Ingy Skrevet 7. april 2003 #21 Del Skrevet 7. april 2003 "rettferdig handel" er sikkert bra, men da ekskluderer vi mange milioner andre barn. Det er ofte organiserte kollektiv for fam. som produserer disse varene som det her referer til, men tenk på alle de som ikke kan være med der. Det rettferdiggjør hverken barnearbeid eller vår samvittighet. Jeg forstår ikke helt hva du mener Gjest. Skal vi la være å støtte opp om tiltak som rettferdig handel fordi ikke alle verdens fattige per dags dato ikke får plass i slike opplegg? Jeg er enig med deg hvis poenget ditt er at rettferdig handel ikke er nok, at vi fortsatt "bør" ha dårlig samvittighet. Men hvis du mener at "det er så mange dråper i havet at vi ikke kan hjelpe alle så da er det bedre å hjelpe ingen", da er jeg veldig uenig med deg! Produsentene produserer varer som vi etterspør. Så hvis vi etterspør varer som produseres etter noen etiske retningslinjer - som brukbare arbeidsforhold og rimelig lønn - så skal - i teorien - markedet tilpasse seg dette' date=' og tilby slike varer. Som kunder har vi faktisk ganske mye makt - hvis vi er litt bevisste. [/quote'] Enig! Mitt poeng er: Kjøp minst mulig unødvendige ting, skjær ned forbuket - gi bort penga dine i stedet! Skal du kjøpe matrielle ting kjøp produkter som er del av rettferdig handel der hvor slike rettferdige alternativer finnes. Enig med Donpedro her. Det er jo akkurat dette som er poenget. Gjennom rettferdig handel får plukkerne m.fl. skikkelig betalt. Sånn jeg ser det kan nordmenn som er imot barnearbeid gjøre følgende for å få slutt på det skadelige barnearbeidet: 1. Være bevisst forbruker, etterspørre varer hvor produsenten er sikret rettferdig betaling. Rett betaling = familien får bedre råd = barna kan jobbe mindre, gå mer på skole. 2. Jobbe for å fjerne handelsbarrierer på varer fra fattige land og for at land skal få ettergitt gjeld osv. Fattige stater = ingen gratis skole og intet gratis helsevesen 3. Støtte organisasjoner (økonomisk, ved medlemskap, i aksjoner osv) som jobber for å bedre økonomiske, sosiale og poltiske kår for mennensker som ikke er like heldige som nordmenn, folk som lever i fattige land / i land med enorme forskjeller / land med mye "høykorrupsjon". "Snille" stater med jevn fordeling og rettferdige lover sørger for at barna får skolegang... 4. Støtte organisasjoner som jobber med å endre holdninger (uten å disrespektere lokal kultur) der hvor det er holdningene og ikke økonomien som tvinger barn til skadlig barnearbeid. 5. Støtte organisasjoner og bedrifter som jobber aktivt med alternative løsninger f.eks. skole som del av arbeidsdagen. +++ Ingy www.changemaker.no - Klart vi forandre verden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå