Gå til innhold

bind,ob,reklame, kino og små barn??????????


ellapille

Anbefalte innlegg

I vinterferien skulle jeg ta med ungene på kino, de er 4 og 7 år gamle.

Vi skulle se sihiro og heksene.

Vi gledet oss skikkelig og ungene var i fyr å flamme. Så begynner reklamen. om hårspray,brus,tannkrem, barberskum mm. Det er helt greit for det veit ungene hva skal brukes til. Men hva har mine unger på 4 og7 med bind,ob og oppsugingsevnen å gjøre? Hva skal jeg si da om ungen spør? Jeg vil ikke ha noe av dette her, det er mitt ansvar, oppgave og ikke minst ønske om selv å få ta meg av den prosessen eller læringen der. Det finnes aldersgrenser for røyk,alkohol,sex,dataspill,filmer, ja for alt, man skal til og med skåne ungene for for mye fristende reklame, at barneklær blir laget sexy og utfordrende reagerer man på, men undervisning om puberteten, blod,bind, magesmerter, ja det skal fanken meg læres før de kan lese flytende.

Jeg vil ikke ha noe av det. Hjernen på ungene er ikke i stand til å forstå hva som skjer, så gi dem fri fra sånne dumme ting, alvoret og tenårene kommer fort nok alikevel. Jeg kommer fra et hjem der jeg ikke fikk vite noen ting, måtte greie meg sjøl, men det må finnes en skånsom måte å gjøre dette på. Vi foreldre blir klaget på at det ikke er lenger vi foreldre som oppdrar ungene våre, det er barnehage,skole og sfo, men hva med den tiden vi faktisk har med dem da? Ikke den skal vi få råde over selv en gang. Det er min oppgave å hjelpe barna mine når jeg føler at tiden er inne og de er klare for det. Skal alt læres når de er små, så får vi en gjeng sexfikserte unger, og det skal jeg lover dere at er dumt. Ungen ødelegger da for seg selv, det blir da stående utenfor leker og situasjoner fordi det har blitt undervist og opplært som en tenåring og ikke som barn. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så fælt med mensen, da?

Nå er jo bind-reklamene ikke akkurat det jeg ville kalt "intelligente", men om problemet er at de spør..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Synes ikke mensen har noe med sex å gjøre.

Lurer de på hva det er kan man jo komme med noen vage forklaringer om "dame-greier" el.

Vi lærte om mensen i 3. klasse, så du må være rask hvis du heller vil at du skal lære dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gledet oss skikkelig og ungene var i fyr å flamme. Så begynner reklamen. om hårspray' date='brus,tannkrem, barberskum mm. Det er helt greit for det veit ungene hva skal brukes til. Men hva har mine unger på 4 og7 med bind,ob og oppsugingsevnen å gjøre? Hva skal jeg si da om ungen spør? Jeg vil ikke ha noe av dette her, det er mitt ansvar, oppgave og ikke minst ønske om selv å få ta meg av den prosessen eller læringen der.[/quote']

Barberskum reklame er greit, men ikke bind/ob reklame? Ingen av delene er vel spesielt naturlige for unger i denne alderen. Om det i det hele tatt er riktig med reklame på kino for barn, ja se det kan nok diskuteres.

Hvis de spør så får du vel forsøke å forklare de hva det er. Flott at du finner det naturlig at det er din oppgave å informere barna/lære barna om dette, men du kan ikke forvente at de ikke skal få vite noe om det før du "finner tiden moden". De kan jo få høre om det av venner f.eks. før du syns det er aktuelt og da vil de jo spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos oss har både bind og o.b. alltid vært i skapet på badet...det samme skapet hvor det var hårføner, håndklær, nye håndsåper, toalettruller og annet som "hører til" på et bad.

Det var da aldri noe problem for mamma og forklare meg, min søster og de hun var barnehagetante for at det var noe voksne damer brukte når de ikke hadde baby i magen fordi de var voksne og kunne ha babyer i magen....(OK, det var mange jenter og veldig opptatte av de minste hele tiden...de var jo babyer...)

Vet du, det var svaret vi fikk da vi spurte og vi viste da hvordan produktene så ut og det var jo ikke no´ spennende...

Vi har da aldri vært noe mer opptatte av sex enn andre barn/unge...og du - jeg er enig med Donpedro her...dersom du skal forklare dette for barna bør du nok gjøre det med den eldste snart iallefall, ei av mine venninder fikk nemlig mensen som ca 9-åring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o Mensen er jo like naturlig som barbering, og begge deler hører puberteten til og det er noe alle (stort sett) må lære engang likevel. Synes du skal ha et naturlig forhold til bindreklame, og svare ungene dine når de spør, om de spør, om hva det skal brukes til.

Her i huset har jeg mine "mensesaker" i skapet under vasken, og bind og tamponger ligger stadig i veska mi. Ungene tar det frem, og jeg har forklart hva det brukes til. Gutten min på (snart) tre synes det er veldig moro at mamma bruker bleier :roll:

Vet ikke om det er gutter/jenter/begge deler du har, men engang må de jo få vite om mensen, dette har da ingenting med sex å gjøre? Tror heller ikke reklamen var myntet på ungene, men tvertimot på foreldrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå at det kan være litt ubehagelig hvis ungene begynner å stille spørsmål om dette. Men i disse tider er det en gang slik at man skal helst lære ungene om sexualitet og alle disse tingene. På den måten skal barna være kjent med og trygge på alle deler av kroppen sin, også underlivet. En del av det er at underlivet blør når man blir voksne. Og de som har greie på det mener at dette er veldig viktig for barn og ha et naturlig forhold til.

