Tule Skrevet 17. september 2007 #1 Skrevet 17. september 2007 hei fant dene pa familiestiftelsen.no da jeg lete eter vordan det gik med masse søksmålet mot barnevernet http://www.familiestiftelsen.no/artman2/pu...att_barna.shtml har ike fat den med meg pa tv men er enig i det som familiestiftelsen sier at det kan lige noe mer bak uanset syns jeg det er fint med en organisasjon som jober for barns rettigheter og som og er objektiv i forhold til vurderingen av ofentlige organer i motsetning til en del andre av foreldreorganisasjonen jeg fik ike op saken på nete og ble litt nysgjerrig men jeg vil si meg enig med familiestiftelsen her men si for egen del at jeg mener at listen ma lige hoyere for og ga til omsorgsovertakelse dersom foreldrene sel har bedt om hjelp og da inset situasjonen, jeg syns derfor det er rart at di har gat sa hart til verks men det kan hende at det er vedtat en tilbakeføring om en stund men at foreldrene er uenige i vetake og vil skape lit action i media her jeg er i fra ser det vertfall ut som listen for og ga i mot foreldrene liger høyere dersom di har bet om jelp sel og det syns jeg er bra det handler om og byge tillit og ikke skremme foreldre fra og be om hjelp hilsen
Gjest Mayamor Skrevet 17. september 2007 #2 Skrevet 17. september 2007 Jeg finner denne saken trist, da det her er en familie som ber om hjelp. Hun som uttaler seg fra bv side virket fomlende og som en paragrafrytter. Men jeg kan ikke uttale meg noe mer da jeg ikke vet/har hørt mer enn det som kom fram i det innslaget på Sumo-innslaget. En ting som iallefall er sikkert: i mine øyner vokser skepsisen til barnavernet etter dette innslaget.
Far til 2 Skrevet 17. september 2007 #3 Skrevet 17. september 2007 Dette er skremmende og bekrefter "barnevenets" manglende vilje til å bli sett på som en samarbeidspartner. For oss utenforstående synes det som om det bare er en bekreftelse på at "barnevernet" fra tid til annen gjør overgrep i den hensikt å skremme folk til å få respekt for etaten. Når barneverne først skjuler sine handlinger bak tausehetsplikten og ber om å bli fritatt fra denne, - for deretter å si at de ikke vil komentere saken selv om de ble fritatt fra taushetspliten, mister de respekt fra en mengde mennesker. Det er ikke rart at så mange er redd for barnevernet når vi ser hvordan ta tar seg til rette uten vilje til samararbeid til alles beste. I denne saken var det ikke vold eller rusmisbruk, men 2 vanlige foreldre som ba om hjelp. Saken har enkelte lihetstrekk med Gambia saken, hvor "barnevernet" heller ikke i denne saken ønsket en vurdering fra en utenforstående, objektiv part (ref baserer seg på gamle rapporter uten ytterligere vurdering/samtale. Jeg forstår veldig godt at det er mange som er liveredde for denne etaten og etatens rett til å misbruke sin makt.
Tule Skrevet 17. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2007 hei nå har jeg set klipet og maken til useriøs barnevernsarbeider og mene at det barnets beste og bli flyttet i fosterhjem tre måneder før rettsaken skal opp i tingretten for sa og kanskje mate flyte dem hjem vis foreldrene vinner er useriøst, det kan kun vere makt som er motivet her man trenger ike og vere utdanet for og skjønne at barns beste er og ike bli flyttet for man har en endelig dom som ikke kan overprøves slik at barnet har trygheten i at det kan bli hos di foreldrene det da har fåt det skjøner sel en idiot og det er og det det menes med at barnevernets syn pa barns beste ma bli mer likt vanlige folks syn pa barns beste rart at lagmansretten godkjente at barnevernet kune flyte di minste barna i fosterhjem og ike femtenaringen og om det har gat bra med femtenaringen sa kan det vel det med di andre og og familien her har den vert vurdert en anen ting er det og be om og bli fritat fra taushetsplikten for og utale seg og likevel ikke gjore det jeg syns nesten at det er bra at tv2 viste hentingen slik at vi kan fa se deres metoder kanskje blir det vanskeligere og hente barn for man har endelig dom hereter kan dise ha samvitighet jeg kan ike tro at det kune hent her jeg syns di som jober her er for forstaelsesfule til det hilsen
Gjest Mayamor Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Jeg savner motvekten i diskusjonen: hvor er alle som hyller bv vanligvis? For bv har "sikkert" sine grunner til at den ansatte fomler og ikke har de helt overbevisende argumentene.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Hei. Alle tiltak skal være prøvet før man går for omsorgsovertakelse. Er det derimot fare for liv og død kan man gå inn på hastevedtak. Dette er juridisk lovfestet. Jeg tviler ikke på at representanter for barnevernet kan gjøre feil i enkelt saker- er jo bare mennesker de og. Det jeg ikke liker er at de har så mye makt og at deres "ord" virker avgjørende for ett vedtak..
Gjest Mayamor Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Slik jeg ser det: mor og far ber om hjelp mor og far blir funnet utilstrekkelige mor og far gjør endringer bv holder sin lit til en gammel rapport og "klarer" ikke vente 3 mnd barna, som bv skal hjelpe, blir de skadelidende med flytting fram (og tilbake?) Her fraskriver mor og far taushetsplikten, Tv2 sender en reportasje med sladding (som kanskje ikke burde vært sendt da "alle" i nært miljø kjenner igjen de aktuelle) og så blir det en debatt, og så sitter bv der like steil. Det skaper ikke tillitt til andre folk som kanskje har vært inne på tanken å gå til bv for å få hjelp...
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Og nok en gang, så ser jeg ikke relevansen av å diskutere enkeltsaker hvor barnevernet er involvert, da vi ikke har noe grunnlag for å uttale oss. Jeg så ikke innslaget, men så lenge barnevernet ikke går utover taushetsplikten, er det stor sannsynlighet for at det er ting som ikke kommer fram. Klart det er utrolig synd at de blir fratatt barna når de selv har innsett problemet og ber om hjelp. Det kan fort gjøre at flere foreldre ikke tør å be om hjelp. Men likevel vil jeg anta bv så det som absolutt nødvendig å sette i gang drastiske tiltak. Jeg tror de fleste foreldre gjør så godt de kan, men det er ikke alltid godt nok. Man har noen som ser ut til å ville skade barna sine mest mulig, men du har mange, mange foreldre som elsker sine barn over alt på jord og som vil gjøre alt for at de skal ha det bra, selv om de sliter selv. Det betyr ikke at de automatisk er egnede foreldre. Foreldre med psykiske lidelser eller rusproblemer kan selv se at de ikke mestrer situasjonen, og ha nok selvinnsikt til å søke hjelp. De kan være motivert for behandling og å gjøre situasjonen for barna bedre. Det betyr ikke at de klarer det der og da. Hvis de prøver, men virkelig ikke får det til der og da, mener jeg at det i en del tilfeller vil være riktig å flytte barna bort dersom situasjonen er alvorlig nok. Eventuelt at barna da bare bor borte i en periode, til foreldrene har fått kommet seg på beina. I utgangspunktet tror jeg de fleste barn har det best med sine biologiske foreldre, men det er dessverre ikke alltid det mest forsvarlige.
Gjest Mayamor Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Se innslaget; så svar. Da skjønner du hva jeg snakker om. Ellers er dette bare nok en diskusjon lik alle de andre...
Gjest Frk Åberg Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Se innslaget; så svar. Da skjønner du hva jeg snakker om. Ellers er dette bare nok en diskusjon lik alle de andre... Jeg ble ikk så mye klokere. Hvis bv bruker en gammel rapport som grunnlag for sine avgjørelser, så høres det rart ut. Men så vet vi ikke hva annet som stod i den rapporten. Foreldrene/TV2 kan ha plukket ut enklte ting og latt andre stå. Barn blir neppe tatt fra foreldrene sine kun fordi de mangler varme måltider. Bestemoren sier at foreldrene har gjort alt psykologen ba om, men hvordan vet vi det? Når barn ikke får god nok mat eller har faste rutiner, så trenger ikke bare det i seg selv å være det avgjørende. Kanskje dette kun er symptomer på hvordan situasjonen er generelt, og foreldrenes ressursnivå.
Far til 2 Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Og nok en gang, så ser jeg ikke relevansen av å diskutere enkeltsaker hvor barnevernet er involvert, da vi ikke har noe grunnlag for å uttale oss. Jeg så ikke innslaget, men så lenge barnevernet ikke går utover taushetsplikten, er det stor sannsynlighet for at det er ting som ikke kommer fram. Jeg er enig med Mayamor. Første innlegg i tråden har en link til innslaget. Når du har sett innslaget må du vurdere om du fortsatt ønsker å forsvare handlingene de gjør i denne saken. Barnevernet har i denne saken sagt at d ønsker at taushetsplikten frafalles. Når taushetsplikten frafalles er de like tause. Det er nettopp dette som er misbruk av taushetsplikt som vi må unngå. Etaten viser med sin talemåte og handling a de ikke er egnet til å: a) Ivareta barna. b) Tar seg til rette FORDI DE HAR LOV TIL DET c) Nekter å høre p/vurdere foreldrenes omsorgsevne før de gjør sitt maktovergrep. d) Benytter den etablerte skremselspropagandaen på nytt for å få "respekt". At de overgrepene de gjør fratar dem enhver form for respekt synes de ikke å ha vilje til å forstå. Klart det er utrolig synd at de blir fratatt barna når de selv har innsett problemet og ber om hjelp. Det kan fort gjøre at flere foreldre ikke tør å be om hjelp. Men likevel vil jeg anta bv så det som absolutt nødvendig å sette i gang drastiske tiltak. Det er ikke det de sier i dette innlegget. De sier derimot at de har lov til det ifølge loven. De er med andre ord mer opptatt av HVA DE HAR LOV Å GJØRE, enn hva de bør gjøre for å ivareta barna. Jeg tror de fleste foreldre gjør så godt de kan, men det er ikke alltid godt nok. Man har noen som ser ut til å ville skade barna sine mest mulig, men du har mange, mange foreldre som elsker sine barn over alt på jord og som vil gjøre alt for at de skal ha det bra, selv om de sliter selv. Det betyr ikke at de automatisk er egnede foreldre. Foreldre med psykiske lidelser eller rusproblemer kan selv se at de ikke mestrer situasjonen, og ha nok selvinnsikt til å søke hjelp. De kan være motivert for behandling og å gjøre situasjonen for barna bedre. Det betyr ikke at de klarer det der og da. Hvis de prøver, men virkelig ikke får det til der og da, mener jeg at det i en del tilfeller vil være riktig å flytte barna bort dersom situasjonen er alvorlig nok. Eventuelt at barna da bare bor borte i en periode, til foreldrene har fått kommet seg på beina. I utgangspunktet tror jeg de fleste barn har det best med sine biologiske foreldre, men det er dessverre ikke alltid det mest forsvarlige. Problemet i denne saken synes å være at "BARNEVERNET" IKKE ER INTERESERT I Å VURDERE FORELDRENE. Dette fordi de har et gamelt vedtak som gir dem juridisk rett til å fjerne barna fra foreldrene. Barnevernet har mao hverken vurdert behandlingen eller resultatet. Barnevernet ønsket ikke en ny vurdering, f.eks. i retten, men var mest opptatt av å fjerne barna fra foreldrene sine. Til og med politikere må ha inteligens nok til å se at denne etaten ikke fungerer ihht itensjonene. Derfor bør de snarest gå inn å få etablert en uavhengig kontrollinnstans. Barnevernet nekter jo å akseptere slike konbtrollinstanser om det samtidig medfører at de ikke kan utøve maktmisbruk. Heldigvis har vi en presse som fortsatt har evnen til å tenke selv uten å bli manipulert av maktinstitusjonene i Norge.
Gjest Mayamor Skrevet 19. september 2007 #12 Skrevet 19. september 2007 "Foreldrene så at de hadde problemer og ba barvevernet om hjelp. Det fikk følger de aldri hadde drømt om", fortalte TV2 i helga. Med det som utangspunkt forstår jeg denne saken som at mor og far har bedt om hjelp selv i utgangspunktet. Her er det ingen andre som har grepet inn og sagt at her må det skje endringer, men bv laget en raport som var enig med foreldrene at her trengtes å ta tak i. Familien gjør det, men bv holder på den gamle rapporten som grunnlag for overtagelse. Synes det er rart at du, Frøken Åberg, skriver at du ble ikk så mye klokere etter å ha lest/sett innslaget. Det er lov å reagere mot enkeltsaker, uten at en dømmer hele saken nedenom og hjem. For at bv gjør mye bra er det ingen tvil om, men at dette er et godt eksempel på hvorfor en del frykter bv - er ikke jeg i tvil om. Her burde bv gått ut og snudd; ventet 3 måneder, latt saken gått sin gang osv. Men neida; et fomlende menneske som er bv ansatt klarer ikke å få min forståeelse for bv handlemåte i denne saken iallefall...
Gjest vsn Skrevet 19. september 2007 #13 Skrevet 19. september 2007 Skremmende sak. Stakkars foreldre og unger. Tviler på at folk renner ned BV for å søke om hjelp. Og med knappe ressurser så er det kanskje akkurat det de vil oppnå? Hvem vet. Måten unger blir hentet på er faktisk et skikkelig overgrep. Men det klarer de ikke å se. Jeg og broren min ble hentet på samme brutale måte. Jeg var 9 år og han var 7 år. Og selv om vi opplevde mye fælt hjemme var det ting vi var vant til. Å bli hentet sånn av BV er noe av det mest skremmende jeg har vært borti. Glemmer aldri hvor redd jeg var. Det er 24 år siden, men fortsatt bruker de samme fremgangsmåte. Utrolig!!
Dalila Skrevet 19. september 2007 #14 Skrevet 19. september 2007 Det sies i reportasjen at mor ikke er frisk. Psykisk syke foreldre kan gjøre uopprettelig skade på barna sine, samme hvor gode hensikter de har. At de voksne i denne saken hyler og skriker når barna fjernes taler heller ikke til deres fordel. Der og da burde de være mer opptatt av å ivareta barna enn seg selv. Er det bare jeg som reagerer på dette? Ja, situasjonen er jævlig, men du trenger ikke å skremme barna enda mer. Barnevernet er på ingen måte ufeilbarlig, men de sitter ikke på kontorene sine og finner på grunner til å ta barn ut av hjemmene sine. Ingen av oss kjenner realitetene i denne saken. Å tro at media fremstiller "sannheten" er farlig. Jeg synes det virker som at mange her mener at dersom man søker hjelp fra barnevernet selv så bør man nærmest garanteres at ikke noe negativt skal skje. Det blir helt feil. Det hjelper ikke å ha de beste hensikter og elske sine barn dersom man ikke har forutsetninger for å gi dem det de trenger.
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. september 2007 #15 Skrevet 19. september 2007 Med det som utangspunkt forstår jeg denne saken som at mor og far har bedt om hjelp selv i utgangspunktet. Her er det ingen andre som har grepet inn og sagt at her må det skje endringer, men bv laget en raport som var enig med foreldrene at her trengtes å ta tak i. Familien gjør det, men bv holder på den gamle rapporten som grunnlag for overtagelse. Synes det er rart at du, Frøken Åberg, skriver at du etter å ha lest/sett innslaget. Det er lov å reagere mot enkeltsaker, uten at en dømmer hele saken nedenom og hjem. For at bv gjør mye bra er det ingen tvil om, men at dette er et godt eksempel på hvorfor en del frykter bv - er ikke jeg i tvil om. Her burde bv gått ut og snudd; ventet 3 måneder, latt saken gått sin gang osv. Men neida; et fomlende menneske som er bv ansatt klarer ikke å få min forståeelse for bv handlemåte i denne saken iallefall... Igjen; hvordan vet vi at familien virkelig har forbedret situasjonen? Jeg syns ikke representanten fra bv gjorde noen god figur, men det er åpenbart at hun ikke var helt komfortabel med situasjonen og at det antakeligvis var uenighet om hvorvidt bv skulle benytte seg av fritaket fra taushetsplikten. Selv om foreldrene fritar bv fra taushetsplikt, så betyr ikke det at bv ser det som forsvarlig å gjøre det, for barnas skyld. Bv gjør helt sikkert feil, og det fins mennesker som ikke gjør jobben sin i alle yrker. Men jeg vil hvertfall tro at når det gjelder omsorgsovertakelse, så er de ganske grundige i sin sak. Jeg tviler på at en gammel rapport er det eneste som ligger til grunn for avgjørelsen som ble tatt. Det er nok, som vanlig, ting som ikke kommer fram i media. Det poengteres også at foreldrene ikke er rusmisbrukere og at far er i jobb. Men en psykisk syk mor, gjerne i kombinasjon med en ressurssvak far, kan gjøre mye skade på et barnesinn (nå speskulerer jeg både i mor og fars forutsetninger her, men tenker hypotetisk). Det sies i reportasjen at mor ikke er frisk. Psykisk syke foreldre kan gjøre uopprettelig skade på barna sine, samme hvor gode hensikter de har. At de voksne i denne saken hyler og skriker når barna fjernes taler heller ikke til deres fordel. Der og da burde de være mer opptatt av å ivareta barna enn seg selv. Er det bare jeg som reagerer på dette? Ja, situasjonen er jævlig, men du trenger ikke å skremme barna enda mer. Barnevernet er på ingen måte ufeilbarlig, men de sitter ikke på kontorene sine og finner på grunner til å ta barn ut av hjemmene sine. Ingen av oss kjenner realitetene i denne saken. Å tro at media fremstiller "sannheten" er farlig. Jeg synes det virker som at mange her mener at dersom man søker hjelp fra barnevernet selv så bør man nærmest garanteres at ikke noe negativt skal skje. Det blir helt feil. Det hjelper ikke å ha de beste hensikter og elske sine barn dersom man ikke har forutsetninger for å gi dem det de trenger. Signerer denne. Jeg forstår at det er forferdelig for både foreldre og barn å bli fjernet fra hverandre, men syns likevel foreldrene bør tenke seg mer om før de gjør situasjonen enda mer dramatisk ved å oppføre seg slik de gjorde (selv om jeg jo skjønner at det er sterke følelser involvert). Det ta barna ikke vil fjernes fra sine foreldre er heller ingen garanti for at de har det bra med dem. Det siste du skriver er også nettopp mitt poeng. Selv om det er flott at de innser problemene, så betyr ikke det at de er gode nok foreldre. De er på god vei, men samtidig så prøver de fleste foreldre så godt de kan. Det er ikke alltid godt nok. Det er mye mer enn slag og spark som kan utgjøre et skadelig oppvekstmiljø for barn.
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 Jeg er enig med Mayamor. Første innlegg i tråden har en link til innslaget. Når du har sett innslaget må du vurdere om du fortsatt ønsker å forsvare handlingene de gjør i denne saken. Det er ikke det de sier i dette innlegget. De sier derimot at de har lov til det ifølge loven. De er med andre ord mer opptatt av HVA DE HAR LOV Å GJØRE, enn hva de bør gjøre for å ivareta barna. Som jeg skrev over, så har jeg sett innlegget, uten at jeg syns man kan si så mye mer om denne saken. Hva de har lov til, og hva som er det beste for barna blir for to sider av samme sak. Hvis det absolutt ikke er bra for barna å bo hos sine foreldre, så har bv lov til å overta omsorgen. De poengterer det nok for å få større tyngde, slik at det ikke skal virke som om de bare gjør ting de finner for godt i hytt og pine.
Gjest Elfrida Skrevet 19. september 2007 #17 Skrevet 19. september 2007 Selv om foreldrene fritar bv fra taushetsplikt, så betyr ikke det at bv ser det som forsvarlig å gjøre det, for barnas skyld.På dette punktet har jeg stor respekt for barnevernet. Selv om foreldrene løser dem fra taushetsplikten så syns jeg barnevernet bør _verne_ _barna_ mot eksponering av saken/seg selv/familieforhold i media - det kan gjøre ting vanskelig for ungene i lang tid framover. Ellers syns jeg det er like vanskelig å uttale seg om denne saken som med de fleste barnevernssaker. De er ofte kompliserte og sammensatte og det kan være mange sider av saken som ikke kommer fram i media.
Gjest Mayamor Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 Jeg er ikke en av dem som har personlige dårlige erfaringer med barnevernet, men jeg synes barnevernet dummer seg ut i denne spesifikke situasjonen. Noen ganger er det bare å legge seg flat, og dette er en av de gangene retrett ville vært bedre enn å fortsette å hevde sin rett. At media vil ha fram sitt poeng er trist med tanke på barna som utsettes for dette. Kanskje burde kamera vært ført bort før barna ble ført inn i en fremmed bil. Men foreldrene/besteforeldrene sin fortvilelse kommer jo bare ekstra godt fram og legger en ekstra byrde på barnet. Derfor mener jeg at slik henting som dette er helt uakseptabel og hjerteskjærende. Det blir enda mer trist når jeg leser hva vsn skriver: Måten unger blir hentet på er faktisk et skikkelig overgrep. Men det klarer de ikke å se. Jeg og broren min ble hentet på samme brutale måte. Jeg var 9 år og han var 7 år. Og selv om vi opplevde mye fælt hjemme var det ting vi var vant til. Å bli hentet sånn av BV er noe av det mest skremmende jeg har vært borti. Glemmer aldri hvor redd jeg var. Det er 24 år siden, men fortsatt bruker de samme fremgangsmåte. Utrolig!! Er andre metoder helt umulig? Kommunikasjon og betryggelse av foreldre og barn; ingen mulighet? Synes dette virker som fordums metoder en kunne/burde sett mer kritisk på om media er tilstede eller ikke!
Gjest Mayamor Skrevet 19. september 2007 #19 Skrevet 19. september 2007 Har selv en venninne som er oppvokst med mor med psykiske problemer. Utenifra kan vi si at jammen det er til barnas beste at jenten og hennes søstre ble tatt fra sin mor (da hun ikke var i stand til å ta vare på barna sine)). Men denne mamman var venninnen min sin mamma, den hun var indellig glad i, hun ville ikke bort fra mamma, men ville at noen skulle hjelpe henne til å klare å ta vare på sine 3 barn og holde dem samlet.
Gjest vsn Skrevet 19. september 2007 #20 Skrevet 19. september 2007 Jeg synes at BV gjør mye bra. Enkelte ganger venter de altfor lenge med å ta vekk unger. Foreldre får sjanse på sjanse, for "nå har de jo skikket seg". Å bli tatt vekk fra biologisk familie er ikke nødvendigvis så ille. Men det må gå an å gjøre det på en annen måte. Det må også gå an å ta vekk unger når de er små. Det blir veldig vanskelig når man er større og måtte tilpasse seg et nytt miljø, en ny familie. Når man er større er det også vanskeligere å bli tatt godt imot av familien til fosterforeldrene. Det blir en forskjellsbehandling som understreker at man ikke hører til der. Det er selvfølgelig bare min erfaring. Noen kan jo ha vært heldigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå