Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 8. august 2009 #21 Skrevet 8. august 2009 Jeg har en temmelig god jobb selv (så 2000 i uken er ikke så mye), men jeg mener at sønnen min har godt av å gjøre litt ærlig arbeid for å vite hvordan den virkelige verden fungerer. Det er ikke bare snakk om hagearbeid (selv om det går med en del timer til det og), men måking av snø om vinteren, dekke på bordet, oppvask, vaske huset. Så skrive han timeliste og jeg betaler ut pengene til han 1 gang i måneden. Er dette virkelig en så dårlig deal? Det var ikke så dumt nei
ViljaH Skrevet 8. august 2009 #22 Skrevet 8. august 2009 Jeg har en temmelig god jobb selv (så 2000 i uken er ikke så mye), men jeg mener at sønnen min har godt av å gjøre litt ærlig arbeid for å vite hvordan den virkelige verden fungerer. Det er ikke bare snakk om hagearbeid (selv om det går med en del timer til det og), men måking av snø om vinteren, dekke på bordet, oppvask, vaske huset. Så skrive han timeliste og jeg betaler ut pengene til han 1 gang i måneden. Er dette virkelig en så dårlig deal? Kjære vene, du kan da ikke venne på 14-åringen en timelønn på 140 kr timen! Han for jo et helt forkvaklet syn på hvordan den virkelige verden fungerer. Han vil vel aldri gidde å ta seg en annen jobb enn hos ho mor, og så sitter du der om 20 år med din egen overbetalte gartner Poenget med at ungdommer ikke betales som voksne er fordi de har mindre forstand og kompetanse enn voksne, og dermed skal ha mindre ansvar - og lønn.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #23 Skrevet 8. august 2009 Kjære vene, du kan da ikke venne på 14-åringen en timelønn på 140 kr timen! Han for jo et helt forkvaklet syn på hvordan den virkelige verden fungerer. Han vil vel aldri gidde å ta seg en annen jobb enn hos ho mor, og så sitter du der om 20 år med din egen overbetalte gartner Poenget med at ungdommer ikke betales som voksne er fordi de har mindre forstand og kompetanse enn voksne, og dermed skal ha mindre ansvar - og lønn. Men har de ufaglærte så mye mer kompetanse? 120-140 er vel standard for ufaglærte?
Eplefe Skrevet 8. august 2009 #24 Skrevet 8. august 2009 Men har de ufaglærte så mye mer kompetanse? 120-140 er vel standard for ufaglærte?Hvor er det standard for ufaglærte? Tror jeg må vurdere karrierebytte...
Sia444 Skrevet 8. august 2009 #25 Skrevet 8. august 2009 (endret) Det er nok ikke standard nei. Jeg fikk 100kr timen da jeg jobbet på 7-11 og jeg var over 18. For min egen del er jeg glad for at jeg lærte meg ting som å vaske og lignende i huset uten å få andre penger enn 1000kr som skulle dekke alt av utgifter. Det lærer en å bruke penger med omhu. Men selvsagt bestemmer du selv hva du vil bruke pengene dine på. Endret 8. august 2009 av Sia444
Gjest Alonso Skrevet 10. august 2009 #26 Skrevet 10. august 2009 Jeg har en temmelig god jobb selv (så 2000 i uken er ikke så mye), men jeg mener at sønnen min har godt av å gjøre litt ærlig arbeid for å vite hvordan den virkelige verden fungerer. Det er ikke bare snakk om hagearbeid (selv om det går med en del timer til det og), men måking av snø om vinteren, dekke på bordet, oppvask, vaske huset. Så skrive han timeliste og jeg betaler ut pengene til han 1 gang i måneden. Er dette virkelig en så dårlig deal? Ja! Det er jo helt sykt å gi din egen sønn 140 kr timen, bare for å stelle hagen:S 80 er nok, bare fordi du steller en hage!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #27 Skrevet 10. august 2009 Ja! Det er jo helt sykt å gi din egen sønn 140 kr timen, bare for å stelle hagen:S 80 er nok, bare fordi du steller en hage! Vel, om jeg skulle ha stelt hagen selv så hadde det indirekte kostet meg mer. Det er uansett vanskelig å kjøpe seg det en vil for 80 kr timen, du merker knapt at du tjener penger. Jeg vil bare lære ham hvor viktig det er å få seg en god utdannelse, da har du også anledning til å invitere kjæresten ut på Bagatelle og gjerne ta deg en tur til utlandet i ny og ne. 140 kr (uten noen tillegg) er det da ikke så mye? Hagearbeid kan også være fysisk krevende, og det er ikke så gøy å ta oppvasken.
Eplefe Skrevet 10. august 2009 #28 Skrevet 10. august 2009 Min jobb er og fysisk krevende, og jeg får 117,- timen uten tillegg...
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #29 Skrevet 10. august 2009 Min jobb er og fysisk krevende, og jeg får 117,- timen uten tillegg... Da har du valgt feil yrke. Er du over 18?
Eplefe Skrevet 10. august 2009 #30 Skrevet 10. august 2009 Da har du valgt feil yrke. Er du over 18?Mhm.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #31 Skrevet 10. august 2009 Mhm. Selv i pleie- og omsorgssektoren betaler man vel 120 kr i grunnlønn mener jeg, i tilegg får man cirka 45 kr i kveldstillegg, dsv. 165 kr i timen.
Eplefe Skrevet 10. august 2009 #32 Skrevet 10. august 2009 Selv i pleie- og omsorgssektoren betaler man vel 120 kr i grunnlønn mener jeg, i tilegg får man cirka 45 kr i kveldstillegg, dsv. 165 kr i timen.Jeg jobber i en offentlig sektor, med renhold, men jeg er ikke utdannet. Og så får jeg "ubekvem arbeidstid"-tillegg.
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. august 2009 #33 Skrevet 10. august 2009 En grunn til å ikke gi ungdom for høy lønn er jo å forberede de litt på den virkelige verden. Ungdom/unger som fremdeles bor hjemme og jobber for naboer, foreldre osv trenger ikke samme lønnen som en voksen arbeidstaker som er ansatt i en ordentlig bedrift. Ungdommer skal jo ikke bruke pengene på mat, husleie osv. Veldig mange unge får sjokk den dagen de skal ut i arbeid og oppdager at lønna knapt nok rekker til husleie, mat og andre faste utgifter.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #34 Skrevet 10. august 2009 En grunn til å ikke gi ungdom for høy lønn er jo å forberede de litt på den virkelige verden. Ungdom/unger som fremdeles bor hjemme og jobber for naboer, foreldre osv trenger ikke samme lønnen som en voksen arbeidstaker som er ansatt i en ordentlig bedrift. Ungdommer skal jo ikke bruke pengene på mat, husleie osv. Veldig mange unge får sjokk den dagen de skal ut i arbeid og oppdager at lønna knapt nok rekker til husleie, mat og andre faste utgifter. Derfor er det viktig at de tar en god utdannelse! Er man lege/tannlege trenger man ikke tenke på det daglige brød hver eneste dag.
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 10. august 2009 #35 Skrevet 10. august 2009 70/80 kr. i timen er nok ja! NÅr jeg begynte i ny jobb i fjor hadde jeg ikke utdannelse og ingen ansinitet innen for det yrket. Jeg var 22. Under opplæring fikk jeg 116, så fikk jeg 119 kr i timen, uten tillegg. Ett år senere tjener jeg 122 i timen. NÅr jeg var arbeidsledig når jeg ar 18 hadde jeg 5000 i med utenom husleia. Jeg var godt opplært av hjemmefra og klarte meg godt med det! Aldri bedt om eller fått penger etter at jeg flyttet hjemmefra. Annet en små, normale summer til jul/bursdag. Tenk å være vant med 8000,- i mnd når man bor hjemme! 14 år.. Ingen regninger eller husleie. Håper han kjøper egne klær og betaler mobil regning selv! Du vil at han skal få seg utdanning og en god jobb? Vel, hvordan tror du det vil gå for han når han er student? Lite penger da. Eller skal du gi han penger da og? Lønn for å vaske klær og ta oppvasken i egen hybel? Hvordan skal han da få respekt for penger og kontroll over egen økonomi? Mon tro om han krever lønnsøking når han blir 15, og 16, 17 år.. -mamma, nå er jeg 18 år! når jeg var 14 fikk jeg 140 i timen, nå må jeg jo ha minst 180!!
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #36 Skrevet 10. august 2009 70/80 kr. i timen er nok ja! NÅr jeg begynte i ny jobb i fjor hadde jeg ikke utdannelse og ingen ansinitet innen for det yrket. Jeg var 22. Under opplæring fikk jeg 116, så fikk jeg 119 kr i timen, uten tillegg. Ett år senere tjener jeg 122 i timen. NÅr jeg var arbeidsledig når jeg ar 18 hadde jeg 5000 i med utenom husleia. Jeg var godt opplært av hjemmefra og klarte meg godt med det! Aldri bedt om eller fått penger etter at jeg flyttet hjemmefra. Annet en små, normale summer til jul/bursdag. Tenk å være vant med 8000,- i mnd når man bor hjemme! 14 år.. Ingen regninger eller husleie. Håper han kjøper egne klær og betaler mobil regning selv! Du vil at han skal få seg utdanning og en god jobb? Vel, hvordan tror du det vil gå for han når han er student? Lite penger da. Eller skal du gi han penger da og? Lønn for å vaske klær og ta oppvasken i egen hybel? Hvordan skal han da få respekt for penger og kontroll over egen økonomi? Mon tro om han krever lønnsøking når han blir 15, og 16, 17 år.. -mamma, nå er jeg 18 år! når jeg var 14 fikk jeg 140 i timen, nå må jeg jo ha minst 180!! Det er vel vanlig at studente får litt hjelp hjemmefra...... Men hva er alternativet? Jo, da må jeg kanskje leie inn folk privat til å gjøre samme jobben, som min sønn steller utmerket selv. Jeg synes det er positivt at han lærer å ta ansvar, og hvis han tjener sine egne penger har han ikke tid til å gå og slenge rundt bensinstasjonene i helgene som mange andre på hans alder (pga "tapt arbeidsfortjeneste"). Jeg har venninner som gir barna sine mye mer i rene "lommepenger" uten at barna arbeider en skarve time av den grunn. Det er stor forskjell på 80 og 140 kr, for 80 kr må du jobbe mange flere timer hvis du vil invitere kjæresten ut på date.