Jeg må si at jeg er vel også av den som kanskje kunen tenke meg å slippe forklare 5 åringer om mensen, kan vente til de blir 9 liksom. Men jeg ser ikke at det er noen fare eller slik med slike reklamer. Det som er ubehagelig med slike reklamer er at voksne må forklare dem første gangen. Ungene tror jeg fint klarer forstå slikt. Jeg tror faktisk at vi har en tendens til å undervurdere ungers forståelsesevne. Jeg tror at det er språket som gjør at det kan være vanskelig å uttrykke det dem vil, men forståelsen er nok langt større enn vi gir dem kreditt for.

Men det var nå min helt personlige mening da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt skjønn er unger ganske enkle sånn:

-Er de nysgjerrige eller lurer på noe så spør de!

Hvis vi voksne svarer ærlig, enkelt og greit, så er de mer enn fornøyde med det, og spør neppe mer om den saken.

Jeg tror noen voksne har en egen evne til å komplisere ting. Jo mer "mystisk" man gjør ting for ungene, så mer spennende blir det og jo mer opptatt blir de av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er d pinlig å snakke om mensen fremdeles?????

Var det mitt innlegg? Nei, jeg har ikke sagt det er pinlig.. Men kanskje noen lenger oppe i tråden sa det. Jeg leser litt fort noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er d pinlig å snakke om mensen fremdeles?????

Og det er vel lenge siden mensen var noe skittent og ekkelt? Mensen er naturlig, normalt. Gjør vel ingen skade på barn om de får vite om det når de er 4 og 7 :roll:

Normalt at barn er nyskjerrig og spør om ALT. Svar i vei.

Jeg vokste opp med å se mamma bruke bind fra lenge jeg begynte på skolen. Altså: jeg var ofte med henne på badet da jeg var liten og så hele greiene (ikke blodet da - ikke som jeg kan huske i alle fall). Kan ikke si at andre i min nærhet ser på meg som en person som har tatt skade av slike ting.

Neste gang: gå inn etter at reklamen er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Hmm kanskje jeg er unormal, men jeg synes det ikke selv.. Jenta mi ska følge meg på do og overalt når mannen er i nordsjøen, hun er vel redd jeg også ska forsvinne fra henne! Men uannset når hun spør meg ka d`e når jeg brukte bind, så sier jeg mamma må bruke bind og mamma blør for at mamma kan få baby! Første gangen synes hun synd på meg og ville gi meg plaster.. men etterhvert så ble hun vant med at mamma må bruke bind av og til....

Selvom hun er liten så betyr ikke at hun ska ikke vite hva man bruker bind til ;) (Men jeg bruker ikke ob mens hun ser på! vil ikke at hun ska begynne å stappe ting inn hos seg selv da) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Da jeg var liten kunne ikke mamma gå på do uten at jeg var med, så jeg satt og kikket på mens hun dyttet inn tamponger. :o :ler: Hun understreket at jeg ikke måtte putte noe inn der selv da, også forklarte hun meg naturligvis hvorfor hun blødde. Tror ikke jeg har fått varige mén av det, snarere tvert i mot... Dessuten er det vel lettere å snakke med barn om slikt mens de er relativt små, når de blir litt større synes de jo gjerne det er flaut og ekkelt å snakke med foreldrene om pubertet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Jeg bruker ikke tampomger, men guttunger ser de jo på tv. Han lurte på hva det derre egentlig var, og jeg svarte enkelt og greit at damer brukte det når de hadde mensen (som han alt vet hva er). Det tok noen sekunder før han kom på å spørre hvordan det ble brukt. Han ble litt :o da jeg sa damene pakket de inn der blodet kom ut... :lol:

Personlig synes jeg det er noe mer irriterende med kinoreklame som spiller noe så innmari på sex. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det verste som er er når alt skal ties ihjel og blir sett på som flaut av den voksne...Min mor snur seg bort når man kysser hverandre på tv også hun..

Slik er er ikke jeg og slik vil jeg aldri bli. Som andre skriver her -guttungen min på tre år synes også det er morsomt at mamma bruker "bleier"... Han ville bruke en av mammas bind på seg selv han.. :ler:

Men jeg kan forsåvidt forstå at det ikke er like greit å måtte forklare slike ting med tilhørere rundt seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det är väl som fler här säger: Det är naturligt med både bindor och OB, att göra ett hemlighetsmakeri runt det hela gör det väl bara spännande.

Jag kan inte minnas att det varit något konstigt när jag växte upp, däremot minns jag min en släkting som är 10 år yngre än mig - hon använde mammas bindor som blöjor till sina dockor :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Starya!

Noah er med meg på do bestandig, og han vet allerede godt at de små bleiene er mamma sine, og de store er Noah sine. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

däremot minns jag min en släkting som är 10 år yngre än mig - hon använde mammas bindor som blöjor till sina dockor :ler:

Det gjorde jeg også :blunke: De gamle Saba Self Sit var ypperlige som dukkebleier!

Har alltid hatt et helt naturlig forhold til dette, både i oppveksten og i forhold til datteren min. Kan ikke huske når jeg fortalte henne om mensen og sånn, det har bare kommet gradvis og helt naturlig ettersom hun har vært nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Huff, ja, jeg husker at mamma hadde "dame-mageverk", som aldri ble mer utdypet, før det ble tid for at slikt dukket opp hos meg (jeg lærte stort sett om det fra blader, på skolen etc...)

Nei, det er langt bedre å forklare dem om dette mens de enda er så små at de ikke synes de er flaut, helt enig i det ja. Ikke ideelt å måtte forklare slik på kino, men jeg ser ikke noen stor skade i slike reklamer akkurat...

Ta heller en prat med ungene dine du, forklar dem saker og ting når de spør. Ikke gjør det hemmelig, tabu er spennende det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...