Gå til innhold

Det nye gradssystemet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det nye systemet ved universitetene?

Vet man får Bachelor etter 3 år osv, men hva med det gamle grunnfaget?

Jeg skal kun studere ett år - er dette mulig lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sølvi

Hallo

Vel, det er blitt litt vanskeligere nå pga denne omleggingen.

Vet at en del høyskolen har noen grunnfag, men på universitetene tror jeg de fleste grunnfagene har gått ut. Det jeg vet er mulig, er at du innen enkelt fag søker på bachelor, men at du kun tar enkelte moduler. Vet at det går på psykologi, men regner med at det er sånn på enkelte andre fag også - uten at jeg skal si det for sikkert.

Det smarteste er nok å ringe / kontakte det enkelte universitetet og høre hvordan du eventuelt kan bygge det opp.

Håper du fikk litt hjelp - selv om det ikke var så mye å bli klokere på......

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har fortått rett så er det nesten ikke enkeltfag(fag over et år) igjen. Noen er det jo. Men Univeritetene og statens lånekasse er lei av evighetstudenter så nå skriver elevene kontrakt på å fullføre et studium og ikke bare ta mange grunnfag. Vet ikke hva som er konsekvens om du bryter den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det nye systemet ved universitetene?

Vet man får Bachelor etter 3 år osv, men hva med det gamle grunnfaget?

Jeg skal kun studere ett år - er dette mulig lengre?

Dette her kan du sikkert få svar på hvis du går inn på hjemmesiden til en eller annen høyskole/universitet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk svar i dag, tillater meg å klippe fra mailen:

"Du vil kunne ta alle fag. Ved SVT-fakultetet vil dette si fag som sosiologi, statsvitenskap, sosialantropologi, samfunnsøkonomi, pedagogikk, psykologi, geografi og samfunnskunnskap. Disse vil i innhold ofte tilsvare de gamle grunnfagene. Du får vekttall (eller studiepoeng som det heter fra høsten) for alle fag du avlegger eksamen i. 1 års fulltids studier tilsvarer 20 vekttall (30 studiepoeng)."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm et fullt år er 60 studiepoeng. Et vektall skal ganges med tre! (Bachelor- 180studiepoeng, et semester er 30 studiepoeng.)

Bare sånn til opplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...