Gå til innhold

Italiensk dessert


salsera

Anbefalte innlegg

Jeg får besøk i morgen, og har lyst til å servere fylt paprika som hovedrett. Fyllet består av en slags risotto, men med rødløk, soltørkede tomater, chevre, sannsynligvis tomat, litt sopp og kanskje flere grønnsaker.

Men hva skal jeg lage til dessert og eventuelt som forrett?

Panna cotta eller tiramisu frister ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forrett: Hva med asparges, parmaskinke, olivenolje, pinjekjerner og parmesan?

Dessert: Hvis du fortsatt får tak i jordbær, hva med jordbær og mascarpone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lete etter fersken og jordbær midt i plommesesongen?

Jeg anbefaler gjerne ovnsbakte plommer, som beskrevet her, ikke så ulikt oppskriften du linker til, salsera. Ikke like italiensk, kanskje, men veldig godt og enkelt! Kan lages både med og uten (dessert)vin, forresten. :) Kan serveres med is, eller mascarponekrem, og gjerne småkaker som amaretti ved siden av.

Ellers har jeg en også god oppskrift på kaffe- og ricottakrem, kanskje det kunne være noe?

Forrett: Kanskje en suppe, feks med en form for gresskar, som det begynner å komme litt av nå? Et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om ikke salsera vil ha oppskrift på kaffe- og ricottakrem, så vil i hvert fall gjerne jeg. :sjenert:

Hihi, sitter faktisk her klar med oppskriften, så det kan du få! :)

Kaffe- og ricottakrem

(4 pers)

4 ss rosiner

3 ss rom eller brandy

50 g sukker (golden caster sugar iflg oppskriften)

6 ss sterk kaffe/espresso

250 g ricotta

140 ml fløte

50 g mørk sjokolade, revet

Bland sammen rosiner, rom/brandy, kaffe og sukker, la stå i minst en time, helst lenger. Ha ricottaen i en bolle, bland med rosin/kaffeblandingen. Lettpisk kremen og vend den inn i ricottablandingen sammen med halvparten av sjokoladen. Fordel i serveringsskåler/glass og dryss over resten av sjokoladen. Sett i kjøleskapet til servering (kan lages minst 4 timer i forveien iflg oppskriften - jeg har også latt dem stå i kjøleskapet natten over, det går helt fint).

Kom forresten på enda et forslag til forrett: Salat av pærer, ruccola, valnøtter, gorgonzola eller høvlet parmesan og vinaigrette med sitron, honning og evt dijonsennep.

(Nilma: De ovnsbakte plommene jeg nevner laget jeg forresten forleden med en rest JP Moscatel de Setúbal. :sikle: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Eurydike! :) Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ha dessert i helga, men tror nesten jeg må revurdere. Høres veldig fristende ut!

Bra du nevnte vår venn JP, jeg må snart få bestilt en flaske, det lokale polet har nemlig sluttet å føre den. :kjefte:

Salsera, beklager at jeg blander meg inn i tråden din uten å ha stort å bidra med. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg sulten igjen. :ler:

Den middagen var litt vanskelig å planlegge, for det var så mange hensyn å ta. En slanker seg, en rører ikke alkohol i noen form, en har diabetes som skal forsøkes reguleres med å spise riktig og en (eller kanskje to) er ganske kresne. Ikke rakk jeg en omfattende handletur heller.

Jeg endte opp med en hjemmelaget tomatsuppe med en klatt basilikum-mascarponekrem til forrett. Brød ved siden av til dem som ville ha.

Paprika fylt med risotto iblandet rødløk, tomat, soltørket tomat, gulrot, sopp, med litt chevre rørt inn, og med noen pinjekjerner og et dryss parmesan på toppen. Servert sammen med en blandet grønn salat.

Til dessert en enkel fruktsalat med melon og jordbær (hadde noen stående fra dagen før) servert med en mascarponekrem med appelsin, sitron og honning for dem som ville ha det.

Dessverre viste det seg at den ene kresne verken likte paprika, salat, melon eller jordbær, men suppen gikk heldigvis ned og paprikafyllet falt også i smak. En av gjestene hadde med seg sjokolade, så det ble satt fram som ekstradessert. Det er ikke alltid så lett. :sjenert:

De andre forslagene er skrevet ut, jeg gleder meg til å prøve dem snart. :blomst:

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...