Gå til innhold

birman min mjauer heeeeeeeeeeeele tia

Fremhevede innlegg

Skrevet
Er "kyndige kattefolk" det samme som kattefolk som ikke stiller seg kritisk til innekatter?

Det har kommet flere svar, og man kan ikke se bort fra at det at katten er innekatt og alene kan være en grunn til dens oppførsel. Man skal ikke automatisk se bort fra dette fordi man ikke ønsker å høre kritikk om sitt kattehold.

Ja, jeg svarer på de fleste av disse trådene, fordi dette er noe jeg brenner for og synes er viktig. At jeg svarer i så mange tråder viser jo hvor mange tråder det er som handler om innekatter - noe jeg synes er hårreisende i seg selv. Andre mennesker brenner for andre ting, og er aktiv i diskusjoner som omhandler deres interesseområder og brannsaker.

En ting er at du brenner for det du svarer, men det er måten du svarer folk på som jeg synes er spesielt ille. Tenk over at folk kanskje ikke synes det er så gøy å være her inne nettopp pga. dette. Du er aggressiv og hissig i dine innlegg, og det er ikke bra nettetikette.

Du må også kunne klare å akseptere at folk har forskjellige meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
En ting er at du brenner for det du svarer, men det er måten du svarer folk på som jeg synes er spesielt ille. Tenk over at folk kanskje ikke synes det er så gøy å være her inne nettopp pga. dette. Du er aggressiv og hissig i dine innlegg, og det er ikke bra nettetikette.

Det er ikke meningen å være aggressiv og hissig. Jeg skal være mer bevisst på å være mer saklig i det jeg skriver (selv om jeg selv mener jeg som regel alltid er saklig og ikke går på personangrep). Dette er nok noe som gjelder ganske mange - jeg har vært borti usakligheter, personangrep, stempling og aggressivitet på KG fra flere hold, og mener selv jeg er ganske "mild" i forhold til mange andre. Men, selvsagt, det er alltid rom for forbedring.

Jeg har ikke problemer med å akspetere at folk har forskjellige meninger. Jeg diskuterer og forteller hva jeg mener er riktig, men forteller ikke andre at de ikke har lov til å mene det de gjør.

Endret av Tabris
Skrevet

Det er ikke meningen å være aggressiv og hissig. Jeg skal være mer bevisst på å være mer saklig i det jeg skriver (selv om jeg selv mener jeg som regel alltid er saklig og ikke går på personangrep). Dette er nok noe som gjelder ganske mange - jeg har vært borti usakligheter, personangrep, stempling og aggressivitet på KG fra flere hold, og mener selv jeg er ganske "mild" i forhold til mange andre.

Jeg har ikke problemer med å akspetere at folk har forskjellige meninger. Jeg diskuterer og forteller hva jeg mener er riktig, men forteller ikke andre at de ikke har lov til å mene det de gjør.

Hvis noen ikke har lyst til å være her inne pga meg, så må jeg innrømme at jeg synes det er noe jeg ikke kan ta ansvar for. Andres reaksjoner må de selv ta ansvar for. Evt. kan man sette meg på ignore hvis det jeg skriver gjør at man ikke ønsker å være her.

Skrevet

Meg over her. Jeg glemte å skrive noe. En innekatt bør være i selskap med en annen katt eller flere. Skaff deg en katt til så får både du og katten din det bedre :)

Gjest Gjestepus
Skrevet

For en idiotisk link!

"Din Birma bør være inne fordi den kan bli påkjørt, spist, klappet av fremmed og kidnappet"

Og det gjelder ikke for ALLE katter??

Herregud, det er en katt da! Ikke et nytt møbel...

Nå ble jeg provosert også...

Forøvrig, tilbake til tråden, de jeg kjenner som har hatt Birma sier at det har vært mye lyd! De er vel kjent for å mjaue en del.

Håper dere finner dere til rette.

Skrevet
Og det gjelder ikke for ALLE katter??

Jepp, det var også min første tanke.

Noe som er annerledes for en birma og andre maskekatter er selvfølgelig at den straks blir gjenkjent som en rasekatt. Men min mening er at dersom man er så redd for at folk skal se profitt i katten at man ikke kan slippe den ut bør man velge en katt/ rase/ farge som det ikke lyser rasekatt av. Ikke anskaffe en maskekatt vel vitende om at man ikke akter å slippe den ut pga. utseendet.

Skrevet

Det kan da umulig være så mange kattetyver? Normale mennesker stjeler ikke katter? Uten stamtavlen er ikke rasekatter mer verdt enn andre katter.

Katten min er 4 år. Han er ute hver natt. Han har aldri vært syk eller blitt skadet. Han mjauer når han vil ut eller hvis han er sulten. Ellers er han helt rolig, ligger i sofaen eller på kjøkkenbordet og koser seg eller sover. Han hadde blitt gal hvis han ikke hadde fått gå ut. Til og med da vi flyttet, og da han ble kastrert, måtte jeg slippe han ut første dagen.

Forstår at du ikke kan slippe ut din katt siden du bor i blokk. Synes forslaget med kattesele og kveldstur var godt. Evt om du forsøker å anskaffe en ny katt. Men da bør du satse på en katt som trives inne.

Skrevet
Jepp, det var også min første tanke.

Til forsvar:

En del rasekatter er mer søkende ovenfor fremmede. Huskatter som gjennom generasjoner har vært mer eller mindre ute og nesten ville som gårdskatt etc har lært seg å være skeptiske til fremmede. Rasekattene har vært nærmere mennesket over lang tid og er mer tillitsfull til mennesker. Det kan være farlig for dem. Man vet aldri hva slags mennesker de møter på.

Dessuten har birmaen et spesielt utseende og den tiltrekker seg gjerne mer oppmerksomhet enn en del andre katter.

Innekatter i familier der folket er ute hele dagen kan sikkert ha godt av en kompis. To katter er ofte anbefalt hvis de skal være inne.

Skrevet
Til forsvar:

En del rasekatter er mer søkende ovenfor fremmede. Huskatter som gjennom generasjoner har vært mer eller mindre ute og nesten ville som gårdskatt etc har lært seg å være skeptiske til fremmede. Rasekattene har vært nærmere mennesket over lang tid og er mer tillitsfull til mennesker. Det kan være farlig for dem. Man vet aldri hva slags mennesker de møter på.

Dessuten har birmaen et spesielt utseende og den tiltrekker seg gjerne mer oppmerksomhet enn en del andre katter.

Innekatter i familier der folket er ute hele dagen kan sikkert ha godt av en kompis. To katter er ofte anbefalt hvis de skal være inne.

Takk for bra svar. Noen tror de vet alt om kattens beste.

Det er ikke nødvendigvis dyreplageri å ha innekatt sålenge forholdene er godt tilrettelagt.

http://home.no.net/huskatt/innekatt.htm

Til trådstarter. Om du har en stk. innekatt så må du regne med at katten blir selskapssyk. Skaff en katt til, det er mitt råd til deg!

Gjest Gjestepus
Skrevet

Jeg ser "problemet" med at den blir gjenkjent som en mulig rasekatt. men det er jo også det eneste som gjelder spesielt for Birma.

I linken står det "din Birma bla, bla", hadde de bare byttet det ut med katt.

Får liksom følelsen av at Birma er Birma og alt annet er noe litt ekkelt og tarvelig, også kalt "katter".

Er glad jeg har 5 huskatter som kan gå ut og inn som de vil jeg.

Skrevet
Er glad jeg har 5 huskatter som kan gå ut og inn som de vil jeg.

Jeg har 2 Birmaer som kan gå ut og inn som dem vil jeg også MEN de vil IKKE gå ut.

Det eneste rådet trådstarter kan ta imot her er faktisk å skaffe en pusekatt til.

Katten hennes kan ikke gå ut pga. omstendighetene å da er det så utrolig irriterendes med alle som gnåler

OPP og NED om innekatt bla,bla,bla forferdelig bla,bla,bla..

Skrevet
Til forsvar:

Hva er problemet med at noen katter er mer interessert i fremmede? Den ser ikke jeg. Har ikke hatt noen problemer med å ha siameser ute en gang jeg, selv om det er en typisk kontaktsøkende rasekatt. Uansett er det en egenskap alle katter kan ha, rase eller ikke. Tar du meg deg alle katter som hilser på deg hjem?

Må også poengtere at du generaliserer veldig når det gjelder rasekatter. De er like forskjellige innbyrdes som alle verdens blandingskatter er. En "huskatt" er faktisk en blandingskatt. Selv om den er halvt rase forøvring. ;)

Skrevet (endret)
Katten hennes kan ikke gå ut pga. omstendighetene å da er det så utrolig irriterendes med alle som gnåler

OPP og NED om innekatt bla,bla,bla forferdelig bla,bla,bla..

Jeg kan jo f.eks da si at "det er så utrolig irriterende med alle som gnåler opp og ned om at innekatt er greit og blablabla". Det er verken saklig eller konstruktivt. (Og her får jeg kritikk for måten jeg skriver på. ;)).

Endret av Tabris
Gjest Gjest_Mjau_*
Skrevet

Har 2 birma hann- katter kastrerte. Og den ene mjauer hele tiden også. Vi leker med den mye for vi er fler i familien, pluss at den har vennen sin. Noen katter er mer snakke salig enn andre. Katten vår snakker og mjauer til oss hele tiden, men sånn er den og vi har lært og leve med det.

Mange av birma kattene er store talere he he :rope::fnise:

Gjest Silmarill
Skrevet

Om trådstarters katt er en ensom innekatt så trenger den kanskje selskap av en annen kattepjusk :)

Trådstarter har den som innekatt - greit og akseptabelt for min del - men det beste er at den har selskap med andre katter.

Birmaen er vel ikke kjent for å være så snakkesalig så den trenger kanskje litt mer oppmerksomhet enn den får - dette kan roe seg om du får en katt til som kan gjøre "katteting" med den!

Mine foreldre drev med Birmaoppdret og det er faktisk tilfelle som en gjest skrev her inne. Dersom Birmaen får lov til å gå ut, er det sjeldent at den faktisk gjør det. Om den gjør det, så går den gjerne en kort tur ut og så inn igjen.

Enig med noen over her at linken som omhandlet Birmaer kunne være litt missvisende!

Gjest Heloise
Skrevet
Nå må du gi deg! Hvor i huleste har du det fra at en birma "ikke er egnet" for å være ute? De har alle instinkter intakt, som alle andre katter - rase eller ikke. Å tro at rasekatter ikke kan gå ut er en latterlig fordom uten rot i virkeligheten. Den eneste grunnen til at en katt må holdes inne er i forhold til klimaet i Norge, og det gjelder KUN rasene cornish rex, devon rex og sphynx.

En birma er en aktiv, intelligent og godt pelset katt som egner seg ypperlig som utekatt!

edit; skrivefeil

Ei bekjent av meg har birmaer, mener hun har 2 stk. Og de egner seg ikke til å være ute. Det har hun forsøkt... Kan jo hende de er ekstra klønete, men sånn er det nå for dem :)

Gjest Gjest_oppdretter_*
Skrevet
Mine foreldre drev med Birmaoppdret og det er faktisk tilfelle som en gjest skrev her inne. Dersom Birmaen får lov til å gå ut, er det sjeldent at den faktisk gjør det. Om den gjør det, så går den gjerne en kort tur ut og så inn igjen.

hehe. mine er også sånn. de er litt. ute? nei huff. kaldt. liker seg inne :)

har ei som tusler ut litt. hun er ute i 5 minutter. og det er maks. må alltd sleppe henne inn igjen.

Skrevet
Jeg har 2 Birmaer som kan gå ut og inn som dem vil jeg også MEN de vil IKKE gå ut.

Jeg må bare påpeke atter en gang at hverken jeg, Tabris eller noen andre her som kritiserer innekatt-hold noen gang har sagt noe på at enkelte katter trives bedre inne! Men de skal ha et valg! Det at du og mange andre innekatt-tilhengere ikke ser at det er en vesentlig forskjell syns jeg ikke taler til deres fordel.

Og hvorfor vil ikke kattene ut? Mannens kollega som har 3 huskatter som utelukkende holdes inne. "Men så vil de ikke ut heller, de tør ikke gå over dørstokken engang" :ler: , forteller han. Kanskje ikke så rart når kattene aldri har blitt tatt med ut og "sosialisert" i sitt 2 årige liv? Hvordan ville en hund oppført seg på dørstokken under de samme forholdene? Det forbauser meg at noen kan være så lite reflektert i forhold til kjæledyrene sine. Og jeg syns veldig mange av dere som holder innekatter viser enormt lite innsikt i hva en katt dreier seg om.

Når det gjelder pratingen til birmaen må jeg si at selv om mange raser holdes for å være pratsomme er det atskillig mer sannsynlig at katten prøver å kommunisere noe som blir oversett av eieren. Sibiren, som jeg har nå, er holdt for å være stille, men er det noe han vil ha meg til å gjøre for han skal jeg love deg at han kjefter til han blir hørt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...