenner for lenge siden, hadde du fra starten av hatt klar en kompis eller noen å spørre om den og den bilen kan være god.

En EUgodkjenning går som regel bare på sikkerhet... på naftest er dem pirkete som FY. Akkurat det du trenger på en 12 år gammel bil.

Når det gjelder de 2000 kr du har betalt for å tinge bilen, jeg har en misstanke om at du kan kreve de tilbake om du ikke skal ha den, OG siden det er et fjernkjøp.. Men jeg er ikke sikker altså! Sjekk igjennom lover som kan ha med det å gjøre her:http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19880513-027.html&emne=kj%d8pslov*&

Kjøpsloven gjelder for handel mellom privat til privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke selve kilometerstanden, det er bare det at det som følger med en slik kilometerstand er som oftest behov for skite av foringer og bussinger, helsen på toppdeksel-pakning og selve toppakningen. Jeg ville også bekymret meg litt over enkelte stag, kingbolt og styre/endeledd.

Har skrudd mye Golf, så jeg blir litt sånn.. ygg.. når jeg ser en så høy kilometer.

Hadde akkurat en likedan selv, faktisk helt samme farge. :) *nostalgi*

edit: Fjerndiagnose? Akkurat DET gir jeg ikke en fjert for.

Endret av WildThing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stussa litt over prisen. Var bare det :sukk:

Den var billig, litt for billig vil jeg si.

Hadde ikke skada med en grundig sjekk mht bilen før du tar endelig avgjørelse.

Kilometerstand og evt overflaterust er ikke det største problemet.

Jeg tenker mer på tilstanden på motor. Det kommer ikke fram i en PKK. ( Periodisk kjøretøykontroll)

Jeg har jo på en måte kjøpt den og nå hater jeg meg selv for det og det var så vidt jeg turte å skrive det i det hele tatt.

Om samboeren din vet så mye om bil at han kan fjerndiagnostisere en bil utifra bilder og tekst på Finn.no, så er jeg veldig imponert :)

Jeg tror jeg glemte resten av setningen. Jeg mente at siden han kan mye om bil og har hatt golf o.l så kanskje han tror at han kan det, men jeg vil ikke stole på det uansett. Jeg blir veldig overbevist over en fin bil som ser fin ut.

Du må få deg en sånn naftest ja. Ser andre har sendt deg link her. Ta å spleis med selgeren på en sånn test, enten du velger denne bilen eller en annen.

Du burde virkelig hatt back-up fra noen med god peil på bil når man skal ha bilkjøp. Du ser jo alle rådene du får her nå, de kunne du fått av noen du kjenner for lenge siden, hadde du fra starten av hatt klar en kompis eller noen å spørre om den og den bilen kan være god.

En EUgodkjenning går som regel bare på sikkerhet... på naftest er dem pirkete som FY. Akkurat det du trenger på en 12 år gammel bil.

Når det gjelder de 2000 kr du har betalt for å tinge bilen, jeg har en misstanke om at du kan kreve de tilbake om du ikke skal ha den, OG siden det er et fjernkjøp.. Men jeg er ikke sikker altså! Sjekk igjennom lover som kan ha med det å gjøre her:http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19880513-027.html&emne=kj%d8pslov*&

Kjøpsloven gjelder for handel mellom privat til privat.

Ok, så om naftesten sier en del tvilsomme ting så kan jeg trekke tilbake og kreve de 2000 kr tilbake?

Hadde du hatt en link som funket? :sjenert:

Problemet er ikke selve kilometerstanden, det er bare det at det som følger med en slik kilometerstand er som oftest behov for skite av foringer og bussinger, helsen på toppdeksel-pakning og selve toppakningen. Jeg ville også bekymret meg litt over enkelte stag, kingbolt og styre/endeledd.

Har skrudd mye Golf, så jeg blir litt sånn.. ygg.. når jeg ser en så høy kilometer.

Hadde akkurat en likedan selv, faktisk helt samme farge. *nostalgi*

edit: Fjerndiagnose? Akkurat DET gir jeg ikke en fjert for.

Ok, men hva er bussinger? Er ikke mye av det "småpell", utenom toppakkning? Uten at jeg skal si noe sikkert da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke selve kilometerstanden, det er bare det at det som følger med en slik kilometerstand er som oftest behov for skite av foringer og bussinger, helsen på toppdeksel-pakning og selve toppakningen. Jeg ville også bekymret meg litt over enkelte stag, kingbolt og styre/endeledd.

Har skrudd mye Golf, så jeg blir litt sånn.. ygg.. når jeg ser en så høy kilometer.

Hadde akkurat en likedan selv, faktisk helt samme farge. :) *nostalgi*

edit: Fjerndiagnose? Akkurat DET gir jeg ikke en fjert for.

Nå har ikke jeg Golf, mulig det er forskjell der....

Jeg kjøpte en bil som var gått som drosje før, og selfen hadde det rulla på en del kilometer på den.

Faktisk mye mer enn den bilen som denne tråden egentlig gjelder.

Jeg har ikke hatt noe problem med forstilling eller oppheng på min bil. ( Og jeg har hatt bilen i snart 5 år)

Så sånn sett behøver ikke forstilling og oppheng være noe problem her heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo på en måte kjøpt den og nå hater jeg meg selv for det og det var så vidt jeg turte å skrive det i det hele tatt.

Du skal ikke være så streng med deg selv. :klem1:

Kan godt være at det blir malt "fanden på veggen " her.Det vet vi jo ikke...

Bilen kan vær ei bedre stand enn det vi andre tror...Det vet du jo ikke før du har sett den.

Men når du skal avgårde , prøvekjør , er noe gærnt med forstillingen, så merker du det,, lytt etter evt ulyder under panseret, prøv å få sett litt under bilen om hvordan ståa er ang rust av en mer alvorlig karakter.

Tvi ,tvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bussinger er små foringer som sitter og låser diverse komponenter, og utsettes for mye vibrasjoner og motstand under kjøring.

Om toppakningen lekker olje, så er det et par dagers arbeid. Toppen må taes av selve motorblokken, og den gamle pakningen må fjernes. I samme slengen skal selve toppen slipes for å være jevn igjen, og dette er ikke billig på noen VW. Det er viktig at dette blir gjort fagmessig, ellers kommer bilen til å pisse olje og ha kompresjonsfeil - ergo ikke fungere. Så nei, det er ingen bagatell, men det er ikke noe hokus pokus heller. I og med at denne bilen er ganske utbredt modell, så regner jeg med at du finner kompetente verksteder rundomtkring overalt som har erfaring med dette. På den annen side, det er ikke sikkert det engang er nødvendig.

Mht. kilometerstanden, så har jeg også kjørt - og har selv - biler med vesentlig høyere kilometerstand, men Golf er Golf, Mercedes er Mercedes og så videre.

Mazdaen min passerer snart 350k på telleren, og lever i skjønneste velgående, men også der er foringer og diverse slitedetaljer skiftet regelmessig. Den bilen er en stor, tung kladask med bakhjulsdrift og overdimmensjonerte traverskomponenter, så den tåler et litt annet bruk enn biler i Golf/323/Corolla-segmentet. Det tror jeg Qha opplever også med en tidligere drosje, som jeg regner med vil være en noe større bil.

Endret av WildThing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen protester på det fra meg WildThing. Bilen min har vel hatt godt ettersyn og stell.

Alle merker har sine kjente svakheter. Og klart at det er forskjell på en stor og tung bil enn en liten snerten en :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke være så streng med deg selv. :klem1:

Kan godt være at det blir malt "fanden på veggen " her.Det vet vi jo ikke...

Bilen kan vær ei bedre stand enn det vi andre tror...Det vet du jo ikke før du har sett den.

Men når du skal avgårde , prøvekjør , er noe gærnt med forstillingen, så merker du det,, lytt etter evt ulyder under panseret, prøv å få sett litt under bilen om hvordan ståa er ang rust av en mer alvorlig karakter.

Tvi ,tvi

Jeg kommer til å være vrak til jeg får kjørt bilen på fredag. Men sambo sa også det, at hvis det er noe galt så merker jeg det mest sannsynlig da sånn som rare lyder her og der og slitt clutch. Men jeg har ikke snakket med dem så jeg vet ikke om de har byttet deler.

Bussinger er små foringer som sitter og låser diverse komponenter, og utsettes for mye vibrasjoner og motstand under kjøring.