Gjest Alabama Skrevet 10. august 2009 #37 Skrevet 10. august 2009 Jeg vil bare lære ham hvor viktig det er å få seg en god utdannelse, da har du også anledning til å invitere kjæresten ut på Bagatelle og gjerne ta deg en tur til utlandet i ny og ne. Det er stor forskjell på 80 og 140 kr, for 80 kr må du jobbe mange flere timer hvis du vil invitere kjæresten ut på date.
Eplefe Skrevet 10. august 2009 #38 Skrevet 10. august 2009 Med 2000 i uken og 140,- timen jobber han ca. 15 timer uken, si han fikk 80,- i stedet og dermed tjener 1200. Det er fremdeles mer enn nok til å ta med seg kjæresten sin ut på en date, og med litt sparingsevne kan han og dra til utlandet.
ViljaH Skrevet 10. august 2009 #39 Skrevet 10. august 2009 Det er vel vanlig at studente får litt hjelp hjemmefra...... Men hva er alternativet? Jo, da må jeg kanskje leie inn folk privat til å gjøre samme jobben, som min sønn steller utmerket selv. Jeg synes det er positivt at han lærer å ta ansvar, og hvis han tjener sine egne penger har han ikke tid til å gå og slenge rundt bensinstasjonene i helgene som mange andre på hans alder (pga "tapt arbeidsfortjeneste"). Jeg har venninner som gir barna sine mye mer i rene "lommepenger" uten at barna arbeider en skarve time av den grunn. Det er stor forskjell på 80 og 140 kr, for 80 kr må du jobbe mange flere timer hvis du vil invitere kjæresten ut på date. Poenget er at du må passe på å la ham være "sulten" på mer enn hva han har! Hvis han lever et liv som en feit katt i en alder av 14, så kanskje du metter ham og han vil ikke ønske seg mer, som f.eks. en god utdannelse. En god utdannelse er slett ikke noe som faller i fanget på en, man må jobbe seg gjennom det og ønske seg det for sin egen del. Hvis han er vant til at han får ting veldig lett, klippe litt gress og slikt så har han alltid mer enn han trenger, så vil det ofte virke mot sin hensikt. Jeg vil også anbefale deg å være tilbakeholden med å gi hjelp under utdanning (kun hvis det er et reelt behov). Alle de jeg kjenner som fikk hjelp av foreldrene sine var sløsete og ansvarsløse, det spilte ingen rolle om de hadde kontroll på sine utgifter for en kjapp telefon til pappa fikset det... det er vel ikke noe du ønsker å lære ham?? Husk at din jobb som forelder er først og fremst å forberede ham til livet som voksen, ikke å være snill og passe på at han har et mest mulig komfortabelt liv til enhver tid. Det er viktigere enn hva du evt. måtte betale andre for å gjøre samme jobben i hagen. Og hva i all verden er feil med å si til sønnen din at "dette" er dine oppgaver, og jeg betaler deg for dem, 80 kr timen. Å gjøre oppgaver man ikke synes er fantastisk morsomme er bare sunt, og han får jo betalt. So what om han må jobbe flere timer for å ta med kjæresten på Bagatelle? Det bygger karakter. Alt for mange foreldre idag oppdrar sveklinger.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2009 #40 Skrevet 10. august 2009 Jeg har en temmelig god jobb selv (så 2000 i uken er ikke så mye), men jeg mener at sønnen min har godt av å gjøre litt ærlig arbeid for å vite hvordan den virkelige verden fungerer. Det er ikke bare snakk om hagearbeid (selv om det går med en del timer til det og), men måking av snø om vinteren, dekke på bordet, oppvask, vaske huset. Så skrive han timeliste og jeg betaler ut pengene til han 1 gang i måneden. Er dette virkelig en så dårlig deal? Hei! Gutten din er kjempeheldig som har denne muligheten. Dessverre ikke alle som har økonomi til å gjøre det samme,men fortsett med god samvittighet du.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå