Gå til innhold

birman min mjauer heeeeeeeeeeeele tia

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jøss, er det virkelig sant? Beklager å spore av tråden...men er dette på grunn av avl eller?

Jupp... Den er avlet frem til å være tillitsfull og lat. Litt i meste laget kanskje =S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips til selvaktivering for katten - (før tråden sklir helt ut her!)

Dersom du gir katten tørrfor ville jeg anbefale å kutte ut å gi tørrfor i matskål og heller putte det i en "snackball". Da må katten jobbe litt for maten hver dag. Vår katt får begge deler - litt i matskål og litt i ball, men så lenge det er mat i ballen foretrekker hun å rulle rundt med den, fremfor matskålen. Så jeg tror hun faktisk setter pris på den utfordringen det er å få maten ut av ballen.

Gjest Elfrida
Skrevet
Så jeg tror hun faktisk setter pris på den utfordringen det er å få maten ut av ballen.
Dette gjør vi også, pluss at vi gjemmer mat på hyller hun neesten akkurat når opp til og sånt. Bytter litt på gjemmestedene så blir det litt mer utfordring for henne.

Og favorittleken er å jakte på tørrfor som vi kaster langsmed gulvet. Fiiin aktivitet for late katteiere og lekne katter.

Skrevet (endret)

Hvis du absolutt skal ha den som innekatt, så bør du skaffe deg en katt til - katten har det tydeligvis ikke så bra slik det er nå. Eller så får du omplassere den til noen som kan ha den ute og gi den litt mer naturlige leveforhold.

Hvis det finnes raser som er avlet slik at de ikke fungerer ute, så er det forkastelig og avskyelig. For å si det mildt. Slike katteraser burde man ikke avle videre på - de burde enten avles tilbake til sine mer naturlige instinkter eller katterasen burde få dø ut av seg selv uten mer avl.

Menneskers ekstreme egoisme slutter aldri å forbause meg. Hver gang jeg tror jeg har sett enden på det, så kommer det noe mer ekstremt.

Endret av Tabris
Gjest oppdretter42
Skrevet

birmaer kan gå ute, men egner seg best inne. er enig med trillepiken. noen vil gå ut, andre ikke. og jo det er rasebestemt til en viss grad. ellers hadde ikke folk hatt diverse ønsker innen rasekatten vel?

Skrevet
Hvis du absolutt skal ha den som innekatt, så bør du skaffe deg en katt til - katten har det tydeligvis ikke så bra slik det er nå. Eller så får du omplassere den til noen som kan ha den ute og gi den litt mer naturlige leveforhold.

Hvis det finnes raser som er avlet slik at de ikke fungerer ute, så er det forkastelig og avskyelig. For å si det mildt. Slike katteraser burde man ikke avle videre på - de burde enten avles tilbake til sine mer naturlige instinkter eller katterasen burde få dø ut av seg selv uten mer avl.

Menneskers ekstreme egoisme slutter aldri å forbause meg. Hver gang jeg tror jeg har sett enden på det, så kommer det noe mer ekstremt.

:tellesauer:

Skrevet (endret)

Jeg blir ganske så provosert over at det ikke går an å legge ut et enkelt spørsmål uten å bli totalt overkjørt av enkelte mennesker her inne...

Jeg ser at det er de samme som gjentar seg gang etter gang.

Folk har forskjellige meninger, ja...og det må en få lov til å ha, men jeg begynner å bli passe lei av disse diskusjonene om ute eller innekatt her nå.

Det vil alltid være folk som har utekatter, og det vil alltid være folk som har innekatter, og det bør man kunne klare å akseptere.

Trådstarter kan om h*n vil, ta kontakt med meg via PM/Mail, så kan h*n få oppgitt nettadressen til et annet katteforum hvor hun faktisk kan få svar på det hun spør om her av kyndige kattefolk.

Endret av spezitas
Skrevet

Kan det være at katten din savner å ha noen å leke med? mine katter har masse selskap i hverandre (egentlig ute begge 2, men er inne nå pga flytting)

Skrevet

Og han en katt som innekatt er fryktelig synd for katten. Katter er aktive dyr og med mindre du har planer om å leke med katten fra du står opp til du legger deg (mer eller mindre) så burde du skaffe en til. Da leker de sammen og aktiviserer hverandre. Du sier jo selv at katten er stille når det skjer noe, altså det må skj noe hele tiden. Og katter komuniserer veldig sjelden med hverandre gjennom mjauing, så det blir nok neppe noen mjauing om kapp.

Gjest Elfrida
Skrevet
Katter er aktive dyr og med mindre du har planer om å leke med katten fra du står opp til du legger deg (mer eller mindre) så burde du skaffe en til.
Det der er å ta i ganske mye. Katter er ikke kjent som spesielt aktive dyr. De sover MYE, men kan være veldig aktive når de er våkne så klart. Katter sover gjerne fra 12 til 20 timer i døgnet, og er ikke nødvendigvis våkne hele dagen, men sover litt nå og da. De fleste katter er i full stand til å aktivisere seg selv, men har mye glede av å bli lekt med så klart.. At man trenger å aktivisere katten fra morgen til kveld er i hvert fall ikke riktig.
Skrevet

Vi fikk en hellig birma for et par uker siden. Han er kastrert og 8 år gammel. Der han bodde før var han endel ute, men gikk bare rundt huset. Han vil ikke ut om vinteren.

Vi har vel egentlig samme poblemet som deg, han mjauer og mjauer og mjauer. Vet at det er fordi han vil ut, men jeg er så redd for å miste han. Hadde håpet vi kunne ha han inne til våren. Mannen min er ute og går tur med han i bånd hver kveld.

Tror rett og slett vi snart må gi etter og la han være ute litt. Men tror i må være ute sammen med han.

Skal også få en kattunge om ikke altfor lenge håper jeg.

Skrevet
Det der er å ta i ganske mye. Katter er ikke kjent som spesielt aktive dyr. De sover MYE, men kan være veldig aktive når de er våkne så klart. Katter sover gjerne fra 12 til 20 timer i døgnet, og er ikke nødvendigvis våkne hele dagen, men sover litt nå og da. De fleste katter er i full stand til å aktivisere seg selv, men har mye glede av å bli lekt med så klart.. At man trenger å aktivisere katten fra morgen til kveld er i hvert fall ikke riktig.

Ok, tok kanskje i litt da. Men mine puser er våkne fra sambo drar om morgene og til hvertfall jeg drar 5-9, de sover gjerne når vi kommer hjem, men da står de opp og er aktive, altså fra 15 til 23 eller noe rundt der..

Men en katt alene blir også gjerne ensom om den kun blir holdt inne.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg tror at det er mye mere krevende å ha en innekatt enn å ha en som kan gå ute. Man må passe på å stimulere katten til lek, bytte ut lekene ofte, gi nye utfordringer når den er lei av de gamle etc i mye større grad en man trenger med en utekatt.

Menge tenker på katt som et husdyr som krever ganske lite, og i hvert fall mindre enn en hund, men når det gjelder innekatt så er jeg ikke enig i det. Den krever mye stimulans hvis den ikke skal blir passiv og kjede seg.

Skrevet (endret)
Trådstarter kan om h*n vil, ta kontakt med meg via PM/Mail, så kan h*n få oppgitt nettadressen til et annet katteforum hvor hun faktisk kan få svar på det hun spør om her av kyndige kattefolk.

Er "kyndige kattefolk" det samme som kattefolk som ikke stiller seg kritisk til innekatter?

Det har kommet flere svar, og man kan ikke se bort fra at det at katten er innekatt og alene kan være en grunn til dens oppførsel. Man skal ikke automatisk se bort fra dette fordi man ikke ønsker å høre kritikk om sitt kattehold.

Ja, jeg svarer på de fleste av disse trådene, fordi dette er noe jeg brenner for og synes er viktig. At jeg svarer i så mange tråder viser jo hvor mange tråder det er som handler om innekatter - noe jeg synes er hårreisende i seg selv. Andre mennesker brenner for andre ting, og er aktiv i diskusjoner som omhandler deres interesseområder og brannsaker.

Endret av Tabris
Gjest K.G-Gjest
Skrevet
Er "kyndige kattefolk" det samme som kattefolk som ikke stiller seg kritisk til innekatter?

Det har kommet flere svar, og man kan ikke se bort fra at det at katten er innekatt og alene kan være en grunn til dens oppførsel. Man skal ikke automatisk se bort fra dette fordi man ikke ønsker å høre kritikk om sitt kattehold.

Ja, jeg svarer på de fleste av disse trådene, fordi dette er noe jeg brenner for og synes er viktig. At jeg svarer i så mange tråder viser jo hvor mange tråder det er som handler om innekatter - noe jeg synes er hårreisende i seg selv. Andre mennesker brenner for andre ting, og er aktiv i diskusjoner som omhandler deres interesseområder og brannsaker.

men du må vel kunne klare å holde deg til tema sånn litt innimellom?

du sporer veldig av og overkjører veldig. jeg spurte her mye før men gidder ikke lenger når jeg vil få ET svar, og aldri et NYANSERT svar. det er forskjellen. det behøver ikke å være et svar jeg ønsker, men ikke så rett frem og firkantet, bombastisk og ENSFORMIG.

derfor spør jeg på dyrenett.no :)

der får man flere svar, bedre svar i snitt syns jeg. folk har også en litt annen måte å se ting på. folk klarer å se flere veier enn en, og lengre enn nesetippen sin og. :skravle:

Skrevet

Jeg beklager om jeg sporer av, det er ikke meningen. Vi var flere som sporte av med å snakke om rasekatter generelt i stedet for å svare på ditt spørsmål - det skulle vi ikke ha gjort og det beklager jeg.

Enkelte ting er bare rett og slett galt, og ingenting kan få det til å bli riktig. Slik er det jeg ser på innekatter, og det kan for noen bli tolket til å være "firkantet, bombastisk og ensformig".

Ellers mener jeg at jeg holder meg til tema mer enn bare "litt innimellom". Selv om man er uenig og irritert på en bruker så trenger man ikke lese alt vedkommende skriver i verste mening. :)

Skrevet

Du kan diskutere til krampa tar deg om riktig katte-hold uten og bli enige.

Det katte-holdet du står for er vel det mest egoistiske av alle, slippe kattene ut i boligstrøk uten tilsyn slik at dem kan drite i sandkasser, blomsterbed og til og med inne i gangen i mitt tilfelle.

Syns det er flott det finnes katte-eiere som er villig til å ta ansvar for dyrene de har skaffet seg.

Skrevet
Du kan diskutere til krampa tar deg om riktig katte-hold uten og bli enige.

Det katte-holdet du står for er vel det mest egoistiske av alle, slippe kattene ut i boligstrøk uten tilsyn slik at dem kan drite i sandkasser, blomsterbed og til og med inne i gangen i mitt tilfelle.

Syns det er flott det finnes katte-eiere som er villig til å ta ansvar for dyrene de har skaffet seg.

Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan være så til de grader blind for hva som er kattens beste, og kattens behov oppi det hele.

Her er det snakk om en katt som mjauer til krampa tar den, dagen lang, til irritasjon for eieren faktisk. Ikke fordi den er syk ifølge eier, men fordi den kjeder ræva av seg! Hvor kommer da egoismen inn når Tabris påpeker at katta kan ha godt av å få en luftetur? Er det egoistisk å tilfredsstille et behov hos katten som tydeligvis er for stort til at den greier å trives? Tror du denne katten selv er skapt for å sitte inne i sofan slik at den ikke driter i hagen til naboen? Det er det jo tydelig at den ikke er!

Så dersom eier ikke kan tilrettelegge slik at katten trives er det bedre å omplassere den, som Tabris og flere med henne har nevnt. Anskaffer man en katt utelukkende med den hensikt å stenge den inne hele livet må man faktisk være forberedt på at det ofte ikke vil fungere, fordi det strider mot kattens natur å leve slik. Man kan mao. ikke anskaffe katt på slike premisser med mindre man har anledning til å flytte slik at katten kan få gå ut en gang om dagen, eller er villig til å finne noen med utemuligheter som kan overta den.

Gjest Gjest_Karina_*
Skrevet

Jeg må bare si det at begge mine birmaer mjauer å vræler til alle døgnets tider,di er to,di er kastrert,å di kan gå ut så mye di vil...så tenk deg godt om før du får en katt til,du kan ende opp med to vrælunger;)

Skrevet

*sukk* hvorfor må alle kattetrådene ende opp i en diskusjon om innekatt vs. utekatt?.. :sjenert:

Jeg vil absolutt råde deg til å få en kompis til katten din, det er dobbelt så mye glede for deg og katten din! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...