Susan Sto Helit Skrevet 27. september 2007 #21 Skrevet 27. september 2007 Hvorfor skal man på liv og død prakke på ungdommen smykker eller friluftsutstyr? Ingen av delene hadde på noe vis blitt brukt her iallefall. Hva er det din konfirmant ønsker seg da? (Annet enn penger.) Godteri og kinobilletter? Merkeklær? Alkohol? Synes du egentlig dette er passende gaver? (For det er jo ofte det pengene du gir en konfirmant blir brukt til.)
Gjest Tex Skrevet 27. september 2007 #22 Skrevet 27. september 2007 Hva med å spørre konfirmanten selv? Forklare at penger er uaktuellt, og høre hva h*n ønsker seg.
Gjest Tex Skrevet 27. september 2007 #23 Skrevet 27. september 2007 Hva er det din konfirmant ønsker seg da? (Annet enn penger.) Godteri og kinobilletter? Merkeklær? Alkohol? Synes du egentlig dette er passende gaver? (For det er jo ofte det pengene du gir en konfirmant blir brukt til.) alkohol???
Gjest Tex Skrevet 27. september 2007 #24 Skrevet 27. september 2007 -min konfirmant ønsker seg mest av alt penger til en skikkelig laptop, til bruk til skolearbeid. Dessuten ønsket h*n seg Masterdrakt til treninga, koster et par tusen. Flatskjerm-tv står også på lista.
Gjest Mayamor Skrevet 27. september 2007 #25 Skrevet 27. september 2007 Til noen passer det treningsklær i rett merke, dansesko, utstyr til håndball og fotball, smykker, scrappeutstyr, fotoalbum, minnekort til digitalt kamera, Ipod, gitar, notebok, plektere, Playstation3, spill, musikk, dvd-serie, hobbypakke fra Panduro, smykke, øredobber, armbånd, smykkeskrin, bibel, kokebok, skål fra Costa Boda, vannkaraffel med tilhørende glass fra EvaSolo el,hårføner, penger, villmarksutstyr, kamera, gavekort på et bestemt senter eller en bestemt butikk, kokkekniver i godt merke, kjøkkenutstyr, vase, skål, lystestake eller skål/dekorsand/lys, sykkel, ryggsekk, ordbok, en reise, duk, strikket genser, symaskin, laptop, tv på rommet, stereoannlegg osv. En bør forhøre seg med konfirmanten/evt foreldrene hva hxn ønsker seg. Hva med å gå sammen flere om en gave? Se ann personligheten til konfirmanten; alle er unike. Se ann egen lommebok; ingen fasit. Jeg vet hva jeg selv ville likt og ikke likt; men kan ikke bare gå ut i fra det...
Gjest Mayamor Skrevet 27. september 2007 #26 Skrevet 27. september 2007 Hva er det din konfirmant ønsker seg da? (Annet enn penger.) Godteri og kinobilletter? Merkeklær? Alkohol? Synes du egentlig dette er passende gaver? (For det er jo ofte det pengene du gir en konfirmant blir brukt til.) Selv om en utgangspunktet vil la konfirmanten selv bestemme over sin lille eller store formue, mener jeg at foreldrene bør følge opp litt og veilede... Husker min mor formante om å kjøpe noe en ville ha glede av lenge. Endte opp med å kjøpe meg et rimelig stereoanlegg jeg hadde glede av i mange år. Kommer jo ann på hvilke summer som er innvolvert også; for min del var det snakk om ca 5000,- - mens andre fikk opp i 50 000. Klart mitt lille anlegg ikke kunne måle seg mot andres fra HiFiklubben, men jeg var nå strålendes fornøyd. Men alkohol? Har ikke hørt om det iallefall.
Gjest Moncler Skrevet 27. september 2007 #27 Skrevet 27. september 2007 Fond sparing var det første jeg tenkte på, men noe sa at det ikke var så lurt å opprette noe sånt for bare noen få hundrelapper og at det ble dyrt. noen her som vet mere om dette? la oss si at jeg får med flere på å spleise på fond sparing...så vi kanskje har 500-1000kr å sett inn. hvordan fungerer dett? kanskje det er en mulighet likevel? er det mulig å sette sperre på når de får ut pengene? Fond sparing er ikke dyrt. I kurtasje betaler du kun en lav prosent av det du kjøper for. I det fondet jeg kjøpte var minste pris 250 kr. Spesiellt fin gave til dåp ettersom beløpet da får litt tid til å vokse. Gleder meg til mine tantebarn blir store og jeg kan se hvor mye glede de får av pengene jeg har spart opp for dem. Jeg kjøpte for 500 kr per barn.
Gjest Piper Skrevet 27. september 2007 #28 Skrevet 27. september 2007 Hva er det din konfirmant ønsker seg da? (Annet enn penger.) Godteri og kinobilletter? Merkeklær? Alkohol? Synes du egentlig dette er passende gaver? (For det er jo ofte det pengene du gir en konfirmant blir brukt til.) Hva er galt med merkeklær, om dette er noe de sparer til og betaler selv? Og resten blir egentlig for dumt å kommentere, for tydeligvis har ikke du så mye peiling på vha du snakker om. Min sønn ønsker seg penger, for han vil kjøpe seg en moped når han blir 16. Han ønsker seg også et bedre stereoanlegg, og holder på å spare til det nå. En laptop står også høyt på ønskelisten, og så lenge det er slik ønsker forstår jeg ikke hvorfor man må gi de masse smådingser. Min sønn bruker ikke smykke, han er heller ikke interessert i friluftsliv. Derfor ville det vært veldig vanskelig å kjøpt noe han ville satt stor pris på, om man ikke gikk sammen mange og fikk en litt større ting. Jeg fikk mange smykker til min konfirmasjon, og jeg har ikke brukt et eneste et. De ligger og samler støv, fordi jeg rett og slett ikke liker å gå med smykker.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. september 2007 #29 Skrevet 27. september 2007 Medlemskap i OBOS? Ellers er jeg enig i at man faktisk bør spørre konfirmanten hva de ønsker seg og respektere det dersom de ønsker seg f.eks. merkeklær. Er også enig i at dersom man velger å kjøpe smykker bør det være klassiske ting som varer en stund.
Kykkelikokos Skrevet 27. september 2007 #30 Skrevet 27. september 2007 Min sønn ønsker seg penger, for han vil kjøpe seg en moped når han blir 16. Han ønsker seg også et bedre stereoanlegg, og holder på å spare til det nå. En laptop står også høyt på ønskelisten, og så lenge det er slik ønsker forstår jeg ikke hvorfor man må gi de masse smådingser. Da hadde jeg gitt konfirmanten penger, med et tips om at han heller burde spare pengene til bil eller bil-lappen Vi kommer nok til å sette mer penger inn i fondene til niese og nevø. Regner med at de har vokst seg ganske store før de fyller 18 Forhåpentligvis vil de gå med på å vente enda et par år med å ta dem ut hvis de ikke har noe fornuftig å bruke pengene på, men det er ikke satt på noen sperre.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2007 #31 Skrevet 27. september 2007 Jeg fikk en del penger, og selv om de ikke ble brukt på en spesiell ting så skal jeg love dere at de kom GODT med da jeg var student. Herlig å ha litt i bunnen i tillegg til studielån/stipend. Penger er på ingen måte bortkastet.
Gjest Tex Skrevet 27. september 2007 #32 Skrevet 27. september 2007 Medlemskap i OBOS? Det er faktisk en veldig god ide
Grissini Skrevet 27. september 2007 #33 Skrevet 27. september 2007 Til en av "våre" jente-konfirmanter kjøpte vi bunadskniv. Kniv? Trodde det var til herrebunader jeg. Hva slags "funksjon" har denne? Går man rundt med den festet i beltet? :klø: Jeg fikk bl.a. et skatoll i gave fra mine besteforeldre. Det står nå på gjesterommet i min nykjøpte leilighet, riktignok malt i en annen farge, men...Like pent og et fint minne 12 år etter.
Gjest Piper Skrevet 27. september 2007 #34 Skrevet 27. september 2007 Det er faktisk en veldig god ide En god ide om man vet at de skal kjøpe gjennom de en gang, men en veldig dårlig ide om de aldri kommer til å få bruk for medlemsskapet.
Gjest antigartner Skrevet 27. september 2007 #36 Skrevet 27. september 2007 Kniv? Trodde det var til herrebunader jeg. Hva slags "funksjon" har denne? Går man rundt med den festet i beltet? :klø: Det finnes små kniver som passer på damebunader også. Fant den hos gullsmeden. De har vel omtrent samme funksjon som kniver på herrebunader nå for tiden - bare til pynt. Jeg vet at "bunadspolitiet" ikke er overbegeistret for dette, akkurat som de heller ikke er begeistret for at sølvbelter brukes til mange flere bunader nå enn før (og ikke minst på ugifte), men gaven falt i alle fall i god jord hos "vår" konfirmant. Det fulgte med en knapp som man kan feste på bunaden, og deretter kneppe fast kniven i. OBOS-medlemskap var forresten en god ide! *notere* (Kjenner også mange som har gitt dette i dåpsgave.)
Gjest Tex Skrevet 27. september 2007 #37 Skrevet 27. september 2007 Det finnes faktisk egne bunads-17.mai-sløyfer. Jeg har en sånn, koster rett under tre hundre kroner, de er innmari fine.
Matty Skrevet 27. september 2007 #38 Skrevet 27. september 2007 Jeg var konfirmant for tre aar siden, og det er varige gaver som er artig naa..... Masse motesmykker som ikke er brukt. Men ting som jeg satte pris paa: -Solvskje med gravert navn og dato, i annet enn mitt monster...... veldig artig med en ting med dato paa , naar rosemaling ikke er aktuelt. - Smykkeskrin, synes det var veldig morro, men er jo noe man trenger bare ett av.... - Solvbestikk, jeg viste hva jeg samlet paa allerede da....... - Friluftsutstyr, skulle onske jeg fikk mer av dette..... For det blir som regel litt friluftsliv enten man er typen til det eller ikke her i landet.... -Fotoalbum fra dagen kan vere bra, -Boker kan vere artig, om man finner det riktige...... -Ellers tror jeg koffert er bra, kniv(kan vere artig og ha), rosemaling(noen liker saant om det ikke blir for mye av det), noe til bunaden(som bunadspose), min soster fikk rosendahl karaffel og vannglass(litt misunnlig paa det).......... Det viktigste er omtanke, det beste i dag er de som skrev personlige kort, en hilsen i ei bok, plukka blomster til vasen og la litt sjel i det de gav!!!!!!!!!
Susan Sto Helit Skrevet 28. september 2007 #39 Skrevet 28. september 2007 alkohol??? Kanskje ikke med en gang, men da jeg var 16 var det hvertfall veldig populært å klare å få tak i alkohol og ha med på f.eks. fest og konfirmasjonsleir. (Noe vi var på også etter selve konfirmasjonen.) Men noen sparer jo også pengene en stund, for så å kaste dem bort på å feste som 18-20åring... -min konfirmant ønsker seg mest av alt penger til en skikkelig laptop, til bruk til skolearbeid. Dessuten ønsket h*n seg Masterdrakt til treninga, koster et par tusen. Flatskjerm-tv står også på lista. Da har jo egentlig din konfirmant en ønskeliste da. Bortsett fra at ønskene er litt for dyre for alle de som bare skal gi en liten ting. Jeg hadde sannsynligvis valgt å gi et bidrag til PC. (Altså penger, men med en beskjed om at det var tenkt som et bidrag til PC-kjøp.) Selv om en utgangspunktet vil la konfirmanten selv bestemme over sin lille eller store formue, mener jeg at foreldrene bør følge opp litt og veilede... Husker min mor formante om å kjøpe noe en ville ha glede av lenge. Endte opp med å kjøpe meg et rimelig stereoanlegg jeg hadde glede av i mange år. Kommer jo ann på hvilke summer som er innvolvert også; for min del var det snakk om ca 5000,- - mens andre fikk opp i 50 000. Klart mitt lille anlegg ikke kunne måle seg mot andres fra HiFiklubben, men jeg var nå strålendes fornøyd. Men alkohol? Har ikke hørt om det iallefall. Det med alkohol var litt for å sette det på spissen og få dere til å reagere, og litt ut ifra egen erfaring om at mange tester alkohol for første gang rundt konfirmasjonsalder. Hvis jeg visste at konfirmanten hadde et slikt ønske, evt. at foreldrene var gode veiledere på hva pengene ble brukt til, så kunne jeg funnet på å gi penger. Kjøpte forøvrig et billig stereoanlegg selv for litt av mine konfirmasjonspenger, når jeg tenker meg om. Brukte det i 10år selv, før jeg gav det videre til noen andre, som også brukte det noen år. Hva er galt med merkeklær, om dette er noe de sparer til og betaler selv? Og resten blir egentlig for dumt å kommentere, for tydeligvis har ikke du så mye peiling på vha du snakker om. Min sønn ønsker seg penger, for han vil kjøpe seg en moped når han blir 16. Han ønsker seg også et bedre stereoanlegg, og holder på å spare til det nå. En laptop står også høyt på ønskelisten, og så lenge det er slik ønsker forstår jeg ikke hvorfor man må gi de masse smådingser. Min sønn bruker ikke smykke, han er heller ikke interessert i friluftsliv. Derfor ville det vært veldig vanskelig å kjøpt noe han ville satt stor pris på, om man ikke gikk sammen mange og fikk en litt større ting. Jeg fikk mange smykker til min konfirmasjon, og jeg har ikke brukt et eneste et. De ligger og samler støv, fordi jeg rett og slett ikke liker å gå med smykker. Jeg synes merkeklær er noe mange tenåringer blir presset til å bruke unødig mye penger på, og liker ikke å oppmuntre til slikt forbruk. Men det er min mening, og jeg repekterer at andre mener andre ting. Jeg skrev forøvrig ut ifra erfaring om hva jeg og mine medkonfirmanter var opptatt av da vi ble konfirmert, og normale forbruksting for oss, var godteri og kino, samt at alkohol var noe spennende vi skkurat begynte å få tak i, og som måtte testes ut. Hyggelig å høre at andre har helt andre erfaringer. At jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om, er vel å ta litt for hardt i, selv om jeg satte ting på spissen. Som jeg har nevnt mange ganger her, synes jeg det er helt fint at flere givere på en eller annen måte gir f.eks. PC i gave, eller en annen stor ting. Og kjøper man smykker, bør det være enkle og varige smykker, ikke noe motegreier, for det er bare tull. Men jeg fikk også altfor mye smykker, til å ikke bruke noe særlig av det. (Hverken da eller nå.)
Gjest Tex Skrevet 28. september 2007 #40 Skrevet 28. september 2007 Alkohol på konfirmasjonsleir...??? Jøss... Poenget mitt var ihvertfall uansett at det burde gp an å gi penger når konfirmanten ønsker seg noe ordentlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå