Gå til innhold

Orkidee i glasspotte?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Phalaenopsis er ei god plante for hydrokultur, men jeg har hørt at det skal være veldig vanskelig å konvertere Phalaenopsis fra jord til hydro eller semi-hydro.

De er like vare for å være kalde på føttene som de Phalaenopsis som vokser i jord er for å være våte på føttene, så de bør stå i ærheten av en ovn.

Men jeg har lyst til å prøve!

Jeg har to planter som ikke blomstrer nå, og det er rette tida til å konvertere dem.

Hvordan behandler du plantene dine når du flytter dem fra jord til vann?

Bruker du leca (semi-hydro) eller bare vann (hydro)?

Hva slags næring gir du dem?

Hvordan støtter du planta så den står godt?

Hvordan plasserer du dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tar bare planten, skyller av all jord i vasken, og setter de i en litt høy, smal vase.

bruker bare vann. skifter vann ett par ganger i måneden kanskje. kunne sikkert gjort det oftere.. orkidee-næring når jeg husker på det. sjelden igrunn ;)

støtter de egentlig ikke.. de står fint av seg selv.. bruker gjerne de lange blomsterpinnene, som følger med planta. kjekt om disse går helt ned i bunnen av vasen.

mine står nært et sørvendt vindu, men jeg har persienner nede hele sommeren da.

også pleier jeg å dusje hele planta med vann et par ganger i uka.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Drar opp igjen denne tråden jeg. Har en keiki jeg har hatt siden i vinter, og har nå plantet den om. Men det ser ut som den begynner å visne? Kan jeg plante den om i vann? Og finns det ikke sånne "gummikuler" man kan ha i vannet, som holder på vannet?

Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...