Om toppakningen lekker olje, så er det et par dagers arbeid. Toppen må taes av selve motorblokken, og den gamle pakningen må fjernes. I samme slengen skal selve toppen slipes for å være jevn igjen, og dette er ikke billig på noen VW. Det er viktig at dette blir gjort fagmessig, ellers kommer bilen til å pisse olje og ha kompresjonsfeil - ergo ikke fungere. Så nei, det er ingen bagatell, men det er ikke noe hokus pokus heller. I og med at denne bilen er ganske utbredt modell, så regner jeg med at du finner kompetente verksteder rundomtkring overalt som har erfaring med dette. På den annen side, det er ikke sikkert det engang er nødvendig.

Mht. kilometerstanden, så har jeg også kjørt - og har selv - biler med vesentlig høyere kilometerstand, men Golf er Golf, Mercedes er Mercedes og så videre.

Mazdaen min passerer snart 350k på telleren, og lever i skjønneste velgående, men også der er foringer og diverse slitedetaljer skiftet regelmessig. Den bilen er en stor, tung kladask med bakhjulsdrift og overdimmensjonerte traverskomponenter, så den tåler et litt annet bruk enn biler i Golf/323/Corolla-segmentet. Det tror jeg Qha opplever også med en tidligere drosje, som jeg regner med vil være en noe større bil.

Jeg mente ikke at toppakning var bagatell, men det andre. Uansett så har jeg jo kjøpt bilen og vil at det skal bli fredag i morgen så jeg slipper å være redd for at bilen er et vrak innvendig :( huff! Går det galt så fikser sambo, og jeg lærer til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pønsk ut noen spørsmål til du kommer dit.

Hvis de har nevnt for deg at de skulle bytte noe før salget, så spør dem om det er gjort.

Alvorlige mangler med forstilling og oppheng merker du fort.

Kan godt ta en titt under panseret og for å sjekke om den "svetter".

Se gjerne på peilestaven for oljen og, for å utelukke defekter i toppakning.

Går sikkert bedre enn du tror vettu. Stakkar, vi har sikkert skremt deg så mye med ting og tang, at moroa med bilhandel er forsvunnet :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...j%d8pslov*&

Der er linken til kjøpsloven.

Jeg mente ikke at du får pengene tilbake om det vises noe galt på NAFtesten. Men at du får pengene tilbake uansett om du ikke skal ha bilen! Men vet du hva?? RING forbrukerrådet, de vet! Da får du vite handfast hva du kan eller ikke kan gjøre med de 2000 kr du har betalt.

Telefonnummeret til Forbrukerrådet er 815 58 200.

Kan være en del venting på linja, men er jo bare slik man må regne med. Når du først får snakka med dem om saken så går det fort, de har svært god peiling på alt som har med kjøp og salg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pønsk ut noen spørsmål til du kommer dit.

Hvis de har nevnt for deg at de skulle bytte noe før salget, så spør dem om det er gjort.

Alvorlige mangler med forstilling og oppheng merker du fort.

Kan godt ta en titt under panseret og for å sjekke om den "svetter".

Se gjerne på peilestaven for oljen og, for å utelukke defekter i toppakning.

Går sikkert bedre enn du tror vettu. Stakkar, vi har sikkert skremt deg så mye med ting og tang, at moroa med bilhandel er forsvunnet :sjenert:

Ja, det er lurt :Nikke: Har du noen forslag?

Skal spørre sambo også hv de sa om deler og sånn når han gidder å ta telefonen. Jeg ble bare pissredd i stad, men så henta jeg pakke på posten så nå går det greit. Jeg grugleder meg veldig, men gruer meg mest egentlig. Både til prøve bilen og hvordan den er og til den lange turen hjem alene i bilen :sjenert:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/...j%d8pslov*&

Der er linken til kjøpsloven.

Jeg mente ikke at du får pengene tilbake om det vises noe galt på NAFtesten. Men at du får pengene tilbake uansett om du ikke skal ha bilen! Men vet du hva?? RING forbrukerrådet, de vet! Da får du vite handfast hva du kan eller ikke kan gjøre med de 2000 kr du har betalt.

Telefonnummeret til Forbrukerrådet er 815 58 200.

Kan være en del venting på linja, men er jo bare slik man må regne med. Når du først får snakka med dem om saken så går det fort, de har svært god peiling på alt som har med kjøp og salg å gjøre.

