Gjest Tira Skrevet 1. oktober 2007 #1 Skrevet 1. oktober 2007 Har forsøkt å surfe litt rundt for å finne ut hva som er ca timeslønn for ungdom. Er det noen som har peiling? Her er det snakk om en trettenåring som skal gjøre litt hagearbeid. Er det store forskjeller alt etter som hva de jobber med? Tenker da på butikkarbeid osv.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #2 Skrevet 1. oktober 2007 Har forsøkt å surfe litt rundt for å finne ut hva som er ca timeslønn for ungdom. Er det noen som har peiling? Her er det snakk om en trettenåring som skal gjøre litt hagearbeid. Er det store forskjeller alt etter som hva de jobber med? Tenker da på butikkarbeid osv. Barneareid er forbudt ved lov i Norge, det vil si at det er ikke lov og sette personer under 15 år i lønnet arbeid. Dette er grunnen til at du ikke finner noen lønns anbefaling eller minstelønn til denne gruppen.
Brunhilde Skrevet 1. oktober 2007 #3 Skrevet 1. oktober 2007 Barneareid er forbudt ved lov i Norge, det vil si at det er ikke lov og sette personer under 15 år i lønnet arbeid. Dette er grunnen til at du ikke finner noen lønns anbefaling eller minstelønn til denne gruppen. Det er litt forskjell på barnearbeid og på å utføre litt forefallende arbeid i fritida, da! Jeg vet at timelønnen i butikk for ungdom under 18 år ligger på rundt 80 kroner timen, kanskje litt mer.
estrella Skrevet 1. oktober 2007 #4 Skrevet 1. oktober 2007 På de jobbene jeg har hatt(mc donalds og sommerjobb på SUS-jobbet på kirurgisk sengeavdeling..) så tjente jeg rundt 80 kr på begge to. Jeg er 17=)
Gjest Tira Skrevet 1. oktober 2007 #5 Skrevet 1. oktober 2007 Barneareid er forbudt ved lov i Norge, det vil si at det er ikke lov og sette personer under 15 år i lønnet arbeid. Dette er grunnen til at du ikke finner noen lønns anbefaling eller minstelønn til denne gruppen. Nå finner jeg heller ikke noen satser for ungdom på 15 år heller. At Ola på 13 år skal hjelpe naboen på over 80 år et par timer kaller ikke jeg barnearbeid! Ellers takk til Brunhilde for mer saklig svar.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Nå finner jeg heller ikke noen satser for ungdom på 15 år heller. At Ola på 13 år skal hjelpe naboen på over 80 år et par timer kaller ikke jeg barnearbeid! Ellers takk til Brunhilde for mer saklig svar. Det blir ikke mindre barnearbeid av at den som trenger hjelp er over 80 år. Her kan du selv se hva loven sier om barneareid http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-011.html
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 13 år Når du har fylt 13, kan du ta lett arbeid med for eksempel budtjeneste (f eks avisbud), rydde- og pakkearbeid eller arbeid med tørrfisk. Dette ifølge loven.
Gjest Tira Skrevet 1. oktober 2007 #8 Skrevet 1. oktober 2007 Det blir ikke mindre barnearbeid av at den som trenger hjelp er over 80 år. Her kan du selv se hva loven sier om barneareid http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-011.html Og jeg leser helt klart at min trettenåring kan gjøre litt lett hagearbeid! § 11-1. Forbud mot barnearbeid (1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt a) kulturelt eller lignende arbeid, b) lett arbeid og barnet har fylt 13 år, c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2007 #9 Skrevet 1. oktober 2007 Datteren min på 15 år jobber i kiosk. Hun får 70 kroner timen. Da hun var 14 år fikk hun 60 kroner timen.
Merneith Skrevet 1. oktober 2007 #10 Skrevet 1. oktober 2007 Nå finner jeg heller ikke noen satser for ungdom på 15 år heller. At Ola på 13 år skal hjelpe naboen på over 80 år et par timer kaller ikke jeg barnearbeid! Ellers takk til Brunhilde for mer saklig svar. Nå har vi ikke minstelønn i det hele tatt i Norge.. Men rundt 80-90 er nok vanlig. Barnearbeid? Gud bevare meg vel. Hvis man tror at en avisrunde eller klipping av plenen kan sammenliknes med 12 timers arbeid i en fabrikk, så har man ikke skjønt så mye.
Gjest Piper Skrevet 1. oktober 2007 #11 Skrevet 1. oktober 2007 Barneareid er forbudt ved lov i Norge, det vil si at det er ikke lov og sette personer under 15 år i lønnet arbeid. Dette er grunnen til at du ikke finner noen lønns anbefaling eller minstelønn til denne gruppen. Merkelige greier siden de fleste av avisbudene her omkring er mellom 13 og 15 år. Tror kanskje du må lære deg å lese loven litt bedre, før du gir andre "gode" råd angående loven. Jeg ville satt timeprisen til ca 80 kroner om h*n skal oppgi lønnen til skattemyndighetene, men er det svart ville jeg satt prisen lavere.
estrella Skrevet 1. oktober 2007 #12 Skrevet 1. oktober 2007 Barnearbeid? Gud bevare meg vel. Hvis man tror at en avisrunde eller klipping av plenen kan sammenliknes med 12 timers arbeid i en fabrikk, så har man ikke skjønt så mye. Enig! Det å gjøre hagarbeid, gå tur med hunder for naboene, avisbud osv er jo ikke barnearbeid. Barnearbeid er når en unge ikke får tilgang til skole og blir tvunget til å jobbe slikk og ingenting, innestengt på en fabrikk i 12 timer, eller på en byggeplass uten sikkerhetsutstyr i 12 timer. Å gå med aviser er jo ikke barnearbeid! En 13åring har bare gått av å lære hvordan en tjener penger..
Gjest Tira Skrevet 1. oktober 2007 #13 Skrevet 1. oktober 2007 Tusen takk for svarene! Ola skal ikke jobbe mange timene, her er det mer snakk om et par timer kanskje så sjeldent som en gang i måneden eller så.
estrella Skrevet 1. oktober 2007 #14 Skrevet 1. oktober 2007 Ola skal ikke jobbe mange timene, her er det mer snakk om et par timer kanskje så sjeldent som en gang i måneden eller så. Nettopp.. Det kalles ikke barnearbeid
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2009 #15 Skrevet 5. august 2009 Jeg får 120 kr timen. er 16 år, og et enormt ansvar da det er jeg som er PC ansvarlig i bedriften. Går på skole og, så blir ikke så veldig mange timer på jobb på hverdagene, men penger blir det - heldigvis
Mary Philbin Skrevet 7. august 2009 #16 Skrevet 7. august 2009 13-åringer som sitter barnevakt bruker å få rundt 50-60 kroner timen. Mer enn 60-70 synes jeg ikke han kan kreve.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2009 #17 Skrevet 7. august 2009 Så lite generøse dere er Jeg gir sønnen min på 14 140 kr timen for hus- og hagearbeid. Det er få nabolaget som har så velstelt hus og hage som vi, blir cirka 2000 kr i uken for det. Synes ikke han bør få noe mindre enn hva andre voksne ufaglærte tjener, bare fordi han tilfeldigvis er under 18 år.
Mamma1 Skrevet 7. august 2009 #18 Skrevet 7. august 2009 Min 13-åring har jobbet på kafe, som ryddegutt. Han fikk da 75 kr timen.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 7. august 2009 #19 Skrevet 7. august 2009 Så lite generøse dere er Jeg gir sønnen min på 14 140 kr timen for hus- og hagearbeid. Det er få nabolaget som har så velstelt hus og hage som vi, blir cirka 2000 kr i uken for det. Synes ikke han bør få noe mindre enn hva andre voksne ufaglærte tjener, bare fordi han tilfeldigvis er under 18 år. Gir du din egen sønn 140 kroner i timen for å stelle i deres egen hage? Virker som du betaler 8000 i måneden for å holde hagen og jeg skal vedde på at alle hagene hadde sett temmelig pene ut for den summen i måneden!!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #20 Skrevet 8. august 2009 Gir du din egen sønn 140 kroner i timen for å stelle i deres egen hage? Virker som du betaler 8000 i måneden for å holde hagen og jeg skal vedde på at alle hagene hadde sett temmelig pene ut for den summen i måneden!! Jeg har en temmelig god jobb selv (så 2000 i uken er ikke så mye), men jeg mener at sønnen min har godt av å gjøre litt ærlig arbeid for å vite hvordan den virkelige verden fungerer. Det er ikke bare snakk om hagearbeid (selv om det går med en del timer til det og), men måking av snø om vinteren, dekke på bordet, oppvask, vaske huset. Så skrive han timeliste og jeg betaler ut pengene til han 1 gang i måneden. Er dette virkelig en så dårlig deal?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå