Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2003 #1 Skrevet 4. april 2003 Snek seg inn en liten trykkleifsdjevel i oppskrifta på sjokoladekake:) sukker og smørblandingen skal være 110 g smør og 1 3/4 dl. sukker :D
Snehvit Skrevet 4. april 2003 #2 Skrevet 4. april 2003 Takk for opplysningen, onyx! Jammen godt at jeg ikke har fått bakt kaken enda, da - må kjøpe Valrhona først vet du! Er det forresten den sjokoladen som heter Guanaja du bruker i kaken? Det er den som har høyest kakaoinnhold (70%) av alle Valrhona-sjokoladene.
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2003 #3 Skrevet 4. april 2003 hm.. husker ikke helt hva den heter, men den kommer som en stor 200grams blokk. Tror at det kanskje er en baketype, mer enn spisetype Men den er ikke god som glasur... har prøvd og måtte bruke masse melis for å få litt søtsmak. Kaken i seg selv er nemlig ikke spesielt søt så glasuren synes jeg må være litt søt. Men ikke for søt.
Snehvit Skrevet 4. april 2003 #4 Skrevet 4. april 2003 Men du bruker den samme sjokoladen i glasuren som i resten av kaken?
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2003 #5 Skrevet 4. april 2003 Til glasuren bruker jeg ofte valrohna, men en litt søtere typen enn kokesjokoladen. Det er også helt greit med vanlig freia selskapsjokolade eller hvit sjokolade.
Snehvit Skrevet 4. april 2003 #6 Skrevet 4. april 2003 Her er en beskrivelse av de ulike mørke sjokoladene fra Valrhona, som alle finnes som 200 grams blokker: Guanaja: bitter mørk sjokolade. 70% kakao - en blanding av Criollo- og Trinitario kakaobønner fra Sør-Amerika. Svært kraftig sjokoladesmak, bitter, lang ettersmak. En sjokolade som kan brukes til i kaker, sjokoladeformer, som dekksjokolade. Eller spises som den er. Caraibe:søt mørk sjokolade. Søtsmaken fra tropene. En blanding og Trinitaro-bønner fra de Karibiske øyer. Mild og fruktig med en delikat smak av mandler og nybrent kaffe. 66% kakao. Manjari: fruktig mørk sjokolade. En mørk sjokolade fra Madagaskar. En bittersøk bouquet med hint av frukt i denne sjokoladen som er en blanding av Criollo og Trinitaro-bønner. 64% kakao. På bakgrunn av det du skriver kan det høres ut som om du bruker Guanaja i selve kaken og Caraibe i glasuren. Tror du det kan stemme?
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2003 #7 Skrevet 4. april 2003 Jepp, ser ut for at det kan stemme :D Bruker ikke å huske hva de heter fordi jeg alltid kjøper den store blokken med den mørkeste typen. De finnes faktisk kakaopulver fra Valrhona også. Det skal jeg prøve neste gang jeg skal lage noe med kakaopulver :D Visste du forresten at en bit mørk sjokolade i mørke sauser til kjøtt gir en veldig fin og fyldig smak til sausen.Kjennes ut som du har kokt sausen i timesvis :D
Snehvit Skrevet 4. april 2003 #8 Skrevet 4. april 2003 Visste du forresten at en bit mørk sjokolade i mørke sauser til kjøtt gir en veldig fin og fyldig smak til sausen.Kjennes ut som du har kokt sausen i timesvis :D :o Sjokolade til kjøtt??? :o Det har jeg faktisk aldri hørt om, men når det gjelder sjokoladens fabelaktige egenskaper burde jeg egentlig ikke la meg overraske. Eller jo... når jeg tenker meg om så har jeg hørt om en meksikansk saus der jeg tror det inngår sjokolade (den satt visst langt inne ). Mener det var Mole den het. Ellers skal jo chili og sjokolade visstnok være en bra kombinasjon, til tross for at jeg aldri har prøvd det selv.
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2003 #9 Skrevet 4. april 2003 Skolade kan brukes til alt :D Bruker forresten å servere sjokoladekaka mi med en fruktpure, pasjonsfruktsaus er favoritten. Dessuten er jordbær fylt med grand mariner (appelsinlikør) og dyppet i smeltet sjokolade også nammenam :D
Snehvit Skrevet 4. april 2003 #10 Skrevet 4. april 2003 Hvordan lager du slik pasjonsfruktsaus da? Og hvordan fyller du jordbær - huler du dem ut, deler dem i to eller hva gjør du? Er visst litt nysgjerrig jeg...
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2003 #11 Skrevet 4. april 2003 Pasjonsfruksausen lager jeg ved å ta ut innmaten i pasjonsfrukten, kjøre den i hurtigmikser og sile i en finmasket sil. Så varmer jeg fruksausen med sukker i en kasserolle til sukkret er oppløst + 1 min. Og rører inn litt usaltet smør tilslutt for å få en fin konsistens. Smør og sukker avhenger av mengden fruktsaft, men bruker vel 2 ss sukker+ 1 1/2 ss smør til 1 1/5 dl. fruktsaft. Jordbærene fyller du med en sprøyte. Fyll sprøyta med likør og sprøyt inn i hulrommet i jordbæret. Må ha en sprøyte med litt tykk nål.
Snehvit Skrevet 4. april 2003 #12 Skrevet 4. april 2003 Å bruke sprøyte i matlagning var nytt for meg, men man lærer jo så lenge man lever! Bare et lite spørsmål til... de mandlene i oppskriften - skal de finmales til pulverkonsistens, eller skal de være litt mer grovkornet?
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2003 #13 Skrevet 4. april 2003 jeg maler mandlene ganske fint, men ikke så fint at de bare er pulver. Litt kornete kan de være,ca som sukker. De er i grunn litt smak og behag. :D
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå