Gå til innhold

birman min mjauer heeeeeeeeeeeele tia

Anbefalte innlegg

Gjest katteeier
Skrevet

det er greit at det er en veldig snakkeglad katt. men når han sitter å mjauer hele tiden da blir man rimelig lei!!!! han starter tiiiidlig om morningen, kommer inn påsoverommen og mjauer og mjauer og mjauer...også går han rundt i stua og holder på. så står jeg opp, det skjer noe, og han holder fred litt..men så begynner han igen!!og han holder på hele tiden, med mindre han ikke sover... han synes kanskje det er litt kjedlig her, men hva keh jeg gjløre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han? Kastrert eller fertil?

Skrevet

Har han mulighet for å gå ute? Kanskje det kunne hjulpet på.

Skrevet

Enig i tabris. At katten kan gå ut eller noe annet skjer som ikke vanligvis skjer kan hjelpe. De kattene vi passet for dyrebeskyttelsen mjauet helt vilt og vi slapp dem ut litt og det hjalp veldig :)

Gjest Gjest_TRÅDSTARTER_*
Skrevet

den er kastrert ja.. men har i grunnen ikke blitt noe særlig roligere av den grunn. selvom dette er lenge siden nå.

det er en fryktelig sosial katt, så jeg tror det gå på kjedsomheten. jeg tenker jo med engang om han har vondt noen steder, men det er det nok ikke.

han har ikke muligheten til å gå ut, da det er en innekatt og vi vil holde han som en innekatt da vi bor i 7 etasje i blokk.

tanken har jo slått oss med å skaffe ny katt, en liten kamerat til han. men det kan jo gå galt det og, og det trenger ikke hjelpe på..plutselig sitter vi der med to stk som mjauer i kapp.....

Skrevet

Uff fatter ikke at folk kan være så egoistiske at de holder katta innestengt i en leilighet bare for å dekke sitt eget behov for å ha en katt, dyreplageri.

Det er et faktum at mange innekatter mjauer fordi de er understimulert og kjeder seg, enten det eller så viser de det ved å løpe mot døren eller vinduet hver gang en av de åpnes.

Tror ikke det å kjøpe en til katt hjelper på situasjonen, kansje sånn i begynnelsen, men over lengre tid tror jeg det bare blir verre.

Skrevet (endret)

Det er jo ikke rart den mjauer da ettersom en veldig sosial katt blir sperret inne alene. Hvis dere absolutt skal ha en innekatt har dere valgt feil rase! Jeg lar tabris ta seg av moralprekenen til deg, for jeg surrer meg bare inn i det jeg skriver.

Endret av Tweek
Gjest ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ
Skrevet
Uff fatter ikke at folk kan være så egoistiske at de holder katta innestengt i en leilighet bare for å dekke sitt eget behov for å ha en katt, dyreplageri.

Det er et faktum at mange innekatter mjauer fordi de er understimulert og kjeder seg, enten det eller så viser de det ved å løpe mot døren eller vinduet hver gang en av de åpnes.

Tror ikke det å kjøpe en til katt hjelper på situasjonen, kansje sånn i begynnelsen, men over lengre tid tror jeg det bare blir verre.

må dere gnåle med en gang dere hører det?

Skrevet

Hva med å lære katten opp til å gå i bånd også kan du ta den med ut så den får litt ekstern stimulering?

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

vell..det ble mye bråk her nå gitt.

for de som har litt peiling, så er hellig birma en katterase som ikke egner seg til å være utendørs. derfor er de oftest mest inne! de har lettere for å bli på kjørt og ikke klare seg selv ute, de finner sjeldent tilbake igjen da de mangler den vanlige katts påpasselighet, da de er mer avla opp som utstillingskatter.

den er heller ikke hjemme alene, da jeg er hjemme hele dagen med den...

Skrevet
den er kastrert ja.. men har i grunnen ikke blitt noe særlig roligere av den grunn. selvom dette er lenge siden nå.

det er en fryktelig sosial katt, så jeg tror det gå på kjedsomheten. jeg tenker jo med engang om han har vondt noen steder, men det er det nok ikke.

han har ikke muligheten til å gå ut, da det er en innekatt og vi vil holde han som en innekatt da vi bor i 7 etasje i blokk.

tanken har jo slått oss med å skaffe ny katt, en liten kamerat til han. men det kan jo gå galt det og, og det trenger ikke hjelpe på..plutselig sitter vi der med to stk som mjauer i kapp.....

Min første tanke var at han er sugen på damer, men da er jo det utelukket. Ergo er dette en katt som ikke trives som innekatt rett og slett. Har dere ikke en gang mulighet til å lage en romslig luftegård til han er det eneste alternativet å gi han en kompis. Eller omplassere han til noen som kan la han gå ute.

Skrevet (endret)

Nå er jeg så DRIIIT lei av folk som skal dømme folk til dyremishandlere så fort det kommer opp at de holder kattene sine inne! Skaff dere litt peiling over katterasen før dere smeller rundt dere med slike beskyldninger. Enkelte raser er ikke egnet for å være ute. Det er noe helt annet med en huskatt som er mye villere av natur. Har katten det bra inne, så er det ikke noe problem så lenge man aktiviserer den ved å leke og kose masse med den. Det er en stor fordel med to katter når de skal være inne, slik at de har selskap og moro med hverandre. Det er også kjempe fint å ta den med ut på lufteturer i bånd slik at den får frisk luft

Endret av Tillepike
Gjest Elfrida
Skrevet
Det er noe helt annet med en huskatt som er mye villere av natur.
Njæ...katta mi går seg bort hvis hun kommer mer en 20 meter hjemmefra. Jeg tuller ikke, hun går konsekvent til en av naboene og vil inn dersom hun kommer for langt fra vår dør. Helt vanlig huskatt - og ikke mye vill.

Men det høres ut som denne katten kjeder seg - en katt til høres ut som en idé, kanskje en av samme rase - som antagelig er like sosial.

Skrevet (endret)
Njæ...katta mi går seg bort hvis hun kommer mer en 20 meter hjemmefra. Jeg tuller ikke, hun går konsekvent til en av naboene og vil inn dersom hun kommer for langt fra vår dør. Helt vanlig huskatt - og ikke mye vill.

Men det høres ut som denne katten kjeder seg - en katt til høres ut som en idé, kanskje en av samme rase - som antagelig er like sosial.

Sier ikke at ALLE huskatter er sånn, men generelt så har de et villere gemytt enn rasekatter hvor gemyttet er avlet på. Kommer også veldig an på personligheten til katten om den liker å være ute eller ikke. Hadde en huskatt en gang som ble livredd bare den stakk tåfisen utenfor døra, så den hadde et fint inneliv =P

Endret av Tillepike
Skrevet (endret)
Nå er jeg så DRIIIT lei av folk som skal dømme folk til dyremishandlere så fort det kommer opp at de holder kattene sine inne! Skaff dere litt peiling over katterasen før dere smeller rundt dere med slike beskyldninger. Enkelte raser er ikke egnet for å være ute. Det er noe helt annet med en huskatt som er mye villere av natur. Har katten det bra inne, så er det ikke noe problem så lenge man aktiviserer den ved å leke og kose masse med den. Det er en stor fordel med to katter når de skal være inne, slik at de har selskap og moro med hverandre. Det er også kjempe fint å ta den med ut på lufteturer i bånd slik at den får frisk luft

Nå må du gi deg! Hvor i huleste har du det fra at en birma "ikke er egnet" for å være ute? De har alle instinkter intakt, som alle andre katter - rase eller ikke. Å tro at rasekatter ikke kan gå ut er en latterlig fordom uten rot i virkeligheten. Den eneste grunnen til at en katt må holdes inne er i forhold til klimaet i Norge, og det gjelder KUN rasene cornish rex, devon rex og sphynx.

En birma er en aktiv, intelligent og godt pelset katt som egner seg ypperlig som utekatt!

edit; skrivefeil

Endret av la Flaca
Skrevet
Nå må du gi deg! Hvor i kuleste har du det fra at en birma "ikke er egnet" for å være ute? De har alle instinkter intakt, som alle andre katter - rase eller ikke. Å tro at rasekatter ikke kan gå ut er en latterlig fordom uten rot i virkeligheten. Den eneste grunnen til at en katt må holdes inne er i forhold til klimaet i Norge, og det gjelder KUN rasene cornish rex, devon rex og sphynx.

En birma er en aktiv, intelligent og godt pelset katt som egner seg ypperlig som utekatt!

Nå har ikke jeg så god kjennskap til birmaer, men ragdollen som er ganske lik egner seg ikke til å være ute, for den er kjent for å være for lat til å være ute. Nå har alle katter forskjellige personligheter, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan andres katter er, men de jeg har hatt er sofapuser som ikke har noen interesse av å være ute. Les litt rundt på nettet etter ragdollen så ser du hva jeg snakker om. Men kom ikke her å kall oss for dyremishandlere fordi vi har dem inne, når de har det utmerket godt som innekatter! Det provoserer meg grenseløst

Skrevet
Nå har ikke jeg så god kjennskap til birmaer, men ragdollen som er ganske lik egner seg ikke til å være ute, for den er kjent for å være for lat til å være ute. Nå har alle katter forskjellige personligheter, så jeg skal ikke uttale meg om hvordan andres katter er, men de jeg har hatt er sofapuser som ikke har noen interesse av å være ute. Les litt rundt på nettet etter ragdollen så ser du hva jeg snakker om. Men kom ikke her å kall oss for dyremishandlere fordi vi har dem inne, når de har det utmerket godt som innekatter! Det provoserer meg grenseløst

Ragdoll og Birma er like av utseende, men der stopper det. Er enig i at en når det gjelder Ragdoll må man vurdere hvor lenge den bør få lov til å gå ute alene og hvilke tider på døgnet, siden noen av dem ikke forsvarer seg når de blir angrepet.

Gjest Elfrida
Skrevet
Er enig i at en når det gjelder Ragdoll må man vurdere hvor lenge den bør få lov til å gå ute alene og hvilke tider på døgnet, siden noen av dem ikke forsvarer seg når de blir angrepet.
Jøss, er det virkelig sant? Beklager å spore av tråden...men er dette på grunn av avl eller?
Skrevet (endret)
Ragdoll og Birma er like av utseende, men der stopper det. Er enig i at en når det gjelder Ragdoll må man vurdere hvor lenge den bør få lov til å gå ute alene og hvilke tider på døgnet, siden noen av dem ikke forsvarer seg når de blir angrepet.

Ok, jeg har som sagt ikke så god kjennskap til birmaer, men ragdollen er kjent for å være veldig naiv og tillitsfull til alt, og da kan den lett komme utfor farer. Kommer det en bil, så gidder de ikke løpe sin vei... Så jeg tør ikke å slippe ut min ragdoll uten tilsyn, så her er det luftetur i bånd

Endret av Tillepike
Skrevet
Jøss, er det virkelig sant? Beklager å spore av tråden...men er dette på grunn av avl eller?

Ja, det er avl på sitt beste. :icon_neutral:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...