Gå til innhold

Blodig urettferdig

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror jeg vet hva jeg må gjøre.

Stem på meg ved neste valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Meg og min samboer skilte nylig lag. Vi har en sønn som blir ett år denne måneden. Hun bor videre i leiligheten vår mens jeg må midlertidig bo hjemme hos mine foreldre intil jeg finner et eget sted å bo.

I dag var vi inne til foredremekling, hvor vi skulle bli enige om samværsordning. Vi ble enige om at:

Jeg får barnet annenhver helg + en dag i uken + en ekstra dag i uken den uka jeg ikke har barnet i helga.

Så: Halv helg + 1,5 dag i uka = 3 dager i uka.

Mor får da altså 4 dager i uka. Ca 60% - 40% fordeling.

Vi er alle fornøyde med denne ordningen.

Etter megling spurte jeg megleren hvordan det blir med det økonomiske rundt dette, og her en oppsummering av hvordan det vil bli:

MEG:

Til tross for at jeg har barnet 40% av tiden har jeg ikke rett på en eneste krone i støtte fra det offentlige. Tvert imot må jeg betale barnets mor 4000kr i måneden i barnebidrag. Men jeg har jo også masse andre utgifter til barnet som kommer i tillegg til barnebidraget. Jeg må kjøpe mat, bleier, stelleutstyr, leker, seng og barnevogn til å ha hos meg når jeg har barnet. Så det kommer masse utgifter i tillegg til barnebidraget. Så hva forplikter mor seg til å kjøpe for barnebidraget hun mottar fra meg månedlig? Klær og nødvendige fritidsartikler. Hun er forpliktet til å ha klart klær til barnet når jeg har samvær. 4000 i måneden for klær til en ettåring? Javel.

Med min netto inntekt på 16000 i måneden kan man da trekke fra 4000 i bidrag, 12000. Så kan man trekke fra utgiftene til barnet utover bidraget, tja, 2000 i måneden? 10000 igjen. Å finne et sted å bo med 10000 i disponibel inntekt etter utgifter til barnet kan jeg bare glemme. Jeg er med andre ord låst til å bo hjemme hos mine foreldre i den overskuelige fremtid. Ok, så hva med mor?

HENNE:

Hun er frisørlærling og har tidligere tatt studielån for å supplere intekten sin. Nå har hun krav på overgangsstønad ved lav lønn, så hun unnlater å ta opp lån slik at hun før stønaden.

Her er hennes regnestykke:

6513kr i netto lønn.

6750kr i overgangsstønad.

2600kr i barnetrygd, utvidet barnetrygd og småbarnstillegg.

1493kr i tilsynsstønad.

4000kr i barnebidrag fra meg.

21356 i total netto inntekt per måned. Siden hun er ansvarlig for å holde barnet med klær og nødvendig fritidsutstyr og barnehage, samt at hun har barnet en dag mer enn meg i uka kan vi trekke av romslig for utgifter til barnet. 2300 i barnehage, la oss si 1000 i klær pr måned, 1000kr i mat,bleier,stelleutstyr. 4300 i måneden i utgifter til barnet.

21356 minus 4300 er 17056 i disponibel inntekt etter at alle utgifter til barnet trukket i fra.

17000 mot mine 10000. Hun har råd til eget opphold, jeg har ikke.

Hvordan er dette rettferdig? Hvorfor får hun ALL støtten kun fordi hun har barnet 1 dag mer enn meg i uka og derfor regnes som aleneforsørger?

Når hun er ferdig med lærlingetiden og får full lønn blir regnestykket enda med groteskt selv om jeg får litt mindre å betale i bidrag.

Det eneste alternativet jeg har til å havne i absolutt økonomisk vanføre er å trekke mor for retten og be om 60% - 40% samværsordning i MIN favør slik at jeg blir regnet som aleneforsørger. Da blir plutselig ALL støtten min, og hun blir den som havnet i en økonomisk hengemyr. Hvorfor må det være slik?? Hvorfor kan ikke støtteordningene ta hensyn til at BEGGE foreldrene trenger en romslig økonomi for å gi barnet en god oppvekst?? Er det virkelig barnets beste at han må besøke sin far som bor hos sine foreldre 3 dager i uken?

Det hele føles så kvalmende frustrerende at jeg vet ikke om jeg orker dette, jeg får lyst til å bare forsvinne ut av landet slik at jeg kan leve et normalt liv. Men så tenker jeg på at jeg har en sønn som jeg elsker mer enn alt på denne jord og at jeg derfor må bli her og motta den økonomiske urettferdigheten som jeg blir påtvunget.

Hva syns dere om denne situasjonen?

Har jeg misset noe i reglene som kan dytte litt i min retning så vær så snill og si ifra.

Hilsen

Trist Pappa. :gråte:

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som din eks, fulltidstudent med en ett år gammel jente. Faren hennes tjener litt mer enn deg og jeg tjener ikke noe akkurat nå. Vi har fått NAV til å finne ut hva far skal betale og det ble da 2300,- kr i måneden i barnebidrag. Kan ikke skjønne at du skal betale noe mer enn dette. Når jeg er ferdig med utdannelsen vil barnebidraget gå ned. Vil råde deg til å ta kontakt med NAV.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Jeg er i samme situasjon som din eks, fulltidstudent med en ett år gammel jente. Faren hennes tjener litt mer enn deg og jeg tjener ikke noe akkurat nå. Vi har fått NAV til å finne ut hva far skal betale og det ble da 2300,- kr i måneden i barnebidrag. Kan ikke skjønne at du skal betale noe mer enn dette. Når jeg er ferdig med utdannelsen vil barnebidraget gå ned. Vil råde deg til å ta kontakt med NAV.

Slik jeg har forstått dette med fastsettelse av barnebidrag så legger de vekt på:

a)Fars inntekt

b)Mors inntekt

c)Samværsdager

og beregner utfra det!

Skrevet
Slik jeg har forstått dette med fastsettelse av barnebidrag så legger de vekt på:

a)Fars inntekt

b)Mors inntekt

c)Samværsdager

og beregner utfra det!

Gjest Piper
Skrevet

Det er jo bare til å be nav ta seg av bidraget, for da tviler ejg på at du må betale kr 4000 for en 1 åring.

Far til min sønn slipper unna bidrag, for han har for lav inntekt (162000), mens jeg som i noen år har levd på studielån har måtte dekke alle kostnadene selv. Derfor vil jeg si at den som betaler bidrag er i de fleste tilfellene den som kommer best ut av den nye ordningen. Selv om du gjerne tror noe helt annet.

Men som sagt, ta kontakt med navn, må du betale 4000 i bidrag har du langt mer enn 16000 netto i inntekt.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

Ser du har sitert meg Siwa, men du glemte å skrive noe da :)

Lurer også på om det er riktig sum ts. betaler (ser at tråden er gammel men..., så kanskje tinger har forandret i dag)Sikkert andre som har nytte av rådene som blir gitt nå uansett.

Endret av Frk.Uhåndterlig
Skrevet

Lurer også på om det er ruktig sum ts. betaler (ser at tråden er gammel men..., så kanskje tinger har forandret i dag)

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)

:fnise: Når du siterer må du skrive også i samme innlegg som du siterer!

Altså: du siterer så skriver du under sitatet ;)

Skrevet

Lurer også på om det er riktig sum ts. betaler (ser at tråden er gammel men..., så kanskje tinger har forandret i dag)Sikkert andre som har nytte av rådene som blir gitt nå uansett.

Prøver igjen....he he...ny her. Prøvde bare å si at far har henne annenhver helg og en gang i uken. Og ja, jeg er student og han betaler 2300,- i måneden. Dette skal være ganske så riktig. Når jeg begynner å jobbe, så vil beløpet gå ned noe.

Skrevet
:fnise: Når du siterer må du skrive også i samme innlegg som du siterer!

Altså: du siterer så skriver du under sitatet ;)

Takk takk!

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet (endret)
Takk takk!

Vi har alle startet som nye her inne ;)

Prøver igjen....he he...ny her. Prøvde bare å si at far har henne annenhver helg og en gang i uken. Og ja, jeg er student og han betaler 2300,- i måneden. Dette skal være ganske så riktig. Når jeg begynner å jobbe, så vil beløpet gå ned noe.

Ja, det er slik at når du begynner å tjene mer betaler han mindre til deg i barnebidrag.

Bidrag blir fastsatt etter begges inntekt samt samværsdager!

Flere samværsdager = mindre i bidrag

Færre samværsdager = mer i bidrag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...