Gjest Gjest_Elle_* Skrevet 29. september 2007 #1 Del Skrevet 29. september 2007 Er ikke så vanskelig å legge merke i at folk kan oppføre seg ganske annerledes på internett enn i virkeligheten. Både på dårlige måte og bra måter. Jeg har forstått på mange måter årsaken, men er også intressert i synspunkter. Jeg har vært medlem av ulike nettsamfunn gjennom mange års nettbruk. Og sett mye frekk, og mye forskjellig frekk oppførsel. Til tider onskapsfull. Det virker uansett som det er MYE agresjon ute og går, hvis man bare tar en rask kikk på noen av dagbladet.no's sine diskusjoner er det ofte et par rå sinte kommentarer, om ikke rundt temaet i seg selv, så rettet mot journalisten. Og det er også gjerne totale bagateller og andre idotiske årsaker til at folk virker sinte på nettet. Det jeg egentlig lurer på er om såpass mange mennesker går rundt med så mye sinne boblende under huden til vanlig? Jeg er egentlig litt sjokkert over hvordan enkelte kan oppføre seg mot fremmede.. Jeg har til og med hørt noen si til en ung jente som nettop moren sin at "det fortjente du". Barnslig og ondskapsfullt selvsagt. Men, vi ville jo aldri sagt det i virkeligheten. Men betyr dette at folk egentlig ønsker å si ting som de sier på nettet til folk i virkeligheten? Altså, at de smiler, men griner på innsiden? På den andre siden viser folk mye sympati og empati for hverandre i krise tilfeller på nettet. Sannsynligvis fordi det er lettere å åpne seg og vise omtanke. Og det er jo bra Likevel, så håper jeg ikke at all denne frekkheten på nettet skal i fremtiden påvirke oss slik at vi viser dette åpent i virkeligheten også. For da tror jeg at sammfunnet blir veldig slitsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 29. september 2007 #2 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg er helt enig. Enkelte har en utrolig aggressiv og usaklig måte og diskutere på. Jeg forsøker å unngå slike mennesker, da saklige argumenter ikke vil nå inn uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cujo Skrevet 29. september 2007 #3 Del Skrevet 29. september 2007 Det er antakelig lettere å være ekkel, tøff i trynet og usmakelig når man sitter trygt og godt ved en pc og ingen kan se en rett i øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 29. september 2007 #4 Del Skrevet 29. september 2007 Jeg har til og med hørt noen si til en ung jente som nettop moren sin at "det fortjente du". Barnslig og ondskapsfullt selvsagt. Men, vi ville jo aldri sagt det i virkeligheten. Åjoda, det ville vi. Dvs. de fleste av oss ville ikke det, men noen har få skrupler. For mange år siden var det en stor brann på min fars arbeidssteid og da presterte en av mine medelever (gymnaset) å lire av seg at: "Haha, jeg håper faren din omkommer". Så slike mennesker finnes utenfor nettet også. Når det er sagt så tror jeg du har rett i at det er lettere å være uforskammet på nett. Tross alt kjenner vi ikke dem vi prater med. Jeg tror også at samfunnet i seg selv er blitt mer aggressivt og at grensene for det som er "akseptabel voldsomhet" er senket sammenliknet med slik det var for bare noen tiår siden. Sinnet er nok der ute, men foreløpig pipler det lettere fram på nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamut75 Skrevet 29. september 2007 #5 Del Skrevet 29. september 2007 Det kan jo også være at vi kommer i kontakt med mennesketyper vi vanligvis ikke kommer i kontakt med i det vanlige liv . På internett er det alle typer mennesker fra alle samfunnslag , i alle aldre , forskjellig utdannings nivå , alle mulige slags yrker , mens de menneskene vi i stor grad kommer i kontakt med i det vanlige liv er ofte sånne som er ganske like oss selv . Feks hvis man bor på et bestemt geografisk sted , så vil man for det meste komme i kontakt med de i nærmiljøet . Hvis man jobber i et bestemt yrke , så er utvalgsrammen for hvem man blir kjent med mye bestemt av dette yrket . På asrbeidsplassen er jo også mye av oppførselen vår styrt av at vi er på arbeidsplassen også . Så jeg lurer på om det er det at folk oppfører seg annerledes på internett enn det de gjør til vanlig , eller om det er det at det rett og slett sitter andre typer mennesker bak skjermene som er årsaken til at jeg obsereverer , for meg , svært aggressiv oppførsel på nett . Her på Kvinneguiden syntes jeg egentlig at de fleste er veldig snille og greie mot hverandre , men jeg har også sett noen eksempler på mennsker som virker helt krakilske og nesten direkte aggressive . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå