Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #1 Skrevet 12. september 2007 Jeg er dum som en sau av og til, for jeg sa nettopp ja til å passe en diger kjøter, kanskje ei uke, min. to dager, kanskje mer.... Den er snill (alle hunder er jo det da), men er tross sin alder 7, valpete, men de som spurte meg stoler fullt og fast på at jeg kan irettesette den, den er diger, en hannhund... Snill, men vill av seg... Noen gode råd her? (ikke om fôr) Hvordan skal jeg få bikkja trygg, og å lystre? Som sagt, den hunden er så snill og valpete at den virker hjerneskadet. Hva gjør jeg da??? Nå har jeg sagt ja til å ha den her en stund, men ... den (har møtt den før ja) er valpete og leken og diger. Og før den ble omplassert vokste den opp blant narkomane, men de var snille med den, så den er ikke utrygg. Jeg spurte, hvilke kommandoer lytter den til, osv. Legg deg (jeg pleier si dekk, men da er det trening av valper) Gå fot, på plass, den var de usikker på... Jeg sier ikke ett ord, nå kan jeg jo praktisere kroppsignaler, telepati, men en diger hanne som jeg må gå tre turer daglig med og som er topptrent og som (det får jeg se), iflg. dem er snill... Han biter ikke meg, men jeg må jo ha bikkja i bånd, jeg kjenner den ikke, foruten det de har røpet. Han er såå snill, osv. Jada. Det trur jeg på, men det er altså lille meg som skal gå turer med en hund som er topptrent og veier mer enn meg... Noen råd? Tenkte at jeg skal vise han at jeg er sjefen, først, ved å begynne med sitt og dekk (det kan han) og så gå tur... Hjelp?
Leo Skrevet 12. september 2007 #2 Skrevet 12. september 2007 Jeg vil påstå at det er uansvarlig å påta seg å passe en hund man ikke vet om man kan kontrollere. Nå virker det jo ikke helt som eierene har helt kontroll heller da...
Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #3 Skrevet 12. september 2007 Jeg vil påstå at det er uansvarlig å påta seg å passe en hund man ikke vet om man kan kontrollere. Nå virker det jo ikke helt som eierene har helt kontroll heller da... Enig. Men den trenger avlastning... Jeg vet jeg kan kontrollere den, og hvordan, men det var ikke snakk om eiere her, eller var det? Trenger mer input. Leo, du har fine bikkjer, jeg tror jeg vet hvordan jeg skal gå fram. (bortsett fra å spørre eiere/kjente, så ... men denne hunden er aldri blitt voksen, oppdratt av og vokset opp i rus, men dette er akutt, og jeg har bare lovet å passe den i to dager... Men den altså er aldri blitt voksen, men er snill, men så diger og stor at den ikke burde oppføre seg, jo kanskje den oppfører seg, jeg sier bare:; hei. Den er snill, angriper ikke, er helt håpløs som vakthund, er ofte deprimert, men valpete og boffete. Og jeg har sagt jada. Spurte bare om råd ad å få den til å slappe av her? Med det samme den kommer...
Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #4 Skrevet 12. september 2007 Greia er at bikkja har gått på dop, drikker øl osv, er oppvokst i et miljø, men det er vel ingen her som kan svare meg, eller... Hunden er ikke blitt banket eller slått, den er trygg, men den er uoppdragen, men bløt og samtidig sentimental hund (jeg har jo møtt den). Men valpete, og litt forvirret. Leo, jeg klarer holde igjen bikkja, men det var vel ikke problemet? Jeg ville jo aldri sagt ja til å ta ansvaret for å ...ja. Være avlastningshjem. Spurte bare om noen råd, slik at jeg skal vise og den skal vite at jeg er sjefen.
