Gå til innhold

Blind eller døv

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler er ille, på hver sin måte.

Men jeg personlig vil tro det er verst å være blind.

Skrevet
Begge deler er ille, på hver sin måte.

Men jeg personlig vil tro det er verst å være blind.

Ville sagt det samme, vi lever i ett veldig visuelt samfunn, med mye støy. Er nok en fordel å slippe forstyrrende elementer som støy, hvis man skal konsentere seg om noe, vil jeg tro..

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville valgt å bli blind om jeg fikk velge. Det ville vært ille og ikke kunne delta i samtaler og høre hva folk snakker om. Det er ikke mange som behersker tegnspråk, for å si det sånn. Og for ikke å snakke om musikk...

Skrevet

Det jeg er mest redd for er å bli blind.

Gjest Gjest_Tilda_*
Skrevet

Jeg betrakter synet som en av våre viktigste sanser. Dessuten finnes det langt flere hjelpemidler for en døv person versus en som blind. Det er ingen tvil for meg; heller døv enn blind

Skrevet

Jeg vil ikke velge, men jeg mener å ha lest en undersøkelse der det kom frem at de som var mest tilfredse til tross for handikappet sitt var de som er blinde.

Dette er mange år siden, men det er jo ikke sikkert det har forandret seg?

Skrevet

Jeg tror jeg hadde følt meg mindre hjelpesløs som døv enn som blind.

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

Jeg ville vært mest redd for å bli døv. Selv om samfunnet er veldig visuelt, så har jeg også hørt, som Brunhilde nevner, at blinde lever bedre med handicappet sitt enn døve. Tror det er mange ensomme døve. Jeg tror man lett faller utenfor samfunnet av å være døv, og jeg tror en del lettere kan bli isolert og lettere deprimert enn andre. Når jeg tenker på at å aldri kunne høre musikk, så er heller ikke det noen lystig tanke. Hvis man levde i sin egen lille verden, ville det nok vært bedre å ha synet i behold, men jeg tror nå mennesker er sånn at de fort blir ulykkelige av å føle seg ensomme. Men vil så klart tro det er forskjeller blant døve også, bl.a. når det gjelder hva slags nettverk de har.

Endret av Frk Åberg
Skrevet

Jeg har også hørt at det er lettere å leve med å være blind enn døv. Man bruker nok hørselssansen veldig mye mer enn man tenker over; til å orientere seg i trafikken, være forberedt på at det kommer noen bak deg eller at det kommer noen inn i det rommet du er i. Jeg mener jeg har hørt at døve ofte blir nervøse og skvetne - det synes jeg høres logisk ut.

Jeg har gått på skole både sammen med en som var blind og en som var døv. Det var utvilsomt den blinde som gled lettest inn i miljøet, henne kunne vi jo snakke med!

Måtte jeg velge ville jeg nok heller vært blind enn døv, ja...

Skrevet

Etter å ha gått i døvebarnehage, har en mor som er døvelærer og ha vært med på mange turer med mange døve barn (og voksne) oppimellom årene, ville jeg faktisk valgt å være døv.

De døve fungerer overraskende bra i et hørende miljø, de fleste som er født døve kan lese på lepper uten problemer, men det er jo klart at det er vanskelig å gjøre seg forstått verbalt (de som er kraftig tunghørte kan ofte klare å snakke selv, men nå tenker jeg på helt døve.)

Føler meg selv mer avhengig av synet enn hørselen, men vet jo ikke :)

Skrevet

Det er helt umulig for meg å svare på det. Jeg har også hørt at det er "lettere" å være blind enn det er å være døv.

Skrevet

Jeg tror at det er forskjell på å være født blind eller døv og så på å bli det i kanskje voksen alder.

Skulle jeg miste en av sansene nå i voksen alder ville jeg nok velge å miste hørsel.

Gjest StockDama
Skrevet

jeg ville helst blitt døv enn blind...jeg elsker å drive med foto, male, grafisk arbeid generelt, pluss, jeg vil se typen min!

Skrevet

Som tegnspråktolk er det vel ingen tvil om at hvis jeg først skulle miste en sans, så måtte det bli hørselen.

Når det gjelder hvordan døve og blinde greier seg med sitt handicap tror jeg dette er mer personavhengig enn noe annet. Jeg vet om døve som nok er veldig isolert, mens jeg kjenner døvblinde som lever et mer aktivt liv enn meg!

Såvidt jeg husker sa Helen Keller (som jo var døvblind) noe sånt som at å være blind skaper avstand til ting, mens det å være døv skaper avstand til mennesker.

Skrevet

Jeg har faktisk spurt veldig mange av vennene mine om det her før. Det som er merkelig er at veldig mange av de som ville valgt å være blinde, tar det som en selvfølge at alle ville valgt det, og vice-versa.

Jeg sjøl ville helt klart valgt å være døv, og skjønner ikke hvordan folk kan si de heller ville vært blinde ;)

Skrevet
Jeg tror nok jeg ville valgt å bli blind om jeg fikk velge. Det ville vært ille og ikke kunne delta i samtaler og høre hva folk snakker om. Det er ikke mange som behersker tegnspråk, for å si det sånn. Og for ikke å snakke om musikk...

Enig

Skrevet

Til dere som sier at det ikke er så mange som behersker tegnspråk må jeg si at jeg tilstadighet blir overrasket over hva folk kan. Selvfølgelig er det ikke så mange som har et fult utviklet tegnspråk, men det er faktisk mange som kommuniserer bra med døve med de få tegnene de kan! Jeg blir alltid imponert, for jeg hadde aldri turt å gjøre det før jeg lærte tegnspråk ;)

Og til vedkommende som skrev at døve ofte blir nervøse og skvetter mye, må jeg si at jeg aldri har opplevd dette. Tvert imot føler jeg døve tar det veldig med ro når ting skjer som de ikke har hørt på forhånd, f.eks. hvis noen kommer opp bak dem. Kanskje de faktisk får trening i å ikke skvette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...