Gjest hmm Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Jeg satt inn en pstav i august måned, og var så lettet over at jeg skulle slippe å tenke på piller og stress. Et par dager gikk og armen min hovnet ogg, klødde, svidde og verket. Så ut som jeg hadde et svært brannsår på armen. Men doktoren min hadde sagt at jeg kunne få en innfeksjon så tenkte bare det var det, og etter en ukes tid gikk det vekk. Nå har jeg blitt blå rundt der implantatet sitter og det gjør vondt når jeg kommer borti armen. Er dette normalt? Burde jeg gå til legen og ta den ut?
Gjest hmm Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Et par dager gikk og armen min hovnet opp,*
Gjest Tweek Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Det burde jo egentlig ikke det. Da jeg satt den inn lå staven rett under huden og du kunne se staven veldig god og jeg var flerfarget rundt og så helt forslått ut der samt det stikkhullet. Etterhvert gikk staven inn i armen og misfargingen gikk vekk og det har ikke kommet tilbake siden. Jeg hadde forresten andre vindt i armen heller, bare littegrann rett rundt der jeg tok den i det første dagene. Tro kanskje du skal sjekke det opp.
musikkglad Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 Har tenkt på å sette inn pstav selv, men vet igrunn lite om det. Og har igrunn en del sp.m rundt dette. Håper noen kan hjelpe meg!! Virker det på samme måte som vanlig p-pille? Jeg blir kjempedårlig av vanlig p-pille så jeg må gå på cerazette. Kan man bli like dårlig med pstav som man blir av p-pille? Er det veldig vondt å sette inn en pstav?
Gjest Tweek Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 P-stav innholder kun et hormon som er gestagen derfor blir man ikke hormonmonster. Men noen tåler ikke gestagen derfor er det mange leger som vil at man skal gå på p-pille som bare innholder gestagen i 3 mnd, jeg ble ikke spurt om dette men det har gått fint Det gjør ikke vondt å sette den inn fordi man får bedøvelsesprøyte først så man kjenner ingenting. Du får en resept fra legen så kjøper du den på apoteket. Greia ser jævla skummel ut fordi den er stor, men legen må bruke kraft for å få den inn så det er derfor og selve staven som er på størrelse med en fyrstikke er inni i en sprøytespiss. Men det gjør ikke vondt. Selv husker jeg at jeg lå der og kjente ristinger i armen og det var fordi han prøvde å presse den inn i armen, men jeg kjente ingenting i det hele tatt og da ble jeg ganske rolig. Du må ta p-staven i når du har mensen, er ikke helt sikker på hvorfor. Etterpå vil du se staven som en lang bul på huden rett ovenfor albuen og man er gjerne blå/gul/lilla og har en sprøytestikk som er litt mindre enn en "o". Det går vekk etterhvert og p-staven forsvinner inn i armen og du ser den ikke lengere. Den er også bøyelig så den knekker ikke med mindre du virkelig går inn for å knekke den. P-staven virker ved å slippe hormonet litt og litt ut og den varer i 3 eller 5 år. Mange får masse mensen og mye og andre gjør ikke. Selv fikk jeg liksommensen i 2 uker rett etter jeg hadde satt den inn i september i fjor og etter det har jeg hatt mensen 3 ganger. Det er veldig opp til hver person og selv har jeg aldri fått noe særlig bivirkninger av noe egentlig. Men p-stav er veldig genial og jeg slipper å få teite tanker fordi jeg igjen har glemt å ta pilla
Gjest hmm Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Nei, nå er armen værre enn noen sinne. Guuuud å fæl. Ser ut som det er noe som vokser ut av armen på en måte. Men saken var det, legen min har überlang ventetid, kan risikere og vente 2-3 uker før jeg kommer inn til han. Er det noe poeng i å gå til legevakt? Han kan vel ikke gjøre så mye med en p-stav? :S
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Nei, nå er armen værre enn noen sinne. Guuuud å fæl. Ser ut som det er noe som vokser ut av armen på en måte. Men saken var det, legen min har überlang ventetid, kan risikere og vente 2-3 uker før jeg kommer inn til han. Er det noe poeng i å gå til legevakt? Han kan vel ikke gjøre så mye med en p-stav? :S Mulighet til å oppsøke annen lege? Tweek: Grunnen til at den skal settes inn under mens er for å være "sikker" på at kvinnen ikke er gravid. Synes selv det er undelig at det ikke blir avkrevd urinprøve før innsetting, men det er vel noe som kommer med tiden.
