Gå til innhold

Jeg har kjøpt bil :-D


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Endelig fant jeg en fin bil til meg :-D Jeg har ikke vært å sett på den enda fordi den er så langt unna, men har gode følelser om dette! Det er jo en 5 timer ca å kjøre, og vi skal ta turen hen på fredag :reise:

Her er den, var den ikke fin?

Jeg har mer hestekrefter en sambo sin også :sjarmor:

En god ting også, for biler som er 1995 og eldre koster omregistrering 1400 kr og 1996 og nyere koster det 6000 kr. Så det er flask at min er fra -95 :fnise:

:kalle::nisselue::tre::handle: :blåse: :sengekos::tree::nissekyss::fise::kgbaby::nissegutt::gave:

Å dett er så gøy jeg gleder meeeeg :-D :hoppe:

Endret av Tweek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grattis! :hoppe: Tøft gjort å kjøpe bilen før du har sett den, men den virka veldig ok utifra annonsen. Har gått et stykke, men den er tross alt brukt og er din for en ganske rimelig penge. ;) Og skikkelig fin da!

Endret av Advena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god ting også, for biler som er 1995 og eldre koster omregistrering 1400 kr og 1996 og nyere koster det 6000 kr. Så det er flask at min er fra -95 :fnise:

Mm, min er fra 1998, tror jeg, og jeg måtte betale ca. 4000 i omreg. Men, hvor mye kommer forsikringa di på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! :hoppe: Tøft gjort å kjøpe bilen før du har sett den, men den virka veldig ok utifra annonsen. Har gått et stykke, men den er tross alt brukt og er din for en ganske rimelig penge. ;) Og skikkelig fin da!

Ja, det er jo ikke barebare. Men den virket veldig grei og det har bare vært en eier på den, nemlig ei dame som kjøpte den ny i -95. Men ejg var nødt til å si at jeg kjøpte den fordi hvis ike hadde den ikke blitt min. Det var forøvrig samboer som snakket med en som skulle selge bilen for veninna si fordi ingen av oss har peiling :fnise:

Mm, min er fra 1998, tror jeg, og jeg måtte betale ca. 4000 i omreg. Men, hvor mye kommer forsikringa di på?

Ok, sambo så på noen prisen i dag. Det er uansett helt ville priser for å omregistrere! Jeg aner faktisk ikke noe på bilforsikring, jeg regnet ut på gjensidige og det kom på rett over 8000 kr i året, altså 720 kr ca i mnd. Jeg skal undersøke litt til jeg, har forresten laga en bilforsikring tråd på forbruker til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den var jo gått j***** mye da! Det regnes at en bil som er kjørt 10000 i året er bra, en som er kjørt 15000 er noget bra, og alt over 20000 ( i alle fall 25!) km i året skal du være mer skeptisk på. Denne er gått 33000 i året, det er MYE, og om ikke ting ennå har begynt å bli ødelagt på bilen, så er det ikke lenge til.

Standar eksempel på ting som går i vasken på bil som er kjørt langt er: Motor, girkasse, clutch - alle meget dyre ting å fikse.

Jeg synes du skal kryssforhøre selgeren. Evt. ta en naftest på bilen, eller i alle fall noe mer djuptgående enn en EUgodkjenning.

Er ikke meningen å være gledesdreper, bare opplyser deg jeg..

Og dessutn så er det sine grunner til at bilen er så billig... den fella må dere ikke gå i. Noen eldre biler holder seg godt, andre ikke. Spesielt ikke de som er gått langt.

Endret av Duracella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tenkt over å diskutert med sambo om hvorfor den var så billig. Hva gjøre en naf-test? Trodde eu-godkjenning var ganske sikker jeg.. Har forresten ingen peiling på bil heller. Sambo har også delebil til golf og kan fikse hvis det skulle være noe, men vil jo helst unngå å prakke på han ødelagt ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå kommer usikkerheten som vanlig. Tenk hvis den er dårlig? Hvorfor er den så billig? Jeg vil jo ikke tape på det. Tenk om jeg er virkelig uheldig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå kommer usikkerheten som vanlig. Tenk hvis den er dårlig? Hvorfor er den så billig? Jeg vil jo ikke tape på det. Tenk om jeg er virkelig uheldig :(

Tja, bilen ser jo hel og fin ut, og ble EUgodkjent i mai i år, altså skal den ikke inn igjen før om to år. EU-godkjenninga stiller jo krav til bilen, så er jo positivt at den kom seg igjennom der, men en NAFkontroll er aldri dumt.

Du sier selv at kjæresten din har delebil, noe som nok kan komme godt med. Ja, bilen har gått langt, men ikke bestemme seg for noe før du har sett bilen. Er annonsen villedende, trekker du deg selvsagt. Du har jo ikke skrevet noen kontrakt enda. ;)

Et minus er selvsagt at den har gått såpass langt, noe som sikkert har noe med prisen igjen å gjøre, men ikke ta sorgene på forskudd.

Endret av Advena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt 2000 kr i forskudd for at den skulle bli min. Jeg er så duuuuuuuuuuuuuum :grine: Arg!

Hvor mye koster naf-godkjenning og er de strengere enn eu?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tweek da! :fy_fy:- Her - er det ihvertfall en NAF-test, men det ekke billig.. :tristbla:

Det ordner seg, det gjør det alltid. :) Og som sagt, ikke ta sorgene på forskudd! For alt vi vet, er bilen kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betalt 2000 kr i forskudd for at den skulle bli min. Jeg er så duuuuuuuuuuuuuum :grine: Arg!

Hvor mye koster naf-godkjenning og er de strengere enn eu?

Ja, en NAF-kjøpstest er strengere enn en EUkontroll.

Den koster 1595, og jeg ville ALDRI kjøpt en bruktbil uten å ha den gjennom denne testen!

Du kan lese mer her.

Håper ikke vi skremmer deg for mye nå, for det kan jo hende bilen er knallbra, selv om den har gått mye :) Men bedre å ta en test på forhånd, enn å finne ut og betale mer for det i etterkant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ìkke for å fingerpule noen eller noe her, men jeg synes jeg ser rust på det takbildet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dere skremmer meg, men det er jo ikke bare bare å kjøpe bil heller.. Er det meg eller selger som skal betale naf-testen? Uff, dette er gæli altså :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo dere skremmer meg, men det er jo ikke bare bare å kjøpe bil heller.. Er det meg eller selger som skal betale naf-testen? Uff, dette er gæli altså :(

Det må du diskutere med selger. Du kan jo evt foreslå at dere deler prisen, at han feks slår av 800 på prisen ellernoe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster naf-godkjenning og er de strengere enn eu?

En EU-kontroll forteller ikke en shaite om bilen er bra eller om den er sliten, den forteller bare at bilen er sikker og imøtekommer de krav som bilen skal passere for å i det hele tatt kunne få lov til å ferdes på veg.

En NAF-test går grundig gjennom bilen og forteller nøyaktig hva som feiler bilen, om den er verd pengene og hva som må utbedres for at den skal kunne fungere komfortmessig og uhindret slik du forventer at bilen skal fungere. Den avdekker også om bilen er tidligere skadet, og dermed opprettet o.l.

Golf er et utrolig skummelt kjøp uten NAF-test siden den er en sucker for rust, har en noe underdimmensjonert bakre travers og fordi det i tillegg finnes en HAUG med sekundære deleleverandører av både god og tvilsom kvalitet. Det skumle blir da om bilen er vedlikeholdt med deler av dårlig kvalitet, og i tillegg på mindre kyndig hånd. Er bilen tatt vare på, så er den helt grei.

Kilometerstanden på akkurat denne er skummel. Du nærmer deg registerreim og ventilfjær-bytte. Deler til VAG er dyrt.

IKKE kjøp bilen uten å få en test på den. Greit, testen er dyr - men gosh hvor billig det kan bli in the long run.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hvorfor har vi ikke nervøs smiley? Nå får jeg følelsen at jeg har kjøpt "katta i sekken" eller hva dere nå kaller det.. Jeg skal snakke litt med sambo, men det virker som han mener litt annerledes enn dere. Dvs. Det kan gå like mye galt med en som har gått mindre og at det ikke var noe vits med naf-test siden det kostet så mye (?) og den nettopp ble eu-godkjent. Kanskje det er fordi han kan mye om bil at han kan "stille en diagnose" før han har sett og prøvd den personlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, åssen det?

Jeg stussa litt over prisen. Var bare det :sukk:

Den var billig, litt for billig vil jeg si.

Hadde ikke skada med en grundig sjekk mht bilen før du tar endelig avgjørelse.

Kilometerstand og evt overflaterust er ikke det største problemet.

Jeg tenker mer på tilstanden på motor. Det kommer ikke fram i en PKK. ( Periodisk kjøretøykontroll)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...