Ugla Skrevet 12. september 2007 #5 Skrevet 12. september 2007 Heldig du, vimselot, som får låne stor hund.. (jeg har min egen store). Det å få den til å roe seg / finne seg "tilrette" er vel som med andre hunder. Skal du ha den inne, la den få ta ei "snuse"-runde, om den vil. La den få sin "egen" plass å ligge, med teppe (kanskje den har med sitt eget liggeunderlag), om den ikke har bur den ligger i. Problemet kan ev. bli når du skal lufte den, dersom den ikke er helt "tam" og vant til å gå i bånd. Velg steder der det er små sjanser for å møte andre, særlig andre med hund! Kos deg med den, og lykke til...
Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #6 Skrevet 12. september 2007 Heldig du, vimselot, som får låne stor hund.. (jeg har min egen store). Det å få den til å roe seg / finne seg "tilrette" er vel som med andre hunder. Skal du ha den inne, la den få ta ei "snuse"-runde, om den vil. La den få sin "egen" plass å ligge, med teppe (kanskje den har med sitt eget liggeunderlag), om den ikke har bur den ligger i. Problemet kan ev. bli når du skal lufte den, dersom den ikke er helt "tam" og vant til å gå i bånd. Velg steder der det er små sjanser for å møte andre, særlig andre med hund! Kos deg med den, og lykke til... Vet det, har jo erfaring, men denne bikkja er nærmest narkoman (pga tidligere eiere), så den krever mye, og alt jeg får med en er sela og maten... Og den vil jo bli ekstra stressa når den plutselig er omplassert i midlertidig hjem... Vet, den får sikkert sove med meg, siden den liker det, men den er så diger, så jeg slenger heller ned en dyne på gulvet og sier, den er din. ... fikk besøk. ....
Gjest Gjest_inka_* Skrevet 12. september 2007 #7 Skrevet 12. september 2007 Så heldig du er. Snill stemme og godbiter og da mener jeg skikkelig godbiter som tørkede leverbiter eller tøket vom! Ha alltid i lomma og tren kontakt og så gir du den en godbit! Tren på sitt! og så gir du godbit. osv.. Ettehvert blir den så fokusert på deg og stemmen din fordi det muligens vanker en godbit at den følger deg overalt. Kanskje!! Det er verdt et forsøk og det er moro hvis du får det til! Lykke til Ikke glem å fortelle oss hvordan det går.
Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #8 Skrevet 12. september 2007 Ja, jeg er heldig, som får møte en hund på abstineser... Vet, jeg kan gi den en øl og da roer den seg, trur jeg gjør det...kanskje, men den er avhengig, fra før. Det er en omplasseringshund... Snill bikje, du får kun hundemat.... Men hva skal jeg gjøre, eier har puttu inn øl, valiuim og .... Så bikkja har aldri fått grenser, egentlig...
Leo Skrevet 12. september 2007 #9 Skrevet 12. september 2007 Hvis dette er sant, er det snakk om dyremishandling av verste sort og du vurderer å gi hunden øl? Skjerp deg! Er det sant som du sier at den er stoff- og alkoholavhengig bør den jo få kyndig behandling evt. avlives.
Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #10 Skrevet 12. september 2007 (endret) Ja Leo, jeg har vurdert det. Dvs si å vidererføre bikkja slik at eier aldri ser den igjen. Men jeg har kanskje overdramatisert, nåværende eier, gir kun en eller to øl for å roe ned nervene på bikkja hver nyttårsaften. Men hunden er tidligere helt hekta ja. Har ikke lyst til å sende bikkja til videre fosterhjem, men jeg ja, kjenner faktisk den narkomane eiereren også, så dette er vanskelig for meg... Dvs. den tidligerer narkomane eiere ga bikkja bort til en nåværende, som nå går på metadon, og som ikke gir bikkja dop... hvordan skal jeg forklare hvor jeg kommer inn i dette bildet da... Jeg er bare spurt om jeg kan passe bikkja noen dager, det var vel spørsmålet, og at den er litt rastløs og barnslig og diger bikkje, som kan skremme vettet av folk, og hvordan jeg kan gjøre den trygg, men nå har jeg jo begynt på prinsesse-skolen og kan dette da, det er første lærdom... Iflg teorien da, men har ikke praktisert det, og dette er en go go, run, dog... Hva skal jeg gjøre, takker for svar, har jo ikke lest andres svar her enn Leos, pga at Leo kritiserte meg. Jeg er vant til bikkjer, store, små, kan dressur, men denne bikkja er litt utenfor det jeg er vant til... Og bikkja er også utenfor det den ville, men den har en ok eier nå, men er en ølhund, og adhd, trives ikke i lenker, spiser maten din osv. Leo, hvis jeg merker at nåværende eier gir bikkja dop, hvem mener du jeg skal kontakte da? (bikkja har abstinenser enda, etter åtte mnd) Endret 12. september 2007 av vimselot
Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #11 Skrevet 12. september 2007 (endret) endret Endret 12. september 2007 av vimselot
Gjest vimselot Skrevet 12. september 2007 #12 Skrevet 12. september 2007 Leo , mener du at man skal avlive bikkjer som er øl-hunder?
Gjest Ylva ikke innlogget Skrevet 12. september 2007 #13 Skrevet 12. september 2007 Ja Leo, jeg har vurdert det. Dvs si å vidererføre bikkja slik at eier aldri ser den igjen. Men jeg har kanskje overdramatisert, nåværende eier, gir kun en eller to øl for å roe ned nervene på bikkja hver nyttårsaften. Dvs. den tidligerer narkomane eiere ga bikkja bort til en nåværende, som nå går på metadon, og som ikke gir bikkja dop... hvordan skal jeg forklare hvor jeg kommer inn i dette bildet da... Leo, hvis jeg merker at nåværende eier gir bikkja dop, hvem mener du jeg skal kontakte da? (bikkja har abstinenser enda, etter åtte mnd) Vist hunden "bare" får 2 øl på nyttårsaften så kan det da ikke ha abstinenser nå?! Hvor lenge har nåværende eier hatt hunden? Og åssen merker du at hunden har abstinenser? Vist det er så ille som du beskriver så lider jo hunden rett og slett...
la Flaca Skrevet 12. september 2007 #14 Skrevet 12. september 2007 Greia er at bikkja har gått på dop, drikker øl osv, er oppvokst i et miljø, men det er vel ingen her som kan svare meg, eller... Tja. Hva med et par sobril, og en 1,5 liten øl?...
Gjest vimselot Skrevet 13. september 2007 #15 Skrevet 13. september 2007 Bikkja er mild og snill, men kan virke skremmende, er slik at den hopper opp og stjeler maten din på bordet, har du noen bokser øl framme, i en pose, så må du gjemme de i skapet, ellers bruker han tenna sine og drikker alt opp... Han har vel ikke abstinenser nå, men har heller ikke glemt hva rus er... Har hørt at dagen etter, er han rolig (fyllesjuk), men mer unnvikende enn ellers dvs ikke-sosialt anlagt. Men, jeg fikk tlf fra den nye eieren i går, og han sa at han hadde ombestemt seg, så jeg slapp å passe bikkja (kom et hinder i veien) Enig, Leo, jeg kan ikke passe og ta ansvar for ei bikkje jeg ikke kan takle og dette er en spesiell hund, som har levet sine første år sammen med narkomane. Ellers er den ok, men har ikke fått det jeg kaller grunnleggende trening, dvs. tidligere eiere var ofte på nedtur, så bikkja ble deprimert. Den fikk øl og gud vet hva den ellers fikk. I alle fall husker den det, og liker rus... Men nå skal jeg jo ikke passe den, denne gangen i alle fall, og siden jeg er litt utrygg mht til den, sier jeg kanskje nei om ny eier spør en annen gang. Dessverre er det sant, at bikkja er hekta, men den har ikke abstineser nå, men stjeler øl osv, og er glad i rus. Stakkars bikke, men den er omplassert som sagt og får ikke rusmidler mer, men den er håpløs på den måten at den stjeler, hopper og tar det den ønsker, valpete? Den eier ingen grenser, bortsett fra at den er snill da.
Leo Skrevet 13. september 2007 #16 Skrevet 13. september 2007 Nå blir jeg en smule forvirret av det du skriver, men jeg skal forsøke å svare deg likevel. Hunder kan utmerket godt bli alkoholikere/rusmisbrukere. Om det går an å avvenne dem når de først har blitt det vet jeg ikke, men jeg har mine tvil siden "suget" jo har en tendens til å dukke opp igjen med jevne mellomrom. Hos mennesker kan dette avhjelpes gjennom å jobbe med det psykiske, alternativ medisinering etc. men det vil jeg tro ikke gjøres på samme måte med hunder. Egentlig burde du ringe og spørre f.eks. på veterinærhøyskolen. Det skulle ikke forundre meg om det finnes noen der som vet noe om dette. Uansett mener jeg at en hund som plages med noe som ikke kan helbredes/fjernes, bør avlives. Hvordan denne spesifikke hunden har det, tør jeg egentlig ikke uttale meg om på bakgrunn av det du skriver, men, som du selv sier, mangler den grensesetting og siden den er så urolig virker den stresset og nervøs selv om den altså er snill. Mistenker du at nåværende eier gir den alkohol og dop, bør du i det minste appelere til dem om å la det være. Det er i så fall dyremishandling! For øvrig vet jeg om hunder som åpner poser og biter i stykker ølbokser for å få tak i innholdet selv om de aldri har fått servert øl. Min hund veltet også ølflasker da han var liten for å smake på innholdet. (Nå fikk han ikke lov til å fortsette med det da og siden jeg ikke har forsøkt, vet jeg ikke om han liker øl nå). Ikke noe av dette trenger altså å bety at hunden er "alkoholiker". De liker tydeligvis bare smaken. Take care!
Gjest vimselot Skrevet 13. september 2007 #17 Skrevet 13. september 2007 Vel, jeg har også sett bikkjer som har likt øl, men denne bikkja jeg skriver om, ble hekta/avhengig. Og da er det jo ikke så merkelig at den stjeler, og ikke husker noe fra sin ungdom... Men den nye eieren gir ikke dop/alk til bikkja. Jeg vet jo heller ikke hvordan en hund tenker, men den er det jeg kaller valpete/barnslig og det er vel ikke rart, siden den var ruset de første årene... Men den har aldri fått bank, slik sett er den trygg og stoler (ofte for mye) på mennesker.
Frey Skrevet 13. september 2007 #18 Skrevet 13. september 2007 Jeg foreslår at du trener lydighet med bikkja mens du passer den jeg. Da får den brukt hodet og blir god og sliten --> sover godt når den får slappe av. Har den fremdeles energi igjen så lag noen hodeleker den kan pusle med inne.
Gjest vimselot Skrevet 13. september 2007 #19 Skrevet 13. september 2007 Jeg foreslår at du trener lydighet med bikkja mens du passer den jeg. Da får den brukt hodet og blir god og sliten --> sover godt når den får slappe av. Har den fremdeles energi igjen så lag noen hodeleker den kan pusle med inne. Takk for tips, men denne bikkja er enda en valp på 65 kg power! Den har vært avhengig av alkohol (vet ikke om den har fått i seg pulver også, men ingenting forundrer meg) til den ble omplassert. Den fikk ikke alk daglig, for det ble jo for dyrt... Så den gikk glipp av den grunnleggende treninga, valpetida osv, men den har aldri blitt banket eller slått, så den er ok slik. Men den stjeler som en ravn, og har ikke lært grensesetting. Jo, det går an å si gå og legg deg. Nei osv. Men, det er verre når den først er i gang...da er den som ett villdyr i hus. Jeg har også hatt bikke, som har drukket seg full, sammen med en venns hund, men de fikk ikke noe mer, ikke engang på nyttårsaften. Og de stjelte aldri mer alk, og var skikkelig fulle, begge to (en var 8 mnd den andre var 5 år)
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2007 #20 Skrevet 13. september 2007 Jeg synes du virker litt for usikker til å passe en slik stor og vimsete hund! Si høflig i fra at du ikke vil og hvorfor!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå