Gå til innhold

Orkidee i glasspotte?


Gjest Chrizzy

Anbefalte innlegg

Jeg har en orkide som står i hvit potte. Den innerste "potta" (vet ikke hva det heter) er en gjennomsiktig plast "potte". Jeg har lest flere steder at orkideer skal stå i gjennomsiktige glasspotter. Betyr det at ytterpotten bør være gjennomsiktig? Skal jeg kanskje fjerne den hvite potten og bare la den stå i den plastikken? Burde jeg finne en gjennomsiktig potte? Har aldri sett noen gjennomsiktige potter egentlig... Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orkiderøtter trenger lys, derfor står de i gjennomsiktig potte når du kjøper de, og derfor skal de stå i gjennomsiktig potte når du har dem hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at orkideer ofte har gjennomsiktige plastpotter er ganske riktig at røttene vil ha lys.

I naturen vokser de ofte i sprekker e.l. der det har samla seg bark og jord, og røttene ligger helt i dagen. I naturen kan det gå lang tid mellom hver gang det regner, så f.eks Phalaenopsis har luftrøtter som trekker til seg damp fra lufta. Når det regner, regner det ofte mye, men vannet renner fort vekk.

Du kan trygt sette orkideen din i et vanlig potte, men det optimale er at planta står i ei glasspotte.

Hvis du skal potte om orkideen er det viktig at det er dreneringshull i potta, slik at du kan etterligne de forholda den er tilpassa best mulig:

Skyll orkidepotta under rennende vann til den er god og våt, og la den renne godt av så det ikke legger seg vann i bunnen. Vent ca ei uke til neste vanning. Når du gjødsler, gjør du det likedan: Bland ut gjødsel, og skyll potta med gjødselvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine orkideer står i glasspotter og jeg har steiner i bunnen og passer bare på at det alltid er litt vann i bunnen. Orkideene blomstrer igjen og igjen. Faktisk de eneste blomstene som overlever hos meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De orkide typene vi får kjøpt i butikken i dag, som f.eks. phalanopsis er ekstremt hardføre, og tåler derfor godt å stå i potter som ikke er gjennomsiktige.

Litt mer sjeldne og eksotiske orkide typer ville jeg nok helst hatt i en gjennomsiktig potte så de får lys.

Ellers må jeg si at jeg syns det ofte ser stilig ut med orkider som står rett i gjennomsiktige vaser/boller o.l. Men da er det viktig å passe på vanningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med denne tråden, da jeg idag kjøpte meg en flott orkide og en glasspotte (den fra Hadeland, som Finn Schjøll har vært med og laget).

Men har et lite problem, om jeg kan kalle det det. Tok av plastpotten og satt alt i glasspotta, men det fyller selvsagt ikke opp hele potta, noe jeg skulle ønske den gjorde. Lønner det seg å fylle opp med jord, eller evt stein, eller er det bare bra at det er litt luft rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har et lite problem, om jeg kan kalle det det. Tok av plastpotten og satt alt i glasspotta, men det fyller selvsagt ikke opp hele potta, noe jeg skulle ønske den gjorde. Lønner det seg å fylle opp med jord, eller evt stein, eller er det bare bra at det er litt luft rundt?

Du tenker på vasene til Finn Schøll?

Det er svært viktig at røttene ikke står i vann, så jeg ville ha lagt et godt lag med stein i bunnen. Deretter hadde jeg satt orkideen med kompost oppå steinene, og lagt stein på toppen.

Hvis det er mye plass i potta, kan du kjøpe orkidejord og fylle opp med den, men du må for all del ikke bruke vanlig blomsterjord. Vanlig blomsterjord er skadelig for orkideer. Det er egentlig ikke nødvendig for planta å ha så mye kompost. Det viktigste er at den står støtt og at røttene får tak i den komposten som er der. Luft er bare bra for planta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er vel kanskje heller vase enn potte ja... :)

Takk for supre råd, bra jeg ikke tok i blomsterjord iallefall da :)

Har hatt et par orkideer før, og iallefall lært at de ikke skal stå i vann (får vel omtrent et eggeglass vann av meg i uka) så den tabba skal jeg klare å unngå, men ellers vet jeg svært lite!

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har god drenering og passer på at det ikke står vann i potta kan du glemme alt du har lært om et eggeglass i uka. Har du ikke drenering er et eggeglass i uka OK, men da bør du dusje luftrøttene innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, da kunne jeg ikke det jeg trodde allikevel :)

Da blir det et eggeglass i uka, og litt spraying når jeg uansett tar runden min, frem til jeg får litt drenering :)

Når jeg først har deg her (og du kan masse om orkideer), når orkideen er avblomstret, hvor langt ned bør jeg beskjære stilken da for å få nye blomster senere? (Og stemmer det at jeg bør sette den litt kjøligere da, ca 18 grader?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til stilken har visna, og skjær bort det som er vissent.

I den delen av stilken som ikke visner, ligger det sannsynligvis knopper i øynene og venter på å vokse ut, enten som grener, eller som blomster.

Jeg vet ærlig talt ikke om orkideer bør stå kjøligere etter avblomstring. Jeg setter mine i et vindu der det ikke er stekende sol, men heller ikke kaldere enn 15 grader. Jeg setter dem bak sofaen eller gardinene, så er de ute av syne til daglig, men samtidig er det lett å huske dem på vanningsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en orkide med en gjennomskinnelig matt potte i gave. Orkideen holder lenger en jeg noen gang har fått til før.

Jeg har har hatt en stående i en mørk tett ytterpotte i snart to år. Den blomstrer nesten kontinuerlig. Tror det viktigste er lysforholdene og riktig vanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*leser og lærer*

Greide å ta livet av min orkide, jeg :sjenert:

Har kjempelyst på en ny, og nå ser jeg jo hva jeg gjorde feil; altfor mye vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjekt med denne tråden, da jeg idag kjøpte meg en flott orkide og en glasspotte (den fra Hadeland, som Finn Schjøll har vært med og laget).

Måtte surfe etter den, og wow..den var fin! :)

Hvor kjøpte du din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte surfe etter den, og wow..den var fin! :)

Hvor kjøpte du din?

Jeg kjøpte min på Christiania glassmagasin. Kjøpte den største, og den kostet der 249,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

noen av mine orkideer (phalaenopsis) har jeg tatt bort all jorda, og satt de i en vase. røttene er i vann hele tida. (har vann helt opp til der bladene starter) dette funker kjempefint, og de blomstrer og beholder blomstene på lenge!

har også flere som står i vanlig "mørk" potte, som også står kjempefint.

personlig mener jeg at ett eggeglass i uka er litt lite ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...