Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Aight. Saken er den at jeg føler meg lite komfortabel med å sitte på et stort stille rom hvor folk arbeider, og tygge og knaske ivei. Vet ikke hvorfor, men det er nå best å ha på tv/musikk når jeg spiser, for det høres så veldig høyt ut inni hodet mitt. Så jeg spiser før jeg stikker på morran, rundt 8, og når jeg kommer hjem, om ca en time. Jeg synes ikke det er så veldig lenge å vente, siden jeg stort sett ikke er sulten rett etter jeg har spist. Etter 5 uker b (heh snakker om sola, der poppet han inn og klaget igjen akkurat nå) begynner folk å legge seg oppi det her da. Maser og maser om at jeg må spise, og sjefen sa i en litt småspydig tone "Næmmen, sitter du og jobber i pausen? Du blir ikke feit av en brøskive vet du". Rett foran alle, så jeg må sitte og forklare meg. Hmm. Har han kanskje rett om at jeg spiser for skjeldent eller bør han klappe igjen, spesielt foran alle andre? En begynner jo å lure siden han tok dette så veldig tungt. Denne ligger under kropp og helse, fordi han klager på min helse og bekymrer seg tydeligvis for min kropps helse. Så fyr løs med råd, jeg synes dette her ble rett og slett for bøst.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Forstår jeg deg rett i at du ikke spiser mellom 8 om morgenen og til arbeidstidens slutt kl 16? JA det er for lenge. Vanligvis har man pause der man går vekk fra arbeidet og spiser. Om du velger å spise eller ikke er din sak, men det kan være greit å gå i kantinen av sosiale grunner. Man bør spise hver 3-4 time hele den våkne tiden i døgnet. Dette for å holde blodsukkeret på et jevnt nivå slik at man yter mest mulig. 8 timer er dobbelt så lenge, så det er ikke rart at han reagerer. I tillegg er det vel hans oppgave å påse at folk får de pausene de har krav på.
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 Som jeg sa, jeg er hjemme halv 2 og da blir det festmåltid uten like med pænkæiks. Det er jo forsåvidt greit han bryr seg, men foran hele gjengen? Hva må de tenke om meg da, "åh der går anoreksiadama, stakkars hun da." bare fordi jeg har en så liten magesekk at det rett og slett ikke føles ut som det er plass til mat før flere timer etter jeg sist spiste. Har forhørt meg med legen, og han sa at neida, du er så sunn og frisk. Så ja.. da vet jeg ikke om det er annet å gjøre enn å fortsette å bli sett på som en nektende spiseforstyrret.
Lilith Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Jeg synes ikke det er sjefen sin sak å legge seg borti dine spisevaner med mindre det gjør deg syk og/eller det går utover arbeidet ditt.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Som jeg sa, jeg er hjemme halv 2 og da blir det festmåltid uten like med pænkæiks. Det er jo forsåvidt greit han bryr seg, men foran hele gjengen? Hva må de tenke om meg da, "åh der går anoreksiadama, stakkars hun da." bare fordi jeg har en så liten magesekk at det rett og slett ikke føles ut som det er plass til mat før flere timer etter jeg sist spiste. Har forhørt meg med legen, og han sa at neida, du er så sunn og frisk. Så ja.. da vet jeg ikke om det er annet å gjøre enn å fortsette å bli sett på som en nektende spiseforstyrret. Forskjell på kl 14 og kl 16 ja. Bare for å presisere synes jeg ikke noen skal legge seg bort i når, om eller hva du spiser. Forøvrig bananer knaker vel ikke inne i hodet når du spiser ...?
