Gå til innhold

klamydia..

Gjest Gjest_jente21_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_jente21_*
Skrevet

Hei,

jeg var hos legen for en uke siden og hadde underlivsundersøkelse og fikk brev idag om at jeg har klamydida! :tristbla:

Det sto jeg skulle kontakte alle sexpartnere de siste 6mnd, jeg har ikke hatt noen på 9 måneder. Jeg ringte ham allikevel og sa ifra. Men hvis jeg ikke har hatt sex siden ham, må det ikke være fra ham? Det oppstår ikke av seg selv vel? Kan det smitte på andre måter enn ved sex?

Håper det var rett av meg å si ifra, følte meg skikkelig slem når jeg ringte, han har bursdag og så kommer jeg å beskylder ham for å gi med klamydia liksom.

Jeg har bare hatt to sexpartnere, og sjekket meg for klamydia mellom de to, da med negativt resultat. Dessuten har han første sjekket seg flere ganger etter meg og har ikke klamydia.

Syntes ikke dette her var noe gøy i det hele tatt, føler meg bare skitten og ekkel.. tenk at jeg har gått med dette i 10 måneder..! Er det noen andre som har hatt klamydia her? Jeg skal ned på apoteket imorgen og få ut resept, hvor fort virker det? Er livredd for å bli steril...det er vel ganske liten sjanse for å det, men samtidig er det jo liten sjanse for å ha klamydia også... æsj.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fant ut at jeg hadde klamydia 6 mnd etter at jeg hadde blitt sammen med min nåværende kjæreste. Før ham hadde jeg vært singel en periode og hatt noen sexpartnere. Det var veldig ubehagelig å fortelle min kjæreste at jeg hadde klamydia, for vi tok det for gitt at jeg hadde smittet ham, ikke omvendt.

Etter en stund innrømmet han imidlertid at han trodde han hadde gått med dette i flere år, han hadde da lest litt mer om symptomer som han hadde hatt lenge.

Det fikk ringvirkninger ettersom vi har plikt til å gi beskjed til våre tidligere partnere. Jeg ringte min eks (som jeg hadde hatt sex med en gang etter jeg hadde truffet min nåværende kjæreste). Han var veldig forståelsesfull, men kunne fortelle at han nettopp hadde testet seg, og hadde ikke klamydia.

Jeg tror derfor ikke man nødvendigvis trenger å bli smittet, og at man kan gå med dette i flere år uten å oppdage det. Behandlingen er jo grei, og du blir helt frisk. Min kjære fikk imidlertid sterk reaksjon på medisinene, ble veldig kvalm og dårlig.

Lykke til med behandlingen! Jeg føler med deg! :klem:

Gjest StockDama
Skrevet

Klamydia er veldig utbredt i norge, og det blir spredd mer og mer for hvert år.

Du trenger ikke føle deg skitten eller ekkel, det er noe som kan behandles og sjangsen for å bli steril er minimal, og siden du sikkert ikke har hatt det så altfor lenge så går det nok så bra så =D

Lykketil

Skrevet

Takk for svar. Er det ingen som vet sikkert om jeg må ha blitt smittet av noen eller om det bare kan oppstå på andre måter?

Jeg vet at jeg ikke hadde det i oktober i fjor, fordi da sjekket jeg meg og var negativ, og mellom da og nå har jeg bare hatt sex med en person. Så må det da være fra ham? Hvis han sjekker seg nå og ikke har det, hvor kan jeg da ha fått det fra?

Jeg tok medisin nå nettopp, engangsdose med antibiotika. Noen som vet hvor lenge det tar før det virker? Har ikke fått noen informasjon fra lege og sto lite i pakningsvedlegget...

Håper på svar! Det er ganske viktig for meg å vite hvordan jeg har fått det, vil jo ikke få det igjen..!

Gjest StockDama
Skrevet
Klamydia kan bare smitte ved kroppslig kontakt, for mikroben overlever ikke på "dødt" materiale. Den har imidlertid forskjellige stadier, og et av dem, "elementarstadiet", kan "kapsle" seg inn og overleve i celler, sannsynligvis i årevis. Det kan derfor ikke utelukkes at en av dere kan ha hatt smittestoffet fra før dere traff hverandre.
Skrevet

til StockDama: Det forsto jeg ikke helt.. Altså at man kan ha bakterien uten at det komme positivt ut på prøver? Eller?

