Gå til innhold

Timeslønn til ungdom

Fremhevede innlegg

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Derfor er det viktig at de tar en god utdannelse! Er man lege/tannlege trenger man ikke tenke på det daglige brød hver eneste dag.

Vel. poenget er jo at du betaler han mye mer enn han noen gang ville tjent i en ordentlig jobb. Selv 18 åringer som har sin første heltidsjobb tjener som regel ikke 140 kr timen. Det kommer aldri til å bli lukrativt for han å jobbe noe annet sted enn i din hage, hvis du fortsetter sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vel. poenget er jo at du betaler han mye mer enn han noen gang ville tjent i en ordentlig jobb. Selv 18 åringer som har sin første heltidsjobb tjener som regel ikke 140 kr timen. Det kommer aldri til å bli lukrativt for han å jobbe noe annet sted enn i din hage, hvis du fortsetter sånn.

Jeg skulle mor var slik også. Jeg fikk bare 100 kr for å slå plenen, og det var ikke så ofte (lite sprit og røyk da)

Gjest Euforia
Skrevet

Lillesøsteren min ble 14 i år, og jobbet med misjonærbarn. Hun tjente 77 kr timen.

Gjest Euforia
Skrevet
Lillesøsteren min ble 14 i år, og jobbet med misjonærbarn. Hun tjente 77 kr timen.

(altså, hadde ansvar for dem og var som en slags "støttekontakt")

Skrevet

I vår bedrift ligger minstesatsen på ca 70-75 kr, tror jeg...

Men da jeg begynte i butikk som 15åring i 2001, hadde jeg 48 kr timen.... Da jeg fylte 16 gikk dette opp til 78.

Skrevet
I vår bedrift ligger minstesatsen på ca 70-75 kr, tror jeg...

Men da jeg begynte i butikk som 15åring i 2001, hadde jeg 48 kr timen.... Da jeg fylte 16 gikk dette opp til 78.

Det er utnytting.

Skrevet
Det er utnytting.

Mulig, men det er også tariffbestemt... Eller, var det for 8 år siden.

Skrevet
Vel, om jeg skulle ha stelt hagen selv så hadde det indirekte kostet meg mer. Det er uansett vanskelig å kjøpe seg det en vil for 80 kr timen, du merker knapt at du tjener penger. Jeg vil bare lære ham hvor viktig det er å få seg en god utdannelse, da har du også anledning til å invitere kjæresten ut på Bagatelle og gjerne ta deg en tur til utlandet i ny og ne. 140 kr (uten noen tillegg) er det da ikke så mye? Hagearbeid kan også være fysisk krevende, og det er ikke så gøy å ta oppvasken.

Jeg er enig med deg i at ungdom skal få litt penger for å arbeide hjemme. Jeg er ikke så gammel selv, og har hatt en flink pappa som har lært meg opp til å bruke penger på riktig måte. Jeg har fått penger for plikter jeg gjør, men aldri mer enn det jeg fortjener. Hvis man har det litt 'trangt' som ungdom, (som ungdom da vanligvis har), lærer man å bruke penger på de riktige tingene. Hvis man bestandig har overflod lærer man ingen ting!

Skrevet
Derfor er det viktig at de tar en god utdannelse! Er man lege/tannlege trenger man ikke tenke på det daglige brød hver eneste dag.

Da er det jo godt å lære seg å leve 'enkelt' også. At man ikke skal ha alt mulig.:)

Skrevet

Litt av et mål. 14 åring som skal be kjæresten på Bagatelle???? Kor mange voksne har råd til å invitere kjæresten sin på en slik middag. Ja lær han dyre vaner da tror jeg du gjør ham en bjørnetjeneste.

Skrevet

Jeg får 120 kr timen, og er 16 år. Er vikar, og har et stort ansvar.

Skrevet

på tusenfryd får de som jobber der, som ofte er mellom 13 og 18 år 70 kr i timelønn.

dette er kanskje litt lavt, med tanke på lang reise.

er selv 16 år, i sommerjobben min tjente jeg rundt 190 i timen. ikke noe jeg ba om, ville tatt jobben om jeg fikk halv lønn også! må sies at jeg var heldig med å få den, de fleste var i 20-åra som hadde samme jobb..

syns du bør beregne mellom 80 og 110 kr timen utifra hvor hardt arbeid det er.. hvis det er hagearbeid kan jo det være ganske krevende fysisk, ville da kanskje gitt 100 kr timen. det er ikke mye med tanke på hva proffesjonelle tar..

hvis det er å sitte barnevakt for sovend barn er kanskje 80 eller mindre en grei lønn...

Gjest SjangleÅsnøvle
Skrevet

gi nå reka en 50lapp for et par timer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...