Gjest Frk Åberg Skrevet 9. oktober 2007 #41 Del Skrevet 9. oktober 2007 Når man bruker massemedia til å skape blest om sitt kunstneriske uttrykk på en uvanlig måte, så er det vel relativt normalt at folk har tanker om budskapet? Og at ikke alle er positive? Jeg synes også hun må få gjøre som hun vil, og har vel aldri møtt noen som har ment noe annet. Uanhengig av hennes nasjonalitet (hva nå enn det har med saken å gjøre, kunstnere av ymse slag får da pepper i alle verdens land, enten de pakker inn bygg i rosa stoff eller heter Dixie Chicks) Joda, hun må tåle negativ oppmerksomhet, siden hun bruker media slik som hun gjør, så det er egentlig ikke synd på henne. Men jeg mener at, spesielt i Norge (lite land, jantelovkultur osv), så kan man ikke gjøre mye sprøtt før folk begynner å betvile din mentale balanse. Jeg syns mange har en veldig lav terskel for hva de oppfatter som irriterende av mennesker i media som oppfører seg litt utenfor A4-rammen. Hun må tåle kritikk for det hun gjør, men syns mye av kritikken mot henne vitner mer om at man ikke liker folk som skiller seg ut, enn selve innholdet i budskapet hennes (som jeg, som nevnt, selv ikke syns er så interessant). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #42 Del Skrevet 9. oktober 2007 Joda, hun må tåle negativ oppmerksomhet, siden hun bruker media slik som hun gjør, så det er egentlig ikke synd på henne. Men jeg mener at, spesielt i Norge (lite land, jantelovkultur osv), så kan man ikke gjøre mye sprøtt før folk begynner å betvile din mentale balanse. Jeg syns mange har en veldig lav terskel for hva de oppfatter som irriterende av mennesker i media som oppfører seg litt utenfor A4-rammen. Hun må tåle kritikk for det hun gjør, men syns mye av kritikken mot henne vitner mer om at man ikke liker folk som skiller seg ut, enn selve innholdet i budskapet hennes (som jeg, som nevnt, selv ikke syns er så interessant). Dette har du nok helt rett i, Frk. Åberg. Marianne Aulie er en av de man elsker å hate, på linje med Vedbjørn Sand, Melodi Grand Prix og Wenche Myhre. Odd Nerdrum gjør også stadig krav på å tilhøre den gruppen, men det ser ikke ut som åndseliten ønsker å plassere ham der. Selv ikke etter et utall forsøk på å betegne seg selv som kitch-kunstner. Jeg er også enig i at det kunstneriske budskapet hennes har marginal interesse, og for meg drukner det ned i hennes patetiske forsøk på å få vist frem puppene sine til alle og hver mann. Og til Jenna88: Et forsøk på å forklare forskjellen på kunstplakater og trykkede bøker kommer her. Bøkenes kunstneriske verdi ligger i det skrevne ord. Boken i originalform har ingen større verdi utover det en masseprodusert bok har, hvis man ser bort fra den rene nostalgiske verdien et originalverk har. Jeg vil imidlertid påstå at et originalmaleri har et helt annet uttrykk enn en reproduksjon i form av en plakat. Jeg mener ikke at det er feil å nyte kunst i form av plakater, men å sammenligne reproduksjoner av malerier og trykkede bøker blir helt feil, etter mine begreper. Men dette var altså helt på siden av diskusjonen. Jeg er fremdeles av den oppfatning at det for en kunstners integritet ikke er avgjørende om de finnes i plakatform på Ikea eller Bohus, men når budskapet hennes er så til de grader i utakt med virkemidlene, er det noe som skurrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #43 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) [quote name='Elastica' date='09.10.2007 (10:43) ' Jeg vil imidlertid påstå at et originalmaleri har et helt annet uttrykk enn en reproduksjon i form av en plakat. Jeg mener ikke at det er feil å nyte kunst i form av plakater, men å sammenligne reproduksjoner av malerier og trykkede bøker blir helt feil, etter mine begreper. Men dette var altså helt på siden av diskusjonen. Jeg er fremdeles av den oppfatning at det for en kunstners integritet ikke er avgjørende om de finnes i plakatform på Ikea eller Bohus, men når budskapet hennes er så til de grader i utakt med virkemidlene, er det noe som skurrer. Endret 9. oktober 2007 av Jenna88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #44 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det er jo derfor ivrige boksamlere, deriblant meg, gjerne ønsker å få tak i 1.opplaget av en bok. Jeg er forøvrig enig i at en ikke kan sammenligne en bok med et maleri, men jeg mener bøker blir kommersielle når de trykkes i maaange opplag. Ta f.eks en av vår tids fremste forfattere, Tor Ulven; jeg har lett lenge etter noen av bøkene hans. Jeg fant endelig en privatperson som var villig til å selge meg to av dem, til 1000 kr. pr stk, fordi bøkene er så sjeldne. Dette er to av de eldste bøkene hans, og du skal være ganske heldig for å få tak i dem. Dette blir noe helt annet enn bøkene til f.eks Anne B. Ragde. Så at bøker ikke er kommersielle fordi de er et annet aspekt, er jeg ikke enig i. Det er klart at en bok ville hatt litt av samme effekten som et ganske sjeldent maleri, hvis den kun ble trykket i ett opplag. Nå svarer du jo nettopp ut fra at du mener at førsteopplaget av en bok har verdi for deg. Den kunstneriske opplevelsen av å lese en bok fra et førsteopplag er imidlertid neppe annerledes enn boka som er trykket i mange eksemplarer. Noe helt annet er det å se på et originalmaleri, kontra en plakat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2007 #45 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg synes det største problemet er at folk som Aulie får så mye plass i media - IKKE basert på kunsten de lager, men for hvem de er som personer og hvilket oppstyr og stunts de finner på. Jeg mener hovedansvaret ligger hos media, ikke egentlig den enkelte "kunstner". Det er mange kunstnere som har mer å komme med enn Aulie, men som aldri blir omtalt i Dagbladet, VG o.l. Det som er synd, synes jeg, er at det er svært lite plass i det offentlige rom/media til å formidle meninger om innhold og kvalitet i billedkunst (og visse mindre populære sjangre av litteratur, musikk, teater og film), mens det er enorm fokus på det ytre; kjendiser, utagerende og underholdende personligheter, bygninger ( den nye Operaen, f eks, hvor mange ganger er kostnader, kritikk av bygg, samfunnsprioriteringer osv formidlet, men hvor mange gjengse VG-lesere har lest noe om planer for forestillinger i årene framover? Det er tross alt ikke et tomt hus...). Dette bidrar etter min mening til å gjøre det forvirrende for folk hva som egentlig er poenget med kultur - er det virkelig bare å skrike høyest, og hvor teit er ikke det...? Om man derimot hadde tatt innholdet mer alvorlig ville man kanskje klart å øke forståelse og respekt for noe annet enn gullplateselgere og Idoldeltakere, og tatt fokuset vekk fra persondyrkingen. Med økt forståelse for hva det egentlig dreier seg om, hva et uttrykk prøver å tilføre en, vil man (<-folk flest, ideelt sett) også kunne argumentere bedre for hvorfor man faktisk synes noe er kvalitativt dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #46 Del Skrevet 9. oktober 2007 Nå svarer du jo nettopp ut fra at du mener at førsteopplaget av en bok har verdi for deg. Den kunstneriske opplevelsen av å lese en bok fra et førsteopplag er imidlertid neppe annerledes enn boka som er trykket i mange eksemplarer. Noe helt annet er det å se på et originalmaleri, kontra en plakat. Jeg synes faktisk den kunstneriske opplevelsen blekner litt når jeg leser en pocketbok. Jeg er selvfølgelig enig i at en får en annen kunstnerisk opplevelse av å se et originalmaleri enn et trykk, (og selvsagt på et annet plan enn den overnevnte pocketbok-følelsen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #47 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg synes faktisk den kunstneriske opplevelsen blekner litt når jeg leser en pocketbok. Jeg er selvfølgelig enig i at en får en annen kunstnerisk opplevelse av å se et originalmaleri enn et trykk, (og selvsagt på et annet plan enn den overnevnte pocketbok-følelsen). Ok, da stiller du nok i særklasse. Og det er jo forsåvidt greit. For øvrig tror jeg vi kan konkludere med at vi er enige, stort sett. Jeg presiserer at jeg ikke får noen utvidet leseropplevelse av å ta frem førsteopplagsboken min av Lasso rundt fru Luna. Men jeg synes det er veldig koselig å tenke på at jeg fikk tak i den som den første presangen til mannen min da han fyllte 25 år for noen år siden. Dessuten ligger kortet jeg skrev dengang fremdeles inni boken. En aldri så liten digresjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #48 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) For øvrig kan jeg jo nevne at jeg synes kunsten hennes er helt ok, men ville ikke hatt det hjemme. På institusjoner med større vegger, flater og mindre farger synes jeg de gjør seg. Bla på Rikshospitalet, som har flere større malerier av henne hengende, bla en enorm klovn på venteværelset for barnepoliklinikken. Og et annet utenfor nyfødtintensiven (ikke klovn, men vakre duse farger, glitter og fotografi en en smørje) som har gitt meg mye glede i en trist periode. Så jeg er mao ikke kritisk til annet enn virkemidlene. Klarer å ha to tanker i hodet samtidig. (Med forbehold om at jeg har bommet helt mht hvem jeg mener har malt disse verkene!!!) Endret 9. oktober 2007 av Donpedro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #49 Del Skrevet 9. oktober 2007 (endret) Elastica: Ja, jeg er nok litt sær. Har ganske mange morsomme bokritualer faktisk, (lukter alltid på nye bøker), og jeg har alltid spesielle minner knyttet til hver bok; hvor leste jeg den, når, hvem var jeg forelsket i, etc. Det er alltid koselig å finne igjen saker og ting inni bøker da. Jeg fant faktisk en gammel hundrelapp i en av mammas bøker her forleden. Hun hadde visst brukt den som bokmerke. Tror virkelig jeg skal ransake bokhyllene hennes en dag, en kan jo bli rik av mindre. Endret 9. oktober 2007 av Jenna88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #50 Del Skrevet 9. oktober 2007 For øvrig kan jeg jo nevne at jeg synes kunsten hennes er helt ok, men ville ikke hatt det hjemme. På institusjoner med større vegger, flater og mindre farger synes jeg de gjør seg. Bla på Rikshospitalet, som har flere større malerier av henne hengende, bla en enorm klovn på venteværelset for barnepoliklinikken. Og et annet utenfor nyfødtintensiven (ikke klovn, men vakre duse farger, glitter og fotografi en en smørje) som har gitt meg mye glede i en trist periode. Så jeg er mao ikke kritisk til annet enn virkemidlene. Klarer å ha to tanker i hodet samtidig. (Med forbehold om at jeg har bommet helt mht hvem jeg mener har malt disse verkene!!!) Hun maler en del Klovnebilder, ja. Noen av dem, er faktisk litt søte. Skulle ønske hun gav bort maleriene til Rikshospitalet istedetfor å brenne dem... Men men, det gir vel ikke like "sterk følelsesmessigvirkning", kan jeg tenke meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #51 Del Skrevet 9. oktober 2007 Elastica: Ja, jeg er nok litt sær. Har ganske mange morsomme bokritualer faktisk, (lukter alltid på nye bøker), og jeg har alltid spesielle minner knyttet til hver bok; hvor leste jeg den, når, hvem var jeg forelsket i, etc. Det er alltid koselig å finne igjen saker og ting inni bøker da. Jeg fant faktisk en gammel hundrelapp i en av mammas bøker her forleden. Hun hadde visst brukt den som bokmerke. Tror virkelig jeg skal ransake bokhyllene hennes en dag, en kan jo bli rik av mindre. Hmm. Gir meg inspirasjon til en ny tråd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå