Gå til innhold

Konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_GJest_*
Skrevet

Hei

Noen som har tips til konfirmasjonsgave til jenter?

har to søskenbarn som konfirmerer seg neste år.

de ønsker seg jo så klart penger, men jeg har litt lyst til å gi de noe de får bruk for senere eller hvordan skal jeg forklare det.

har tenkt litt på å kjøpte to margrethe boller fra ROsti til de hver med salatbetikk eller noe oppi. de kan jo bruke disse til masse resten av livet. servere vennen popcorn før e begynner å bake....

eller er jeg helt på jorde nå?

disse bollene skal jp være design messig bra og av veldig bra kvalitet.

smykker og penger er uaktuelt.

kom med masse tips.

gjerne va du selv ønsker, hva bare øsnker, hva de fikk......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok heller kjøpt noe sølvbestikk eller smykker...

Synes ikke det passer helt med salatboller eller annet "huslig" til konfirmasjon.

Synes også det er feil at det er sosialt akseptert at jenter kan få slike upersonlige gaver, men at det er utenkelig å gi noe slikt til en gutt.

Jeg fikk bunad og tilbehør, og var veldig fornøyd med det.

Hva med et smykkeskrin eller noe slikt? Det er hvertfall mer personlig.

Skrevet

Jeg vil også foreslå smykkeskrin. Et skikkelig, voksent ett. Ikke slik med ballerina og musikk... Det er en gave som varer.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Hva med billett til en konsert du vet hun kommer til å elske?

Opplevelser er også fint å få. Jeg syntes huslige ting er merkelig å gi til en som kommer til å bo hjemme i kanskje 5 år til.. Dette er ikke noe en fjortenåring vanligvis syntes er spesielt sprekt..

Sølvbestikk er også for tidlig. De må selv få velge hvilket mønster de vil samle på - og dette er de ikke klare for når de er fjorten.. Helt uinteressant.

Lurer på hvorfor smykker ikke er relevant, for det er noe som varer - og som de har glede av i ungdommen?

Ellers kanskje Ipod el.l.

Skrevet

Min konfirmant bruker overhodet ikke smykker, ei heller er hun interessert i huslige ting, så det hadde vært nedtur tror jeg.

Synd men sant.

Hvorfor kan ikke konfirmanter få det de ønsker seg, og faktisk har mest bruk for, nemlig cash?

Skrevet
Min konfirmant bruker overhodet ikke smykker, ei heller er hun interessert i huslige ting, så det hadde vært nedtur tror jeg.

Synd men sant.

Hvorfor kan ikke konfirmanter få det de ønsker seg, og faktisk har mest bruk for, nemlig cash?

Jeg brukte heller ikke smykker som tenåring, hvertfall lite.

Jeg fikk alikevel mange, og jeg brukte dem en del i årene som fulgte.

Desverre var det litt for mye "motesmykker" som er umoderne idag.

Om du kjøper et klassisk og pent smykke, så er det noe hun mest sannsynlig vil ha glede av lenge, men som hun ikke ville kjøpt seg selv.

Skrevet

Men hvorfor kan de ikke få det de ønsker seg...?

Hvorfor må vi gi dem noe de kanskje / kanskje ikke vil bruke når de er blitt voksne?

Skrevet
Men hvorfor kan de ikke få det de ønsker seg...?

Hvorfor må vi gi dem noe de kanskje / kanskje ikke vil bruke når de er blitt voksne?

Jeg gir gjerne noe folk ønsker seg, men da må de klare å definere et ønske, ikke komme med at de vil ha penger.

For da føler ikke jeg at de vil komme til å bruke disse pengene på noe varig, som de ikke ville spandert på seg ellers, og som de vil beholde i mange år.

Men jeg mener det samme om bryllupsgaver og dåpsgaver også. Man skal gi en ting man tror personen(e) får bruk for og glede av også i framtiden, og som er litt varig.

Har de en ønskeliste, så forsøker jeg selvfølgelig å følge den, men da bør den inneholde mer enn penger.

Det er noe annet hvis konfirmanten ønsket seg penger for å kjøpe noe konkret. (Men som ble for dyrt som enkeltgave.)

Skrevet

Jeg har gitt bort helt enkle perleøredobber til flere konfirmanter - og det har virkelig falt i smak.

Det er både moderne nå - og klassisk - så de kan ha glede av det i mange år. Og ikke minst - du får dem i alle prisklasser.

Skrevet

Perler er jo flott! Selv om jeg som konfirmant syntes det var helt utrolig at min tante kunne finne på å kjøpe et perlesmykke til meg, jeg kom jo aldri til å bruke noe sånt!

Eh.... ikke da nei, men nå er det et smykke jeg er utrolig glad i og som jeg bruker mye. Det er faktisk det eneste smykket fra konfirmasjonen jeg bruker, de andre jeg fikk var typiske tenåringssmykker; sølvanheng i alle utgaver og "trendye" armbånd. Som ikke blir så trendy noen år etter.....

Hadde jeg fått bare det jeg ønsket meg hadde det vært penger til moped. Jeg fikk noe penger å, men det jeg er mest glad for er bunaden og perlemsmykket. For det er ting jeg virkelig har glede av hele livet.

Skrevet

Det eneste smykket jeg har brukt som jeg fikk til konfirmasjonen (jeg fikk en hel haug selvom jeg sa jeg ønsket meg hva som helst annet) var det smykket jeg "bestilte" fra tante og onkel, et langt smykke med hjerte i og gravering med navn og dato. Alt annet har ligget urørt i en hel haug med år.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Helt enig i det med "mote smykker". Da jeg ble konfirmert var det "in" med snorresmykker. Den gang brukte jeg ingen smykker og nå i dag ville jeg ikke gått med den typen smykker.

Når jeg gir konfirmasjonsgaver er jeg veldig glad i å gi turutstyr som stormkjøkken, sekk, sovepose, koffert osv. Ellers er bøker alltid en koselig gave.

Skrevet

I år ga vi trillekofferter til "våre" konfirmanter - begge gutter, og det ble stor suksess.

Min datter fikk faktisk noen lysestaker (nå det var prat om "huslige" ting) som hun ble veldig glad for. Jeg husker ikke merket, men det var et kjent design og veldig tidløst og enkelt.

Skrevet

Jeg var ikke noen smykkeperson da jeg var konfirmant, og er det enda ikke. Så selv om jeg fikk masse flotte smykker til konfirmasjoen min, blir de desverre ikke brukt. Huslige ting hadde jeg heller ikke gitt, med mindre konfirmanten ønsket seg det spesifikt. Enig med Tex at det beste er å gi noe ungdommen faktisk ønsker seg, men det må ikke være penger. Synes konsertbilleter var et bra forslag.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg flyttet hjemmefra 1,5 år etter konfirmasjonen og de fleste andre ogås. så da hadde jeg satt pris på å hadd noen orntli husting å ta med meg, istede for billi rammel fra nille.

Jeg øsnket meg også oenger og fikk en del av det, men føler at tiden er litt annerledes da enn nå. 15 år siden. pengen mine ble spart til førerkort da jeg var 18 og en diesel bukse og genser. det var da en bukse og genser en hadde ønsket seg hele ungdomskolen.

men disse ungdommen jeg skal kjøpe en liten ting til. de har da alt, får alt fra forelldrene og har masse penger op konto. kanskje ikke masse i bærum standar, men de har mer inn jeg har nå som fattig student. de kjøper seg bergans jakker og bukser til 1500kr uten å blunke. dette provoserer meg litt så jeg vil ikke være en del av dette.

kanskje jeg bare skal melde di inn i natur og ungdom eller noe. få de litt miljøbeviste.

friluftstinger var ingen dårlig ide. det kan jeg stå for.

det er snakk om kanskje og kjøpe for 300kr til dem hver.

smykker er uaktulele for disse damene bruker ikke smykker og jeg burker ingen av de jeg fikk. mye fjortis dill som samler støv. sølvbestikk har de uttrykt sin frykt mot.

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Til en av "våre" jente-konfirmanter kjøpte vi bunadskniv. Den skilte seg ut på gavebordet, der det nesten bare lå Pilgrim-smykker og pengekonvolutter. (Dette var 1 1/2 år siden. Tror neppe hun bruker de blomster-smykkene fra Pilgrim lengre.) Konfirmanten ble faktisk kjempefornøyd.

Hvis konfirmanten ikke hadde hatt bunad ville jeg kjøpt tur-/friluftsutstyr. Av rimelige gaver kan en for eksempel kjøpe:

-drikkekopp i tre, der konfirmantens navn brennes inn

-termos

-drikkeflaske i metall

-kniv (finnes i mange prisklasser)

-div småutstyr til fisking (håv, klepp, fluer...)

Dyrere gaver:

-sovepose

-telt

-ryggsekk

-stormkjøkken

-fiskestang

-jakke, bukse, fjellsko

Endret av antigartner
Skrevet

Jeg kjøpte aksjer i fond til min nevø til dåpen hans. Regner med at han får glede av dette når han blir 18 :) Om jeg ikke finner på noen lure gaver til bursdager og sånt senere, så kan jeg sette inn mer penger i fondet. Dette går også ann å gjøre til konfirmanter :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Fond sparing var det første jeg tenkte på, men noe sa at det ikke var så lurt å opprette noe sånt for bare noen få hundrelapper og at det ble dyrt.

noen her som vet mere om dette?

la oss si at jeg får med flere på å spleise på fond sparing...så vi kanskje har 500-1000kr å sett inn.

hvordan fungerer dett?

kanskje det er en mulighet likevel?

er det mulig å sette sperre på når de får ut pengene?

Skrevet

Hvorfor skal man på liv og død prakke på ungdommen smykker eller friluftsutstyr?

Ingen av delene hadde på noe vis blitt brukt her iallefall.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Hvorfor skal man på liv og død prakke på ungdommen smykker eller friluftsutstyr?

Ingen av delene hadde på noe vis blitt brukt her iallefall.

For det første så antar jeg at de fleste ser ann personen de faktisk skal gi gaven til :)

Men kom gjerne med forslag du også, til andre ting enn penger man kan gi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...