Gå til innhold

Hvordan finner man ut om et barn har AD/HD?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Solgløtt

Jeg har en datter på snart sju år, som muligens har AD/HD (det er vi foreldre som tror dette.) Hvordan går man frem for å finne ut dette?

Har en del ting som jeg tror er symptomer:

-Hun somler med påkledning

-Somler ved matbordet, dårlig bordskikk, vrir seg på stolen stadig vekk

-Somler med kveldsstell

-Somler med daglige gjøremål (rydde, gå med søpla etc)

-Reagerer ofte med trass/sutring

-Krangler daglig med/erter søsken

-Er frekk overfor voksne

-Lyver mye

-Har stjålet i butikk ved et tilfelle

-Kommer lett i konflikt med andre barn

-Forsøker stadig å få oppmerksomhet

-Lett å lede

-Har problemer med å konsentrere seg

-Er overaktiv og rastløs

-Sutter på totten

-Har problemer med å etablere gode venneforhold

- + mange, mange andre ting!

Er ikke dette typiske tegn på AD/HD? Vi har slitt med dette siden hun var tre-fire år, men etter at hun begynte på skolen, er det blitt mer fremtredende.

Veldig takknemlig for svar!

(Har sett tråden nedenfor om voksne med AD/HD, men syntes ikke jeg fant noe der!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med skolen. Dere kan sammen skrive en henvisning til PPT. Samtidig må skolen lage en pedagogisk rapport på jenta. Ikke nøl, sett i gang med en gang. prosessen kan ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Solgløtt...

Jeg er ingen ekspert på dette, men har søsken med lignende trekk, som vi også har vurdert om kan ha ADHD eller ei.

Det er lett å ta alt mulig som tegn på sykdommen, når man først har fått inn i hodet at det muligens kan være slik.

Jeg ville ikke reagert på denne somlingen, for eksempel.

Konsentrasjonsproblemer, + mye av det lengre ned på listen din derimot, virker mer likt hva ADHD går ut på.

Jeg foreslår at du tar kontakt med skolen, som igjen kan ta kontakt med de rette menneskene for å hjelpe dere og datteren deres.

Broren min har vært igjennom noen tester, blant annet.

Jeg tror (og håper) at det finnes et apparat som fanger opp dette - og det er i alle tilfeller verdt å prøve!

Jeg antar både skole og lege/helsesøster er et OK sted å begynne.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at hun blir hyperaktiv og kranglete av sukker. Men nå vet jo ikke jeg hva hun spiser og reagerer på.

Vet om unger (og voksne) som ikke tåler sukkerholdige matvarer. Kun et forslag.

Eller kanskje hun er egen og sta av type ... og prøver å hevde seg i søskenflokken. Kan også være dysleksi, at hun har problemer med at bokstavene (og tall) stokker seg.

Helsesøster på skolen kan kanskje henvise dere videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster på skolen kan kanskje henvise dere videre.

Dere kan selv ta kontakt med PPT, men skolen må også sende med en rapport. Det er PPT som fortar en undersøkelse om barnet har dysleksi, skrive eller lesevansker, evt. ADHD, ikke helsesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solgløtt

Takk for mange nyttige svar!

Vi er forsåvidt inne i "mølla" allerede. Skolen skal, etter mye "mas" fra vår side, kontakte PPT. Føler at vi stanger hodet i veggen.

Selv har vi begynt i en såkalt foreldre-gruppe, arrangert av BUP. Det er veldig interessant, og lærer oss mye nyttig. Det går veldig mye på å bruke ros og ignorere negativ adferd, etter et amerikansk konsept.

Det jeg lurte aller mest på, var hvilke metoder PPT bruker for å komme frem til en diagnose. På skolen prøvde de å vri seg unna, ved å skylde på dårlig økonomi, og at det er en stor belastning for barnet!!! Heldigvis har vi nå ganske nær kontakt med BUP pga foreldre-gruppa. De skal jo også kobles inn, og ba oss om å bare stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solgløtt

Mel; somlingen alene hadde nok ikke jeg brydd meg om heller, men når det kommer i sammenheng med "tusenvis" av andre ting, så blir det ganske frustrerende.

Vega; alle muligheter skal sjekkes. Vi vet allerede at hun blir ekstra "hyper" av Cola og sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg tror dere kan ringe PP kontoret selv også hvis skolen somler. Jeg mener, jeg tror ikke det må gå via skolen men like gjerne dere som privatpersoner...

Jeg gjorde nemlig dette vedr. mitt barn som trengte litt ekstra oppølging i en periode siden han var født ekstremt prematur.

Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg tror dere kan ringe PP kontoret selv også hvis skolen somler. Jeg mener, jeg tror ikke det må gå via skolen men like gjerne dere som privatpersoner...

Jeg gjorde nemlig dette vedr. mitt barn som trengte litt ekstra oppølging i en periode siden han var født ekstremt prematur.

Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg tror dere kan ringe PP kontoret selv også hvis skolen somler. Jeg mener, jeg tror ikke det må gå via skolen men like gjerne dere som privatpersoner...

Jeg gjorde nemlig dette vedr. mitt barn som trengte litt ekstra oppølging i en periode siden han var født ekstremt prematur.

Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei hei Solgløtt!

Har skrevet en fordypningsoppgave om barn med AD/HD.

Mest fordi dette er et svært interessant og vanskelig tema. Særlig for det griper så mye rundt selvfølelse både hos barn og foreldre rundt det å ha AD/HD.

Jeg forstår fra dine innlegg at dere alleredet er kommet langt på vei i forhold til det å avdekke om din datte har denne diagnosen eller ikke. Og at det du er ute etter her er å vite selve "hovedkriteriene" på AD/HD.

Din datter må i dette gå gjennom en utredning hos psykolog. Vet ikke helt spesifikt hvilke metoder de bruker, men det de ser etter er følgende kriterier( disse er hentet fra et diagnose system som heter DSM-IV).

NB: Skråstreken i AD/HD betyr at man kan ha primært oppmerksomhetssvikt(Attention Deficit) eller primært hyperaktivitet(Hyperactivity Disorder) eller en kombinasjon av begge to. Disse symptomene kan man også se hos individer som ellers er velfungerende. Men ofte forekommer de sammen med andre tegn på mangelfulle evner, feks dårlig motorikk, forsinket språkutvikling, lese og skrivevansker og andre innlerinngsvansker. (man regner med at 1-5 pr 100 oppfyller kriteriene til diagnosen AD/HD)

Seks (eller flere) av følgende symptomer på uoppmerksomhet skal ha vart i minst 6 måneder i en grad som er avvikende for utviklingstrinnet:

UOPPMERKSOMHET

1. Viser ofte ikke oppmerksomhet for detaljer eller gjør slurvefeil i skolearbeidet, arbeid eller andre aktiviteter.

2. Har ofte problemer med å opprettholde oppmerksomheten om oppgaver eller lekeaktiviteter.

3. Synes ofte ikke å høre etter ved direkte henvendelser.

4. Har ofte vansker med å følge med på instruksjoner og mislykkes i å fullføre skolearbeid, plikter eller oppgaver på arbeidsplassen (skyldes ikke trassig atferd eller manglende forståelse)

5. Har ofte problemer med å organiseer oppgaver og aktiviteter.

6. Unngår ofte og misliker eller vegrer seg mot å påta seg oppgaver som krevere vedvarende konsentrasjon(feks skolearbeid, lekser)

7. Mister ofte ting som er nødvendig for å utføre oppgaver eller aktiviteter på skolen eller hjemme (eks: leker, skolesaker, blyanter, bøker, verktøy)

8. Blir lett distrahert av uvesentlig stimuli.

9. Virker ofte glemsk i forbindelse med daglige gjøremål.

Seks (eller flere)av følgende symptomer på hyperaktivitet-impulsivitet har vart i minst 6 måneder i en grad som er avvikende for utviklingstrinnet:

HYPERAKTIVITET

1. Er ofte rastløs med hender og føtter, eller vrir seg på stolen

2. Forlater plassen sin i klasserommet eller i andre situasjoner der det forventes at man skal sitte rolig.

3. Løper ofte rundt eller klatrer på ting i situasjoner der dette ikke er passende(hos ungdom/voksne kan dette begrenses til subjektiv følelse av rastløshet).

4. Har vansker med å leke eller delta i fritidsaktiviteter på en rolig måte.

5. Er ofte "på farten" eller oppfører seg som "dreven av en motor"

6. Snakker ofte svært mye

IMPULSIVITET

7. Buser ofte ut med svar før spørsmål er ferdigstilt.

8. Har ofte vansker med å vente på tur.

9. Avbryter eller forstyrrere ofte andre (feks blander seg inn i andres samtaler eller lek).

Dette er gjerne adferd som barn har i større eller mindre grad, derfor er det svært viktig at det legges vekt på varigheten, frekvensen og grad av avvik som skal til før man ser på atferden som en mulig AD/HD.

Problemet med denne diagnosen er gjerne også at fagfolk "vegrer" seg litt for å gå inn i denne problemstillingen da den er så kompleks. Problemet er jo ikke at barnet er "dumt" eller onskapsfullt, men at de gjerne har andre behov for tilrettelegginger i hverdagen som andre barn ikke har. Og med de rette forutsetninger så kan det fungere mye bedre.

Det er mye jeg skulle tatt med her, men oppfordrer deg til å låne litteratur om emnet(hvis du ikke alleredet har..).

Kan tilslutt nemne noen bøker om emnet:

* "AD/HD, impulsivitet, overaktivitet, konsentrasjonsvansker" av Tore Duvner. 1999

* " Kan de ikke bare ta seg sammen- Om barn og unge med MBD/AD/HD og Tourette Syndrom" av Lisbeth Iglum ,1997.

I tillegg finnes det foreninger for forelder med barn av AD/HD (se internet sider)

Ønsker dere uansett lykke til med å finne ut av vanskene som din datter har!! Stå på og ikke gi opp, selv om "hjelpeapparatet" til tider kan virke som et edderkoppnett. :roll:

Det er viktig for din datters skyld å uansett få hjelp, for slike vansker fører lett til at dere alle kommer inn i onde sirkler som er vanskelig å komme ut av! Det er også viktig at skolen tar henne tidlig på alvor, slik at hun ikke mister dyrbar læring på nivå med andre på hennes egen alder!

( Se eksempler på tilrettelegging i Duvner og Iglum bøkene!!)

NB! Dette er også et satsningsområdet hos Barne og familie departementet( se rundskriv om "Handlingsplan for barn og unge med adferdsvansker"1997). Dette kan jo brukes som en pådytter? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror dere kan ringe PP kontoret selv også hvis skolen somler. Jeg mener, jeg tror ikke det må gå via skolen men like gjerne dere som privatpersoner...

Ja, foreldre kan henvende barna sine selv til PPT. Men skolen skal skrive en pedagogisk rapport i tillegg, så det lønner seg å spille på lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solgløtt

Takk igjen for nyttig informasjon! :)

Tror nok jeg kontakter PPT direkte, skolen kommer med mange dårlige unskyldninger for ikke å sette igang. Så får vi bare se hvordan det går....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...