Gjest Tweek Skrevet 5. oktober 2007 #8 Skrevet 5. oktober 2007 Ok, men da er det jo logisk Men TS jeg syntes du kanskje skal ringe til legevakten/fastlegen å forklare situasjonen for det høres ikke normalt ut det der.
Gjest Bente Kristin Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Nei, nå er armen værre enn noen sinne. Guuuud å fæl. Ser ut som det er noe som vokser ut av armen på en måte. Men saken var det, legen min har überlang ventetid, kan risikere og vente 2-3 uker før jeg kommer inn til han. Er det noe poeng i å gå til legevakt? Han kan vel ikke gjøre så mye med en p-stav? :S Legevakten kan like mye som legen som sitter på legekontoret nær deg Det er jo bare en vanlig lege som er på vakt itilfelle noen trenger krisehjelp Om det ikke ser bra ut, ville jeg nok tatt meg en tur dit, eller oppsøkt en annen lege
Gjest Meg.. Skrevet 20. oktober 2008 #10 Skrevet 20. oktober 2008 Til Musikkglad: P-staven inneholder det samme som cerazette, for som regel bruker legen å sette deg på disse pillene før du setter inn p-stav.. Å sette den inn gjør ikke vondt heller.. Men vær forsiktig og følg med på at p-staven blir satt inn, så den ikke blir trekt ut igjen.. for det skjedde meg..
Muffinsdilla Skrevet 20. oktober 2008 #11 Skrevet 20. oktober 2008 Jeg ville kontaktet legen med en gang. Høres ikke mye godt ut det der!
Gjest Annie. Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Hei, jeg vurderer p-stav selv. men hvordan tar man den ut igjen ? jeg mener.. den kan jo ikke bare bli inni der for alltid :-S ? Sikkert bare jeg som er blond, men fint om noen kunne svare på dette
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #13 Skrevet 1. desember 2009 Hei, jeg vurderer p-stav selv. men hvordan tar man den ut igjen ? jeg mener.. den kan jo ikke bare bli inni der for alltid :-S ? Sikkert bare jeg som er blond, men fint om noen kunne svare på dette Jeg tok ut min p-stav for 1 uke siden, man må til legen for å ta den ut. Blir samme måte som den blir satt inn på, du får bedøvelse, de snitter opp igjen og får den ut slik . Om jeg kunne gjort det om igjen , hadde jeg aldri satt den inn...
Gjest Anna Skrevet 30. september 2010 #14 Skrevet 30. september 2010 Jeg satt inn en pstav i august måned, og var så lettet over at jeg skulle slippe å tenke på piller og stress. Et par dager gikk og armen min hovnet ogg, klødde, svidde og verket. Så ut som jeg hadde et svært brannsår på armen. Men doktoren min hadde sagt at jeg kunne få en innfeksjon så tenkte bare det var det, og etter en ukes tid gikk det vekk. Nå har jeg blitt blå rundt der implantatet sitter og det gjør vondt når jeg kommer borti armen. Er dette normalt? Burde jeg gå til legen og ta den ut? hei, jeg ser at du har det litt jævlig for tiden, men jeg har også satt in en, men da fikk jeg bare en liten infeksjon. Du bør gå til legen å spørre ut han om det kan være en betennelse.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2011 #15 Skrevet 1. februar 2011 Heia tok staven for ca 6 måneder siden. Gikk først veldig bra og var fornøyd, men de siste 4-5 måndene har vært et helvete! Jg har hat uregelmessig mensen hele tia og hat mens 1 måned i strekk. Har humør svingninger og deprimert i perioder. Vurderer sterkt og fjerne den, men har fortsatt et håp at den skal ro seg ned og at jeg skal i hvertfall få regelmessig mensern igjen. Noen som har hat samme symptomene eller lignene opplevelser?
PepsiMax Skrevet 1. februar 2011 #16 Skrevet 1. februar 2011 Selv om det er lang ventetid for en "vanlig" legetime skal de ha noen du kan komme til på dagen eller dagen etter (hvis legen din er på et legesenter) hvis det er noe som haster. Og det hørs det jo ut som dette er! Hvis du ringer legen i morratidlig og forklarer hvordan det er får du nok en time ganske kjapt!
Gjest Alice Skrevet 2. august 2011 #17 Skrevet 2. august 2011 Heia tok staven for ca 6 måneder siden. Gikk først veldig bra og var fornøyd, men de siste 4-5 måndene har vært et helvete! Jg har hat uregelmessig mensen hele tia og hat mens 1 måned i strekk. Har humør svingninger og deprimert i perioder. Vurderer sterkt og fjerne den, men har fortsatt et håp at den skal ro seg ned og at jeg skal i hvertfall få regelmessig mensern igjen. Noen som har hat samme symptomene eller lignene opplevelser? Satt inn pstav i februar-mars og hadde mensen lengre enn vanlig de to første mnd-ene.. Har litt humørsvigninger, men ellers er alt veldig bra. Er glad jeg tok den, slipper å bli paranoid Hvis du slutter å tenke så mye på det (stresser) ,så kanskje det roer seg etterhvert ?
Gjest Martha Skrevet 4. august 2012 #18 Skrevet 4. august 2012 Vil IKKE anbefale noen og sette inn P- stav. Har nå vert en kasteball i helse sytemet i 1 år og 4 mnd. De finner ikke staven. Etter legen ikke fikk den ut ordnet MSD med blodanalyse og reis/ behandling til Volvat som skulle ta den ut. Han klarte ikke ta den ut fordi den satt for dypt inni armen. Slik at han henviste meg tilbake til fastlegen. Og MSD ville ikke hjelpe meg mer. Hun har henvist meg til Sykehuset i Stavanger 3 x uten at noen vil rør meg. Fikk endelig time på Stord Sykehus, der fant de den ikke slik at jeg ble henvist til MR. Nå har svaret kommet og det viser ingen ting på bildene. MSD vil ikke hjelpe, de skylder alt på fastlegen min. Fast legen gjør det hun kan ved å henvise meg til ulike steder men ingen vil røre meg. Så nå sitter jeg her 1 år og 4 mnd etter jeg skulle egentlig fått den ut hos fastlegen min og må begynne på ny eller bare vente til den slutter og virke. Så dersom en tror at dette er et bra alternativ så er det ikke det!!!!!
Gjest stine Skrevet 5. januar 2013 #19 Skrevet 5. januar 2013 Vil IKKE anbefale noen og sette inn P- stav. Har nå vert en kasteball i helse sytemet i 1 år og 4 mnd. De finner ikke staven. Etter legen ikke fikk den ut ordnet MSD med blodanalyse og reis/ behandling til Volvat som skulle ta den ut. Han klarte ikke ta den ut fordi den satt for dypt inni armen. Slik at han henviste meg tilbake til fastlegen. Og MSD ville ikke hjelpe meg mer. Hun har henvist meg til Sykehuset i Stavanger 3 x uten at noen vil rør meg. Fikk endelig time på Stord Sykehus, der fant de den ikke slik at jeg ble henvist til MR. Nå har svaret kommet og det viser ingen ting på bildene. MSD vil ikke hjelpe, de skylder alt på fastlegen min. Fast legen gjør det hun kan ved å henvise meg til ulike steder men ingen vil røre meg. Så nå sitter jeg her 1 år og 4 mnd etter jeg skulle egentlig fått den ut hos fastlegen min og må begynne på ny eller bare vente til den slutter og virke. Så dersom en tror at dette er et bra alternativ så er det ikke det!!!!! Har du fått den ut nå da??
Gjest Kristine Skrevet 16. mars 2013 #20 Skrevet 16. mars 2013 Hei.. Jeg er en jente på 18 år, jeg hadde sex med kjæresten min 2 dager før jeg tok s-staven.. Han hadde ikke sæden i seg da, han hadde tømt den ut i toalettet.. Kan jeg ha blitt gravid eller? Jeg har hatt vond i magen i noen dager nu..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå