Gjest Diva Skrevet 5. april 2003 #1 Del Skrevet 5. april 2003 Da det nærmer seg "søttenemai" så tenkte jeg å lufte følgende problemstilling : * Hvordan vasker / rengjør dere bunadskjorten deres ? Nå tenkter jeg i første omgang på de som har broderier på, spesielt fargede broderier..... Jeg har hatt den i håndvask i balje og har ALDRI lagt den stille i vann i lang tid. Har heller vasket med bevegelser og evt. tørket den og vasket den igjen. Jeg NEKTER personlig å levere et slikt plagg på renseri av en eller annen grunn. Noen jeg vet om, tar den til og med i maskin :-? :o ?????? (kanskje ikke så lurt med fargede broderier ? Vet ikke jeg....) Stryking og stivemiddel : Noen synspunkter ? Prøvde med potetmel engang, det gikk rett vest og ble noe salig gris. Så nå er det kun stryking med fuktig klut..... * Er det noe dere ellers gjør for å holde bunaden vedlike ? F.eks bruke klesrulle, pussing av sølv, osv ? Forslag til poleringsmiddel e.l. til puss ? * Oppbevaring : Papir ? Plast ? I "friluft" ? " Hvordan pleier dere å ha håret når dere bærer bunad ? Noen tips ? Jeg har vippebånd til min beltestakk og synes det er best med håret oppsatt, men er gjerne for litt variasjon:) * Make-up : Fest / kveldsmake-up ? Vanlig sminke ? Svært diskrèt ? Blankskurt ansikt ? Mange av "den gamle skole" mener man ikke skal bruke sminke, øredobber og liknende ved bunadbruk. Hva mener dere ? * Smykker : Noen har øredobber o.l. som matcher bunadsølvet, andre har "vanlig" ørepynt, andre igjen intet. Ringer ? Savner meninger og kommentarer der.... Jah,- det var vel det jeg lurte på.... Uansett så mener jeg man bør gå slik man trives, det er ikke det,- men er bare ute etter å vite hva dere synes - av ren nysgjerrighet og interesse for bunad og hvordan andre ser på dette plagget :D Ja,- skal innrømme at jeg gleder meg til sesongen og planlegger å shine opp bunaden i helgen og gjøre den klar til bruk :D En riktig hyggelig kveld / natt til alle :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 5. april 2003 #2 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg har bunad, og skjorta er til hardanger bunad. Den er helt hvitt. Før så kokte mamma den i en kjele, men nå har jeg begynt å vaske den i marskin. På 30 grader og henger den opp så fort den er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 5. april 2003 #3 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg har en helt hvit bunadsjorte med hvite broderier. Skjorta er i lin tror jeg, så jeg vasker den for hånd i Milo. (Ikke KG-Milo, nei. ) Stryker den etterpå uten noe stivelse, bare vanlig stryking. Bunaden min henger i klesskapet sammen med andre klær. Har en plastpose over den siden jeg bruker den så skjelden. Har hørt om andre som har hatt bunaden sin hengende innerst i et skap, og den har blitt ødelagt på grunn av fukt. Det er jeg livredd for. Sjal, forkle, veske og andre ting har jeg i en skuff. Søljene har jeg aldri pussa må jeg vel innrømme. Min mor har tatt seg av det, men jeg må vel til pers nå som hun er mange mil unna meg. Heldigvis har ikke bunaden min masse søljer. Øredobber har jeg ikke da jeg ikke bruker øredobber i det hele tatt. Det følger med øredobber til bunaden, så da hører de jo med til antrekket. Jeg bruker ikke enormt med smykker heller, så dette er ikke noe problem, men jeg har på meg klokke og muligens et diskret armbånd. Ringer - ok, men er det masse ringer så synes ikke jeg det er så pent uansett. Sminken er som vanlig, og jeg gjør ikke noe ekstra med håret heller. Kunne selvfølgelig satt det opp, men det har ikke blitt til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2003 #4 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg vasker skjorta for hånd og leverer den deretter til renseri for å få den strøket. Jeg ORKER ikke å ta den grusomme jobben hver kveld den 16.. Sølvet oppbevarer jeg pakket i plast. Bunaden børster jeg med fløyelsbørste for å få vekk støv, lange hår etc. Leverer den til rens ved behov. (har gjort det en gang, ble oversprøytet av ungegulp!) Bunaden oppbevarer jeg ellers i spesialsydd linpose som puster. Skjorta bør ikke oppbevares tettpakket i plast. Da kan den fort bli gul! Jeg har halvlangt hår som jeg enten har oppsatt eller løst. Har ikke bunadørepynt , men bruker mine små og diskrete diamantøredobber. Jeg sminker meg som vanlig, dvs. pent og diskret. Jeg syns ikke voldsom sminke er pent uansett, men syns ikke at man skal måtte gå med renskurt fjes hver gang man ifører seg bunad! Mange reagerer på feks. solbriller til bunad. Det syns jeg blir lettere hysterisk. Trenger jeg solbriller så bruker jeg det. Ha en fin 17. mai! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 5. april 2003 #5 Del Skrevet 5. april 2003 Vasker bunadskjorta for hånd, lard den gjerne tørke i sola dersom det er mulig, for det bleiker jo naturlig. Vasker i milo og bruker ikke skyllemiddel. Har forresten skjorte uten farget broderi. Når skjorta skal strykes legger jeg den sammen med en lett fuktig kjøkkenhåndduk i en plastpose, da blir det lettere å stryke. Men har ikke brukt stivelse. Synes forresten skjorta blir fort krøllete igjen . Men jeg stryker den skikkelig likevel, det er lett å se forskjell på en skjorte som er krøllete av bruk i noen timer og en skjorte som noen ikke har gidda å stryke skikkelig etter siste vask. Det siste er pinlig... Har håret løst når jeg har på meg bunaden. Har et skaut som ser veldig fint ut dersom man har langt hår, men nå har jeg kort hår, så da blir det bare vanlig hverdagsfrisyre uten noe "dilldall". Har selv jevn og fin hud, og bruker derfor ikke sminke sammen med bunad. Dersom huden min ikke hadde vært så fin ville jeg ha brukt dekkrem eller pudder for å jevne den ut. Men sminke på lepper og øyne hører ikke med, et helt naturlig utseende er penest sammen med bunad. Øredobber som ikke hører sammen med bunaden ser merkelig ut synes jeg. Men jeg har øredobber som hører sammen med bunadsølvet mitt, og disse bruker jeg selvfølgelig. Giftering og forlovelsesring er greit sammen med bunad, men andre ringer ser litt rart ut, spesielt dersom de er store og prangende. Andre ting som ser rart ut til bunad er solbriller, røyking (med mindre vi snakker om en mann som røyker pipe...), snus og mobilbruk. Har ofte med mobilen, men gjemmer meg litt bort dersom jeg skal bruke den.. Klokka får ofte plass i takkelomma, mens min kjære har et eget lommeur spesielt til bunaden. Jeg er som dere ser ganske streng på hva jeg tillater meg selv å bruke sammen med bunaden. Løper ikke etter ander og forteller dem hvordan de bør gå, men tenker mitt dersom det er noen som kommer med sneipen i kjeften, snakkende i mobiltelefon, men solbriller og digital klokke på armen, ører og fingre fulle av prangende smykker og full aftensminke. Man må selvfølgelig gå slik man trives, men jeg forbeholder meg retten til å tenke mitt, også om dem som kommer i fin selskapskjole med gummistøvler på bena. Det er noe med at ting skal passe litt sammen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 5. april 2003 #6 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg har ikke fargede broderier på skjorta mi. Det er mamma som tar seg av bunadsskjortevaskinga mi. Det er hun som har sydd skjorta og hun er livredd for at jeg skal ødelegge den i vask eller svi den når jeg stryker den... Helt greit for meg at hun tar seg av det. Jeg har langt hår, og pleier enten å ha det løst, eller så har jeg ei flette på ryggen. Jeg bruker mascara (har hvite øyenvipper omtrent, og ser skikkelig syk ut om jeg ikke bruker det) og lipgloss til bunaden, akkurat som jeg sminker meg til vanlig. Sølvet pusser jeg før årets første bruk av bunaden (17. mai hvis det ikke har vært noen konfirmasjon eller barnedåp) Jeg bruker øredobbene som hører til bunaden, og har ei lite sølvkule i det tredje hullet. Det med ringer har jeg ikke tenkt på, tror jeg pleier å ha på mine to enkle gullringer som jeg alltid har på meg. Å ja, jeg har gått med solbriller og bunad. Ikke sportssolbriller, men "vanlige" klassiske enkle solbriller. Er jo så vondt å se ellers!