Gå til innhold

Barn og medisiner på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har to gutter i henholdsvis 1 og 2 klasse på skolen. Begge er avhengig av medisiner.

Ved oppstart for begge guttene har vi fått beskjed om at skolen ikke har ansvar for medisinering, men at helsesøster har ansvaret for dette.

Problemet er at helsesøster er på skolen 1 dag annenhver uke og begge barna er avhengig av medisiner daglig.

Med eldstemann er det greit nok for han skal ha medisiner til faste tidspunkter.

Yngstemann derimot får de daglige medisinen hjemme, men har anfallsmedisiner på skolen ( han har astma).

I dag skulle jeg på butikken og oppdaget at yngstemann hadde glemt igjen matteboka si hjemme og siden jeg allikevel skulle forbi skolen stakk jeg innom for å levere den.

Det viste seg da at 1-4 klasse var på tur så læreren jeg møtte sa jeg bare kunne gå inn og legge boka i sekken.

Det første jeg ser i sekken hans er medisinene. Som han til enhver tid må ha med seg.

Legger til at her vi bor tar det 45 min for ambulansen å kjøre fra sentralen og ut her. Og de 45 min kan være kritiske for et anfall hvis man ikke har medisinene sine for hånd.

Gutten er bare 5 år, og selv om han er 100% klar over sykdommen og hva som kan skje synes jeg han er for liten til å ha ansvaret for å ta med seg medisinene når de skal på tur.

Jeg mener at det er lærerens ansvar å minne ham på å ta dem med, eller er jeg helt på viddene her?

Endret: skrivefeil

Endret av Rubina D
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med læreren, om minn henne på at medisinene er viktige. Ta eventuelt med helsesøster på samtalen, slik at læreren kan få nødvendig opplæring. Gutten må lære seg å ta ansvar for egenmedisinering etterhvert, men enn så lenge må læreren ta ansvar.

Skrevet

Det står vel i tariffavtalen til lærere at de skal slippe å ha ansvaret for medisinering av barn. Men jeg syns nå allikevel at læreren bør minne sønnen din på at han må huske å ta med seg medisinene sine.

Skrevet

Enig i at læreren ikke skal være ansvarlig for dette, for det har h*n jo ikke utdanning/kompetanse til.

Men vet at mange lærere gjør dette alikevell pga "godvilje" ovenfor barn og foreldre.

Læreren bør vel kunne minne barnet ditt på å ta med medisinene, ja... Men hva dersom barnet trenger medisinene når h*n er på tur da?

Læreren bør få opplæring i dette snarest (dersom h*n ikke har fått det)

For selv om læreren ikke skal være ansvarlig for medisinering, så er barnet best tjent med at noen har opplæring dersom uhellet skal være ute i allefall.

Lærerene er litt mellom barken og veden her.

Hva skal de gjøre?

De skal ikke ha ansvaret, men står da heller ikke bare og ser på dersom et av barna blir syke og trenger medisiner...

Vanskelig

Skrevet

Hvis lærere ikke skal ha ansvar for medisinering, hvem skal ha det da? Da må jo skolen stille med annet personale. Eller skal barn som må ha medisiner i løpet av skoledagen slutte på skolen? Om de ikke kan ta ansvar for det selv da.

Og det er det mange som ikke kan, ihvertfall i de årene de går på barneskolen.

Skrevet

Det er en kinkig situasjon, da lærere ikke har lov til å dele ut medisiner. Men nå virker det som om din eldstesønn klarer dette selv?

Men jeg synes det er dårlig av læreren å ikke kunne minne din minstesønn om å ta med astma-medisin! Dette er vel på lik linje med å minne glemske Anna om å ta på seg jakke før man går ut.

Jeg ville snakket med læreren og fortalt akkurat hva som skjer hvis gutten din ikke får tatt medisinen sin (og sannsynligheten for et anfall er vel større på tur!). Det er dessverre mange som tror at et astma-anfall bare er litt pustebesvær.

Skrevet

Det kan da ikke være så vanskelig for en lærer å minne en liten 5 åring på at han skal ta med medisiner.

Om noe skjer tenk hvilken skyldfølelse denne læreren vil føle?

Jeg mener at læreren bør vise såpass ansvar selvom det ikke står i tariffavtalen at de skal.

Trodde forøvrig at foreldre fikk beskjed med lapp fra skolen når klassen skal på tur? Det har alltid jeg fått med mine barn.

Hadde da en avtale om at jeg skrev sms til læreren om husk medisin på turen.

Skrevet

Et barn som skal ha medisiner i løpet av skoledagen, må være i stand til å ta disse selv. Med mindre barnet har assistent, med medisinopplæring.

Er for øvrig selv astmatiker, og hadde aldri noen problemer med å ta anfallsmedisiner selv i fra 1. klasse.

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Er for øvrig selv astmatiker, og hadde aldri noen problemer med å ta anfallsmedisiner selv i fra 1. klasse.

Det er vel ikke det at barnet ikke kan ta det selv, men at han hadde glemt den i sekken.

Syns absolutt læreren skulle ha plikt til å minne barnet på at han/hun måtte huske å ta med medisinene sine.

Skrevet
Et barn som skal ha medisiner i løpet av skoledagen, må være i stand til å ta disse selv. Med mindre barnet har assistent, med medisinopplæring.

Det er forskjell på barn Wadjet. Noen er glemske andre er mindre glemske.

Du var vel nesten 7 år eller du var 7 år da du begynte i 1 klasse. Etter reform 97 er barn gjerne 5 år når de begynner på skolen.

En lærer må minne denne eleven på at barnet må ta med medisin om dem skal på tur. Om h'n ikke gjør det er det uansvarlig.

Gjest Dallandra Darcy
Skrevet

Man skal faktisk være medisinsk utdannet for i det hele tatt å HA LOV TIL å dele ut medisiner. Det betyr at alle skoler burde hatt en helsesøster/vernepleier/sykepleier ansatt for å holde styr på all medisinen som skal utdeles, men det har man selvfølgelig ikke.

Som utdannet lærer er jeg veldig skeptisk til å skulle ha ansvar for medisinering, all den tid dette er noe jeg IKKE HAR LOV TIL å gjøre.

Dessverre så fungerer ikke dette så godt i hverdagen. Jeg synes dere burde stille krav til kommunen, dette er en neglisjert problemstilling.

Skrevet

Er ikke helsesøster ansvarlig for å sørge for opplæring av lærere/personal? Det trodde egentlig jeg, men det er er kanskje feil? Om et barn har f.eks astma eller diabetes, og det i enkelte tilfeller er påkrevd at voksne rundt barnet gjenkjenner og kan handle korrekt ved anfall eller føling, så må de jo få opplæring?

Skrevet
Er ikke helsesøster ansvarlig for å sørge for opplæring av lærere/personal? Det trodde egentlig jeg, men det er er kanskje feil? Om et barn har f.eks astma eller diabetes, og det i enkelte tilfeller er påkrevd at voksne rundt barnet gjenkjenner og kan handle korrekt ved anfall eller føling, så må de jo få opplæring?

Saken er vel at lærerne ikke ønsker å ta ansvar, og har tariffestet at de skal slippe. Det betyr at barnet ikke kan være på skolen, eller må ta utryggheten med å glemme medisinene sine selv. Som femåring :roll:

Skrevet
Det er vel ikke det at barnet ikke kan ta det selv, men at han hadde glemt den i sekken.

Syns absolutt læreren skulle ha plikt til å minne barnet på at han/hun måtte huske å ta med medisinene sine.

Jeg er enig i deg i at læreren bør minne barnet på medisinene, men noen plikt skal og bør det ikke være. For en lærer kan også glemme... H*n har ikke ansvaret for ett eller to barn, men en hel gruppe. I tillegg så har man jo vikarer, og disse har faktisk ingen forutsetning for å vite at sønnen din trenger medisiner.

Hva med å gjøre som det ble gjort med broren min? Han hadde akuttmedisiner i sekken, i tillegg til i jakkelommer og ytterdressen da han gikk i barnehagen. Da visste mamma at han alltid hadde medisiner tilgjengelig.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Det er forskjell på barn Wadjet. Noen er glemske andre er mindre glemske.

Du var vel nesten 7 år eller du var 7 år da du begynte i 1 klasse. Etter reform 97 er barn gjerne 5 år når de begynner på skolen.

En lærer må minne denne eleven på at barnet må ta med medisin om dem skal på tur. Om h'n ikke gjør det er det uansvarlig.

Enig!

----

Nå kan det jo tenkes at denne læreren glemte det denne gangen men at h*n vanligvis minner sønnen din på dette.

Sønnen min begynte i 1 klasse i 1997, og han var plaget med astma. Læreren hans minte alltid om medisinen både på skolen og når de skulle på tur. Hun var faktisk veldig bevisst på dette.

Sønnen din er 5 år og en 5 åring kan ikke ta dette ansvaret ene og alene i skolesammenheng. Læreren bør ha et visst ansvar når det gjelder livsviktig medisin som astmamedisinen din sønn av og til må ta.

Jeg antar du har gitt instrukser om hvordan medisinen brukes slik at h*n vet hva h*n skal gjøre! Medisinen bør forøvrig låses inn.

Det som gjest over her skrev om SMS var jo ganske lurt, for en lærer kan selvsagt også glemme.

Snakk med læreren og helsesøster om alvoret i dette her!

Her er en artikel jeg fant om emnet, riktignok skrevet i 2006 og omhandler Oslo, men antar at forandringene ikke er så store mht. tid og sted :)http://www.utdanningsetaten.oslo.kommune.n...ategoryID=20341

EDIT: La til linken over her.

Endret av Silmarill
Skrevet

Har ett barn med astma, ett barn med kraftig vepse-allergi, og i tillegg har ett av disse barna matallergi.

Har ALDRI opplevd noe som helst problemer hverken med astma-medisiner, epipen, eller mat på skolen!

I den ene klassen er det også andre barn med allergi, astma, og diabetes, og heller ikke de har opplevd noen problemer.

Lærer har ikke ansvar for utdeling av medisiner, men har ansvar for påminnelser dersom barna må ta medisiner i løpet av dagen. Da blir barna sent til kontoret til faste tider, der har kontordamen medisinkurs.

Nå har barna våre selv ansvaret for medisinering, og nå skriver vi bare i meldingsboken* at "barnet har behov for medisiner da og da, mobilen er innstilt med alarmsignal til den tiden, men kan læreren spørre en gang i løpet av dagen om barnet har husket å... "

Astmabarnet har anfallsmedisinen liggende i en lomme til enhver tid, så den er alltid med på turer og i frikvarter!

EpiPen-en ligger også kontoret, merket og klar til bruk ved behov, og lærer har fått opplæring i bruk av den.

Læreren har ikke lov å dosere medisiner uten medisinkurs, men har lov å oppbevare medisinene, og har lov til å minne barnet på å ta dem.

Min mening er at det er vi som foreldre til barn med kroniske sykdommer som har ansvaret for å tilrettelegge best mulig, i samarbeid med skolen, men skolen skal ikke ha hovedansvaret. Skolen skal handle på ordre fra de som kjenner barna best, legen og foreldrene!

Vi har hatt møter med skolen, informert om hvordan barna reagerer på ditt og datt, hva personalet skal se etter, skrevet opp behandlingsplan, doseringsveiledning, forvarsler for anfall, og vi har gjort alt for at skolen slipper å ha noe som helst annet ansvar enn å minne barnet på medisinene når et anfall er under oppseiling.

* Det er også veldig viktig at meldingsboken blir brukt i slike tilfeller, så læreren kan vise til at h*n handlet på oppfordring fra foreldrene "hvis-om-atte, dersom-atte".

Skrevet (endret)

De fleste medisiner skal også oppbevares på en forsvarlig måte. Dvs at de skal være utillgjenngelige for barn. Jeg mener det er uansvarlig av skolen å la barna oppbevare medisinene selv.

Det er jo forskjell på hvilke medisiner barna har men de fleste vil jo være skadelig om man får i seg for store mengder av dem, noe som lett kan skje om barnet feks mister den, eller andre barn kommer over dem ved en tilfeldighet slik du gjorde.

Noen barn bruker jo også medisiner som er attraktive hos rusmisbrukere. Et barn som går rundt å bærer med seg slike medisiner kan jo også bli utsatt for press fra de eldste på skolen. Eventuelt andre på vei til og fra skolen.

Jeg mener som en annen her at kommunen må ta ansvar her. Var jeg deg ville jeg ringt rektor for å forsøke å komme til en løsning. Hvis ikke det nytter så ring skolekontoret i kommunen.

Endret av Fibi
Skrevet
De fleste medisiner skal også oppbevares på en forsvarlig måte. Dvs at de skal være utillgjenngelige for barn. Jeg mener det er uansvarlig av skolen å la barna oppbevare medisinene selv.

Det er jo forskjell på hvilke medisiner barna har men de fleste vil jo være skadelig om man får i seg for store mengder av dem, noe som lett kan skje om barnet feks mister den, eller andre barn kommer over dem ved en tilfeldighet slik du gjorde.

Noen barn bruker jo også medisiner som er attraktive hos rusmisbrukere. Et barn som går rundt å bærer med seg slike medisiner kan jo også bli utsatt for press fra de eldste på skolen. Eventuelt andre på vei til og fra skolen.

Jeg mener som en annen her at kommunen må ta ansvar her. Var jeg deg ville jeg ringt rektor for å forsøke å komme til en løsning. Hvis ikke det nytter så ring skolekontoret i kommunen.

De eneste medisinene som barn har behov for å ha med seg til enhver tid, er så vidt meg bekjent kun akuttmedisiner, som; anfallsmedisin ved astma, epipen ved allergisk reaksjon, og insulin ved diabetes.

Insulin er ikke heldig å få i seg ved et uhell, mens adrenalin og astmamedisiner vil kun gi en ubehagelig virkning, men ikke skadelig på lang sikt.

Alle andre medisiner kan oppbevares hos kontorpersonalet, eller i et egnet låsbart skap i klasserommet.

Astmamedisiner bør barnet ha på seg til enhver tid, de minuttene det tar for en lærer å hente anfallsmedisinen vil være tortur for det barnet som ikke klarer å puste!

EpiPen bør også være lett tilgjengelig, da bare ett lite minutt kan være forskjellen på liv og død i en ekstremsituasjon.

Det samme gjelder insulin.

Ja, vi har opplevd at astmabarnets anfallsmedisiner har blitt stjålet på skolen! Vi har selv måttet kjøre ned på skolen i full fart fordi barnets medisiner er borte fra sekken, og h*n har fått anfall.

Den/de barna som stjal medisinen har sikkert hatt en temmelig ubehagelig opplevelse med "nerver" på høykant hvis de har tatt en overdose av anfallsmedisinen, men at disse barna ikke har skjønt at de ikke skal stjele (eller bruke andres medisiner til tross for at de har fått strang beskjed om det fra helsesøster, lærere og foreldre) skal ikke være mitt barns problem!

Mitt barn har behov for å ha sin anfallmedisin på seg til enhver tid, det er barnets rett!

Skrevet

Han klarer å ta medisinene sine selv, men han trenger hjelp til å huske å ta dem med.

Han er også veldig flink til å vite når han trenger å ta anfallsmedisin.

Når det gjelder eldstemann er det vi som gjør klart medisiner og sender dem med på skolen. Disse er innelåst og han får en dose til den tiden han skal ( han har ad/hd ). I tillegg har han epipenn som han har i en lomme jeg har sydd på på alle buksene hans ( synes ikke noe om å ha den i snor rundt halsen ).

Og for den som sa at det ikke bare var 1 elev læreren skulle passe på, men en hel gruppe så vil jeg bare si: Mine barn går på fådelt skole og 1.klasse består av 3 elever. Hele skolen har litt over 40 elever.

Og det stod om turen på ukeplanen, men den fikk jo ikke vi før ungene kom tilbake fra skolen :ler: ( forøvrig i kun t-skjorta så det blir nok en ny runde med dem i kveld om hvilke klær til hvilket vær :kjefte: )

Skrevet

I barnehagen til sønnen min er det en gutt (5 år) som får medisiner i barnehagen som er livsviktige og som han får hver dag.

Det er barnehagepersonalet som gir medisinen og fyller ut et medisinskjema. Denne medisinen må også gis innenfor et tidsskjema. Han skal ha medisinen sin 14.45 og ikke 14.55 så nøye er det faktisk med denne medisinen. Og som sagt denne medisinen er det personalet som gir han og det er de som passer på når han skal ha den.

Må også si at jeg syns det er merkelig av læreren og ikke ta på ungene jakke når de er på tur. Jeg mener hadde jeg vært lærer og selv om jeg hadde hatt masse unger og holde styr på hadde jeg aldri latt et barn gå på tur i t-skjorte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...