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 ... og så må jeg jo gratulere dræææds dama med jobb ... Hurra (og fing'en til NAV tullekjerringen som mente at det ikke var håp for en med dreads - look who's laughing now ...).
wondergirl Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Han kunne jo vært litt mer diskré, da. Tenk hvis du virkelig hadde spiseforstyrrelser, det er jo ikke noe man har lyst til å diskutere med sjefen og alle kollegene. Jeg hadde ikke blitt særlig trivelig å være sammen med hvis jeg hadde gått i seks timer uten å spise. Jeg pleier å spise klokka ni, klokka halv ett og klokka halv seks (og det ble jo fem timer. Men da er jeg sulten også!). Ideelt sett skal man jo heller spise ofte og lite framfor mye og sjelden. Ellers så tror jeg neppe knaskingen din er til plage for andre enn deg selv.
ashera Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Joda, han kunne ha vært mer diskret, og ordlagt seg annerledes. Men er ikke sikker på om en slik melding behøver å handle om spising i seg selv. På mange arbeidsplasser er det sosialt forventet at man skal delta i spisepausen, og det har en sjef gode grunner til å bry seg med, bare ikke framfor alle og med den type språkbruk. Grattis med jobb, forresten!
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Oh shit, jeg presiserte ikke det fortsatt var jobbkurset jeg siktet til Men det går jo ikke utover arbeidet, tvert imot glemte jeg jo det var lunch, og satt og søkte og lette etter jobb som en gal. Jaja, jeg skal få meg en jobb og lære meg å knaske blant andre så blir alle fornøyd :D
Gjest Blondie65 Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Oh shit, jeg presiserte ikke det fortsatt var jobbkurset jeg siktet til Å h'okey. Men atte det er nå gøy at du er kommet på det v'affal synes nå jeg da ...
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Jo gøy der når ikke de maser så fælt.. Bare plagsomt at ikke det finnes NOEN passende jobber ennå, etter 5 uker med søking hver dag... pastor? Fengselsbetjent?
Gjest neni Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 Jeg synes ikke sjefen din oppførte seg særlig pent, nei. Men jeg kan virkelig forstå hvorfor han stusser over dette. Du spiser altså ikke på 6 timer? En trenger ikke å være ernæringsfysiolog for å skjønne at det ikke er bra.. Når du begynner i vanlig jobb, har du ikke tenkt å spise på 8 timer da..? Dette med at du ikke klarer å spise foran andre mennesker er noe du burde gjøre noe med. Feks fortelle det til legen din. Ikke fordi det nødvendigvis er helseskadelig, men for å si det rett ut, det er en tvangstanke.
Gjest Reven Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 Du har godt av en pause, enten du bruker den til å spise eller noe annet. Jeg håper du klarer å riste løs litt, sjøl om du ikke er den store "spise-matpakke-sammen-med-de-andre-typen"? Hvis det er enklere å drikke enn å spise, kan du f.eks ta med deg en smoothie e.l. så du får i deg noe i løpet av arbeidsdagen? Jeg er av den typen som godt kan glemme å spise mellom frokost og kvelds, og plutselig oppdage at jeg er slapp, eller rett og slett har lagt på meg av for lite mat. Det er ikke bra... Når en spiser for sjelden eller for lite går kroppen i alarmberedskap og skrur ned på sparebluss. -Og det er ikke noe gøy!
Gjest Tweek Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 Heregud, han trenger jo ikke latterliggjøre deg foran alle, for det hadde nemlig jeg følt det som! Men en banan som blondie sier, eller iværtfall drikk den der iskaffesaken din, det hjelper Men hvahjelper det å søke på jobber når du ikke får en uansett fordi du har velta ei søppelkasse
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 Jeg synes ikke sjefen din oppførte seg særlig pent, nei. Men jeg kan virkelig forstå hvorfor han stusser over dette. Du spiser altså ikke på 6 timer? En trenger ikke å være ernæringsfysiolog for å skjønne at det ikke er bra.. Når du begynner i vanlig jobb, har du ikke tenkt å spise på 8 timer da..? Dette med at du ikke klarer å spise foran andre mennesker er noe du burde gjøre noe med. Feks fortelle det til legen din. Ikke fordi det nødvendigvis er helseskadelig, men for å si det rett ut, det er en tvangstanke. Når jeg begynner i vanlig jobb skal jeg så klart spise i pausene. Jeg bare føler meg ikke helt bra der jeg sitter i kombinert arbeidsrom/kantine i total stillhet og knase og bråke.. Har fortalt alt til legen, som sier det er greit. Jeg vet ikke, kasnkje han bare ikke har peiling.. (nei ikke sarkastisk ment) et par tilfeller har han bomma kraftig på, som å gi meg penicilin uten at jeg trengte det osv. Du har godt av en pause, enten du bruker den til å spise eller noe annet. Jeg håper du klarer å riste løs litt, sjøl om du ikke er den store "spise-matpakke-sammen-med-de-andre-typen"? Hvis det er enklere å drikke enn å spise, kan du f.eks ta med deg en smoothie e.l. så du får i deg noe i løpet av arbeidsdagen? Jeg er av den typen som godt kan glemme å spise mellom frokost og kvelds, og plutselig oppdage at jeg er slapp, eller rett og slett har lagt på meg av for lite mat. Det er ikke bra... Når en spiser for sjelden eller for lite går kroppen i alarmberedskap og skrur ned på sparebluss. -Og det er ikke noe gøy! Mja, pausene bruker jeg på kaffe og sigg, kanskje ikke så sunt når jeg ikke har fått i meg mat heller.. Kanskje ta med et eller annet enkelt å spise innimellom hadde vært en ide ja, men jeg bare skjønner ikke hva stresset mitt med å spise foran andre går ut på.. dette gjelder også foran venner, hvis det er ekstremt stille.. Min legger ikke på seg engang, men raser bare nedover, ikke noe morsomt det heller. Kommer til å forsvinne til slutt hvis jeg ikke skjerper meg her! Heregud, han trenger jo ikke latterliggjøre deg foran alle, for det hadde nemlig jeg følt det som! Men en banan som blondie sier, eller iværtfall drikk den der iskaffesaken din, det hjelper Men hvahjelper det å søke på jobber når du ikke får en uansett fordi du har velta ei søppelkasse Hehe iskaffe gjør meg jo spinnvill i tillegg til uopplagt, og da blir resultatet ganske dårlig. Kjeften på deg!
Gjest Nedfall Skrevet 18. september 2007 #16 Skrevet 18. september 2007 Kanskje ta med et eller annet enkelt å spise innimellom hadde vært en ide ja, men jeg bare skjønner ikke hva stresset mitt med å spise foran andre går ut på.. dette gjelder også foran venner, hvis det er ekstremt stille.. Dette blir fjerndiagnostisering, men, det å ha ubehag med å spise foran andre, er ett av symtomene som kan tyde på Sosial angst. ..sier ikke at det er det du har da.
Gjest Tweek Skrevet 18. september 2007 #17 Skrevet 18. september 2007 Tviler sterkt på at hun har sosial angst da.. Det er jo bare at hun ikke liker å stappe munnen full av bråke mat og smatte når alle ser og hører på, helt normalt vil jeg si..
Gjest milkyway Skrevet 18. september 2007 #18 Skrevet 18. september 2007 Veldig fjerndiagnosering tror jeg, for jeg er ellers den mest utadvendte på hele plassen, ikke redd for å prate med noen eller teite meg.. det er kun dette med spising foran en helt stille gjeng (de har kun knekkebrød der, knask knask) som sikkert er like normalt som at hvis det er noen utenfor toalettet, MÅ jeg ha vannet på for ingen skal høre meg tisse. Kanskje jeg har naturlig-angst? :klø:
Gjest Tweek Skrevet 18. september 2007 #19 Skrevet 18. september 2007 Ja du har iværtfall noen form for sykelig angst fordi alle klarer jo å spise Men jeg blir litt midlertidig mett av appelsin juice pokker du var allergisk- Men du kan drikke noe som ikke er vann og som gir en metthetsfølelse. Men hvis du ikke merker du som at du dør av sult og du klarer å jobbe så ser jeg egentlig ikke problemet.
Gjest nimbus Skrevet 18. september 2007 #20 Skrevet 18. september 2007 For det første; man bør spise hver 3.-4. time ja, som mange her sier, men hvem gjør nå det? Man bør ikke røyke, drikke alkohol, spise sjokolade etc heller... Jeg spiste aldri på jobb da jeg var sykepleier, klarte ikke på grunn av lukten der, og det gjaldt da enten det var 8 eller 10 timers vakter. Sunt? neppe. Farlig? dont think so. For det andre; utrolig frekt av sjefen din å kommentere dine spisevaner foran andre, hvis han virkelig var bekymret burde han ta det på tomannshånd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå