Gå til innhold

Delt omsorg - stønader?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan fordeler stønaden(fraTK: overgangstønad, barnetrygd osv.) seg når man deler på omsorgen(50/50)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vicci78

Hei..jeg er ikke noen ekspert på området, men har selv delt foreldreansvar og delt daglig omsorg for sønnen vår på 5 år. Det jeg vet er at man har rett til 1 barnetrygd, ikke 2 som enslige forsørgere får...og det er det. Man kan også avtale at man skifter på å ha bli skattet i klasse 2-f.eks annenhvert år. Dette fordi likningskontoret kun kan gi foreldrefradraget til en av foreldrene...det kan ikke deles slik at begge får en halvpart hver i fradrag. .(Om man har felles barn med samboer/ektefelle blir det noe annerledes ettersom jeg har forstått, prat med FLERE trygdekontorer..da jeg har erfart at rådene om hvordan man kan gjøre dette varierer). Man kan også velge om man ønsker å avtale å betale bidrag til hverandre....(ofte blir det bare å "bytte" penger, men i noen tilfeller er nok dette mest riktig) Til slutt vil jeg si at når manførst går inn på en slik avtale, krever det masse arbeid ifm samarbeid og toleranse...men det er virkelig verdt alt...man føler seg virkelig likeverdig ift barnet/a og jeg tror mange blir tryggere på sin foreldrerolle når ordningen er slik. Det sies jo at man eier ikke sine barn..de er kun til låns...og da må man vel unne disse små alt godt de kan få..tror personlig at man også går foran som gode rollemodeller om man klarer et slikt samrbeid. Jeg vet det er bakdeler også med en slik ordning, men akkurat nå valgte jeg nå å se positivt på livet*smil*Ha en fin helg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vicci78

Oi...tror forresten også at man mister retten til overgangsstønad da man ikke er å regne som enslig forsørger lenger. (Kan ikke garantere dette, men er ganske sikker) Det dere kan gjøre er å avtale utvidet samvær og "tyne" tidsgrensene til det ytterste...om dere er avhengige av at overgangstønaden må være på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med delt omsorg, eller delt bosted som det nå skal hete, mister man egentlig alle økonomiske fordeler/rettigheter enslige forsørgere har.

I utgangspunktet skal også barnetrygden deles likt mellom foreldrene.

Bor man alene kan begge søke om utvidet (halv) barnetrygd, denne bortfaller igjen ett år etter man får samboer pånytt.

Begge skal betale omsorgsbidrag til hverandre ifølge loven, eller enklest, kan den med høyest inntekt betale mellomlaget til den andre.

Annenhvert år blir man lignet som enslig forsørger, i skatteklasse 2.

Etter at man har oppgitt dette på selvangivelsen første året, går dette automatisk, og det er altså ikke rom for foreldrene og avtale noe annet.

Mortie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har nettopp undersøkt dette selv.

Dere får en barnetrygd ekstra på deling og annet hvert år får dere skatte klasse to.

Thats it .

Men har dere 60/40 får dere de vanlige stønadene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har undersøkt med TK selv og der sa de at jeg kun ville miste halve barnetrygden, dvs. at den blir delt på oss begge. Overgangsstønaden vil gå til meg fortsatt, samt at bidraget selvsagt vil justeres...

Stemmer ikke dette? Vel, jeg stoler ikke på TK!

Gjest1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei,

Dette vet jeg...

Deler dere 50/50 mister du ALL støtte. Har dere 60/40 får du fortsatt alt du har fått fra før av.Overgangsstønad, dekket nesten alle banehageutgifter, dobbel barnetrygd,farsbidrag,bostøtte.....osv.

Egentlig mener jeg at barnefaren til gutten min burde "KREVD" 50 % noe han selvfølgelig har rett på,men det går utover MEG økonomisk.

Mange som meg er heldige at fedrene ikke ber om det. Da måtte jeg virkelig ha jobbet for pengene og stått på....ikke som nå-når pengene bare "kommer". Synes egentlig det er tragisk hvor mye økonomisk støtte vi egentlig får. Det gjør det ofte VELDIG enkelt å skille lag, i og med at "vi klares oss veldig bra økonomisk alikevel". Men alt dette er jo STØTTE offentlig støtte fra sosial-og trygdekontor.

Vi har det altfor godt, sier nå bare jeg'...

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke det er tragisk at vi tar vare på mennesker i vanskelige situasjoner i dette landet. Tvertimot synes jeg det er positivt at staten sørger for at barna ikke skal ende opp som tiggere på gata ved en skilsmisse. Og jeg tror vel knappest at det er økonomiske hensyn som ligger til grunn ved en skilsmisse.

Ved 50/50 har du ikke krav på overgangsstønad eller barnetilsyn. Dere vil få en barnetrygd hver, og dere vil betale bidrag til hverandre dersom dere ikke har en privat avtale.

Har du 60/40 vil du motta overgangsstønad i 3 år(avhengig av om du ikke jobber eller tjener lite)men ikke lenger enn til barnet er 8 år, stønad til barnetilsyn (66% av faktiske utgifter dersom du tjener under 280000(?), og 33% dersom du tjener over dette), en ekstra barnetrygd, barnebidrag og eventuell bostøtte (avhengig av inntekt). Hvis du i tillegg velger å ta utdanning (og ikke har dette fra før), kan du få dekket utgifter til dette inntil et visst beløp (mot kvitteringer), og du kan i tillegg få inntil 2 år ekstra med overgangsstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor mange samværsdager har man i en måned om man har delt samvær da? Hvor går grensen?

Er det noen bra opplysningssider om dette på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå er det sikkert mange som ikke gidder å svare da de mener at jeg bare er ute etter å få stønader..

Men saken er at trygdekontoret har sagt til min eks. at han kan søke om å få halve barnetrygden utbetalt til seg. Jeg trodde dette kun var mulig når man hadde delt omsorg...

Men jeg blir jo regnet for å være aleneforsørger nå da jeg får alle stønader. :roll:

Hvordan kan jeg både bli sett på som aleneforsørger samtidig som min eks. får beskjed om at vi har delt omsorg??

Kan opplyse om at han har ungen litt over 150 dager i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Dersom faren har barnet over 150 dager i året, regnes det som delt omsorg i trygderettsligforstand, og da har han rett på halve barnetrygden.

Forøvrig: man får ikke dobbelt barnetrygd som enslig forsørger menn en barrnetrygd mer enn antallet barn man har. Dvs. 1 barn - to barnetrygder, 2 barn - tre barnetrygder osv.

må ellers si meg enig med pssst om at det er bra at det finnes støtteordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...