Og hva menes med kroppslig kontakt? Kan alle jeg har hatt kontakt med men jeg har hatt det bli smittet? :S hvor lett er det å bli smittet da. Leste en plass det var 25% sjanse for å bli smittet gjennom samleie. Går det altså å bli smittet på andre måter enn samleie?

Er det altfor lite informasjon ute om dette eller er det bare meg? Sykt...

Gjest StockDama
Skrevet

Smitten går vel bare via samleie.

Og det at den kapsler seg inn og legger seg til å "sove" betyr bare at bæreren kanskje ikke får symptomer før lenge etterpå. Og når den er på sovestadiet så tror jeg faktisk det ikke slår ut på tester. Men er ikke helt sikker, du kan jo ringe legekontoret ditt og spørre litt?

Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg har ikke hatt noen symptomer, testa meg bare av ren rutine. Men hvis jeg må ha fått det av forrige sexpartner, kan han likevel få negativ test, selv om han har hatt det/har det? Det høres skummelt ut...

Jeg ringte legekontoret med en gang, og kom til en sykepleier som ikke helt hadde peiling... Kan jo ta det opp med lege neste gang jeg er der (må jeg tilbake for å teste meg igjen etter behandling? Har som sagt fått null informasjon, men står at man skal det på f.eks. lommelegen.no), men det er vel en stund til.

Spurte en venninne som studerer sykepleie om man kunne få bakterier uten å bli smitte, hun sa at hvis man har dårlig hygiene eller svakt immunforsvar kunne man det. Kan ikke si det er noe galt med hygienen min, men immunforsvaret mitt er så som så, blir lett syk. Men vet ikke om det gjelder klamydiabakterie, vil helst ikke snakke om venninner om det.

Skrevet

Hei, jeg er en jente på 17 år og har hatt sex med to stk. Litt redd for at jeg kan ha bli smittet av klamydia for ca. ett år siden med han første (han har visst gjort det med over 30 stk fant jeg ut i ettertid...) Finns det noen hjemmetest man kan ta?? Aldri blitt testet hos legen eller gynekolog, kan man gjøre dette hos helsesøster på sånn ungdomssenter i nærheten av der jeg bor? Har ingen bivirkninger, men bare bekymrer meg at jeg har gjort det med en som har gjort det med så mange (pluss at han er motstander av kondom så....) :S Har ingen kontakt med han, så vil ikke spørre heller. Noen som har brukt klamydiatest hjemme? (om det finnes da, syns jeg har lest noe om det for lenge siden...)

Skrevet

du kan teste hos helsesøster ja, da får du enten en bomullspinne du stikker inn i sjeden og leverer inn, eller tar en urintest. Det finnes også hjemmetester på apoteket.

Ta en test fortest mulig er mitt råd! Koster deg ingenting og det er så mye bedre å vite enn å gå rundt å bekymre seg.

Hadde jeg tatt min test før hadde jeg ikke hatt det så fælt med meg selv som nå. Er livredd for å bli steril!

Skrevet
Hei, jeg er en jente på 17 år og har hatt sex med to stk. Litt redd for at jeg kan ha bli smittet av klamydia for ca. ett år siden med han første (han har visst gjort det med over 30 stk fant jeg ut i ettertid...) Finns det noen hjemmetest man kan ta?? Aldri blitt testet hos legen eller gynekolog, kan man gjøre dette hos helsesøster på sånn ungdomssenter i nærheten av der jeg bor? Har ingen bivirkninger, men bare bekymrer meg at jeg har gjort det med en som har gjort det med så mange (pluss at han er motstander av kondom så....) :S Har ingen kontakt med han, så vil ikke spørre heller. Noen som har brukt klamydiatest hjemme? (om det finnes da, syns jeg har lest noe om det for lenge siden...)

FInens to typer hjemmetest. En pinnetest som visstnok ikke er helt enkel å bruke, og noe usikker, og så har du den på klamydia.no. Kommer til å ta sistnevnte selv når jeg kan ta meg råd til det. (Er i realiteten 0 sjanse for at jeg er smittet, men har et svakt hypokonderpreg)

Skrevet
Ok, takk for svar. Jeg har ikke hatt noen symptomer, testa meg bare av ren rutine. Men hvis jeg må ha fått det av forrige sexpartner, kan han likevel få negativ test, selv om han har hatt det/har det? Det høres skummelt ut... Har han HATT det vil det si at han har fått behandling, har han det, får han ikke negativt utslag etter det min lege fortalte meg. Det blir oppdaget ved undersøkelse

Spurte en venninne som studerer sykepleie om man kunne få bakterier uten å bli smitte, hun sa at hvis man har dårlig hygiene eller svakt immunforsvar kunne man det. Kan ikke si det er noe galt med hygienen min, men immunforsvaret mitt er så som så, blir lett syk. Men vet ikke om det gjelder klamydiabakterie, vil helst ikke snakke om venninner om det.

bakterier som ikke er bra kan man få av dårlig hygiene ja, men du får ikke klamydia av dårlig hygiene, man blir smittet av noen, om man er ikke mer utsatt om man har dårlig hygiene

Skrevet
Har han HATT det vil det si at han har fått behandling, har han det, får han ikke negativt utslag etter det min lege fortalte meg. Det blir oppdaget ved undersøkelse

Ok, mener å ha hørt at klamydia kan gå over av seg selv etter et par år nemlig... Vet ikke hva man skal tro på :P Men "håper" på en måte at han har det, så vet jeg hvor jeg fikk det fra ihvertfall, selv om det er litt slemt å tenke.

Skrevet
Ok, mener å ha hørt at klamydia kan gå over av seg selv etter et par år nemlig... Vet ikke hva man skal tro på :P Men "håper" på en måte at han har det, så vet jeg hvor jeg fikk det fra ihvertfall, selv om det er litt slemt å tenke.

Samme har jeg også hørt, og jeg tror det kan stemme under visse forutsetninger. Men er det et forhold inne i bildet der så vil sannsynligvis partene smitte hverandre frem og tilbake. Men etter X år i sølibat så er det visstnok en mulighet at kroppen kan bekjempe klamydiabakterien selv.

Negativ test ved smitte er også mulig, mener feilraten er i underkant av en prosent eller noe slikt.

Skrevet

Chlamydia må behandles, det går ikke over av seg selv!

Husk at du bør testes igjen noen måneder etter behandling om du tester positivt. Det er for å være helt sikker. Legen min informerte ikke om dette, så lettere panisk løp jeg til legen et halvt år etter at jeg ble behandlet. Testet negativt, og glad for det. Bedre å være helt sikker enn å miste funksjonaliteten i en eggstokk eller to!

Chlamydia er en ullen greie, og jeg tror alt for få, særlig gutter, er flinke nok til å teste seg. De lukker liksom øynene og "regner med det går bra" for å slippe å gå til legen. Først når de har blemmer og sviende sår klarer de hase seg bortover for å bli testet. Heldigvis finnes det urinprøver i dag... men ser ikke ut til at det hjelper så langt :P

Skrevet
Chlamydia må behandles, det går ikke over av seg selv!

"Hos de fleste vil infeksjonen gå over av seg selv etter et år eller to, ofte uten at man engang er klar over at man har vært smittet. "

Det er fra folkehelseinstituttet, mer kan leses her

Hadde allikevel aldri satsa på at det hadde gått over av seg sjøl ;)

Skrevet

Wow, virkelig?

Uansett... den kan jo gjøre mye skade før den forsvinner, så greit om folk tror at det MÅ behandles uansett :) Ikke at man skal fortelle løgner, men er ikke bra om folk tenker "nå har jeg hatt den så lenge at jeg kan vente til det går over av seg selv".

Man lærer noe hver dag...

Skrevet

Anikken, vet du noe om hvor lang tid det tar før behandlingen virker? Når tidlig etter behandling kan jeg ta ny test? Må jeg til legen eller kan jeg bare ta test hos sykepleier? Vi har helsestasjon på høgskolen som tilbyr gratis tester, så tenkte å stikke bort dit om noen uker å teste.

Skrevet
Anikken, vet du noe om hvor lang tid det tar før behandlingen virker? Når tidlig etter behandling kan jeg ta ny test? Må jeg til legen eller kan jeg bare ta test hos sykepleier? Vi har helsestasjon på høgskolen som tilbyr gratis tester, så tenkte å stikke bort dit om noen uker å teste.

Tenker du på helsesøster? Det tror jeg nok man kan. Helsestasjonen gjør det nok vil jeg tro. Behandlingen er vel antibiotika om jeg ikke husker feil, og det tar vel en uke eller noe? Har ikke helt oversikt på sånt... ville anbefalt å ventet et par måneder før jeg testa igjen... uansett så SKAL behandlingen å ta knekken på det, det er bare for å være sikker at man blir anbefalt å teste på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...