Tusen takk duracella :klem: Jeg tror jeg kanskje skal ringe dem jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo be om å få se papirene etter PKK'en. Den gir jo en pekepinn på "helsetilstanden". :fnise:

Og du kan jo spørre om den har vært på verksted i det siste, og hva som ble gjort.

Det begynner vel så smått å nærme seg utskiftninger av slitedeler.

Har det ikke vært det, så vet du jo hva du har i ventinga.

Litt sånne ting.. Du får alliere deg med sambo å koke sammen noe på veien dit :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be om å få se papirene etter PKK'en. Den gir jo en pekepinn på "helsetilstanden". :fnise:

Og du kan jo spørre om den har vært på verksted i det siste, og hva som ble gjort.

Det begynner vel så smått å nærme seg utskiftninger av slitedeler.

Har det ikke vært det, så vet du jo hva du har i ventinga.

Litt sånne ting.. Du får alliere deg med sambo å koke sammen noe på veien dit :lur:

På golf av denne typen og alder så er tiden for skifting av deler på 100000km og 250000, så spørst om det er nødvendig nå med en gang å skifte litt, eller om det er gjort... Eller om det ikke er gjort. Kan hende det ikke har trengtes ennå heller.

Endret av Duracella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei

Eu kontroll er bare en pekepinn hva som er i orden der og da. Og det går kun på sikkerhet, som bremser, lys, eksos og diverse.

Ting i motoren som plugger, ledninger osv blir ikke sjekka på en EU, her står det hva som blir kontrollert under en EU kontroll:

Hva blir kontrollert?

Periodisk kontroll består av en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres bl.a. lys, sikt, bremser osv. I miljødelen måles støy og avgasser.

Jeg tok en kjapp test av verdi på bilen inne på dinside.no, og jeg fant ut dette:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=10452...n&komentar=

Den forteller at bilen ikke er verdt 20 000, men 11 000 ut fra gjennomsnittspris på andre biler tilsalgs på nettet.

Det første jeg ville gjort var å melde meg inn i NAF om du allerede ikke har gjort det, også få tatt en kjøpstest på bilen, ja det koster endel penger, men det er absolutt verdt det, den vil avdekke feil og mangler som man ofte ikke finner på en EU.

Jeg sier dette, fordi jeg selv holdt på å kjøpe en bil som det viste seg å være veldig mye galt med, dette var en bil til oppunder 200 000, men uansett er det surt å betale for noe som ikke viser seg å være som selger sier. Bare en advarsel fra meg.

Her står det om kjøpstest fra NAF

NAF Kjøpstest

Mange opplever usikkerhet ved kjøp av brukt bil, og bruktbilkjøp ligger på klagetoppen hos Forbrukerrådet og hos NAF advokatene.

Ring 08 505 for timebestilling

Ved å gjennomføre en NAF Kjøpstest før du kjøper bilen avdekker vi eventuelle feil og mangler ved bilen, noe som gir deg et bedre grunnlag til å ta avgjørelse om kjøpet. I testen legger vi vekt på teknisk tilstand på komponenter og karosseri som har betydning for driftssikkerhet og pris. Du vil få en testerapport som dokumentasjon på resultatene av testen, og du vil få råd og anbefalinger om kjøpet basert på bilens tilstand og selgers prisforlangende.

Det er viktig å ta testen før du kjøper bilen, slik at du har best mulig grunnlag for å avgjøre om du vil kjøpe bilen eller ikke.

NAF Kjøpstest får du utført ved samtlige NAF Sentre.

Uansett hva du gjør, masse lykke til fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort var å melde meg inn i NAF om du allerede ikke har gjort det.

Man trenger ikke være medlem i NAF for å få testene de har å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slutte å lese i denne tråden til jeg har fått bilen, jeg er så nervøs nå! Sambo ringte forresten og det var en del slitedeler som var byttet og bilen laget ikke rare lyder. Så jeg forholder meg til det nå og hvis det skulle være noe så fikser sambo det, han er flink og har delebil så det er ikke et økonomisk tap, men et et annet lite tap jeg ikke kommer på. Så hvis dere er vennlige å ikke skriver noe her så kan jeg glemme denne tråden til fredag natt/lørdag morgen så skal dere få all oppdatering om hvordan bilen er og om dere hadde "rett" og jeg har drete meg rett og slett. Huff, dette er nerver.

Jeg har forresten også fått med meg ei venninne til turen så jeg har selskap på vei hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...