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 5. april 2003 #7 Del Skrevet 5. april 2003 Bunadskjorten håndvaskes med lunkens vann og Milo, har den derimot en flekk leverer jeg den til rens. Bunadsølvet oppbevares vaakumpakket i plastikk og pusses dagen før det skal brukes. Selve bunaden henger jeg ut til lufting dagen før den skal brukes, ser etter flekker ol. også da. Jeg bruker skaut til bunaden min så håret settes opp med nåler under for å holde det på plass, Luggen glattfønes. Når det gjelder make-up holdes den så diskret som mulig, ikke noen sterke farger og kun lipgloss på leppene. Jeg bruker øredobber som hører til bunadsølvet mitt. Bruker aldri solbriller, klokke eller andre smykker denne dagen bortsett fra forlovelsesringen min. Mobilen har jeg med meg, men den ligger i bunadvesken. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 5. april 2003 #8 Del Skrevet 5. april 2003 Flott! Her fikk jeg mange gode tips og synspunkter :D Tusen takk : - ) Skal prøve få tak i en linpose ,- så jeg vil gjerne spørre gjest om hvor du får tak i det ? Sydd den selv ? En riktig hyggelig 17.mai til alle sammen :D Og det er bare for flere å svare asså Hyggelig å få litt forskjellige synspunkter på dette Diva. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 5. april 2003 #9 Del Skrevet 5. april 2003 Min bunad har skaut og forkle i hvitt lin med fargede broderier. Her er Milo og håndvask det eneste som anbefales. Linskjorta drister jeg meg til å putte i vaskemaskinen med velsignelse fra Husfliden i Arendal, på 60 grader. Jeg synes nok ikke vaskingen er det verste, det er strykingen. Det tar flere dager å få det pent. *Gruer meg allerede til 17. mai :-? * Stakken henger jeg til lufting. Hvis jeg henger den ordentlig etter bruk, vrenger den og har syrefritt silkepapir over "oppluten" holder den seg pen til neste gang. Jeg har mye sølv, og alt er skinnende blankt. Jeg pleier å legge det i grønnsåpevann og børste med en myk børste. Sølvet som er sydd fast spretter jeg av, rengjør og syr på igjen. Jeg bruker aldri sølvpuss, for guruene mine på Husfliden sier at jeg kan ødelegge sølvet hvis man ikke får vekk alle rester. Og det gjør men ikke når sølvet er filigransarbeid. Hvis det trenger en skikkelig rens leverer jeg det til en gullsmed. Jeg har ingenting synlig som ikke hører til bunaden når jeg har den på. Jeg synes det er litt kinky å gå uten truse, men det er det ingen som ser. Jeg sminker meg med måte, og fletter håret med hårbånd før jeg tar skautet utenpå. Jeg så mer "rare" assessoirer til bunad for noen år siden. Stiletthæler, f.x. Det har jeg ikke sett i Oslo ennå. Jeg synes ikke man skal være bunadpoliti og arrestere folk på gaten hvis de har blandet bunad med sminke/smykker/hårfrisyrer som ikke har noe med bunaden å gjøre. Derimot tenker jeg mitt. Jeg synes ikke det ser bra ut. Men sånn tenker jeg en helt vanlig dag i Bogstadveien eller på Karl-Johan også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 5. april 2003 #10 Del Skrevet 5. april 2003 Diva- linposer til bunad får du på Husfliden, mange bruker også ett dynetrekk som de syr trykknapper i. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 5. april 2003 #11 Del Skrevet 5. april 2003 Min bunad oppbevares i en speialpose som mamma har sydd til den. Henger i et klesskap, men det er hjemme hos mine foreldre nå, pga at det var på sunnmøre jeg sit brukte den (i en konfirmasjon) Snart er det 17. mai og det feires vel i Bergen, huff, takk for at jeg ble minnet på dette, hvordan skal jeg løse det da? (Jo, vi skal til Ålesund om et par uker, men tør jeg ta med meg bunaden i bagasjen tilbake, når vi reiser på en fotballsupporterbusstur?) Jeg bruker somregel bare en eneste ring, den hører til bunaden (vel ikke opprinnelig fra gammelt av, men den er laget slik som bunadssølvet og selges som det.) Det finnes også ørepynt på samme måten, men det har jeg ikke. (Logisk forklaring: jeg tok hull i ørene for et halvt år siden, altså etter at jeg sist brukte bunad, og har ikke tenkt på det før nå.) Klokke bruker jeg ikke til verdags engang (vel, rema slet og jeg har ikek giddet kjøpe ny, jeg bruker mobilen som klokke) Jeg har med meg mobilen, men diskret gjemt i lomma, så det synes ikke. Jeg bruker diskret makeup, men det gjør jeg alltid. Dropper gjerne all parfyme (har noe med å få ut lukta å gjøre også, egentlig...) Håret bare vasker og grer jeg, for jeg har skaut som dekker det uansett, og oppsatt passer ikke under der. Skjorta er et kapittel for seg selv.... Min er en hvit linskjorte med bare hvitt broderi på, så problemet med farger har jeg ikke. Vasker den for hånd (men vet om noen som vasker dem i maskin også, mest redd for slitasjen jeg da... men har jo til og med "håndvask-program" på maskina nå. Dette tar jeg en samtale med mamma om når det nærmer seg...) lar den henge til tørk til den er passe fuktig (altså tørke bare litt) og legger den godt sammenrullet i en platpose i kjøleskapet over natta før stryking. Bruker ikke noe stivelse, men har damjern (så jeg slipper den fuktige kluten) og stryker til krampa tar meg (klassisk musikk hjelper, da blir jeg ikke så hissig. Godt tips?) Har jeg svart på alt nå? Sambo har blitt såååååå flink å hjelpe megå få på finstasen (ja, til og med lært å knyte sløyfa på skautet ) så det går nok bra i år også. Om bare jeg og bunaden oppholder oss på samme sted 17. mai.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 5. april 2003 #12 Del Skrevet 5. april 2003 Tusen takk Minnie :D Skal innom og se etter den der Fredagsbarn : Håper det ordner seg med å få med bunaden på fotballtur da Skal vurdere tipset med klassisk musikk ved strykingen ,- det er alltid et he........... (Ja, dere skjønner ?) Ylvalin : Tusen takk for tips ,- skal prøve å legge sølvet mitt i grønnsåpe i stedet. Har endel filigransarbeid på sølvet jeg og, så det er sikkert lurt å prøve :D Tusen takk for flere gode tips :D Diva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2003 #13 Del Skrevet 5. april 2003 har egen kles-pose til bunaden min. I stoff. Forresten skal den helst henge etter hemper i stakken, den kan bli slitt over skuldrene. Visstnok.. tror ikke dette er SÅÅ nøye. Stivelse på skjorta kan gi misfarging..:/ Vanlig vask og stryk holder for meg. Og dette gjøre jeg selv. Bunadsølvet oppbevares i plast, da holder det seg best. Noen bør vel få profesjonelle til å pusse, ettersom oksidert sølv o.l kan forandre utseende... Er jo ikke alltid det skal være skinnende blankt... Syns en bør sminke seg "så det ikke syns". Gjerne litt maskara, og noe som gir huden glød. For å se litt fresh ut:) Mitt første år med hull i ørene, så jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke. Tror ringer blir utelukket, kan vel krasje litt med stilen. Noe enkelt, eller kanskje noe som er beregnet for bunaden...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mel Skrevet 5. april 2003 #14 Del Skrevet 5. april 2003 Hei Diva Jeg har ikke mye peiling på vedlikehold av bunadskjorter o.l. - jeg har en nydelig bunad selv, men den er arvet etter min bestemor, som var cirka trippelt så stor som meg - og har ikke fått sydd den inn. Nok om det. Jeg synes også det er veldig pent med oppsatt hår til bunad. Klassiske frisyrer (som en tull i nakken el.), men også litt mer "freaky", spesielt synes jeg det er stilig med litt spreke frisyrer til bunader med korte skjørt. Fletter av de fleste slag er også fint - f.eks. Pariserflette. Synes ikke utslått hår er spesielt fint til dette plagget. Når det gjelder make-up må den så klart være naturlig. Jeg sminker meg helt vanlig - synes ikke absolutt du må la være å dekke over urenheter o.l. bare fordi du har bunad... Den logikken har jeg aldri skjønt. Fint om noen av fargene går til fargene i bunaden (sømmen), ellers holder det lenge å sminke seg som vanlig. Jeg synes det er helt OK å bruke sminke, men øredobbene synes jeg skal høre til bunaden. Alt tilbehør bør matche plagget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 7. april 2003 #15 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg vasker bunadskjorta for hånd. Deretter ruller jeg den hardt sammen og legger den i en plastpose som puttes i fryseren. Da blir den mye lettere å stryke pent. Selve bunaden gjør jeg ikke noe spesielt med, bortsett fra å oppbevare den i en tøypose. Skoene har også en egen pose. Sølvet pusser jeg dagen før bruk. Det går kjapt og greit med en sølvdip. Dypp sølvet, skyll av og tørk! Hår og sminke holder jeg så enkelt som mulig. Ikke noen store oppsatser her i gården! Jeg bruker ikke andre smykker enn de som hører til bunaden. Styrer også unna solbriller og disse "fancy" bunadsparaplyene. Synes det ser helt snålt ut, og veldig fake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CEL. Skrevet 7. april 2003 #16 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg pleier å begynne noen dager før 17 mai med å gå igjennom bunaden. Skjorten vasker jeg for hånd i Milo og henger den til tør helt våt. Dersom jeg ikke har tid til å stryke den når den er halvtørr legger jeg den i en pose slik at den ikke blir helt tørr (umulig å styke lin når det er helt tørt). Jeg stryker alltid skjorten min selv. Når det gjelder oppbevaring av bunad skal den ikke henge i plast (det er mulig det er noen som allerede har bemerket dette...). Som flere har nevnt kan man kjøpe bunadspose på huskfliden eller henge et laken rundt. Når det gjelder sølvet pusser jeg det som er svart, resten legger jeg i Zalo-vann slik at de blir blanke. Jeg er litt bunads-politi på 17 mai. Har en veninne som aldri bruker sjalet til bunaden fordi hun får det ikke til å ligge pent. Hun kan finne på å bruke mokasiner(!) eller andre sko til bunaden og vesken henger hun ofte på feil side. Det der det verste jeg ser; folk som ikke bærer bunaden sin med stolthet og ikke minst har sjekket ut hvordan den skal bæres! Personlig syntes jeg at oppsatt hår er penest til bunad, spesiellt hvis man har skjal eller broderier på ryggen. På bunaden jeg har bærer noen skjalet stivt over skuldrene (det er faktisk feil...) og da er det ikke pent med langt hår som legger skjalet ned. I år er jeg høygravid og megaskuffet over at jeg ikke kan bruke bunaden min. For første gang på 11 år må jeg finne meg et nytt antrekk til 17 mai... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 7. april 2003 #17 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg har hvit skjorte med hvitt broderi på.. Vasker den for hånd og dampstryker den. Stiver kragen. Bunaden henger i skapet hjemme hos mamsen min , men bunadpose over. Rengjør den med klesrulle før dagen og henger den ut til lufting Har vanlig sminke på meg, ikke noe sterkt flachy greier.. men enkelt. Håret setter jeg opp i en fin, litt tøff topp bakpå hodet, eller så har jeg det løst, da med krøller. Har både ring og øredobber til bunadssølvet mitt, rengjør det med sølvpuss noen dager før- Har verken skaut eller sjal til bunaden, men en cape. Den har jeg med meg, å tar på om det er kaldt. Eh, var det noe mer da tro? Vel, det er det JEG gjør m bunaden min.... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 7. april 2003 #18 Del Skrevet 7. april 2003 Jeg har en Valdres-bunad. Selve bunaden m/skjorte, underskjørt og veske/lue henger i klesskapet med et laken over seg slik at det ikke skal bli falmete og stygt. Sølvsmykkene har jeg pakket inn i plast slik at de ikke skal bli grå og stygge. Tar kjempegodt vare på bunaden min, etter som den koster ca. 30.000 m/sølv og for at tross alt synes den er kjempefin :kgsmil: Jeg har ikke hatt den i så mange år, og har heller ikke brukt den annet enn på 17. mai og i et par konfirmasjoner, så veldig møkkete det har den ikke blitt enda. Men såkalte små-flekker tørker jeg bort med en ikke altfor fuktig klut. Skjorta mi er av lin, så den vasker jeg for hånd. Å ta bunaden i vaskemaskina var i følge min bestemor veldig risikabelt med tanke på broderiene/fargen etc, så det er aldri noe jeg kunne tenkt meg. Den dagen jeg blir nødt til å vaske bunaden min kommer jeg nok mest sammsynlig til å levere den til et renseri, eller bare fortsette på samme måte som jeg gjør i dag. Stoler liksom ikke helt på de renseriene heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå