Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #21 Skrevet 13. september 2007 Etter hvordan jeg forstår hovedinnlegget er det snakk om innringere som har et "fast forhold" til bedriften, og derfor vet hvem de skal snakke med. Trådstarter kan jo ikke vite om det er kunder som har et fast forhold til bedriften når de ikke presenterer seg. Bedrifter er gjerne også plaget av telefonselgere osv som gjerne ber om å bli satt over til daglig leder eller andre - og det kunne jo av og til vært greit å f eks stoppe disse før de tar opp mer av arbeidstiden ens. Dessuten er det lettere om man må gi beskjed muntlig videre, at man vet navnet på den som ringer. Og at man får et hint om det er en en privat samtale eller faktisk en kunde - jeg tror jeg hadde hatt som utgangspunkt at det var venner og familie som ringte og ikke torte presentere seg Generelt synes jeg det er litt useriøst å ikke presentere seg når man ringer til en bedrift (ellers også, det eneste unntaket er folk som kjenner igjen stemmen min, som foreldre og nære venner), selv om de ikke alltid har bruk for infoen.
La Luna Skrevet 13. september 2007 #22 Skrevet 13. september 2007 Jeg trodde da alle normale, oppegående mennesker presenterte seg når de ringer et sted....:klø: (med unntak av mange telefonselgere, da, noe som er utrolig irriterende)
emi Skrevet 13. september 2007 #23 Skrevet 13. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 13. september 2007 #24 Skrevet 13. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest vimselot Skrevet 14. september 2007 #25 Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg presenterer meg (av gammel vane kanskje) og så spør jeg etter den jeg skal snakke med. Trodde det var normal høflighet, men det er kanskje nye tider i dag? Hvis jeg var ts, ville jeg ikke spurt hvem er du? Unntaket var om Kåre var opptatt i et møte f.eks. og jeg skulle bedt han ringe tilbake, men da ville jeg jo først sagt at han er opptatt akkurat nå, men kan jeg gi noen beskjed. Endret 14. september 2007 av vimselot
Gjest lillebøll Skrevet 14. september 2007 #26 Skrevet 14. september 2007 Sitter ofte og tar telefon. De fleste presenterer seg med navn og by/sted de bor i. Hvorfor det? Jeg bryr meg lite om det er Kåre fra Lillehammer eller Else fra Bergen. Navnet holder lenge
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. september 2007 #27 Skrevet 14. september 2007 Jeg presenterer meg alltid med navn, og avdeling/sted hvis jeg ringer fra en jobb. Men jeg presenterer meg ikke hvis jeg f.eks. ringer Trafikanten for å spørre om når bussen går.
Gjest vimselot Skrevet 14. september 2007 #28 Skrevet 14. september 2007 Jeg presenterer meg alltid med navn, og avdeling/sted hvis jeg ringer fra en jobb. Men jeg presenterer meg ikke hvis jeg f.eks. ringer Trafikanten for å spørre om når bussen går. Shame on u. Gjør du ikke det? Jeg presenterer meg ikke når jeg ringer opplysningen, so shame on me?
Paradokset Skrevet 14. september 2007 #29 Skrevet 14. september 2007 Jeg trodde da alle normale, oppegående mennesker presenterte seg når de ringer et sted....:klø: Til Peppes Pizza? Fra spøk til alvor...så tror jeg det ikke er vanlig å dra hele presentasjonsregla(navn, nummer, tittel etc etc) når man ringer til forretningsforbindelser man har utstrakt kontakt med. Så jeg synes ikke det er uhøflig.
Gjest Eir Skrevet 14. september 2007 #30 Skrevet 14. september 2007 Og forresten: Ingen har da bedt deg dele ut personlig info. Du skal eventuelt bare sette over en telefon til en navngitt kollega. Jeg svarte litt generelt om folk som ikke presenterer seg, siden man unektelig ikke vet om personen er en venn eller ikke, når de ikke presenterer seg. Og så lenge tråden heter "skikk og bruk i telefonen" inviterer den til å ta det opp på generell basis. Og ved å sette over lar man vedkommende snakke med sin kollega, og da vil jeg først vite at dette er noen min kollega vil snakke med. Telefonselgere er ett annet problem, ikke alltid de spør etter en stilling, ofte har de ett navn de spør etter. (Noe de gjør med vilje, nettopp for å komme igjennom.)
emi Skrevet 14. september 2007 #31 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest Silmarill Skrevet 14. september 2007 #32 Skrevet 14. september 2007 (endret) Jeg sier alltid hvem jeg er og hvor jeg ringer fra! Jepps, det hender jeg tar telefonen og vedkommende i andre enden spør etter Kari! Jeg antar det er privat ettersom dem kun spør om et navn uten å presentere seg, men det kan av og til vise seg at det da er en kunde! Syns det er litt rart i grunn, men jeg bryr meg ikke om det nevneverdig!Og ved å sette over lar man vedkommende snakke med sin kollega, og da vil jeg først vite at dette er noen min kollega vil snakke med. Hva sier du da? Spør du om hvem, hva og hvor da eller? Å holde styr på hvem en kollega vil snakke med å ikke snakke med er strengt tatt ikke noe du som kollega har noe med! Eller er det det? Endret 14. september 2007 av Silmarill
Kykkelikokos Skrevet 14. september 2007 #33 Skrevet 14. september 2007 Nå var det vel snakk om sentralbord og ikke vanlige kollegaer? Jeg mener det er normal høflighet å presentere seg med navn når man ringer en bedrift. Unntaket er selvfølgelig hvis man ringer opplysningen eller noe lignende. Om jeg trenger navnet på den som ringer, så spør jeg ikke "Hvem er du, hva vil du?". Jeg sier vel mer "Hva var navnet ditt, sa du?" eller "Jeg fikk desverre ikke med meg navnet ditt".
emi Skrevet 14. september 2007 #34 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
Gjest sjefssnella Skrevet 14. september 2007 #35 Skrevet 14. september 2007 Å hjelpe meg Jeg hadde likt svært dårlig at en av mine kollegaer hadde fått det for seg at h*n skulle sitte og sile ut hvem som skulle få snakke med meg på telefonen, og nekte de som spurte etter meg ved navn å bli satt over til meg før h*n hadde fått oppgitt navnet på den som ringte. Sånn oppførsel er ikke noe annet enn dårlig reklame for et firma. Mine overordnede er også mine kolleger og det ligger i min jobb som administrasjonssekretær å sile ut telefoner. Når jeg setter over telefoner så skal mine kolleger vite hvem det er som ringer og hvorfor og hvis det er noe jeg kan svare på så ser de gjerne at jeg gjør det. Og hvis mine kolleger er opptatt eller ikke tilstede så spør jeg den som ringer om de vil legge igjen en beskjed. Sånn er det faktisk på flere arbeidsplasser. Og på mange arbeidsplasser er det ikke kollegene i din forstand som tar telefonene, men gjerne en sekretær eller et forværelse. Noen svarer selvfølgelig selv, men når de ikke er tilstede så svarer det forværelset som de er knyttet opp mot. Og ledelsen har egne sekretærer som har til jobb å sile telefoner, ta imot beskjeder osv. Det er mange forskjellige typer arbeidsplasser her i landet. Jeg forstår hva du mener og kan skjønne at du føler det sånn ut fra ditt eget ståsted, men jeg tror ikke du forstår helt hvordan rutinene er i enkelte bedrifter.
Gjest Hv Skrevet 14. september 2007 #36 Skrevet 14. september 2007 Hvor da? Ser ikke ut som det er det i hovedinnlegget, og hadde det egentlig spilt noen rolle? Ja, det spiller en stor rolle for det ligger mye i et sentralbords instrukser som er gitt dem av ledelsen i det firmaet de jobber for, men det varierer også en del fra firma til firma og det hadde blitt et veldig langt innlegg hvis TS skulle tatt med alle eventualiteter.
emi Skrevet 14. september 2007 #37 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
emi Skrevet 14. september 2007 #38 Skrevet 14. september 2007 (endret) .. Endret 14. september 2007 av emi
emi Skrevet 14. september 2007 #39 Skrevet 14. september 2007 (endret) *opprydding* Endret 17. september 2007 av emi
MarianneE Skrevet 14. september 2007 #40 Skrevet 14. september 2007 trodde liksom det var vanlig å presantere seg med navn, jeg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå